EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
Awatar użytkownika
By Mutango
#1479852
Wszyscy wiemy, że z uwagi na małą rezystywność drutu niklowego Ni200, bardzo trudno jest kręcić z niego podwójne grzałki. W dripperach to jeszcze, jeszcze.. ale w parownikach z małą komorą jest szczególnie trudno. Jeśli mamy do czynienia z najcieńszymi drutami, to jeszcze jakoś się to upchnie. Ale kiedy chcemy zrobić duala z jakiegoś grubszego drutu, to wydaje się to niemożliwe.

Czy aby na pewno niemożliwe?
Dzisiaj przekonamy się, że jest to jednak możliwe. Użyjemy najgrubszego dostępnego drutu Ni200 0.4mm (w wersji hard) i zrobimy sobie duala w Goblinie Mini :D dwa razy 8 zwojów lub coś koło tego...
Tajemnicą naszego sukcesu będzie inny rodzaj połączenia grzałek. Nie będziemy łączyć grzałek równolegle, tylko szeregowo :idea: :!: Elektronicy już wiedzą co się dzieje. Cztery razy większa rezystancja, przy tej samej ilości zwojów. Proste :D


Ja sobie grzałki kręcę na tzw śrubach rzymskich M3 (do nabycia w sklepach modelarskich), bo śruby takie mają gwint zarówno prawoskrętny, jak i lewoskrętny. Dzięki temu mogę z jednego kawałka drutu zrobić dwie grzałki połączone szeregowo, stanowiące takie jakby swoje "lustrzane odbicie".
Oczywiście można takie grzałki ukręcić również na zwykłych pręcikach, ale pewnie nie będą takie ładne jak moje :lol:

Obrazek
Obrazek
Obrazek


W bazie Goblina odkręcamy sobie śrubkę z jednego ze skrajnych słupków (nie wyrzucamy śrubki do rzeki, tylko chowamy do pudełka;)
Grzałeczki wstępnie przymierzamy do bazy

Obrazek

Kiedy już sobie przymierzymy i jesteśmy na etapie mocowania nóżek w pinach, to musimy sobie najpierw przyciąć nóżki dość krótko (około pół centymetra), bo inaczej nie będziemy w stanie ich założyć, dwóch naraz jednocześnie

Obrazek
Obrazek

Grzałeczki przykręcamy. Jedną nóżkę do plusa, drugą do minusa.
Musimy zadbać o to, żeby grzałki nigdzie nie zwierały. A także, żeby odcinek drutu łączący obydwie grzałki również nigdzie nie zwierał.

Patrzymy od góry

Obrazek

Patrzymy z boku

Obrazek

Kiedy już upewnimy się że zwarć żadnych nie ma, to wsuwamy trochę waty pod ten odcinek drutu łączący grzałki. Po pierwsze dlatego, żeby dodatkowo zabezpieczyć się przed przypadkowym zwarciem. Po drugie, to ten odcinek drutu będzie się przecież nagrzewał tak samo jak grzałki, więc powinien mieć kontakt z namoczoną watą

Obrazek




No i teraz jest już z górki, bo dalej robimy już wszystko tak samo jak przy normalnych grzałkach. Każdy ma już jakieś swoje sposoby

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Skręcamy baniak, zalewamy i Goblinek zamienia się w małego, rozchmurzonego wariata :lol:

Obrazek

Oporność powinna być nieco ponad 0.1Ω
Jeżeli będzie dużo większa, to pewnie śrubki niedokręcone.
Jeżeli będzie zbyt mała, to może być gdzieś zwarcie grzałki do pina lub do kubka.
Temperaturę ustawiamy około 220°C. W zależności od gustu może być nieco mniej lub więcej.
Moc gdzieś pomiędzy 30-50W, ale może być też więcej. Grzałki mają dużą masę, więc wymagają dosyć sporej mocy. Jeśli grzałka startuje ociężale, ze sporym opóźnieniem, to nie bójmy się dać więcej mocy. Pamiętajmy że moc pod kontrolą TC nie jest groźna i nie powoduje przegrzania drutu. Duża moc daje szybszy i energiczniejszy start. W momencie kiedy grzałka osiągnie temperaturę zadaną, TC przejmie kontrolę i "odpuści" z mocą.
Powodzenia :D
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 19:50 przez Mutango, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1479882
erbis pisze:
Mutango pisze:Cztery razy większa rezystywność, przy tej samej ilości zwojów.

