By pol - 05 sie 2016, 22:12
Posty: 13810
Rejestracja: 21 lut 2012, 03:24
Posty: 13810
Rejestracja: 21 lut 2012, 03:24
- 05 sie 2016, 22:12
#1696806
W sprawach e-płynów (e-liquidy) trochę wiadomości jest
Przed >dniem zero< – kilka rad dla tych, którzy chcą się zaopatrzyć w zapasy na przyszłość
Zapisu ustawy stanowiące implementację DT wiemy/przypuszczamy, co ze sprzętu EIN będzie w obrocie.
To co kupiliśmy, lub jeszcze, zanim ograniczenia gatunkowo/jakościowe odnośnie sprzętu wejdą w życie, zdążymy kupić, będziemy mogli bez jakichkolwiek ograniczeń używać teraz i w przyszłości (oczywiście w miejscach gdzie nie ma/będzie zakazu używania EIN).
Mamy trzy dokumenty opisujące sprzęt e-papierosowy.
USTAWA z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
wraz z tekstem ustawy, która jest nowelizowana LINK
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2183
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/586
USTAWA z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
Zacznijmy od słowniczka z ustawy:
papieros elektroniczny – wyrób, który może być wykorzystywany do spożycia pary zawierającej nikotynę za pomocą ustnika, lub wszystkie elementy tego wyrobu, w tym kartridże, zbiorniki i urządzenia bez kartridża lub zbiornika; papierosy elektroniczne mogą być jednorazowego użytku albo wielokrotnego napełniania za pomocą pojemnika zapasowego lub zbiornika lub do wielokrotnego ładowania za pomocą kartridży jednorazowych;
pojemnik zapasowy – naczynie z płynem zawierającym nikotynę, który można wykorzystać do ponownego napełnienia papierosa elektronicznego;
palenie papierosów elektronicznych – spożycie pary zawierającej nikotynę, wydzielanej przez papieros elektroniczny;
Wypisy z ustawy:
Art. 7f. Zabrania się sprzedaży na odległość, w tym transgranicznej sprzedaży na odległość:
2) papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych oraz ich części.”;
Art. 11c. 1. Papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe powinny spełniać następujące wymagania:
1) płyn zawierający nikotynę powinien być umieszczony wyłącznie w specjalnie przeznaczonych do tego pojemnikach zapasowych, których pojemność nie może przekraczać 10 ml, a w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku lub kartridży jednorazowych pojemność kartridży jednorazowych lub zbiorniczków nie może przekraczać 2 ml;
2) zawartość nikotyny w płynie nie może przekraczać 20 mg/ml;
6) nikotyna w papierosach elektronicznych powinna być dawkowana w jednolity sposób w normalnych warunkach użytkowania;
7) powinny być zabezpieczone przed dziećmi, powinny mieć zabezpieczenie uniemożliwiające ich przypadkowe otwarcie oraz zabezpieczenie przed rozbiciem i przeciekaniem oraz posiadać mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
2. Normy techniczne mechanizmów ponownego napełniania papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych określa decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/586 z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie norm technicznych mechanizmu ponownego napełniania papierosów elektronicznych (Dz. Urz. UE L 101 z 16.04.2016, str. 15).
3. Na opakowaniu jednostkowym i opakowaniu zbiorczym papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych powinien być zamieszczony wykaz wszystkich składników wyrobu w porządku malejącym według masy, zawartość nikotyny w wyrobie i jej ilość w przyjmowanej dawce, numer serii i ostrzeżenia dotyczące ochrony przed dziećmi oraz powinna być dołączona do opakowania jednostkowego papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych ulotka z instrukcją w języku polskim.
Art. 11d. 1. Producent i importer papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych jest obowiązany do przekazywania Inspektorowi corocznego sprawozdania zawierającego:
2) informacje dotyczące preferencji różnych grup konsumentów, w tym ludzi młodych, osób niepalących i głównych grup osób aktualnie używających wyrobów;
3) informacje na temat form sprzedaży wyrobów;
4. Inspektor monitoruje rozwój rynku papierosów elektronicznych oraz rozwój rynku pojemników zapasowych, biorąc pod uwagę wszystkie dowody wskazujące, że stosowanie papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych prowadzi do uzależnienia od nikotyny, a ostatecznie do spożycia wyrobów tytoniowych.
Art. 11f. 1. W przypadku gdy Inspektor stwierdzi lub ma uzasadnione powody do stwierdzenia, że określone papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe albo dany rodzaj papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych mogą stanowić poważne zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, wstrzymuje, w drodze decyzji, ich wytwarzanie lub wprowadzanie do obrotu lub nakazuje wycofanie z obrotu na czas niezbędny dla dokonania oceny przez Komisję Europejską.
2. O wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, i podjętych w związku z tym działaniach Inspektor niezwłocznie informuje Komisję Europejską w celu dokonania oceny oraz właściwe organy innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
3. Po uzyskaniu oceny Komisji Europejskiej Inspektor niezwłocznie:
1) uchyla dotychczasową decyzję, o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy Komisja Europejska uzna podjęte działania za nieuzasadnione, albo
2) wydaje decyzję o całkowitym wstrzymaniu wytwarzania lub wprowadzania do obrotu lub nakazuje wycofanie z obrotu określonych papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych albo danego rodzaju papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, w przypadku gdy Komisja Europejska uzna podjęte działania za uzasadnione.
4. Inspektor podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji, o których mowa w ust. 1 i 3, przez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej nazwy lub rodzaju wyrobu oraz nazwy producenta lub importera.
5. Akty delegowane określają zakaz wprowadzania do obrotu określonych papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych lub danego rodzaju papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych.
Art. 7. W przypadku papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych wprowadzonych do obrotu do dnia wejścia w życie ustawy zgłoszenie, o którym mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jest dokonywane w terminie 6 miesięcy od tego dnia.
Art. 8. 1. Wyroby tytoniowe wyprodukowane lub wprowadzone do obrotu oraz oznakowane zgodnie z dotychczasowymi przepisami przed dniem 28 lutego 2017 r., papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy oraz wyroby ziołowe do palenia wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, które nie spełniają wymagań ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mogą być wprowadzane do obrotu do dnia 20 maja 2017 r.
Tyle wypisów z ustawy nowelizującej ustawę.
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/586
Biorąc pod uwagę toksyczność zawierających nikotynę płynów stosowanych do papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych, należy zapewnić, by papierosy elektroniczne mogły być napełniane w sposób minimalizujący ryzyko kontaktu takich płynów ze skórą i ich przypadkowego połknięcia.
Nakłada obowiązek zapewnienia, aby papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe posiadały mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
Wymagania dotyczące mechanizmu ponownego napełniania:
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby papierosy elektroniczne wielokrotnego napełniania i pojemniki zapasowe były wprowadzane do obrotu tylko wtedy, gdy mechanizm napełniania papierosów elektronicznych spełnia jeden z następujących warunków:
a) wymaga korzystania z pojemnika zapasowego posiadającego bezpiecznie zamocowaną końcówkę o długości co najmniej 9 mm, która jest węższa od otworu w zbiorniku papierosa elektronicznego i pasuje do otworu takiego zbiornika, a także posiadającego mechanizm kontroli napływu, który w położeniu pionowym, tylko pod ciśnieniem atmosferycznym i w temperaturze 20 °C ± 5 °C, wydziela nie więcej niż 20 kropli płynu do napełniania na minutę;
b) działa przez system dokujący, który wydaje płyn do napełniania do zbiornika papierosa elektronicznego tylko wtedy, gdy papieros elektroniczny i pojemnik zapasowy są połączone.
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby papierosy elektroniczne wielokrotnego napełniania i pojemniki zapasowe zawierały odpowiednie instrukcje dotyczące ponownego napełniania, w tym schematy, jako część instrukcji użytkowania wymaganej w art. 20 ust. 4 lit. a) ppkt (i) dyrektywy 2014/40/UE.
W przypadku papierosów elektronicznych wielokrotnego napełniania i pojemników zapasowych z mechanizmem ponownego napełniania rodzaju, o którym mowa w ust. 1 lit. a), w instrukcjach użytkowania podaje się szerokość końcówki lub szerokość otworu w zbiorniku w sposób umożliwiający klientom rozpoznanie zgodności pojemników zapasowych i papierosów elektronicznych.
W przypadku papierosów elektronicznych wielokrotnego napełniania i pojemników zapasowych z mechanizmem ponownego napełniania rodzaju, o którym mowa w ust. 1 lit. b), w instrukcjach użytkowania podaje się rodzaj systemu dokującego, z którym takie papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe są zgodne.
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2183
ustanawiająca wspólny format zgłaszania papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych
(1) Dyrektywa 2014/40/UE stanowi, że producenci i importerzy papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych przedkładają właściwym organom zainteresowanych państw członkowskich powiadomienie o każdym takim wyrobie, jaki mają zamiar wprowadzić do obrotu lub jaki już został wprowadzony do obrotu w dniu 20 maja 2016 r. Informacje te powinny być przekazywane sześć miesięcy przed planowanym wprowadzeniem do obrotu nowych lub znacznie modyfikowanych wyrobów. Należy określić format takiego zgłaszania
Przejdźmy do Załącznika
3. INFORMACJE O WYROBIE – PRZEKAZYWANIE I OPIS – CZĘŚĆ A
Wyrób_masa_e-płynu - Całkowita masa e-płynu w jednostce wyrobu w mg
Wyrób_objętość_e-płynu - Całkowita objętość e-płynu na jednostkę wyrobu w ml
6. KONSTRUKCJA WYROBU
E-papieros_opis - Opis wyrobu umożliwiający identyfikację wyrobu, w tym opis wszystkich elementów i poszczególnych części (komponenty/e-płyn).
E-papieros_płyn_objętość/pojemność - Objętość/pojemność w ml (dla urządzeń należy podać wielkość zbiornika, dla kartridży/kartomizerów lub pojemników zapasowych objętość rzeczywistą przy wprowadzaniu do obrotu)
E-papieros_stężenie_nikotyny - Stężenie nikotyny w mg/ml
E-papieros_bateria_rodzaj - Opis rodzaju baterii
E-papieros_bateria_rodzaj_pojemność - Wskazanie pojemności baterii w mAh
E-papieros_napięcie/moc_regulowane - Wskazanie, czy napięcie/moc e-papierosa można regulować
E-papieros_napięcie - Napięcie znamionowe e-papierosa, jeśli nie jest regulowane, a zalecane napięcie, jeśli jest regulowane.
E-papieros_napięcie_niskie_zakres - Najniższe napięcie, które można uzyskać
E-papieros_napięcie_wysokie_zakres - Najwyższe napięcie, które można uzyskać
E-papieros_moc - Znamionowa moc wyjściowa, jeśli nie jest regulowana, a moc zalecana, jeśli jest regulowana.
E-papieros_moc_niska_zakres - Najniższa moc, którą można uzyskać
E-papieros_moc_wysoka_zakres - Najwyższa moc, którą można uzyskać
E-papieros_przepływ_powietrza_ regulowany - Wskazanie, czy przepływ powietrza e-papierosa można regulować
E-papieros_nośnik_wymienny - Wskazanie, czy konsument może regulować-zmieniać-wymieniać nośnik płynu
E-papieros_mikroprocesor - Wskazanie, czy e-papieros zawiera mikroprocesor
E-papieros_uzwojenie_składu - Skład chemiczny drutu (uzwojenia) w atomizerze
E-papieros_nikotyna_dawka/absorpcja_plik - Opis metod pomiaru stosowanych do oceny stałego dawkowania i absorpcji nikotyny, w tym odniesienie do odpowiedniej zatwierdzonej normy, jeśli istnieje. Opis wyników oceny.
E-papieros_produkcja_plik - Opis ostatecznego procesu produkcji, w tym produkcji seryjnej
E-papieros_produkcja_zgodność - Deklaracja, że proces produkcji zapewnia zgodność z wymogami (w tym, choć nie wyłącznie, informacje na temat produkcji seryjnej).
E-papieros_jakość_bezpieczeństwo - Deklaracja, że producent i importer ponoszą pełną odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo wyrobu, gdy jest on wprowadzony do obrotu i stosowany w zwykłych lub dających się racjonalnie przewidzieć warunkach.
E-papieros_otwieranie/ponowne_napełnianie_plik - Opis, w stosownych przypadkach, mechanizmu otwierania i ponownego napełniania.
W zgłoszeniu osobno wyszczególnione dla Sprawozdawczość dotycząca papierosów elektronicznych i Sprawozdawczość w dotycząca pojemników zapasowych.
Tyle akty prawne.
Jak to można teraz przełożyć na nasze?
Pojemniki zapasowe nie powinny sprawiać problemu. Opisane bardzo dokładnie.
- naczynie z płynem zawierającym nikotynę, który można wykorzystać do ponownego napełnienia papierosa elektronicznego;
- których pojemność nie może przekraczać 10 ml
Jednak małe schody się znajdą. Czy mamy w przepisach do czynienia z dwoma wersjami pojemników zapasowych? Jeżeli jest stwierdzenie "można wykorzystać do ponownego napełnienia papierosa elektronicznego", to czy zatem może być pojemnik zapasowy, który nie musi być wykorzystane do napełniania EIN?
Ten, który może być wykorzystany do ponownego napełniania papierosa elektronicznego musi spełniać przynajmniej jeden z warunków (na razie jeden warunek):
- wymaga korzystania z pojemnika zapasowego posiadającego bezpiecznie zamocowaną końcówkę o długości co najmniej 9 mm, która jest węższa od otworu w zbiorniku papierosa elektronicznego i pasuje do otworu takiego zbiornika, a także posiadającego mechanizm kontroli napływu, który w położeniu pionowym, tylko pod ciśnieniem atmosferycznym i w temperaturze 20 °C ± 5 °C, wydziela nie więcej niż 20 kropli płynu do napełniania na minutę;
Na razie tyle o pojemniku zapasowym.
Sprawa, która wzbudza najwięcej dyskusji - pojemność e-papierosa.
Co to jest e-papieros wg przytoczonych regulacji prawnych:
papieros elektroniczny – wyrób, który może być wykorzystywany do spożycia pary zawierającej nikotynę za pomocą ustnika, lub wszystkie elementy tego wyrobu, w tym kartridże, zbiorniki i urządzenia bez kartridża lub zbiornika; papierosy elektroniczne mogą być jednorazowego użytku albo wielokrotnego napełniania za pomocą pojemnika zapasowego lub zbiornika lub do wielokrotnego ładowania za pomocą kartridży jednorazowych;
Skomplikowany opis. Jednak informacje z DW trochę rozjaśniają sytuację.
Nieszczęsny zapis o ustniku zostawmy na razie na boku.
W opisie pól zgłoszenia określonego w DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2183 można przyjąć założenie, że jednak istniej coś takiego jak atomizer.
Atomizer/parownik... tu już łatwiej do przeprowadzenia dalszej dedukcji.
Jednorazowe EIN i zatem jednorazowe parowniki zostawmy w spokoju dla innych rozważań.
Każdy parownik bez względu na konstrukcję musi posiadać element grzewczy i zbiornik na e-płyn.
Definicja EIN wspomina również o wszystkich elementach e-papierosa, w tym o urządzeniach bez kartridża lub bez zbiornika.
Jednak każdy EIN ma kartridż lub zbiornik (nawet dripper).
Zatem wg mnie zastrzeżenie "w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku lub kartridży jednorazowych pojemność kartridży jednorazowych lub zbiorniczków nie może przekraczać 2 ml;"
po rozłożeniu na czynniki pierwsze:
pojemność nie może przekraczać
- w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku;
- kartridży jednorazowych pojemność kartridży jednorazowych;
- zbiorniczków
nie może przekraczać 2 ml
Smutne i przykre, ale z tego rozbioru jak dla mnie zbiornik parownika również objęty jest tym nieszczęsnym ograniczeniem pojemności do 2ml.
Co nam jeszcze z ciekawszych zapisów zostało?
Parowniki (kartridże/zbiorniki) powinny być zabezpieczone przed dziećmi, powinny mieć zabezpieczenie uniemożliwiające ich przypadkowe otwarcie oraz zabezpieczenie przed rozbiciem i przeciekaniem oraz posiadać mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
- Nakłada obowiązek zapewnienia, aby papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe posiadały mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
- nikotyna w papierosach elektronicznych powinna być dawkowana w jednolity sposób w normalnych warunkach użytkowania;
Został do omówienia ostatni wątek, który wynika wg mnie z zapisów ponownym napełnianiu (ewentualny drugi warunek z DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/586)
b) działa przez system dokujący, który wydaje płyn do napełniania do zbiornika papierosa elektronicznego tylko wtedy, gdy papieros elektroniczny i pojemnik zapasowy są połączone.
Rozumiem to tak,
np mamy kompletny EIN, w którym za parownik służy np dripper.
Może on samodzielnie działać.
Możemy jednak go rozbudować dodając "system dokujący", przez który możemy wstrzykiwać (uzupełniać) e-płyn do zbiornika parownika (np drippera) z dołączonego do EIN pojemnika zapasowego.
Jest to moja indywidualna interpretacja przepisów o EIN. Każdy ma prawo się z tym niezgadzać i mieć własną interpretację.
