EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
Awatar użytkownika
By gentillo
#1566686
Dziwna sprawa. Testuje właśnie drut od pszczelarzy. Przy ustawieniu 0,00102 wywala mi dry coil. Przy zmianie ustawienia na Ti parownik daje bardzo ładnie. Choć smak jest trochę płaski. Testowane na subtank mini plus.

Wysłane z mojego X900+ przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
By pawel_aa
#1566757
gentillo pisze:Dziwna sprawa. Testuje właśnie drut od pszczelarzy. Przy ustawieniu 0,00102 wywala mi dry coil. Przy zmianie ustawienia na Ti parownik daje bardzo ładnie. Choć smak jest trochę płaski. Testowane na subtank mini plus.

Profile dla poszczególnych drutów to tylko wygoda dla użytkownika.
To jak działa TC zależy głównie od drutu, ale także od samej grzałki i parownika - trzeba wziąć pod uwagę przeciąg i transport liquidu.
- przełącz na tryb SS (jeśli masz), ustaw temp. 230* i podnoś TCR do momentu w którym będzie ok. Na niektórych parownikach pszelarski zaczyna mi działać przy TCR>130.
- drutu SS można też używać na profilu dla tytanu. TCR=400 i temperatura od 105* w górę do osiągnięcia satysfakcjonującej chmury i smaku.
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1568273
Ja mam co prawda swoją teorie ale moim zdanie druty SS słabo się nadają do TC ze względu na mała zmianę rezystancji przy podnoszeniu temperatury. A to z niej mod wie jaka jest temperatura na grzałce.
Awatar użytkownika
By cyho
#1568279
Ja na ss316 ustawiam tcr na 92 temperaturę 240. W takich warunkach przy normalnym transporcie ładnie są trzymane parametry. Jeżeli transport zaczyna kuleć evic mocno dławi i zaczyna się "walka o ogień".
Przy okazji doszedłem do wniosku, że przy tak niskich współczynnikach grzałka powinna mieć jak najwyższy opór, tak żeby przy nastawionych 300*C była na pograniczu wypadnięcia z tc. Dla ss316 minimum wydaje się 1om w temperaturze pokojowej maksimum szacuje na 1,2.
W takich warunkach mamy najmniejszy względny błąd pomiaru a tym samym największą możliwą dokładność nastaw. No i mogę przełożyć zestaw do mechanika :)
Awatar użytkownika
By cyho
#1568294
Seavolv pisze:Skąd wiesz jak są trzymane parametry? I co znaczy zalogowanie w temperaturze pokojowej? To jak zaloguje na dworze to nie będzie działać?

Ze względu na cyfrowy charakter pomiar ma jakąś z góry ustaloną bezwzględna dokładność. Pomiar tego parametru ma bezpośrednie przełożenie na napięcie jakie jest podawane na grzałkę
Różnica oporu na 100*C przy tcr =92 to 0,092*opór przy niższej tenperaturze.
Z tego bezpośrednio wynika, że im bliżej granicznych górnych nastaw jesteśmy tym dokładniejszego działania niżemy się spodziewać.
Jak zalogujesz przy innej temperaturze niż założona w firmware to odpowiednio trzeba przestawić oczekiwaną temperaturę. Zalogowanie przy temperaturze drutu -20 da offset na poziomie 40*C.
Nie wykluczam sytuacji, w której temperatura zalogowania jest równa temperaturze chipa, lecz wydaje mi się, że instrukcja mówila by wtedy o nie używaniu boxa przez jakiś czas przed zalogowaniem.
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1568369
Nie mam Evica więc daje tutaj na przykładzie swojego moda (tylko dla zobrazowania działania TC), nie jestem też żadnym ekspertem w sprawie TC więc to co napisze to tylko moje odczucie i to co zdążyłem się zorientować w tej sprawie.

Oczywiście ważne jest kwestia logowania grzałki a bardziej blokowania jej rezystancji w modzie ponieważ z tej rezystancji odczytywana jest później temperatura grzałki, w moim przypadku nie ma chyba znaczenia w jakiej temperaturze otoczenia zablokuje rezystancje ponieważ mod odczytuje sobie sam jaka jest aktualnie temperatura otoczenia. Jeśli jest to temperatura 5C to mod wie że grzałka została zalogowana w temp. 5C jeśli jest 25C to również wie że dla tej rezystancji odpowiada temp. 25C i nie ma znaczenia tu jakaś temperatura pokojowa która dla jednego będzie miała 20C a dla drugiego 25C a dla innego 18C a w przpadku rezystancji to duża różnica. (przynajmniej tak mi się wydaje)
Trzeba jednak pamiętać aby nasza grzałka nie była cieplejsza niż otoczenie więc najlepiej odstawić boxa na jakieś 15min aby mod i grzałka zrównała się z temperaturą otoczenia jaką nie ma znaczenia. Nie wiem czy Evic posiada taki czujnik otoczenia ale na zdrowy rozum powinien coś takiego posiadać aby poprawnie logować grzałkę. (przynajmniej ja sobie tak tłumacze zasadę logowania grzałki)

