EPF
Awatar użytkownika
By tajwoj
#292380
Zbudowałem układ regulacji napięcia podawanego na grzałkę.
Cechy układu:
  • Zasilanie z dwu ogniw Li-Ion. Ja preferuję 18650 lub 18350.
  • Ustawianie żądanego napięcia przyciskiem z rozdzielczością 0,1V.
  • Zakres napięć wyjściowych 3 do 6V (chyba może być rozszerzony w dół).
  • Napięcie jest niezależne od napięcia ogniw (w ich zakresie roboczym).
  • Może napędzać grzałki od 2 Omów do 5. Chodzi i na LR 1,5 Om ale bardzo katuje ogniwa.
  • Wyświetla napięcie podczas dymienia.
  • Pomiar napięcia na ogniwach.
  • Informuje o niskim napięciu zasilania.
  • Po skończeniu dymienia układ usypia się.
  • Docelowy układ będzie wykonany w technologii SMD.
Elementem zajmującym dużo miejsca jest wyświetlacz, dlatego tylko jedna cyfra.
Schemat i więcej informacji na: http://www.voytek.evbox.pl/111.html
po lewej należy nacisnąć przycisk "E-papieros" i w "Rozwiązaniach praktycznych" wybrać
"TayVoy 1 Prosty".
Awatar użytkownika
By krakry1
#292381
Piękna sprawa - i jeszcze problem zasadniczy: humanista tego nie ogarnie. :?: :shock: :mrgreen:
Awatar użytkownika
By SzamanDM
#292382
Polskie ProVari.. *BOJE SIE*

"Wyświetla napięcie podczas dymienia."
tego nawet PV nie ma...

ale jedna cyfra na wyswietlaczu to moim zdaniem powazna wada. Nie da sie mniejszego dwucyfrowego zmiescic?
Awatar użytkownika
By lesmie
#292400
No pięknie, to już jest jakiś konkret, zakres regulacji mocy oddawanej przez grzałki o różnej rezystancji wystarczający, wymiary całości dość małe, pozostaje tylko, jaki koszt ?
Awatar użytkownika
By tajwoj
#292402
Ile?
Wszystko zależy od skali.
Układ przed wysyłką wymaga testowania, potrzebne stanowisko. To nie jest dla mnie problem techniczny tylko finansowy. nie będę budował stanowiska dla jednej płytki, a takie http://www.voytek.evbox.pl/E-papieros/5 ... _555_p.jpg nie jest efektywne jeśli idzie o czas poświęcony na testowanie.
Elementy powinny być od pierwszoligowych dostawców.
Ceny elementów zależą silnie od ilości zamówionych.
Ale najważniejsze jest - czy mówimy o cenie za kompletny e-papieros, czy o cenie za kompletną płytkę, którą każdy może sobie wmontować do własnoręcznie wyrzeźbionej obudowy, czy też o zestawie do samodzielnego montażu zawierającym wszystkie niezbędne części oraz zaprogramowany i wlutowany mikrokontroler oraz wyświetlacz.
Jeśli zainteresowanie się utrzyma to w ciągu tygodnia postaram się określić cenę za kompletną płytkę.
->SzamanDM
Wbrew pozorom jedna cyfra nie jest taka wadą ale trzeba to widzieć w akcji. Też się obawiałem i na początku, jak widać na fotce sprzed chyba trzech tygodni, miałem dwucyfrowy wyświetlacz.
Wykorzystuję pewną cechę wyświetlanych wartości.
Jeśli moja Pani stomatolog mnie jutro nie obezwładni, to zajmę się Bollywoodem i zobaczysz filmik.
Awatar użytkownika
By mojzesz
#292403
No widzę kolejny konstruktor.
Układ bardziej rozbudowany niż mój (wyrazy uznania z mojej strony). U mnie teraz czasu zabrakło, aby na daną chwilę projekt rozwijać.

