By djmaro - 21 lut 2009, 21:31
Posty: 146
Rejestracja: 27 lip 2008, 21:07
Posty: 146
Rejestracja: 27 lip 2008, 21:07
- 21 lut 2009, 21:31
#8122
Ciekawostka z sieci:
"Jeżeli zakupiłeś towar na terenie Unii Europejskiej (czyli również w Polsce), to przysługują ci DWA lata gwarancji- tak stanowi prawo unijne, które obowiązuje również w Polsce. Nie ma najmniejszego znaczenia, czy producent “daje” tylko rok, czy 6 miesięcy. Gwarancja musi być 2 letnia i odpowiedzialnosć z tego tytułu ponosi SPRZEDAWCA.
Oto fragment http://eur-lex.europa.eu/ dyrektywy unijnej w tej sprawie:
(17) Właściwe jest ograniczenie w czasie okresu, w ciągu którego sprzedawca jest odpowiedzialny za wszelki brak zgodności, który istnieje w terminie dostawy towaru; Państwa Członkowskie mogą również zapewnić ograniczenie okresu, w ciągu którego konsumenci mogą egzekwować swoje prawa, pod warunkiem że taki okres nie wygaśnie przez upływem dwóch lat od daty dostawy; tam, gdzie w ustawodawstwie krajowym czas, w którym rozpoczyna się bieg okresu przedawnienia nie jest datą dostawy towaru, łączny czas trwania tego okresu zapewniony przez prawo krajowe nie może być krótszy niż dwa lata od daty dostawy.
Kto nam musi pomóc jeżeli sprzedawca lub producent nie chcą honorować obowiązującego prawa?
- Europejskie Centrum Konsumenckie ma swoje biuro w Polsce. Oni tam są wyłącznie po to ażeby walczyć o nasze prawa. Na ich stronie jest bardzo przydatny formularz skargi konsumenckiej (po ang.) który znacznie ułatwia pisanie skarg (ściągnij w formacie pdf). http://www.konsument.gov.pl/files/acce_just03_en.pdf
- Miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów:
http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
http://www.uokik.gov.pl/
- Federacja Konsumentów:
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/ "
"Jeżeli zakupiłeś towar na terenie Unii Europejskiej (czyli również w Polsce), to przysługują ci DWA lata gwarancji- tak stanowi prawo unijne, które obowiązuje również w Polsce. Nie ma najmniejszego znaczenia, czy producent “daje” tylko rok, czy 6 miesięcy. Gwarancja musi być 2 letnia i odpowiedzialnosć z tego tytułu ponosi SPRZEDAWCA.
Oto fragment http://eur-lex.europa.eu/ dyrektywy unijnej w tej sprawie:
(17) Właściwe jest ograniczenie w czasie okresu, w ciągu którego sprzedawca jest odpowiedzialny za wszelki brak zgodności, który istnieje w terminie dostawy towaru; Państwa Członkowskie mogą również zapewnić ograniczenie okresu, w ciągu którego konsumenci mogą egzekwować swoje prawa, pod warunkiem że taki okres nie wygaśnie przez upływem dwóch lat od daty dostawy; tam, gdzie w ustawodawstwie krajowym czas, w którym rozpoczyna się bieg okresu przedawnienia nie jest datą dostawy towaru, łączny czas trwania tego okresu zapewniony przez prawo krajowe nie może być krótszy niż dwa lata od daty dostawy.
Kto nam musi pomóc jeżeli sprzedawca lub producent nie chcą honorować obowiązującego prawa?
- Europejskie Centrum Konsumenckie ma swoje biuro w Polsce. Oni tam są wyłącznie po to ażeby walczyć o nasze prawa. Na ich stronie jest bardzo przydatny formularz skargi konsumenckiej (po ang.) który znacznie ułatwia pisanie skarg (ściągnij w formacie pdf). http://www.konsument.gov.pl/files/acce_just03_en.pdf
- Miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów:
http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
http://www.uokik.gov.pl/
- Federacja Konsumentów:
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/ "