Wykładnie niebawem poznamy, gdy zacznie ustawa żyć własnym życiem.
Przed >dniem zero< – kilka rad dla tych, którzy chcą się zaopatrzyć w zapasy na przyszłość
Zapisu ustawy stanowiące implementację DT wiemy/przypuszczamy, co ze sprzętu EIN będzie w obrocie.
To co kupiliśmy, lub jeszcze, zanim ograniczenia gatunkowo/jakościowe odnośnie sprzętu wejdą w życie, zdążymy kupić, będziemy mogli bez jakichkolwiek ograniczeń używać teraz i w przyszłości (oczywiście w miejscach gdzie nie ma/będzie zakazu używania EIN).
Mamy trzy dokumenty opisujące sprzęt e-papierosowy.
USTAWA z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
wraz z tekstem ustawy, która jest nowelizowana LINK
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2183
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/586
USTAWA z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
Zacznijmy od słowniczka z ustawy:
papieros elektroniczny – wyrób, który może być wykorzystywany do spożycia pary zawierającej nikotynę za pomocą ustnika, lub wszystkie elementy tego wyrobu, w tym kartridże, zbiorniki i urządzenia bez kartridża lub zbiornika; papierosy elektroniczne mogą być jednorazowego użytku albo wielokrotnego napełniania za pomocą pojemnika zapasowego lub zbiornika lub do wielokrotnego ładowania za pomocą kartridży jednorazowych;
pojemnik zapasowy – naczynie z płynem zawierającym nikotynę, który można wykorzystać do ponownego napełnienia papierosa elektronicznego;
palenie papierosów elektronicznych – spożycie pary zawierającej nikotynę, wydzielanej przez papieros elektroniczny;
Wypisy z ustawy:
Art. 7f. Zabrania się sprzedaży na odległość, w tym transgranicznej sprzedaży na odległość:
2) papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych oraz ich części.”;
Art. 11c. 1. Papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe powinny spełniać następujące wymagania:
1) płyn zawierający nikotynę powinien być umieszczony wyłącznie w specjalnie przeznaczonych do tego pojemnikach zapasowych, których pojemność nie może przekraczać 10 ml, a w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku lub kartridży jednorazowych pojemność kartridży jednorazowych lub zbiorniczków nie może przekraczać 2 ml;
2) zawartość nikotyny w płynie nie może przekraczać 20 mg/ml;
6) nikotyna w papierosach elektronicznych powinna być dawkowana w jednolity sposób w normalnych warunkach użytkowania;
7) powinny być zabezpieczone przed dziećmi, powinny mieć zabezpieczenie uniemożliwiające ich przypadkowe otwarcie oraz zabezpieczenie przed rozbiciem i przeciekaniem oraz posiadać mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
2. Normy techniczne mechanizmów ponownego napełniania papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych określa decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/586 z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie norm technicznych mechanizmu ponownego napełniania papierosów elektronicznych (Dz. Urz. UE L 101 z 16.04.2016, str. 15).
3. Na opakowaniu jednostkowym i opakowaniu zbiorczym papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych powinien być zamieszczony wykaz wszystkich składników wyrobu w porządku malejącym według masy, zawartość nikotyny w wyrobie i jej ilość w przyjmowanej dawce, numer serii i ostrzeżenia dotyczące ochrony przed dziećmi oraz powinna być dołączona do opakowania jednostkowego papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych ulotka z instrukcją w języku polskim.
Art. 11d. 1. Producent i importer papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych jest obowiązany do przekazywania Inspektorowi corocznego sprawozdania zawierającego:
2) informacje dotyczące preferencji różnych grup konsumentów, w tym ludzi młodych, osób niepalących i głównych grup osób aktualnie używających wyrobów;
3) informacje na temat form sprzedaży wyrobów;
4. Inspektor monitoruje rozwój rynku papierosów elektronicznych oraz rozwój rynku pojemników zapasowych, biorąc pod uwagę wszystkie dowody wskazujące, że stosowanie papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych prowadzi do uzależnienia od nikotyny, a ostatecznie do spożycia wyrobów tytoniowych.
Art. 11f. 1. W przypadku gdy Inspektor stwierdzi lub ma uzasadnione powody do stwierdzenia, że określone papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe albo dany rodzaj papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych mogą stanowić poważne zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, wstrzymuje, w drodze decyzji, ich wytwarzanie lub wprowadzanie do obrotu lub nakazuje wycofanie z obrotu na czas niezbędny dla dokonania oceny przez Komisję Europejską.