No i teraz przejdźmy do samego działania TC dla jednego będzie to działać na zasadzie takiej że będzie sobie chmurzył a mod nie pozwoli na to by temperatura urosła powyżej tył np. 200C a czy stanie się to po 1 czy 4 sekundach dla jednego będzie miało znaczenie dla innego nie. Moim zdaniem odpowiednia temperatura powinna być osiągana w jak najkrótszym czasie a następnie utrzymywana żądana temperatura co powinno skutkować wywalaniem komunikatu "temp protection" od samego początku. Nie raz czytałem że ktoś pisał że wywala mu "temp protection" pod sam koniec sztacha więc wynikało by z tego że grzałka uzyskała swoją temperaturę pod sam koniec zaciągnięcia co chyba nie jest własciwe.

Co do samego drutu to u mnie w przypadku drutu SS był problem z poprawnym odczytem temperatury, oczywiście na boxie wyglądało i działało to w miarę poprawnie ale porównując do drutu Ti na wykresach już tak fajnie nie wygląda.

Tutaj mamy wykres z działaniem grzałki z drutu SS316L na DC jak widać jest problem z utrzymaniem odpowiedniej temperatury i dość powolnym nagrzewaniem się grzałki (może mój box nie lubi się z tym drutem ale z tego co widzę to drut ten ma słabo zmieniającą się rezystancje pod wpływem ciepła i pomiar temp. był taki jaki był) Oczywiście TC działa ale jak, widać na wykresie.




Tutaj mamy przykład idealnego działania TC (jak dla mnie) na drucie TiA1 grzałka uzyskuje błyskawicznie ustawioną temperaturę i utrzymuje ją idealnie przez cały czas i nie zależnie czy jest to pierwsze zaciągnięcie czy drugie. i Wyrzucając od samego początku komunikat "temp protection"




Porównując te dwa wykresy drut SS u mnie wypada słabo w przypadku TC i DC. Zaznaczam że te wykresy są dla praktycznie identycznych grzałek. tylko zrobionych z innego drutu.

To takie moje spostrzeżenia, jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2016, 02:47 przez Seavolv, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
By pawel_aa
#1568427
@Seavolv mam identyczne spostrzeżenia jak ty.
Drut SS niby nadaje się do TC, ale jest trochę niewdzięczny, mały współczynnik TCR powoduje, że ciężko nad nim zapanować. Skoro drut SS ma niski TCR jest oczywistą oczywistością iż przy wyższej oporności będzie pracował stabilniej.
Z tego co czytam na jednych zasilaniach rusza od strzału, na innych są same problemy.

Tydzień temu założyłem grzałkę z drutu tytanowego i... zupełnie inna bajka!
Setup na standardowych ustawieniach pracuje stabilnie i przewidywalnie, przez tydzień tylko raz wymieniałem watę.
Na razie drut SS poszedł w odstawkę lub od biedy będę go używać w trybie VW.
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1568489
Podejrzewam, bo jeszcze nie robiłem że czy to drut TA1 czy NI200 będą zachowywać się podobnie czyli idealnie pod TC, drutowi SS bliżej do Kanthala i pracy pod VW, Chodz od biedy i dla nie wymagających SS będzie się jakoś tam sprawdzał.
Awatar użytkownika
By hankrum
#1573193
Moje doświadczenia z TCR (cuboid 150):
Drut SS 304, śr. drutu 0,4; śr. grzałki 3mm, R=0,45 Ω
Ustawienia dla TCR M1 = 110
Temp = 250*
W = 35w
Grzałka zablokowana w temp. pokojowej (20*) = 0,45Ω

Działanie: ogólnie wydaje się, że jest to optymalne ustawienie dla TCR drutu SS 304 (odpowiednia temp. chmury, gęstość i smak), aczkolwiek wskazania parametrów na wyświetlaczu specyficznie reagują przy włączeniu i zaciąganiu:

- Temperatura przy osiągnięciu 250* zostaje "zbita" i załącza się Protection - staje się to praktycznie po 1 s, (nadmienię, że przy włączaniu się "protection" wapowanie nadal jest możliwe i grzałka nadal pracuje, oczywiście na temp. docelowej lub niższej)
- Wskaźnik W skacze z 35w do np. 25w; 17w itp.
- oporność grzałki z 0,45Ω do 0,55Ω