Tu tylko przydałaby się mała poprawka. A poza tym OK. *GOOD*

Jedna grzałka ma około 0.06Ω. Łącząc dwie takie grzałki równolegle, dzielisz przez dwa i otrzymujesz 0.03Ω
Łącząc dwie takie grzałki szeregowo dodajesz oporności i otrzymujesz 0.12Ω
0.03 -> 0.12 to jest cztery razy większa oporność, i to miałem na myśli
Tej pierwszej, równoległej grzałki nie odpalisz na niczym. Tą drugą, szeregową odpalisz na wszystkim co jest wyposażone w TC.
Awatar użytkownika
By Waldip
#1479886
Gratuluję pomysłu... :D
Jakie to dziwne, że teraz to rozwiązanie wydaje sie banalnie proste - a wcześniej jakoś mi nie przyszło do głowy.... :mrgreen:
Awatar użytkownika
By miron52
#1479940
Kiedyś w kajtku coś takiego na kantalu ukręciłem, ale to był średni pomysł. Co innego na niklu lub tytanie. I za to Ci zaplusuję. :beer:
ps. jak mi pozwolą, bo coś mi nie pozwala
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 20:20 przez miron52, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1480294
Trzeba mieć trochę cierpliwości przy testowaniu. Grzałka która jest na zdjęciu, jest trzecim setupem tego typu, który zrobiłem. Gdybym fotografował pierwszy setup, który robiłem, to wstydziłbym się go pokazać. Był strasznie pokiereszowany :lol: ale o dziwo, i tak działał wyśmienicie.
Awatar użytkownika
By Haze
#1480837
Nie potrzeba żadnych śrub z lewym gwintem - ni200 0,4mm jest na tyle "cierpliwy", że pozwala na długie grzebanie. Natchniony przez @Mutango zrobiłem takie coś:

Obrazek
(sorry za trzęsące się ręce)

I na parownik. Myślałem, że zwoje zmieszczą mi się w poziomie, ale wchodziły na styk ze słupkami, więc stwierdziłem że dam je w pionie:

Obrazek

Obrazek

Wyszło 0,11 ohma. Nie powiem, że ukręcenie i umocowanie tego było banalne, ale zajęło nie więcej niż 15 minut za pierwszym podejściem do tematu, więc większość wprawionych "krętaczy" zrobi to zapewne jeszcze szybciej. Osobna historia to jak w takiej dziwacznej grzałce :wink: rozłożyć nośnik - ja zrobiłem to tak:

Obrazek

Ale nie wątpię, że można to zrobić lepiej... Tak czy inaczej wrażenia z wapowania są PIĘKNE :mrgreen: i to na śmiesznych 25W.
Trzeba tylko pamiętać, że nagrzanie takiej masy drutu zajmuje trochę więcej czasu niż zwykłego singla.

I jeszcze uwaga do @Mutango - myślę, że powinieneś trochę rozpropagować ten pomysł w świecie, bo o ile się nie mylę to chyba jeszcze nikt z zagranicznych mądrali na to nie wpadł. A pomysł jest iście genialny w swej prostocie :beer:
Awatar użytkownika
By koniu123
#1480978
Wczoraj już mi się nie chciało kombinować. Dziś od razu za pierwszym razem wyszło.


Normalnie już od 2h nie mogę się oderwać, miodzio. Pomyśleć że jeszcze 3 tygodnie temu nie chciałem żadnego boxa z TC.
*SMOKEKING*
Awatar użytkownika
By TooCruel
#1481070
Takie pytanie poza konkursem... Na łączniku grzałek nie ma czasem jakiegoś ultra hot spota?
Awatar użytkownika
By Mutango
#1481093
Haze pisze:I na parownik. Myślałem, że zwoje zmieszczą mi się w poziomie, ale wchodziły na styk ze słupkami, więc stwierdziłem że dam je w pionie:

Obrazek

W bazach dwusłupkowych (Goliath, Bellus...) to raczej myślę o puszczeniu łącznika między słupkami. Grzałki muszą być przy nawiewach, żeby nie stracić smaku.
Kiepsko to narysowałem, ale wiadomo o co chodzi

Obrazek
tutaj pod łącznik też trzeba wsunąć trochę waty, żeby łącznik był nawilżany


Haze pisze:...nikt z zagranicznych mądrali na to nie wpadł. A pomysł jest iście genialny w swej prostocie :beer:

To niech mądrale śledzą polskie fora :lol:
Awatar użytkownika
By TooCruel
#1481096
No to jutro zaczynamy zabawę:)

Edit:
Powiem tyle... 1 setup nie udany... 2 KOSMOS... jest wszystko chmura smak i co najważniejsze TC się ładnie słucha.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1492458
Drut 0.3 jest trochu cienki i miękki. Obawiam się, że do takiego seriala może być za miękki. Pamiętajmy że grzałki są tu zamocowane tylko z jednej strony, a z drugiej strony niejako "wiszą" w powietrzu. Dlatego, z powodu odpowiedniej sztywności konstrukcji raczej zalecam najgrubsze i najsztywniejsze druty niklowe 0.35 lub 0.40
Oczywiście, próbować na drucie 0.30 nikt Ci nie zabroni. Na przykład 2x7 zwojów na średnicy 2mm, powinno sumarycznie dać opór około 0.15Ω. Więc pod kontrolą TC powinno działać jak najbardziej
http://www.steam-engine.org/coil.asp?a=true&useNaDia=true&mat=ni200&s=ds&r=0.15&hfnw=25&dia=0.3&id=2&ll=4&ws=0.2
Awatar użytkownika
By Nałóg Totalny
#1493115
No właśnie nie byłyby raczej wygodniejsze. Chciałem się co do tych 40mm upewnić, czy wygodnie Ci się kręciło i mocowało grzałki. Zresztą krótszych niż 40mm nie znalazłem. Jedynie (bo stosunkowo drogie te śrubeczki są) zastanawiam się nad M 2,5 czy nie byłby to lepszy rozmiar (bardziej uniwersalny) do różnych baniaczków. Chociaż w RDA to przeważnie 3mm grzałki montuję.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1493158
Drut zagłębia się w rowki gwintu i w rzeczywistości wewnętrzna średnica grzałki wychodzi mniejsza niż średnica śruby. Na przykład dla drutu 0.4mm nakręconego na śrubie M3, wewnętrzna średnica grzałki wychodzi około 2.7mm
Na śrubie M2.5 nigdy nie próbowałem kręcić, więc nie wiem. Jak chcesz to możesz spróbować... Tak czy inaczej, śruby to jest problem bardzo poboczny. W rzeczywistości można grzałki ukręcić również na zwykłych pręcikach, wiertłach itp..
Awatar użytkownika
By Nałóg Totalny
#1493435
To jasne, ze można kręcić na pręcikach, wkrętach itp., ja mam własnoręcznie zrobioną nawijarkę na zasadzie korbki od studni z wymiennymi pręcikami :) Jest świetna i żaden sprężynujący drut jej nie straszny. Twoje rozwiązanie z dwoma śrubami rzymskimi jest bardzo dobre m.in. w kontekście późniejszego czyszczenia grzałki "dual-serial", szczególnie z miękkiego Ni druta.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1493878
Haze pisze:I na parownik. Myślałem, że zwoje zmieszczą mi się w poziomie, ale wchodziły na styk ze słupkami, więc stwierdziłem że dam je w pionie:

Obrazek


Haze, dorwałem tego Hobo v3.
Niby prosty dripper dwupinowy. Ale nie wiem czy zwróciłeś uwagę, że najbardziej interesującą funkcją jest regulowane położenie pina plusowego. Jeśli zamiast tradycyjnego ustawienia pinów przeciwlegle, ustawimy je jeden obok drugiego, to parownik nagle zamienia się niejako w dedykowany parownik pod grzałki szeregowe (lub pod jedną, gigantyczną;). Wówczas zamocowanie grzałek to bajka, a miejsca jest dosyć na grzałki dowolnych rozmiarów.

