Jaka BATERIA dla MECHANIKA (straty na baterii)
Post:19 lip 2013, 20:13
Robiąc pomiary opisane w wątku http://www.e-papierosy-forum.pl/spadek-napiecia-w-mechanikach-kolejne-starcie-t48032.html pomyślałem, że można przy okazji sprawdzić jak (i czy w ogóle) rezystancja wewnętrzna różnych baterii wpływa na spadek napięcia w mechaniku. Czyli po prostu jakie baterie najlepiej stosować w mechanikach.
Warunki pomiarów były w większości takie same jak we wspomnianym wątku. Wszystkie baterie były mierzone na parowniku modelowym 2 ohmy zakręconym na modzie 69, który w tamtych pomiarach uzyskał dobry wynik. Każda bateria przed włożeniem do moda była mierzona bezpośrednio multimetrem. Wszystkie baterie zostały naładowane jakieś 12 godzin przed testem.
W zabawie udział wzięły:
Od lewej:
* AW IMR 18350 - używana niecałe pół roku, ładowana może 50-60 razy,
* Efest v2 18350 - używana niecałe pół roku, ładowana może 50-60 razy (kupowane razem z tymi piętro wyżej)
* Noname 18350 - używana ponad pół roku, ładowana jakieś 50 razy.
* AW IMR 18500 - z drugiej ręki więc nie wiem jak długo używana,
* Efest v2 18500 - używana jakieś 3-4 miesiące, ładowana może 30-40 razy,
* Panasonic CGR 18500 - używana 3-4 miesiące, ładowana może 20 razy,
* AW IMR 18650 - używana jakieś 4 miesiące, ładowana może 10 razy,
* Samsung INR18650 (laptopowa) - używana jakieś 3-4 miesiące, ładowana może 10 razy,
* UltraFire XSL - używana jakieś 4 miesiące, ładowana może 10 razy.
No i wyniki:
Wykres jest trochę "oszukany" bo oś oy zaczyna się od 3V, ale w ten sposób lepiej widać różnice.
Uwagi:
1. Ten słaby wynik Efesta 18350 potwierdziłem pomiarem drugiej takiej samej baterii - było podobnie.
2. UltraFire nie wchodzi do 69 więc pomiar zrobiłem na BnJ22, który jest porównywalny z 69 jeśli chodzi o spadki.
I teraz UWAGA bo robię dość karkołomne założenie - osoby o słabych nerwach, tudzież przyzwyczajone do precyzyjnych wyliczeń uprasza się o nieczytanie dalszej części postu - najlepszy wynik został odnotowany dla baterii Samsung i wyniósł 4,05V. Bateria dawała 4,2V więc na straty poszło 0,15V. ZAŁÓŻMY, że rozłożyło się to:
* 0,1V straty na mechaniku,
* 0,05V straty na rezystancji wewnętrznej baterii.
Tak więc znając napięcie wyjściowe każdej baterii i zakładając, że straty na mechaniku wynosiły zawsze 0,1V mogę wyliczyć bezpośrednio spadek napięcia na rezystancji wewnętrznej każdej baterii:
Warunki pomiarów były w większości takie same jak we wspomnianym wątku. Wszystkie baterie były mierzone na parowniku modelowym 2 ohmy zakręconym na modzie 69, który w tamtych pomiarach uzyskał dobry wynik. Każda bateria przed włożeniem do moda była mierzona bezpośrednio multimetrem. Wszystkie baterie zostały naładowane jakieś 12 godzin przed testem.
W zabawie udział wzięły:
Od lewej:
* AW IMR 18350 - używana niecałe pół roku, ładowana może 50-60 razy,
* Efest v2 18350 - używana niecałe pół roku, ładowana może 50-60 razy (kupowane razem z tymi piętro wyżej)
* Noname 18350 - używana ponad pół roku, ładowana jakieś 50 razy.
* AW IMR 18500 - z drugiej ręki więc nie wiem jak długo używana,
* Efest v2 18500 - używana jakieś 3-4 miesiące, ładowana może 30-40 razy,
* Panasonic CGR 18500 - używana 3-4 miesiące, ładowana może 20 razy,
* AW IMR 18650 - używana jakieś 4 miesiące, ładowana może 10 razy,
* Samsung INR18650 (laptopowa) - używana jakieś 3-4 miesiące, ładowana może 10 razy,
* UltraFire XSL - używana jakieś 4 miesiące, ładowana może 10 razy.
No i wyniki:
Wykres jest trochę "oszukany" bo oś oy zaczyna się od 3V, ale w ten sposób lepiej widać różnice.
Uwagi:
1. Ten słaby wynik Efesta 18350 potwierdziłem pomiarem drugiej takiej samej baterii - było podobnie.
2. UltraFire nie wchodzi do 69 więc pomiar zrobiłem na BnJ22, który jest porównywalny z 69 jeśli chodzi o spadki.
I teraz UWAGA bo robię dość karkołomne założenie - osoby o słabych nerwach, tudzież przyzwyczajone do precyzyjnych wyliczeń uprasza się o nieczytanie dalszej części postu - najlepszy wynik został odnotowany dla baterii Samsung i wyniósł 4,05V. Bateria dawała 4,2V więc na straty poszło 0,15V. ZAŁÓŻMY, że rozłożyło się to:
* 0,1V straty na mechaniku,
* 0,05V straty na rezystancji wewnętrznej baterii.
Tak więc znając napięcie wyjściowe każdej baterii i zakładając, że straty na mechaniku wynosiły zawsze 0,1V mogę wyliczyć bezpośrednio spadek napięcia na rezystancji wewnętrznej każdej baterii: