EPF
Nasze własne produkcje
By Szalolony
#1565285
Witam! :bry Kilka dni temu spytałem się na forum o dpdt switcha na mosfetach w boxie ale zrezygnowałem z tego pomysłu bo uznałem że po co mi 2x3,6V jak będę korzystać z grzałek poniżej 1 Ohma :D I tak właśnie posiedziałem sobie w domu jakiś czas nad tym, pogłówkowałem i wymyśliłem takie coś:

Obrazek

No i oto moje kilka pytań:
1.Posiadam kilka takich mosfetów (fabrycznie nowych) :
http://www.tme.eu/pl/details/auirfsl8408/tranzystory-z-kanalem-n-tht/international-rectifier/
no i chciałbym je wykorzystać do tego boxa, a nie kupować nowe, jeśli jest oczywiście taka możliwość.
Wartość Vgs(th) tego mosfetu wynosi 2,2V - 3,9V, a więc czy potrzebowałbym przylutować inny rezystor niż 15k do tego mosfetu aby działał prawidłowo czy potrzebuję zakupić inny mosfet do tego celu?

Jeśli zakup innego to jedyna opcja to czy taki mosfet dałby radę? z tego co widziałem na forum niektórzy z niego korzystają i sprawuje się dobrze:
http://www.tme.eu/pl/details/irlb8743pbf/tranzystory-z-kanalem-n-tht/international-rectifier/
Wartość Vgs(th) tego mosfetu wynosi 1,35V - 2,35V

2.Czy moduł do ładowania usb jest podłączony prawidłowo? jeśli nie to prosiłbym o skorygowanie tego elementu na moim "pseudoschemacie".

3.Czy gdybym zamontował voltomierz w taki sposób :

Obrazek
(do voltomierza użyty przełącznik On-Off-On)

to mierzyłby mi on napięcie na bateriach lub... no właśnie :mrgreen: i teraz się pytam co on by mi mierzył w tym drugim ustawieniu bo widziałem jak ktoś na forum zrobił to właśnie w taki sposób i sam nie wiem po co :( w sensie wiem że to liczy spadek napięcia a grzałce ale po co mi to wiedza skoro mogę sobie sam z prawa Ohma obliczyć moc na podstawie oporności grzałki i napięcia na baterii :|

To w sumie tyle, przepraszam z tak długi post ale jest to mój pierwszy mod i chce to zrobić dobrze żeby moja praca nie poszła na marne :D
Awatar użytkownika
By Goldi
#1565298
Trochę przekombinowałeś z tą ładowarką. Nie zmieniaj oryginalnego schematu boxa. BAT+ i BAT- ładowarki podłączasz bezpośrednio do plusa i minusa akusów i to wszystko. Zasilanie modułu to IN+ i IN- lub gniazdo USB.

Z kolei do woltomierza nie jest potrzebny przełącznik bo w prawidłowo działającym układzie napięcie na konektorze będzie takie same jak na akusach. Przełącznik może jedynie odłączać całkowicie woltomierz.
By Szalolony
#1565326
z tą ładowarką było tak że zauważyłem na internecie taki pseudoschemat:


Obrazek

rozumiem, że wejścia na mojej ładowarce to co innego niż na tej u góry?

Poprawiony pseudoschemat (czy poprawny?)

Obrazek

a co z tym moim mosfetem AUIRFSL8408? zadziała czy nie :?: :?: :?:
Awatar użytkownika
By Goldi
#1565349
Na tym pierwszym schemacie ładowarka ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem akusów, dlatego jest inaczej podłączona. W boxie home made za bardzo takiej ładowarki nie można użyć bo to zabezpieczenie nie wytrzyma dużego prądu który najpewniej popłynie w obwodzie. A na dolnym schemacie wszystko już wygląda prawidłowo.
By Szalolony
#1565370
Dzięki wielkie :) leci punkcik reputacji na plus :beer: a no i mam jeszcze małe pytanko odnośnie diody LED - mianowicie wystarczy że podłączę ją miedzy przyciskiem fire a on/off bez żadnych dodatkowych rezystorów i wtedy w momencie naciśnięcia fire zaświeci mi sie dioda LED?

Odnośnie tranzystora to z chęcią bym odrobił pracę domową i bym sobie sam policzył ze wzorów czy zadziała ale z tego co znalazłem na internecie to właściwość Vgs(th) odpowiada za to przy jakim napięciu tranzystor się włączy a przy jakim wyłączy.
Problem w tym, że nie mam najmniejszego pojęcia jak to interpretować :?
W sprawdzonym działającym mosfecie irlb8743pbf wartość ta wynosi
Vgs(th) = 1,35V - 2,35V
a w tym który chce wypróbować wynosi
Vgs(th) = 2,2V - 3,9V

wnioskuję z tego że wystarczy że użyję opornika o mniejszej rezystancji i zadziała?
Awatar użytkownika
By Zepsulo
#1565376
Wartość opornika nie ma nic do tego, on ma tylko zewrzeć bramkę. Nie ważne jaką ma wartość, może być 10k, może być 47k. A 15k dlatego - bo tak ktoś sobie wymyślił, a reszta świata tępo powiela.
Parametr Vgs(th) wynika prosto z napięcia na akumulatorze.
W schemacie który znalazłeś w necie, zastosowano podwajacz napięcia w celu pewnego załączenia bramki. W tym wypadku można użyć dowolnego tranzystora i nie trzeba przejmować się Vgs(th)
By Szalolony
#1565387
Okay wielkie dzięki myślałem że ten opornik coś wpływa cokolwiek na te napięcie ale w sumie sam zauważyłem, że troche głupoty gadam :lol:
Wielkie dzięki panowie, pomogliście mi zacząć budowe swojego pierwszego boxa jak coś z tego wyjdzie to wstawie fotki do oceny :mrgreen:

No i ofc plusik w reputacji za pomoc :beer:
Awatar użytkownika
By bofh
#1565422
Szalolony pisze:<...> a no i mam jeszcze małe pytanko odnośnie diody LED - mianowicie wystarczy że podłączę ją miedzy przyciskiem fire a on/off bez żadnych dodatkowych rezystorów i wtedy w momencie naciśnięcia fire zaświeci mi sie dioda LED?<...>

Przyjmij, że dioda powinna dostać 2V i 20mA. Napięcie ~4V jest o 2V za duże i o tyle należy je zmniejszyć. Dzieląc z prawa Ohma nadmiarowe 2V przez 20mA wychodzi 100ohm, więc taki opornik w szeregu z diodą powinien jej zapewnić bezpieczne napięcie pracy.
By Szalolony
#1565511
Dobra a jak np mam kilka diod wylutowanych z różnych urządzeń i nwm ile mogą znieść voltów to jest jakaś możliwość abo to zbadać multimetrem czy coś? :| no bo w sumie to mi sie nie wydaje żebym jakkolwiek mógł to sprawdzić nawet multimetrem.
Awatar użytkownika
By Goldi
#1565597
Jakakolwiek dioda podłączona przez wspomniany rezystor 100 Om będzie działać prawidłowo. Może jedynie świecić jaśniej lub ciemniej, ale to już można wyregulować zmieniając oporność rezystora.
Awatar użytkownika
By Zepsulo
#1565604
Oczywiście, możesz sprawdzić multimetrem. Nastaw go na test diody, pod wyprowadzenia podłączaj kolejne diody i obserwuj czy/jak świecą. Oczywiście będą coś tam ledwie żarzyć się, ale ta, która będzie żarzyć się najjaśniej, będzie miała najniższe napięcie przewodzenia lub najwyższą jasność. Tak dobierzesz sobie najlepszą diodę z posiadanych wylutów.
Jak Goldi napisał, najodpowiedniejsza będzie czerwona dioda.
Awatar użytkownika
By bofh
#1565611
...i dlatego przyjąłem do wyliczeń najmniejsze napięcie świecenia czyli dla czerwonej diody ;) Dla takiej niebieskiej (chyba 3,3V) to różnica wyjdzie 0,7V co dzielone przez 20mA da 35ohm. Niemniej jednak przy oporze 100 ohm i tak będzie działać, jak pisał @Goldi. A dokładne wyliczenia są chyba proste :D
Awatar użytkownika
By Goldi
#1566783
Jeżeli jesteś świadomy zagrożeń to możesz nie montować tych bezpieczników. Faktycznie większość boxów ich nie posiada. W zamyśle mają one chronić wysokoprądowe akusy przy zwarciu na wyjściu boxa.
By Szalolony
#1570268
Obrazek

Dobra już mam ogarnięte wszystkie komponenty i za chwile przystępuje do finalnego lutowania i upakowania w jakąś ładną obudowę, ale chciałbym się upewnić czy dobrze zamontowałem ten rezystor 80 Ohm i diodę :) Jakby co 80 Ohm dlatego ze zmierzyłem parametry diody jaką posiadam no i z matematyki wyszło mi te 80 Ohm 8)
Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1570277
Nie chcę zakładać nowego tematu to może się podepnę. @Goldi, nie orientujesz się, czy moduł TP4056, posiada zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją?
Awatar użytkownika
By Goldi
#1570283
Na tym schemacie dioda jest właśnie zamontowana odwrotnie. Kreska zawsze idzie do minusa, a trójkąt do plusa. :wink:

Luftmysza pisze:Nie chcę zakładać nowego tematu to może się podepnę. @Goldi, nie orientujesz się, czy moduł TP4056, posiada zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją?