2. O wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, i podjętych w związku z tym działaniach Inspektor niezwłocznie informuje Komisję Europejską w celu dokonania oceny oraz właściwe organy innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
3. Po uzyskaniu oceny Komisji Europejskiej Inspektor niezwłocznie:
1) uchyla dotychczasową decyzję, o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy Komisja Europejska uzna podjęte działania za nieuzasadnione, albo
2) wydaje decyzję o całkowitym wstrzymaniu wytwarzania lub wprowadzania do obrotu lub nakazuje wycofanie z obrotu określonych papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych albo danego rodzaju papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, w przypadku gdy Komisja Europejska uzna podjęte działania za uzasadnione.
4. Inspektor podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji, o których mowa w ust. 1 i 3, przez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej nazwy lub rodzaju wyrobu oraz nazwy producenta lub importera.
5. Akty delegowane określają zakaz wprowadzania do obrotu określonych papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych lub danego rodzaju papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych.
Art. 7. W przypadku papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych wprowadzonych do obrotu do dnia wejścia w życie ustawy zgłoszenie, o którym mowa w art. 11b ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jest dokonywane w terminie 6 miesięcy od tego dnia.
Art. 8. 1. Wyroby tytoniowe wyprodukowane lub wprowadzone do obrotu oraz oznakowane zgodnie z dotychczasowymi przepisami przed dniem 28 lutego 2017 r., papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy oraz wyroby ziołowe do palenia wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, które nie spełniają wymagań ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mogą być wprowadzane do obrotu do dnia 20 maja 2017 r.
Tyle wypisów z ustawy nowelizującej ustawę.
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/586
Biorąc pod uwagę toksyczność zawierających nikotynę płynów stosowanych do papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych, należy zapewnić, by papierosy elektroniczne mogły być napełniane w sposób minimalizujący ryzyko kontaktu takich płynów ze skórą i ich przypadkowego połknięcia.
Nakłada obowiązek zapewnienia, aby papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe posiadały mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
Wymagania dotyczące mechanizmu ponownego napełniania:
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby papierosy elektroniczne wielokrotnego napełniania i pojemniki zapasowe były wprowadzane do obrotu tylko wtedy, gdy mechanizm napełniania papierosów elektronicznych spełnia jeden z następujących warunków:
a) wymaga korzystania z pojemnika zapasowego posiadającego bezpiecznie zamocowaną końcówkę o długości co najmniej 9 mm, która jest węższa od otworu w zbiorniku papierosa elektronicznego i pasuje do otworu takiego zbiornika, a także posiadającego mechanizm kontroli napływu, który w położeniu pionowym, tylko pod ciśnieniem atmosferycznym i w temperaturze 20 °C ± 5 °C, wydziela nie więcej niż 20 kropli płynu do napełniania na minutę;
b) działa przez system dokujący, który wydaje płyn do napełniania do zbiornika papierosa elektronicznego tylko wtedy, gdy papieros elektroniczny i pojemnik zapasowy są połączone.
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby papierosy elektroniczne wielokrotnego napełniania i pojemniki zapasowe zawierały odpowiednie instrukcje dotyczące ponownego napełniania, w tym schematy, jako część instrukcji użytkowania wymaganej w art. 20 ust. 4 lit. a) ppkt (i) dyrektywy 2014/40/UE.
W przypadku papierosów elektronicznych wielokrotnego napełniania i pojemników zapasowych z mechanizmem ponownego napełniania rodzaju, o którym mowa w ust. 1 lit. a), w instrukcjach użytkowania podaje się szerokość końcówki lub szerokość otworu w zbiorniku w sposób umożliwiający klientom rozpoznanie zgodności pojemników zapasowych i papierosów elektronicznych.
W przypadku papierosów elektronicznych wielokrotnego napełniania i pojemników zapasowych z mechanizmem ponownego napełniania rodzaju, o którym mowa w ust. 1 lit. b), w instrukcjach użytkowania podaje się rodzaj systemu dokującego, z którym takie papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe są zgodne.