Obrazek


Jak zwykle, zalecam żeby odcinek łączący grzałki, również pokryć nośnikiem

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
By Haze
#1494261
Mutango pisze:Haze, dorwałem tego Hobo v3.
Niby prosty dripper dwupinowy. Ale nie wiem czy zwróciłeś uwagę, że najbardziej interesującą funkcją jest regulowane położenie pina plusowego. Jeśli zamiast tradycyjnego ustawienia pinów przeciwlegle, ustawimy je jeden obok drugiego, to parownik nagle zamienia się niejako w dedykowany parownik pod grzałki szeregowe (lub pod jedną, gigantyczną;). Wówczas zamocowanie grzałek to bajka, a miejsca jest dosyć na grzałki dowolnych rozmiarów.

Dobre :D , niezły patent :beer: masz talent do kombinowania, nie omieszkam przećwiczyć takiej opcji.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1500470
Aby uniknąć zawracania :dupa na PW :wink: opiszę trochę dokładniej, jak nakręcam tą podwójną grzałkę. Tak aby czynność ta, była (w miarę) miła, łatwa, przyjemna i nie wymagała trzeciej ręki.



Bierzemy drut Ni200 o średnicy 0.4mm i na początek nawijamy 8-9 zwojów na śrubie M3 prawoskrętnej (lub na zwykłym pręciku około 2.5mm). Powolutku, bez pośpiechu, delikatnie, zwój za zwojem. Drut niklowy nie jest zbyt sprężysty. Jest miękki i plastyczny. Nie trzeba do niego podchodzić siłowo.

Obrazek


Kiedy już nakręcimy taką grzałkę, to wykręcamy śrubę (lub na pręciku przesuwamy grzałkę) tak aby grzałka znalazła się niemal na samej końcówce śruby

Obrazek


Następnie bierzemy drugą śrubę M3 lewoskrętną (lub drugi pręcik) i przystawiamy ją w ten sposób jak na poniższym obrazku

Obrazek


Trzymając za obie śruby naraz, nakręcamy 8-9 zwojów na dolnej śrubie, tym razem kręcąc w odwrotną stronę. W wyniku czego, otrzymamy coś takiego jak na poniższym obrazku

Obrazek


Kolejnym krokiem jest lekkie rozwinięcie zwojów, tak aby otrzymać pożądaną odległość pomiędzy grzałkami.

Obrazek


Ostatnim krokiem jest zgrabne przekręcenie śrub w stosunku do siebie o 180 stopni. W wyniku czego otrzymujemy to co widać na poniższym obrazku, czyli mamy to o co nam chodziło

Obrazek


Dalsze czynności są już takie jak były przedstawione w pierwszym poście tego tematu.
Dziękuję za uwagę.
Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1503497
W końcu spróbowałem i ja wykorzystać ten pomysł. Nigdy nie brałem pod uwagę TC, ale wszystkiego trza spróbować. Nakręciłem 2 grzałki po 8 zwojów Ni200 0,3, wyszło 0,2 Ohm i... Matko Bosko wszechmogąco :shock: tosz to działa. Pierwszy setup i już wyszedł, bałem się o transport, bo trochę więcej waty poszło (głównie na miejsce, gdzie grzałka "wisi" w powietrzu) ale wszystko gra, a chmura jest taka sama jak na KA 0,4 7 zwojów :shock: i chyba to mnie zaskoczyło najmocniej...Super pomysł! +
By szymon1234
#1525315
Kupiłem pręt 3mm w castoramie, około metr, podzieliłem na 8 kawałków, wychodzi 20gr sztuka.
Taniej niż 7,5zł za rzymską, a praktycznie to samo.

Będę w nocy coś kręcił na bellusie.