Planujesz zminimalizować układ do wielości +/- indu-ihm czy raczej w grę wchodzą boxy?
Awatar użytkownika
By noman1
#292407
mojzesz pisze:Planujesz zminimalizować układ do wielości +/- indu-ihm czy raczej w grę wchodzą boxy?


zasadnicze pytanie, chyba większość zaiteresowanych ma e-p w rozmiarach INDU,
myślę że niewielu interesuje gotowy e-p z regulacją, chyba że gotowy box..

oczywiście także jestem zaiteresowany, dla mnie wystarczy płytka + części ;) - w oczekiwaniu na Mojżesza :mrgreen:

czy dużo zmian byłoby jeśli zastąpić wyświetlacz linijką diodową - rozmiar znacznie mniejszy ? chyba nie w końcu wyświetlacz to też diody, sam sobie odpowiedziałem :lol:
zakres 3-6 jest zbyt duży, 3,5-6V ;) i pięć-sześć diód ?
Ostatnio zmieniony 08 maja 2011, 21:44 przez noman1, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By Muchomor
#292408
tajwoj pisze:...Ale najważniejsze jest - czy mówimy o cenie za kompletny e-papieros, czy o cenie za kompletną płytkę, którą każdy może sobie wmontować do własnoręcznie wyrzeźbionej obudowy, czy też o zestawie do samodzielnego montażu zawierającym wszystkie niezbędne części oraz zaprogramowany i wlutowany mikrokontroler oraz wyświetlacz....

Dobrze by było jakbyś to jakoś rozbił w cenniku, każdemu według jego potrzeb i umiejętności. Podejrzewam, że zainteresowanie tym rozwiązaniem będzie dość duże.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#292417
->mojzesz
Jest w planach wersja mniejsza o takich samych parametrach z innym wyświetlaniem informacji o napięciu.
Nawet od trzech dni mam dla niej nazwę: TayVoy ProstyVery
Ponieważ nie posiadam i nie planuję zakupu rzeczonej obudowy, potrzebna by mi była informacja o średnicy, gwincie, materiale, biegunowości na obudowie i inne istotne detale mechaniczne oraz dokładne zdjęcia obrazujące konstrukcję głowicy.
->noman1
To jest inny projekt. Chodzi o sprawy płytki (będzie inna i mniejsza). Wyświetlanie informacji jak wspomniałem wyżej byłoby na diodach. Program jest najłatwiejszą częścią przedsięwzięcia.
Awatar użytkownika
By analog3
#292420
Muchomor pisze:
tajwoj pisze:...Ale najważniejsze jest - czy mówimy o cenie za kompletny e-papieros, czy o cenie za kompletną płytkę, którą każdy może sobie wmontować do własnoręcznie wyrzeźbionej obudowy, czy też o zestawie do samodzielnego montażu zawierającym wszystkie niezbędne części oraz zaprogramowany i wlutowany mikrokontroler oraz wyświetlacz....

Dobrze by było jakbyś to jakoś rozbił w cenniku, każdemu według jego potrzeb i umiejętności. Podejrzewam, że zainteresowanie tym rozwiązaniem będzie dość duże.

J.w-tez jestem zainteresowny
Awatar użytkownika
By PucH2
#292421
Też jestem zainteresowany. Złożonym do kupy. Moda do tego sam zaprojektuje.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#292432
Ponieważ od czegoś trzeba zacząć to ustalę cenę na gotową, przetestowaną płytkę.
Wstępnie założone wymiary to 60 x 18mm. Mogą okazać się mniejsze, jestem w trakcie projektowania płytki.
Płytka będzie jedna lub podzielona dwie mniejsze. Wtedy jedna na wyświetlacz aby można było go umocować prostopadle do reszty elektroniki.
Przyciski na płytce lub na przewodach.
Wersja miniaturowa wymaga zamówienia projektu płytki i jej poskładania u zawodowców.
Awatar użytkownika
By ohlers
#292436
Przy moich zdolnościach elektronicznych, mnie właśnie najbardziej interesowałby gotowy ep z regulacją... :?
Awatar użytkownika
By dsh
#292516
Ja mam jedno pytanie, oczywiście jeśli to nie tajemnica. Jak został rozwiązany problem kompensacji napięcia na baterii przez PWM?

Od razu mówię, że ja elektroniką to od niedawna i tylko hobbystycznie się zajmuje (i tylko cyfrową).