Nie jestem pewien, ale coś kojarzę, że ktoś kiedyś pisał, że nie ma takiego zabezpieczenia.
Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1570300
@Zepsulo, właśnie wczoraj się o tym przekonałem :| . Włożyłem jak co wieczór jeden akumulator do ładowarki na module TP4056, i poczułem charakterystyczny swąd palonej elektroniki.
By Szalolony
#1580922
:bry Temat już w sumie prawie do zamknięcia, mój mały sprzęcik już gotowy, działa prawidłowo, grzałka 0,5 Ohma ładnie chmurzy, jest jak powinno.

Tylko mam jeden mały problem, mianowicie za każdym razem jak nie wapnuje przez dłużej niż 20 sekund, to od momentu naciśnięcia przycisku a produkcji dymu mija z 5 sekund :| No i nie wiem czy to jest spowodowane, że muszę aż taki długi czas czekać na zadziałanie grzałki. Wiem na pewno, że nie jest to wina przycisku bo mierząc multimetrem czy obwód jest zamknięty przycisk załącza błyskawicznie. Nie wiem czy coś zepsułem z lutami, czy może to jakiś parametr tranzystora to określa ile trzeba czekać na załączenie bramki.

Właśnie zastanawiam się od dłuższego czasu czy to nie chodzi o to że kondensator obecny w mosfecie ładuje się zbyt długo :? zastanawiam się czy zmniejszenie rezystancji opornika z 15k Ohm na 2k Ohm by załatwiło sprawę...

Ktoś coś może poratuje doświadczonym słowem?
By Szalolony
#1580942
pawel_aa pisze:Założę.się, że.grzałka zrobiona z kilograma drutu i marne akumulatory.


Grzałka jest kupiona oryginalna dobrej jakości do tanka eGo One MEGA...
Akumulatory oryginalne Sony 2600mAh Li-Ion prąd rozładowania 30A z chłodzeniem, 20A bez chłodzenia...

Ja bym tego marnymi nie nazwał no ale doświadczony nie jestem bardzo więc Paweł powiedz mi na co mam te komponenty wymienić skoro te są "marne" :(

-- [scalono] 05 lut 2016, 17:39 --

Zepsulo pisze:Oporność bardzo mała, ale jaki drut? Jaka ta grzałka?


Na eVicu mini/Cuboidzie rozgrzewa sie w 0,5 sekundy, więc to nie jest wina ani grzałki, ani akumulatorów.
Awatar użytkownika
By Zepsulo
#1580947
No to coś jest nie tak... Trzeba zdiagnozować problem i go usunąć. Na odległość raczej nie da się tego zrobić.
Przerażasz mnie Szalolony. Budujesz własne zasilanie do parownika na gotowe grzałki?
By Szalolony
#1580956
Buduję własnie zasilanie żeby móc drippować na własnych grzałkach ale najpierw wole wypróbować to co stworzyłem na tanku znajomego żeby nie inwestować niepotrzebnie w skręcanie i dripper jeśli i tak to co mam nie zadziała. Niedługo wejdę w posiadanie Cuboida i Zephyrusa v2 ale chce tez mieć własne pudełeczko z którego będę mógł z dumą drippować.

Odlutowanie diody z rezystorem nic nie dało, jest dalej jak było :?
By kabas01
#1591924
Musisz kolego sprawdzić wlutowany rezystor. Zazwyczaj jest na 1,2kOm czyli 1A, ale jeżeli będziesz chciał przy lapku wapować to musisz zmienić rezystor na ok 2,5 kOm. musisz mieć prąd ładownia 500mA czyli tyle ile daje port USB.
Pozdrawiam
Szukam czegoś dobrego

Dzień dobry. Mój drugi post tutaj, a zarazem wiem,[…]

Problem z paleniem w OXVA slim pro.

Siema, Mam dość irytujący problem z OXVA slim pro[…]

Liquider

Miał ktoś do czynienia z tymi liquidami? Jak wraże[…]

Premium liquidy

Próbowałem dużo różnych liquidów i sytuacja jest t[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.