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2183
ustanawiająca wspólny format zgłaszania papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych
(1) Dyrektywa 2014/40/UE stanowi, że producenci i importerzy papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych przedkładają właściwym organom zainteresowanych państw członkowskich powiadomienie o każdym takim wyrobie, jaki mają zamiar wprowadzić do obrotu lub jaki już został wprowadzony do obrotu w dniu 20 maja 2016 r. Informacje te powinny być przekazywane sześć miesięcy przed planowanym wprowadzeniem do obrotu nowych lub znacznie modyfikowanych wyrobów. Należy określić format takiego zgłaszania
Przejdźmy do Załącznika
3. INFORMACJE O WYROBIE – PRZEKAZYWANIE I OPIS – CZĘŚĆ A
Wyrób_masa_e-płynu - Całkowita masa e-płynu w jednostce wyrobu w mg
Wyrób_objętość_e-płynu - Całkowita objętość e-płynu na jednostkę wyrobu w ml
6. KONSTRUKCJA WYROBU
E-papieros_opis - Opis wyrobu umożliwiający identyfikację wyrobu, w tym opis wszystkich elementów i poszczególnych części (komponenty/e-płyn).
E-papieros_płyn_objętość/pojemność - Objętość/pojemność w ml (dla urządzeń należy podać wielkość zbiornika, dla kartridży/kartomizerów lub pojemników zapasowych objętość rzeczywistą przy wprowadzaniu do obrotu)
E-papieros_stężenie_nikotyny - Stężenie nikotyny w mg/ml
E-papieros_bateria_rodzaj - Opis rodzaju baterii
E-papieros_bateria_rodzaj_pojemność - Wskazanie pojemności baterii w mAh
E-papieros_napięcie/moc_regulowane - Wskazanie, czy napięcie/moc e-papierosa można regulować
E-papieros_napięcie - Napięcie znamionowe e-papierosa, jeśli nie jest regulowane, a zalecane napięcie, jeśli jest regulowane.
E-papieros_napięcie_niskie_zakres - Najniższe napięcie, które można uzyskać
E-papieros_napięcie_wysokie_zakres - Najwyższe napięcie, które można uzyskać
E-papieros_moc - Znamionowa moc wyjściowa, jeśli nie jest regulowana, a moc zalecana, jeśli jest regulowana.
E-papieros_moc_niska_zakres - Najniższa moc, którą można uzyskać
E-papieros_moc_wysoka_zakres - Najwyższa moc, którą można uzyskać
E-papieros_przepływ_powietrza_ regulowany - Wskazanie, czy przepływ powietrza e-papierosa można regulować
E-papieros_nośnik_wymienny - Wskazanie, czy konsument może regulować-zmieniać-wymieniać nośnik płynu
E-papieros_mikroprocesor - Wskazanie, czy e-papieros zawiera mikroprocesor
E-papieros_uzwojenie_składu - Skład chemiczny drutu (uzwojenia) w atomizerze
E-papieros_nikotyna_dawka/absorpcja_plik - Opis metod pomiaru stosowanych do oceny stałego dawkowania i absorpcji nikotyny, w tym odniesienie do odpowiedniej zatwierdzonej normy, jeśli istnieje. Opis wyników oceny.
E-papieros_produkcja_plik - Opis ostatecznego procesu produkcji, w tym produkcji seryjnej
E-papieros_produkcja_zgodność - Deklaracja, że proces produkcji zapewnia zgodność z wymogami (w tym, choć nie wyłącznie, informacje na temat produkcji seryjnej).
E-papieros_jakość_bezpieczeństwo - Deklaracja, że producent i importer ponoszą pełną odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo wyrobu, gdy jest on wprowadzony do obrotu i stosowany w zwykłych lub dających się racjonalnie przewidzieć warunkach.
E-papieros_otwieranie/ponowne_napełnianie_plik - Opis, w stosownych przypadkach, mechanizmu otwierania i ponownego napełniania.
W zgłoszeniu osobno wyszczególnione dla Sprawozdawczość dotycząca papierosów elektronicznych i Sprawozdawczość w dotycząca pojemników zapasowych.
Tyle akty prawne.
Jak to można teraz przełożyć na nasze?
Pojemniki zapasowe nie powinny sprawiać problemu. Opisane bardzo dokładnie.
- naczynie z płynem zawierającym nikotynę, który można wykorzystać do ponownego napełnienia papierosa elektronicznego;
- których pojemność nie może przekraczać 10 ml
Jednak małe schody się znajdą. Czy mamy w przepisach do czynienia z dwoma wersjami pojemników zapasowych? Jeżeli jest stwierdzenie "można wykorzystać do ponownego napełnienia papierosa elektronicznego", to czy zatem może być pojemnik zapasowy, który nie musi być wykorzystane do napełniania EIN?