Do sedna, jak mamy jakieś wypełnienie np. 20% i napięcie 5V to jak sobie policzymy całkę no to wiadomo, że ostatecznie dostaniemy tyle co 20% * 5V = 1V. Tak to jest intuicyjnie.

Ale przecież PWM to nie to samo co zmniejszenie napięcia, nawet jak damy jakiś filtr RC. Np. jak steruję LED, to przy wypełnieniu 1% w ogóle nie powinna świecić a jednak świeci, tak jak byśmy sterowali prądem a nie napięciem.

W przetwornicach PWM zdaje się jest coś w rodzaju pętli sprzężenia zwrotnego czyli jak napięcie spada poniżej docelowego to delikatnie, krokowo zwiększamy wypełnienie i v-ce versa ale do tego trzeba mierzyć napięcie na wyjściu.

Czy tani multimetr zmierzy nam realne napięcie na wyjściu PWM (kilka kHz) czy pokaże głupoty?

Załóżmy, że mamy ogniwo 3.7V i chcemy mieć 3V. Czyli kiedy na ogniwie jest pełne 3.7V to 3V / 3.7V = wypełnienie 81%? Natomiast jak już spadnie powiedzmy do 3.4V to 3V/3.4V = wypełnienie 92%?

Mnie się wydaje, że oczywiście wypadkowa MOC na grzałce będzie taka jak chcemy, natomiast to chyba to nie to samo co zmniejszenie napięcia? Więc czy efekt jest taki sam jak zmniejszenie napięcia?
Awatar użytkownika
By krakry1
#292634
tajwoj pisze:Jak uporam się z płytką to zamieszczę łopatologiczny opis jak ją zabudować korzystając z prawie ogólnie dostępnych narzędzi i materiałów.
Z góry dziękujemy. :D
Awatar użytkownika
By utak3r
#292684
dsh, tak naprawdę, to do pomiaru tego powinieneś użyć oscyloskopu wyposażonego w funkcję pomiaru RMS - zwłaszcza właśnie przy tak niskich częstotliwościach PWM.
Natomiast odnośnie przykładu z LEDem - jest on z gruntu nie na miejscu: LEDy nie są zasilane napięciem, tylko prądem.
Awatar użytkownika
By dsh
#292713
utak3r pisze:dsh, tak naprawdę, to do pomiaru tego powinieneś użyć oscyloskopu wyposażonego w funkcję pomiaru RMS - zwłaszcza właśnie przy tak niskich częstotliwościach PWM.
Natomiast odnośnie przykładu z LEDem - jest on z gruntu nie na miejscu: LEDy nie są zasilane napięciem, tylko prądem.


No właśnie LEDy są sterowane prądem a nie napięciem, czyli zmiana wypełnienia PWM proporcjonalnie zmniejszy nam z całą pewnością MOC na grzałce. Ale czy będzie się ona zachowywać tak jak przy zmniejszeniu napięcia?

Bo z tego co zauważyłem, choć mogę się mylić, to tak na oko - im większe napięcie tym większą temperaturę osiąga grzałka, natomiast im większy prąd tym szybciej się nagrzewa do tej temperatury.

---

A co z resztą tego co napisałem, tak się kompensuje napięcie na baterii czy trzeba wprowadzić jakąś poprawkę? Na pewno to wszystko się będzie liniowo zachowywało?
Awatar użytkownika
By Aloowak
#294810
Ja na 100% bym się skusił na coś takiego (oczywiście przy w miarę rozsądnej jak na polskie warunki cenie), bo marzy mi się bateria która cały czas dawałaby mi 4V, a nie jak Riva przez pierwsze 30 min używania, tylko żeby to miało formę podłużną (a'la IHM) a nie stick'o podobną bo jakoś nigdy nie potrafiłem się do tego przekonać.

Poza tym moim bardzo subiektywnym zdaniem większość użytkowników nie potrzebuje tak naprawdę płynnej regulacji w zakresie od 3 do 6V, a wystarczyłyby jedynie z góry 3-4 predefiniowane ustawienia (np. 3.5V, 4V, 5V i 6V), ważne jest żeby te wartości były stałe.