I teraz zagwozdka czy te parametry powinny tak zmieniać swoje wartości czy to jednak wina i specyfikacja drutów SS.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573291
Niestety, nie jest to optymalne ustawienie, skoro masz takie objawy jak opisujesz: zbijanie temperatury, "protection", moc spada do 17 W. Trudno mówić o przyjemnym i komfortowym wapowaniu.
Optymalne są wtedy, kiedy temperatura ustala się na docelowej lub do 5* niższej, moc podawana jest taka jak ustawiona. Nie mam jak zamieścić filmu, ale mogę wysłać Ci na maila. Ustawione mam 230*, 32W, TCR 105 dla drutu SS304. Podczas działania bez zaciągania, czyli bez prawidłowego chłodzenia grzałki, temperatura stoi na 227* moc na 32W. Za względu na brak chłodzenia, załącza się na pól sekundy "protection", a nawet zdarza się na chwilę spaść na 225* i 31W . Podczas normalnego wapowania, nie ma takich objawów - temperatura i moc są stabilne. Czasem jak grzałka "strzeli", zdarza się jakieś delikatne wahnięcie wskazań.

Objawy jakie opisujesz mam wtedy, gdy oszukam eVica i zablokuję niższą rezystancję niż jest w rzeczywistości. Wystarczy różnica 0,01 ohma. Obecnie mam zablokowaną 0,36 ohma, ale mogę pokombinować i zablokować 0,35 ohma, wtedy jest to co opisujesz: protection, moc jest zbijana.
Piszesz, że przy protection możliwe jest wapowanie. Owszem, ale na znacznie niższej temperaturze i takie jak po przełączeniu na tryb VW z mocą jak Ci pokazuje wskaźnik - 17W jak piszesz. Nie jest to normalne wapowanie, spróbuj VW i 17W ;)

Cała sztuka jest w tym, żeby zablokować właściwą temperaturę i odpowiednio zestawić temperaturę i moc. Przy 32W wystarczy, że obniżę temperaturę o 5* i już pojawia się "protection" i jest "walka o ogień".

Dla uzupełnienia:
Billow v2
SS 304, (0,32 mm, 9 zw na 2 mm)x2

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573456
Coś mu chyba źle mówisz, zobacz mój wykres wyżej, dla drutu TA1 to jest wykres podczas wapowania, temperatura jest cały czas taka sama bo to jest własnie TC i nie ważne jaką moc ustawisz (oczywiście nie może być za mała bo nie zagrzeje grzałki), moc odpowiada tylko za czas nagrzania grzałki. W TC liczy się tylko utrzymanie temperatury na jednolitym poziomie poprzez kontrole mocy. Oczywiście wszytko sprowadza się do poprawnego setupu i logowania grzałki.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573500
Seavolv pisze:temperatura jest cały czas taka sama bo to jest własnie TC [...] W TC liczy się tylko utrzymanie temperatury

To by była prawda pod jednym warunkiem: w boxie jest czujnik temperatury. Niestety nie ma go tam. Problem jest w tym, że człowiek tak ma w bani, że jak coś zobaczy, to bierze to za pewnik. Zazwyczaj to się zgadza, ale nie w tym przypadku ;) To co widzimy na wyświetlaczu jako aktualna temperatura grzałki, to jedynie wynik obliczeń jakie wykonuje elektronika boxa. Jedyne co może zmierzyć (oprócz napięcia) box, to rezystancja grzałki. I na tej podstawie, korzystając ze współczynnika TCR, box oblicza temperaturę i ja nam wyświetla. Pół biedy, gdyby tylko wyświetlał. Ale on się na niej opiera kiedy ma zadecydować czy włączyć "protection", a może jeszcze dołożyć mocy ?

Do czego zmierzam. Załóżmy, że mamy grzałkę 0,40 ohm. I taką właśnie zablokowaliśmy w temperaturze pokojowej. Zapodajemy napięcie na grzałkę. Grzałka rozgrzewa się, rośnie jej rezystancja. Box korzystając z ustawionego współczynnika TCR, przelicza rezystancję na temperaturę i porównuje z ustawioną przez użytkownika. Jeżeli rezystancja wzrośnie to wartości takiej, że obliczona temperatura przekracza ustawioną - obcina napięcie, aby zmniejszyć temperaturę grzałki. Wszystko jest pięknie kiedy mamy spełnione dwa warunki:
1. zablokowaliśmy prawdziwą wartość rezystancji
2. ustawiliśmy właściwy dla danego drutu współczynnik TCR