Ten, który może być wykorzystany do ponownego napełniania papierosa elektronicznego musi spełniać przynajmniej jeden z warunków (na razie jeden warunek):
- wymaga korzystania z pojemnika zapasowego posiadającego bezpiecznie zamocowaną końcówkę o długości co najmniej 9 mm, która jest węższa od otworu w zbiorniku papierosa elektronicznego i pasuje do otworu takiego zbiornika, a także posiadającego mechanizm kontroli napływu, który w położeniu pionowym, tylko pod ciśnieniem atmosferycznym i w temperaturze 20 °C ± 5 °C, wydziela nie więcej niż 20 kropli płynu do napełniania na minutę;
Na razie tyle o pojemniku zapasowym.
Sprawa, która wzbudza najwięcej dyskusji - pojemność e-papierosa.
Co to jest e-papieros wg przytoczonych regulacji prawnych:
papieros elektroniczny – wyrób, który może być wykorzystywany do spożycia pary zawierającej nikotynę za pomocą ustnika, lub wszystkie elementy tego wyrobu, w tym kartridże, zbiorniki i urządzenia bez kartridża lub zbiornika; papierosy elektroniczne mogą być jednorazowego użytku albo wielokrotnego napełniania za pomocą pojemnika zapasowego lub zbiornika lub do wielokrotnego ładowania za pomocą kartridży jednorazowych;
Skomplikowany opis. Jednak informacje z DW trochę rozjaśniają sytuację.
Nieszczęsny zapis o ustniku zostawmy na razie na boku.
W opisie pól zgłoszenia określonego w DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2183 można przyjąć założenie, że jednak istniej coś takiego jak atomizer.
Atomizer/parownik... tu już łatwiej do przeprowadzenia dalszej dedukcji.
Jednorazowe EIN i zatem jednorazowe parowniki zostawmy w spokoju dla innych rozważań.
Każdy parownik bez względu na konstrukcję musi posiadać element grzewczy i zbiornik na e-płyn.
Definicja EIN wspomina również o wszystkich elementach e-papierosa, w tym o urządzeniach bez kartridża lub bez zbiornika.
Jednak każdy EIN ma kartridż lub zbiornik (nawet dripper).
Zatem wg mnie zastrzeżenie "w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku lub kartridży jednorazowych pojemność kartridży jednorazowych lub zbiorniczków nie może przekraczać 2 ml;"
po rozłożeniu na czynniki pierwsze:
pojemność nie może przekraczać
- w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku;
- kartridży jednorazowych pojemność kartridży jednorazowych;
- zbiorniczków
nie może przekraczać 2 ml
Smutne i przykre, ale z tego rozbioru jak dla mnie zbiornik parownika również objęty jest tym nieszczęsnym ograniczeniem pojemności do 2ml.
Co nam jeszcze z ciekawszych zapisów zostało?
Parowniki (kartridże/zbiorniki) powinny być zabezpieczone przed dziećmi, powinny mieć zabezpieczenie uniemożliwiające ich przypadkowe otwarcie oraz zabezpieczenie przed rozbiciem i przeciekaniem oraz posiadać mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
- Nakłada obowiązek zapewnienia, aby papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe posiadały mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.
- nikotyna w papierosach elektronicznych powinna być dawkowana w jednolity sposób w normalnych warunkach użytkowania;
Został do omówienia ostatni wątek, który wynika wg mnie z zapisów ponownym napełnianiu (ewentualny drugi warunek z DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/586)
b) działa przez system dokujący, który wydaje płyn do napełniania do zbiornika papierosa elektronicznego tylko wtedy, gdy papieros elektroniczny i pojemnik zapasowy są połączone.
Rozumiem to tak,
np mamy kompletny EIN, w którym za parownik służy np dripper.
Może on samodzielnie działać.
Możemy jednak go rozbudować dodając "system dokujący", przez który możemy wstrzykiwać (uzupełniać) e-płyn do zbiornika parownika (np drippera) z dołączonego do EIN pojemnika zapasowego.
Jest to moja indywidualna interpretacja przepisów o EIN. Każdy ma prawo się z tym niezgadzać i mieć własną interpretację.
Wykładnie niebawem poznamy, gdy zacznie ustawa żyć własnym życiem.
Ostatnio zmieniony 06 sie 2016, 22:38 przez pol, łącznie zmieniany 1 raz.