A swoją drogą jak takie ustawienie przy dwóch bateriach stałego podawania 4V wpływa na baterię, tzn ile czasu trzymają w porównaniu z normalnym podpięciem ich bez układu regulującego?
Awatar użytkownika
By tajwoj
#294814
Testuję mój układ od około trzech tygodni.
Na początku miałem regulację co 0,1V ale potem przeprogramowałem na 0,2V.
Obecnie zakres jest 3,4 do 6V.
Dla mnie jest to wystarczające.
Cena nie bardzo zależy od rozdzielczości regulacji, a w zakresie o którym mówimy, nie zależy w ogóle.
Bateria ma pewną zgromadzoną energię i tylko tym dysponujemy.
Nadmierne katowanie ogniw np. LR-ami 1,5 Oma przy 4V na ogniwie około 900mAh powoduje trochę szybsze rozładowanie ogniwa ze względu na straty mocy na jego rezystancji wewnętrznej.
Straty te są większe dla mniejszych rezystancji grzałki.

PS.
Poprawiłem omyłkowo było 1,5V powinno być 1,5 Oma.
Ostatnio zmieniony 15 maja 2011, 10:52 przez tajwoj, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
By Aloowak
#294815
Pisząc o czterech z góry określonych ustawieniach nie chodziło mi o ograniczenie kosztów, a bardziej o ograniczenie rozmiaru (czyt. eliminacja wyświetlacza), wystarczyłaby wtedy mała dioda czterokolorowa, albo np 4 osobne małe diody (jak np w tej baterii egonowatej która pokazuje poprzez diody poziom naładowania, nie pamiętam nazwy).
Awatar użytkownika
By tajwoj
#294865
Zapewniam, że upchnięcie wyświetlania z rozdzielczością 0,1V nie jest problemem.

Dyskusja trwa jakiś czas. W ogóle dyskusje na temat sterowania grzałką zaczęły się już dawno, są kontynuowane z przerwami w różnych wątkach i nie ma efektów.
Prosiłem o podanie wymiarów INDU oraz IHM żeby móc dostosować płytkę.
I nic.
Miło jest dyskutować ale "..krowa, która dużo ryczy mało mleka daje...".
Czyżby nikt z zainteresowanych nie miał suwmiarki?
Ja nie mam w planach zakupu (posiadania, produkcji) żadnego z wymienionych modeli i dlatego prosiłem o tą drobną pomoc.

Jeśli zaprojektuję płytkę, opublikuję wszystkie wymiary aby każdy mógł sobie dorobić, zamówić, bądź zaoferować innym stosowną obudowę regulatora.
Wiem tylko, że wymiar wewnętrzny to prawdopodobnie >18mm.
Potrzebuje również widzieć jak jest rozwiązany problem styków baterii i gniazda.
Żeby nie zaśmiecać forum, zdjęcia można wysłać mi na gmaila, moja ksywa to oczywiście tajwoj.
Awatar użytkownika
By Muchomor
#294870
tajwoj pisze:...Prosiłem o podanie wymiarów INDU ...

Wymiary wewnętrzne głowicy INDU ø18,8 mm, głębokość 14,9 mm plus ~3 mm na zaślepkę wraz ze stykiem baterii.
Awatar użytkownika
By Kszywho
#294874
Wymiary Indu od kolegi Scob:

Fi 19,0mm wewnątrz, 22,2 z zewnątrz
Długi kubek: 83,20mm razem z gwintem, mały: 47,6mm
Przycisk: 26mm wysokości, głowiczka 11mm bez złącza atomizera.
Awatar użytkownika
By Kszywho
#294882
dubanek pisze:Mierzona scobową superhiper suwmiarką z wyświetlaczem? :D

Nie #$$#wa! Wacławem :mrgreen:
Oczywiście, że mierzone jego super hiper zajefajną suwmiarką :)
Awatar użytkownika
By Adam2K
#294909
Gdybyś szukał małego wyświetlacza LED tajwoj, to w tych zagarkach siedzą (multipleksowane, wspólna anoda) :
ObrazekObrazek
Na DX są po ok. 5$/szt.
--> http://www.dealextreme.com/p/stylish-mirror-lcd-display-digital-led-wrist-watch-1-cr2023-37479
Na aledrogo też są http://allegro.pl/zegarek-led-lustro-ko ... 47860.html
Awatar użytkownika
By tajwoj
#295003
Dziękuję bardzo za informacje. Przydałyby się jeszcze fotki o których wspomniałem.