Ad 1
Co się dzieje kiedy zablokujemy złą wartość rezystancji? Załóżmy, że prawdziwa wartość rezystancji jest 0,40 ohma. Po ogrzaniu grzałki do temperatury 240* rezystancja wzrasta do 0,45 ohma (oczywiście wartości przykładowe) Jeżeli zablokujemy niższą wartość niż prawdziwa, np. 0,39 ohma i podgrzejemy grzałkę tak, że jej rezystancja wzrośnie o 0,5 ohma (jak w przykładzie), box uzna, korzystając ze współczynnika TCR, że grzałka osiągnęła temperaturę 240* i obetnie moc. Ale prawdziwa temperatura będzie niższa. Czyli nie dość, że nie osiągniemy zadanej temperatury, to jeszcze box włączy nam "protection" i jeszcze bardziej schłodzi grzałkę.
Co będzie kiedy zablokujemy wyższą rezystancję grzałki? To samo, ale w drugą stronę: box uzna, że temperatura jest za niska i będzie pchał moc, mimo, że tak naprawdę przekroczył ustawioną temperaturę.

Ad 2
Kiedy ustawimy złą wartość współczynnika TCR, to mimo prawidłowo zablokowanej rezystancji, box będzie przeliczał zmierzona wartość rezystancji na temperaturę, korzystając z niewłaściwego mnożnika. Skutkiem tego, będzie albo wyliczał ją za wysoko i włączał protection, zanim grzałka osiągnie rzeczywistą ustawioną temperaturę, albo za nisko przegrzewając grzałkę.

Zgoda co do jednego: W TC chodzi o utrzymanie temperatury. Tylko żeby coś utrzymać trzeba wiedzieć co się utrzymuje ;) Jeżeli box przez podanie mu złych wartości rezystancji i TCR, źle obliczy sobie temperaturę, to będzie utrzymywał "złą" temperaturę.

Dlatego tak trudne jest osiągnięcie prawdziwego sukcesu. Prawdziwego, nie "na mój gust jest OK" ;) Jeżeli coś jest nie tak: włącza się protection, temperatura na wskaźniku jest niższa znacznie od założonej itp, niestety trzeba zgadnąć czy jest to przyczyną złego TCR czy złej zablokowanej rezystancji. Albo i jednego i drugiego. Więc niestety, trzeba eksperymentować.

Pozdrawiam

EDIT:
Zapomniałem odnieść się do ustawiania mocy :)
Zgadza się, od tej ustawionej mocy zależy czas w jakim grzałka nagrzeje się do zadanej temperatury. Ale co się dzieje kiedy ustawimy moc wysoko? Np.: 230* i 50W. Grzałka szybko nagrzeje się do 230*, box to wykryje, włączy "protection", zmniejszy moc np. do 30W. Tylko zobacz co się dzieje podczas "protection". Moc jest zdjęta, grzałka stygnie, zanim box wykryje, że grzałka wystygła do zadanej temperatury, ona ma już ją niższą. Box podwyższa moc, grzałka się rozgrzewa. Zanim box wykryje, że "już", ona przekroczyła zadaną temperaturę... itd. Efekt jest taki, że temperatura faluje (co widać nawet na Twoich wykresach). Więc ja robię inaczej: daję te 230* ale moc od razu 30W, żeby box nie musiał mi nic zmniejszać/zwiększać, tylko "jechać" 30 watami cały czas i stabilną temperaturą (nawet jeśli będzie o 2-3* niższa od zadanej), bez falowania, które da się wyczuć paszczowo. Mógłbym dać 30,5W i wtedy temperatura będzie jeszcze bliższa zadanej, albo 30,7W żeby była prawie idealnie jak zadana, ale wtedy istnieje ryzyko przegięcia i włączy się "protection" i falowanie. Wolę 2-3* mniej a stabilnie.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573602
lelek6 pisze:EDIT:
Zapomniałem odnieść się do ustawiania mocy :)
Zgadza się, od tej ustawionej mocy zależy czas w jakim grzałka nagrzeje się do zadanej temperatury. Ale co się dzieje kiedy ustawimy moc wysoko? Np.: 230* i 50W. Grzałka szybko nagrzeje się do 230*, box to wykryje, włączy "protection", zmniejszy moc np. do 30W. Tylko zobacz co się dzieje podczas "protection". Moc jest zdjęta, grzałka stygnie, zanim box wykryje, że grzałka wystygła do zadanej temperatury, ona ma już ją niższą. Box podwyższa moc, grzałka się rozgrzewa. Zanim box wykryje, że "już", ona przekroczyła zadaną temperaturę... itd. Efekt jest taki, że temperatura faluje (co widać nawet na Twoich wykresach). Więc ja robię inaczej: daję te 230* ale moc od razu 30W, żeby box nie musiał mi nic zmniejszać/zwiększać, tylko "jechać" 30 watami cały czas i stabilną temperaturą (nawet jeśli będzie o 2-3* niższa od zadanej), bez falowania, które da się wyczuć paszczowo. Mógłbym dać 30,5W i wtedy temperatura będzie jeszcze bliższa zadanej, albo 30,7W żeby była prawie idealnie jak zadana, ale wtedy istnieje ryzyko przegięcia i włączy się "protection" i falowanie. Wolę 2-3* mniej a stabilnie.