BTW średnica jest podawana w najszerszej części, czy w miejscach gdzie są wyżłobienia?

Wysłane z mojego MotoG3 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
By Mutango
#1525324
szymon1234 pisze:BTW średnica jest podawana w najszerszej części, czy w miejscach gdzie są wyżłobienia?

W najszerszej. Grzałka nawinięta na M3 ma średnicę wewnętrzną około 2.6-2.7mm
By szymon1234
#1525326
Mutango pisze:
szymon1234 pisze:BTW średnica jest podawana w najszerszej części, czy w miejscach gdzie są wyżłobienia?

W najszerszej. Grzałka nawinięta na M3 ma średnicę wewnętrzną około 2.6-2.7mm

Wspaniale, dzięki.
Na to właśnie liczyłem, bo na bellusie 3mm to delikatnie za dużo.

Wysłane z mojego MotoG3 przy użyciu Tapatalka

-- [scalono] 28 listopada 2015, o 17:55 --

Męczyłem się z tym do 2 w nocy, pewnie metr ni200 zmarnowany.
Jak już ukręciłem satysfakcjonujący setup, nawet drut łączący podłożyłem watą, to nie było ciekawie.
Bobrzysko takie, że o mało płuc nie wyplułem.
Hotspotów raczej nie było, nie wiem, co się stało.

Wracam do 0,3mm i równoległych grzałek.

Co do prętu, to tragicznie się na nim robi szeregowe grzałki, już lepiej na śrubokrętach, akurat mam 2 2,4mm.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1539829
wariacik pisze:Podoba mi się ten patent. Ale chciałbym się pochwalić, że jak jeszcze miałem ni200 0.4 (nie wiem czy hard), to udało mi się ukręcić normalne dual micro, 7 zwoji na 2,4 mm i działało :P

Brzmi nieprawdopodobnie. Normalny dual, 7 zwojów w/g steam-engine wychodzi poniżej 0.03Ω. Który to mod odpalił na tak niskiej oporności?
http://www.steam-engine.org/coil.asp?a=true&useNaDia=true&mat=ni200lin&s=dp&r=0.026&hfnw=30&dia=0.4&id=2.4&ll=4&ws=0.1
Awatar użytkownika
By wysoky
#1640982
Panowie z drutu ni200 0,4 jaki setup najlepszy do zephyrusa tylko chodzi mi o dwie oddzielne grzałki bo robiłem po 8 zwojów i po 11 na srednicy 2 i 2,5 i atomizer low, wybacznie tą amatorszczyzne ale to moje pierwsze zetknięcie z Ni200. Nadmienie ze zasilanie to cuboid
Awatar użytkownika
By TooCruel
#1641186
wysoky pisze:Panowie z drutu ni200 0,4 jaki setup najlepszy do zephyrusa tylko chodzi mi o dwie oddzielne grzałki bo robiłem po 8 zwojów i po 11 na srednicy 2 i 2,5 i atomizer low, wybacznie tą amatorszczyzne ale to moje pierwsze zetknięcie z Ni200. Nadmienie ze zasilanie to cuboid

... Niestety w tak małych bazach na 0,4mm w grę wchodzą tylko dual seriale.
Awatar użytkownika
By Nookie
#1658543
Wiem, że temat powstał z zamysłem zastosowania Ni200, ale chyba nie ma sensu robić osobnego, takiego samego z SS. Zrobiłem setup testowy na SS w Bellusie, w moim odczuciu smaczy i chmurzy lepiej niż standardowy dual . Ogólnie polecam, choć z większą ilością zwojów mógłby być problem, ze względu na to, że drut leci po skosie :)

Fotka bez waty na łączniku, cobyście dobrze widzieli jak to u mnie wygląda :)

Obrazek

Najlepsza sieć sklepów E-DYM w województwie mazowi[…]

Spalona grzałka

Mam problem bo kiedy nie kupię nowej grzałki to ma[…]

Cześć Obecnie używam smok spirals. Atomizer totaln[…]

Od Administracji: Tu się witam i tylko tu :) […]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.