->Adam2K
Wyluty stosuję tylko w układach próbnych.

Jeśli idzie o wyświetlacz to, moim zdaniem, ma on robić to co należy, czyli wyświetlać informacje o napięciu i nastawach oraz informować o rozładowaniu baterii.
Ponadto jego świecenie wskazuje, że jeszcze działa.
I istniejący to robi.
Układ regulacji można zbudować na wiele sposobów i można go bardzo zminiaturyzować.
Ale to ma wpływ na koszt (cenę) regulatora.
Ja nie mogę zamówić 10-20 płytek zrobionych od ręki na wielowarstwowym druku i w cenie 20zł za decymetr kwadratowy ze ścieżkami 8 millsów, z owiertem, soldermaską itp. Nie kupię również w cenie producenta układów scalonych, oporników, kondensatorów czy przycisków w podobnych ilościach.
Muszę bazować na tym co jest ogólnie dostępne, sprawdzone i do nabycia po ludzkich cenach w ilościach detalicznych w Polsce.
Dlatego dobór podzespołów jest taki a nie inny i nie wynika z mojej niewiedzy na temat tego co jest w ogóle na świecie dostępne lub co zastosowała NASA w promach bądź Thales w broniach najnowszej generacji.
I tak muszę części kupić od dwu dostawców.
Jeden nie ma wszystkiego co potrzebne, drugi ma ale dużo drożej. Czyli dwa razy za przesyłkę.
Zdaję sobie sprawę, że zapotrzebowanie nie będzie wielkie i nie mam planów biznesowych związanych z tą i następnymi konstrukcjami.
Robię to dla siebie i na ekskluzywne prezenty dla znajomych.
I tak większość będzie czekała jak na Godota aż nasi żółci Bracia przyślą nam swoje nie testowane wyroby z gwarancją 30 dni. Gdzie nowością będzie rurka, nie czerniona jak dawniej, ale np chromowana, tranzystor wyjściowy będzie wytrzymywał trzy czwarte prądu odcięcia elektroniki zabezpieczającej ogniwa, a przedtem tylko połowę itd.
Być może mokre sny się spełnią i dostaniemy ProVari (z rurką obrobioną na CNC) za 50zł lub, jeszcze lepiej, darmo.

Filmik pokazujący działanie wyświetlacza oraz trzy obrazki obrazujące obecna fazę projektu są tutaj http://tayvoy-1-p.blogspot.com/2011/05/ ... aki-e.html
Schemat jest na mojej stronie w dziale "E-papieros".
Komentarze proszę zamieszczać w tym wątku na forum.
Blog służy tylko do zamieszczania informacji o bieżącym stanie projektu i jego zawartość może w każdej chwili ulec zmianie.
Awatar użytkownika
By wojwoj9
#295011
Myślę że chętnych na Twój produkt nie było by tak mało, tylko żeby dobrze spełniało zakładane kryteria.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#295027
Kryteria, poza wielkością, już spełnia. Nie muszę do pracy nosić ładowarki.
Napięcie ustawiam jakie chcę.
Trzy dni mocnego jarania bez ładowania i wymiany baterii. Tylko kartomizery nie nadążają.
Dwa dni ustrojstwo było w przeróbkach i byłem bardzo nieszczęśliwy używając znowu X6.
Awatar użytkownika
By utak3r
#295040
Co do dostawców, to ja już jakiś czas temu zrezygnowałem całkowicie z tme - bo większość elementów mają tylko wirtualnie... obecnie już prawie wyłącznie ciągnę z farnella. Dodatkowo, mają całkiem-całkiem ceny :)
Awatar użytkownika
By wojwoj9
#295056
tajwoj pisze:Kryteria, poza wielkością, już spełnia. Nie muszę do pracy nosić ładowarki.
Napięcie ustawiam jakie chcę.
Trzy dni mocnego jarania bez ładowania i wymiany baterii. Tylko kartomizery nie nadążają.