Pozdrawiam

Coś ci się pomieszało, pisałem ci żebyś zobaczył ten wykres,

Zielone - MOC
Czerwone - Temperatura
Fioletowe - Rezystancja




Widzisz gdzieś żeby coś falowało tam masz pokazane trzy sztachy jeden po drugim mimo że moc jest ustawiona na 40W to i tak temperatura jest utrzymywana na 180C A widać jak moc jest dostosowywana do temperatury grzałki (zielona linia) Jak ci temperatura faluje to albo setup z d.... albo twój mod tak własnie super działa na TC.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573617
No własnie widziałem wykres i do niego się odniosłem. Mówiąc "falowanie" nie mam na myśli skoków +- 50*, tylko własnie takie jakie pokazuje wykres. To są delikatne wahnięcia wykresu powyżej i poniżej osi (u Ciebie 180*). Na wykresie widać to jakby komuś ręka drżała kiedy rysował czerwoną linię. Poza tym, osie nie są wyskalowane (w zasadzie wcale ich nie ma) i nie wiadomo ile stopni oznacza podniesienie/opuszczenie się krzywej o te 0,5 mm. Ten pik na końcu wykresu pierwszego bucha, to jaką ma wartość, możesz to wyczytać i podać?
I tu wracamy do początku. To co pokazuje wykres, to nie jest rzeczywista temperatura grzałki, tylko to co wylicza elektronika boxa. A to sobie wyliczy zależy od tego co mu wstępnie ustawimy (rezystancja i TCR). A prawdziwy miernik temperatury mamy w paszczy ;)
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573660
To są wahania między powiedzmy 180.00 a 180.40 stopnia. czyli dziesiętne po przecinku.
Falowanie to jest dla drutu SS na moim wcześniejszym wykresie i dlatego nie stosuje SS do TC. Ale pisząc że zmniejszasz moc żeby nie wyskakiwało "protection" świadczy o tym że po prostu nie dogrzewasz grzałki i nie pozwalasz na działanie TC.
Ale każdy ustawia jak tam jemu wygodnie i jak mu pasuje i smakuje najlepiej, ja tylko wyjaśniam jak powinno prawidłowo działać TC.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573688
Ale ja nie twierdzę, że źle wyjaśniasz. Chodzi mi o to, że TC to nie jest coś, co działa perfekcyjnie, nawet na najlepszym boxie i ekstra setupie. Zbyt wiele jest zmiennych, żeby to był "automat". Tym bardziej, że najważniejsza z tych zmiennych nie jest mierzona a obliczana, a druga (TCR) ustawiana według widzimisię użytkownika. Dlatego twierdzę, że należy dobrać metodę dojścia do celu (za cel rozumiem stabilną pracę grzałki podczas zaciągu, odpowiadający paszczy smak i wrażenia cieplne ;) do posiadanych warunków: boxa, drutu, nawet parownika.
eVic całkiem nieźle wypadł w teście kolegi @Haze, więc sądzę, że on ponosi najmniejszą winę za brak perfekcji. Bardziej bym obwiniał drut, co zresztą widać na pierwszym Twoim wykresie. A przy okazji: nie wiem dlaczego w poprzednim poście wskazałeś na drugi wykres dotyczący drutu Ti, gdzie nie ma skoków temperatury, skoro wyraźnie zaznaczyłem, że mówię o SS 304 ;) no ale nie czepiam się ;)
Opisałem swoją metodę radzenia sobie z TC na drucie SS, a to dlatego, że była to odpowiedź na post kolegi @hankrum, dotyczący dokładnie tego drutu.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By bofh
#1573711
A wg mnie z tym "falowaniem" @lelek6 ma rację. Mam setup w Lemo2 skręcony z SS316L bardzo dobrze działający przy 16-18W w trybie "power". Przy ustawieniu trybu TC na 220-230st. i mocy 20-23W stabilizacja temperatury działa rewelacyjnie. Jeżeli ustawię natomiast moc na 30W zaczyna się właśnie wyraźne falowanie mocy. Nie wiem na czym to polega, ale zgodzę się z odczuciami, że jeśli ustawi się moc wstępną zbyt wysoko do możliwości setupu to opisany efekt występuje.
Awatar użytkownika
By mordek
#1573712
bofh pisze:A wg mnie z tym "falowaniem" @lelek6 ma rację. Mam setup w Lemo2 skręcony z SS316L bardzo dobrze działający przy 16-18W w trybie "power". Przy ustawieniu trybu TC na 220-230st. i mocy 20-23W stabilizacja temperatury działa rewelacyjnie. Jeżeli ustawię natomiast moc na 30W zaczyna się właśnie wyraźne falowanie mocy. Nie wiem na czym to polega, ale zgodzę się z odczuciami, że jeśli ustawi się moc wstępną zbyt wysoko do możliwości setupu to opisany efekt występuje.