Kryteria odnoszą się i do wielkości, ponieważ wielu userów posiada IHM i w nim, chcieli by to wszystko zmieścić.
Awatar użytkownika
By PucH2
#295075
tajwoj pisze:Płytka przeznaczona do rurkowych będzie miała wymiary 18 x 20 mm i jeden przycisk.

Idealnie pasuje do modułu przycisku Indulgrnce. Mogę już wysłać cały Indu do testów wraz gotówką na ten cel. Będzie łatwiej zrobić testowy egzemplarz.
Awatar użytkownika
By dsh
#295175
A ja mam pytanie do Pana Wojciecha - Po co jest bramka FETa ściągnięta do masy? Pewnie głupie pytanie, ale cóż...

Hmm ja ekspertem nie jestem, ale ja zwykle daję dwa kondensatory jako filtr zasilania (10u i 100n) i nie miałem nigdy najmniejszych problemów, po co nam aż 4? Bateryjka chyba daje dosyć stabilne napięcie, chyba, że nie?
Awatar użytkownika
By Adam2K
#295314
dsh pisze:Po co jest bramka FETa ściągnięta do masy?

Polaryzuje bramkę, żeby w stanach wyłączenia (i nieustalonych) tranzystor był wyłączony.
Co do elektrolitów - eliminują niekorzystne spadki napięcia (piki) podczas załączania końcówki mocy.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#295315
Przy usypianiu procesora wyjście PWM jest wyłączane i uaktywniane jako wejście w stanie wysokiej impedancji przy użyciu stosownych rejestrów DDRn i PORTn.
Żeby grzałka nie włączyła się z powodu jakichś zakłóceń, bramka Mosfeta powinna mieć potencjał źródła.
"...ale ja zwykle daję dwa kondensatory jako filtr zasilania (10u i 100n)..."
Na tym polega chińska technologia (ta tania). Układy programowalne są wrażliwe na zakłócenia. W stanie "Power Down" kontroler pobiera prąd porównywalny z prądem upływu kondensatorów elektrolitycznych. W sytuacji małego poboru energii łatwo jest o przepięcie, które może coś przestawić w programie i skutki mogą być dziwne.
Watch-dog nie jest substytutem prawidłowego projektu elektrycznego tylko zabezpieczeniem programowym.
Układ będzie noszony w kieszeni lub na smyczy przez ludzi którym życzę jak najlepiej.
Jak znam życie, na pewno część użytkowników włoży baterie bez zabezpieczenia PCB (Unprotected) ponieważ: były pod ręką, są tańsze lub po prostu "...nie miałem nigdy najmniejszych problemów...".
Ponadto z układami PCB jest taka sprawa, że nawet jak sprawdzimy, że działa, to nie mamy pewności czy zadziała jeszcze raz.
Teraz mamy taką sytuację:
- Baterie bez zabezpieczenia
- Układ sterujący, z ubogimi zabezpieczeniami, sobie śpi.
- Budzi się w sposób niekontrolowany i włącza tranzystor.
- Na domiar złego grzałka ma zwarcie (ja już miałem do czynienia ze zwartym kartomizerem dwa razy).
Nie wiem jak Ty ale ja nie chciałbym znaleźć się w takiej sytuacji.
Kondensatory w detalu kosztują 10-50 groszy sztuka.
W Radomiu wizyta u jakiegokolwiek lekarza ~100zł + apteka.
Ponadto możesz przeczytać to: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... e009379a24 ze szczególnym uwzględnieniem wypowiedzi użytkownika Freddie Chopin, który jest niewątpliwym profesjonalistą.

Acha scriptum
Na forum używamy formy bezpośredniej bez Pan, Pani.
Awatar użytkownika
By dsh
#295321
tajwoj pisze:Przy usypianiu procesora wyjście PWM jest wyłączane i uaktywniane jako wejście w stanie wysokiej impedancji przy użyciu stosownych rejestrów DDRn i PORTn.
Żeby grzałka nie włączyła się z powodu jakichś zakłóceń, bramka Mosfeta powinna mieć potencjał źródła.
"...ale ja zwykle daję dwa kondensatory jako filtr zasilania (10u i 100n)..."
Na tym polega chińska technologia (ta tania). Układy programowalne są wrażliwe na zakłócenia. W stanie "Power Down" kontroler pobiera prąd porównywalny z prądem upływu kondensatorów elektrolitycznych. W sytuacji małego poboru energii łatwo jest o przepięcie, które może coś przestawić w programie i skutki mogą być dziwne.
Watch-dog nie jest substytutem prawidłowego projektu elektrycznego tylko zabezpieczeniem programowym.
Układ będzie noszony w kieszeni lub na smyczy przez ludzi którym życzę jak najlepiej.
Jak znam życie, na pewno część użytkowników włoży baterie bez zabezpieczenia PCB (Unprotected) ponieważ: były pod ręką, są tańsze lub po prostu "...nie miałem nigdy najmniejszych problemów...".
Ponadto z układami PCB jest taka sprawa, że nawet jak sprawdzimy, że działa, to nie mamy pewności czy zadziała jeszcze raz.
Teraz mamy taką sytuację:
- Baterie bez zabezpieczenia
- Układ sterujący, z ubogimi zabezpieczeniami, sobie śpi.
- Budzi się w sposób niekontrolowany i włącza tranzystor.
- Na domiar złego grzałka ma zwarcie (ja już miałem do czynienia ze zwartym kartomizerem dwa razy).
Nie wiem jak Ty ale ja nie chciałbym znaleźć się w takiej sytuacji.
Kondensatory w detalu kosztują 10-50 groszy sztuka.
W Radomiu wizyta u jakiegokolwiek lekarza ~100zł + apteka.
Ponadto możesz przeczytać to: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... e009379a24 ze szczególnym uwzględnieniem wypowiedzi użytkownika Freddie Chopin, który jest niewątpliwym profesjonalistą.


Dziękuję za odpowiedź, co do rezystora pull-down nie pomyślałem, że pin będzie wisiał w trakcie uśpienia.

Co do ilości kondensatorów na zasilaniu przy różnych komponentach to raczej chodziło mi o minimalizację ze względu na ograniczoną wielkość płytki, gdyby np. chcieć to wcisnąć do IHM - elektrolity są całkiem spore. Nie trzeba dać jakiegoś rezystora na bramce szeregowo żeby ograniczyć prąd przy przełączaniu?

Czy nie przydałby się pull-up na resecie, bo wewnętrzne są dosyć słabe? Dużo o tym czytałem i to kwestia często poruszana i kontrowersyjna. Atmel zaleca zewnętrznego pull-upa i kondensator.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#295372
Co do rezystora między wyjściem PWM i bramką to zapewne będzie.
Co do resetu to chyba dam dodatkowo RC, chociaż dwa układy, które testuję nie dają żadnych niepokojących objawów.
Wszystko już mieści się na płytce 18 x 20mm.
Obecnie przepisuję program na 1 przycisk i nowy wyświetlacz.
To znaczy piszę od nowa, ponieważ ja miałem i mam zamiar używać dwu przycisków.
Ale "Vox populi, Vox Dei".
Jednocześnie mam prośbę o nie naciskanie mnie o wcześniejsze dostarczenie regulatora, ponieważ nie zrobię tego bez uprzednich testów, z przyczyn, które podałem poprzednio.
Awatar użytkownika
By PucH2
#295377
Jakby w kodzie znalazło się miejsce na mierzenie oporności to byłoby ciekawiej. Zbędne to, lecz łatwiej byłoby ustawić napięcie początkowe według własnych gustów.
Mam proble z Nordem5

Zakupiłem go wczoraj w sklepie, dostałem z nim w o[…]

Problem ze sprzętem

Hej, mam Urse Nano 2 i w ciągu 2 tygodni spaliły m[…]

Pomocy

Witam! Kupiłem e papierosa EGO-CE8 1800mAH,niestet[…]

Szukam czegoś dobrego

Dzień dobry. Mój drugi post tutaj, a zarazem wiem,[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.