Polega to właśnie na tym, że zmiana rezystancji na drutach SS jest mala, co przy niskim oporze grzałki stwarza problemy i układ się gubi.
Przy tych 20-23W nie dogrzewasz grzałki przez co układ nie kontroluje "temperatury".
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573723
Dokładnie tak jak pisze @mordek To nie jest TC tylko tryb VW nawet nie dajesz szansy na zadziałanie TC. Taki efekt falowania występuje bo:
- Mod słabo sobie radzi z TC
- Drut SS słabo nadaję się do TC
- Mod nie lubi się z drutem SS
Ostatnio zmieniony 28 sty 2016, 10:04 przez Seavolv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573736
bofh pisze:Przy ustawieniu trybu TC na 220-230st. i mocy 20-23W stabilizacja temperatury działa rewelacyjnie.

Widzisz... Obaj w ten sposób oszukujemy się ;) Jeżeli ustawimy moc tuż poniżej progu zadziałania "protection", to tak naprawdę nie kontrolujemy temperatury tylko moc. Czyli mamy ustawiony tryb TC a wapujemy w trybie VW. Z jedną istotną różnicą: mamy "bezpiecznik": jeśli jednak dobijemy do tego progu, załączy się "protection", czego nie ma trybie VW.
To tak jakby mieć tempomat w aucie: możemy ustawić max prędkość ale i moc silnika, która nam tę prędkość zapewni. To nic, że ustawimy sobie tempomat na 100 km/h, skoro ustawimy taką moc silnika, która nie pozwoli nam tej prędkości osiągnąć, tylko np. 98 km/h. Czyli co kontrolujemy? Prędkość czy moc? ;) Różnica między naszym tempomatem a takim, który kontroluje tylko moc jest taka, że jeśli będziemy jechać z górki, ograniczenie prędkości ustawione na 100 km/h zadziała, a przy drugim tempomacie auto rozpędzi się powyżej 100 km/h.

Takie są uroki drutu SS i trzeba się z tym pogodzić, albo... przesiąść się na tytan ;)

Dlaczego więc nie wapuję na VW, mimo, że teoretycznie to "prawie" to samo? Bo na TC smak mam wyraźnie lepszy. I nie jest to subiektywna ocena, bo zrobiłem test na losowo wybranym członku rodziny ;), który nie wiedział w jakim trybie wapuje i stwierdził, że jeden smak jest lepszy od drugiego.

Pozdrawiam

EDIT:
Rozumiem @Seavolv, że w końcu się porozumieliśmy? ;) Nie wiem, czy porozumiałem się z @mordkiem, bo nie widzę jego postu.
Awatar użytkownika
By bofh
#1573753
Hmm... Stabilizacja temperatury działa wg mnie dość dobrze, bo zjechanie na 210 czy 200st skutkuje oczekiwanym zmniejszeniem zachmurzenia i to w pełni stabilnie. I w sumie to chyba o to chodzi ;) Poza tym temperaturę ustawiam tak, aby uzyskać efekt podobny do tego optymalnego wymacanego w trybie power, a więc ~17W. Daje to ~225st co przy ustawieniu górki mocy na jakieś 23W oznacza, że grzałka pracuje z kontrolą temperatury ścinając nadmierną moc. Skąd więc falowanie przy zbyt dużej górce?

TC testowałem do jej pory tak bardziej "polowo" jedynie z SS 316L na lemonku i derringerze (jednogrzałkowo). Efekt w obydwu wypadkach podobny jak opisany wyżej.

A przy okazji - SS316L od Goodwapera, TCR zmieniane w zakresie 88-98. Zachowanie TC zgodne z oczekiwanym tak przy 92-93. Przy mniejszych wartościach efekt mizerny, zaś przy większych ewidentne przegrzewanie.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573767
bofh pisze:Skąd więc falowanie przy zbyt dużej górce?

Myślę, że to wina charakterystyki drutu SS. Przyrost rezystancji w danym zakresie temperatur jest zbyt mały (3-4 razy mniejszy niż w przypadku tytanu, 6-7 w przypadku niklu) i prawdopodobnie elektronika sobie z tym nie radzi - interpolacja na zbyt małym zakresie wartości.
Jedno jest ważne: smakuje nam :)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By mordek
#1573778
lelek6 pisze:To tak jakby mieć tempomat w aucie: możemy ustawić max prędkość ale i moc silnika, która nam tę prędkość zapewni. To nic, że ustawimy sobie tempomat na 100 km/h, skoro ustawimy taką moc silnika, która nie pozwoli nam tej prędkości osiągnąć, tylko np. 98 km/h. Czyli co kontrolujemy? Prędkość czy moc? ;) Różnica między naszym tempomatem a takim, który kontroluje tylko moc jest taka, że jeśli będziemy jechać z górki, ograniczenie prędkości ustawione na 100 km/h zadziała, a przy drugim tempomacie auto rozpędzi się powyżej 100 km/h.

Kolega chyba tempomatu nie używał :lol:.

bofh pisze:Skąd więc falowanie przy zbyt dużej górce?

Z ułomności układu?
Nie widziałem takiego zachowania na swoich urządzeniach i własnych setup`ach.
Awatar użytkownika
By bofh
#1573779
Też tak uważam :) Jeżeli uzyskuję efekt odpowiadający zamierzonemu to dorabiam sobie odpowiednią teorię, byle się jakoś kupy trzymała i wapuję z zadowoleniem :mrgreen:

Pozdrawiam :beer:
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573966
lelek6 pisze:
bofh pisze:Przy ustawieniu trybu TC na 220-230st. i mocy 20-23W stabilizacja temperatury działa rewelacyjnie.

Widzisz... Obaj w ten sposób oszukujemy się ;) Jeżeli ustawimy moc tuż poniżej progu zadziałania "protection", to tak naprawdę nie kontrolujemy temperatury tylko moc. Czyli mamy ustawiony tryb TC a wapujemy w trybie VW. Z jedną istotną różnicą: mamy "bezpiecznik": jeśli jednak dobijemy do tego progu, załączy się "protection", czego nie ma trybie VW.

EDIT:
Rozumiem @Seavolv, że w końcu się porozumieliśmy? ;) Nie wiem, czy porozumiałem się z @mordkiem, bo nie widzę jego postu.


Dokładnie o to mi chodziło.
Awatar użytkownika
By bofh
#1573971
Ale ja przez cały czas staram się przekazać, że jednak wapuję w trybie TC bo protection mi się włącza :lol: Różnica jest taka, że przy małej ilości watów nadwyżki praca TC jest stabilna, a przy walnięciu tak z 15W od optimum in plus zaczynają się oscylacje :mrgreen:
Awatar użytkownika
By bofh
#1573976
@Seavolv: Drut SS316L, TCR 92, ale nie stanowi to jakiegoś problemu, bo wystarczy ustalić dla danego setupu optymalną "górkę" i załatwione. Szkoda tylko, że w Evic zmniejszenie tej mocy musi się wykonać przez przejście dokoła, przez 75W. Upierdliwe, ale po prostu przycisków im zabrakło ;) BTW z niklem się nie lubię bo albo za miękki, albo za gruby, spróbuję może przy okazji coś ukręcić na tytanie.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1573983
bofh pisze:Ale ja przez cały czas staram się przekazać, że jednak wapuję w trybie TC bo protection mi się włącza :lol: Różnica jest taka, że przy małej ilości watów nadwyżki praca TC jest stabilna, a przy walnięciu tak z 15W od optimum in plus zaczynają się oscylacje :mrgreen:

Wydaje mi się, że dużo też zależy od parownika i setupu. A konkretnie od dobrego transportu i intensywności namaczania grzałki. Mam w tej chwili setup z drutu pszczelarskiego 304 na Aromamizerze, gdzie jest bardzo dobry transport. Moc ustawiona na 45W. Protection włącza się już po sekundzie, moc spada i utrzymuje się stabilnie w okolicach 20-paru Wat. Temperatura chmury bardzo przyjemna, stabilna od samego początku do końca, nie odczuwam żadnego pulsowania. Tak jak na niklu.
Czyli TC działa prawidłowo, pomimo że moc początkowa jest dwa razy wyższa niż moc podtrzymująca temperaturę. Oczywiście dla Evica nie mogę wygenerować wykresu na żywo, ale podejrzewam że gdyby się dało, to linia byłaby prosta, ewentualnie oscylacje byłyby bardzo niewielkie, przez człowieka nieodczuwalne.
Awatar użytkownika
By bofh
#1573990
Setup jest dość (?) dobry. 8 zwojów 0,4mm fi 3mm plus cotton blend podwinięty ciut do góry i dopiero spuszczony na schodek, więc buforek jakiś tam jest, a i bąbli całkiem ochoczo. Jak przy każdej nowej technologii - po szybernastym setupie będzie wszystko jasne ;) Następny setup będzie na pewno na mniejszej średnicy, ten mi za mocno chmurzy :lol:

Swoją drogą wapowanie przed lustrem, żeby zobaczyć kiedy załącza się protection jest całkiem komiczne...
Awatar użytkownika
By lelek6
#1574001
bofh pisze:Swoją drogą wapowanie przed lustrem, żeby zobaczyć kiedy załącza się protection jest całkiem komiczne...

Czyli nie tylko ja mam takie odczucia... ;) :D

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By bofh
#1574046
@Mutango: Odnośnie post1509767.html#p1509767 to mam bardzo podobnie wnioski, bo też testowałem SS-a najpierw na derringerze z jedną grzałką żeby móc oglądać efekty testów na bieżąco. Co ciekawe, najlepszy efekt, testując średnice 2,0, 2,3 oraz 3.0mm, uzyskałem na fi 2,3 gdyż tu najprawdopodobniej namoczenie przy muji było najbardziej optymalne i transport z buforków dostarczał tyle liquidu, ile trzeba na bieżąco do wypełnienia kubatury grzałki. Dobór transportu natomiast moim zdaniem przy TC powinien być zawyżony w stosunku do transportu kanthalowego właśnie z tego powodu. To, co fajnie działa na kanthalu, na TC będzie wymagało pracy przy trochę mniejszej mocy faktycznej lub lepszego nośnika właśnie dla zachowania pełnego namoczenia grzałki. Tak to moim zdaniem działa i całkowicie się z tą teorią zgadzam ;)
Awatar użytkownika
By Mutango
#1574855
Zrobiłem wczoraj parę eksperymentów na dripperze. I jestem niemal pewny, że rodzaj stali też ma znaczenie. Mianowicie drut 304 pracuje z większą kulturą niż druty 316/317. Pulsowanie o ile można je wywołać przy pewnych ustawieniach, jest łagodniejsze i mniej wyczuwalne. Właściwie przy normalnym wapowaniu, jeśli człowiek o tym nie myśli, to wcale niewyczuwalne. Widocznie wyższy współczynnik TCR, pomimo że jest wyższy tylko o jakieś 10%, ma jednak swoje znaczenie.
Dlatego polecam SS304.
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1574887
Będę miał chwile i drut 304 to zrobię małe porównanie na dna w czasie rzeczywistym. Mam Ni200, tytana, SS316 brak jedynie SS304,

Edit.
Mam jakiś pszczelarski nierdzewny 0,3 i 0,4 zobaczę jak te druty sprawują się pod TC

-- [scalono] 29 sty 2016, 19:54 --

Zrobiłem mały test, pojedyncza grzałka z drutów jakie posiadam. Test działania TC.

Zielone - MOC
Czerwone - Temperatura
Fioletowe - Rezystancja











Ostatnio zmieniony 29 sty 2016, 21:06 przez Seavolv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By e_sat
#1575208
Mutango pisze:Zrobiłem wczoraj parę eksperymentów na dripperze. I jestem niemal pewny, że rodzaj stali też ma znaczenie. Mianowicie drut 304 pracuje z większą kulturą niż druty 316/317. Pulsowanie o ile można je wywołać przy pewnych ustawieniach, jest łagodniejsze i mniej wyczuwalne. Właściwie przy normalnym wapowaniu, jeśli człowiek o tym nie myśli, to wcale niewyczuwalne. Widocznie wyższy współczynnik TCR, pomimo że jest wyższy tylko o jakieś 10%, ma jednak swoje znaczenie.
Dlatego polecam SS304.


Obawiam się w tym roku, o problemy z jakimi będą sie borykać pszczelarze :lol:
Szukam czegoś dobrego

Dzień dobry. Mój drugi post tutaj, a zarazem wiem,[…]

Problem z paleniem w OXVA slim pro.

Siema, Mam dość irytujący problem z OXVA slim pro[…]

Liquider

Miał ktoś do czynienia z tymi liquidami? Jak wraże[…]

Premium liquidy

Próbowałem dużo różnych liquidów i sytuacja jest t[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.