EPF
Nasze własne produkcje
Awatar użytkownika
By Kaszuba
#1347514
Pieski szczekają karawana jedzie dalej. Jako, że wcześniejszy temat trochę schodził na boczne tory, zapraszam do wyżywki tutaj. Ja za to nadal będę dystrybuował darmo to, co wiem, choć wiem wciąż niewiele. Kto ma ochotę może tu o tym właśnie surowcu popisać, popytać, podzielić się doświadczeniami i sposobami obróbki, jak i na grzbiet autora wątku spróbować wleźć.

Co jakiś czas postaram się tu zajrzeć i coś skrobnąć, jeśli potrzebę poczuję - liczę jednak, ze inni przejmą pałeczkę i z czasem będą mieli do powiedzenia więcej ode mnie.

Na początek elementarium obróbki - wolę raz tutaj napisać, niż co chwilę na forumowym pw albo w Wiadomościach YT;

Stabilizacja nie zamienia drewna w bryłę plexi, jakby to niektórzy chcieli. Drewno zachowuje wiele ze swoich właściwości, w tym także minimalną chłonność niektórych płynów. To kluczowe dla zagadnienia wykańczania drewna:
- po pierwsze oleje! Po oszlifowaniu przesączamy drewno olejem, który wyciąga wszystkie niuanse rysunku, podbija kontrasty itp. Warto pierwszą warstwę nanosić szlifem na mokro – papier ok.800 i jechane, zamiast wody używamy oleju. Jeśli drewno jest porowate (dąb, jesion, orzech itp) to zabieg konieczny! Przy drewnie o zwartej strukturze olej można od razu zetrzeć szmatką, przy porowatych szlif na mokro BEZ ŚCIERANIA OLEJU powtarzamy tak długo, aż mieszanina pyłu i oleju wypełni pory (zazwyczaj ok. 5 razy). Wiem, rozczarowanie – stabilizacja nie wypełnia wszystkich porów? Wypełnia, ale nie wszystkie i wiele z plomb wypada w trakcie grubej obróbki;
- po drugie – szlifowanie. Nie ma sensu szlifowania drewna gradacją 2000. Drewno nawet po stabilizacji (jak wyżej pisałem) zachowuje wiele ze swoich właściwości, w tym te dotyczące obróbki. Papier 100 masowany wzdłuż słojów robi więcej dobrego niż 400 na okrągło. Oczywiście przy nieregularnym włóknie jazda na okrągło to konieczność, moim jednak zdaniem 1000 to max gradacji, jakiej do drewna jest sens stosować. Wszystko powyżej to trochę sztuka dla sztuki i pieszczenie własnej psyche. Oczywiście można się ze mną nie zgadzać;
- po trzecie – polerka. Można na kilka warstw oleju dać finisz z wosku. Można, ale nie trzeba. Przykro mi jednak, ale polerka mechaniczna to barbarzyństwo. Poler ręczny niezależnie czy olejowane, czy także woskowane. Można mechanicznie i na wysokich obrotach, tak samo jak można jeża przez lejek wychędożyć. Zanim to jednak zrobisz pomyśl, czy i jaki wpływ na drewno, PMMA, wosk i olej może mieć temperatura, jaka się przy takiej wysokoobrotowej polerce wytwarza.


seiken pisze:Kaszuba nie ekscytuj się :mrgreen: są fora gdzie drewno stabilizowane można kupić bez problemu w różnym umaszczeniu i gatunku :beer:

Wiem - ostatnio spore poruszenie wywołał klocek wielkości "boxowej" za...70zł! To nic, że drewno bez żadnego waloru - po prostu kawałek regularnej łaty, ale za to STABILIZOWANY! Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło - stawiam epłyny przeciw tabace, że to uruchomi rynek kilku stabilizatorom. :mrgreen:

Miałem kilka cegieł 120x65x35 (+/- 1mm). Jak nie lubię barwionego, tak niebieski wyglądający jak jeansy wycieruchy nawet mnie się spodobał.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wiem, że tygrysy nie mają tu wzięcia. Warto jednak wiedzieć, że to w przypadku niektórych gatunków to jedne z najdroższych drewien.
Awatar użytkownika
By rollweed
#1367385
Browo ładnie wyjasnione . Mozna kiedys spróbować .A co z konserwacja ? Chodzi mi o wnetrze boxa po obrobce frezowania .
Awatar użytkownika
By Kaszuba
#1371865
Konserwacją? Co do zasady kwestię konserwacji załatwia stabilizacja - to na dzień dzisiejszy najbardziej wyrafinowana metoda konserwacji/impregnacji, utrwalania, wzmacniania itp. Olejowanie (znów - co do zasady) ma tylko podbić efekt wizualny. Ostatnio w ramach testu klocka strugnąłem sobie takiego klona touchwood mini (sorry za jakosć fotki z telefonu)
Obrazek
i wszystko, co w środku przejechałem raz rozcieńczonym olejem, ale tylko po to, żeby wyrównać odcienie drewna, by po rozkręceniu całości nie bił po oczach jaśniejszy odcień tego, co schowane.
Awatar użytkownika
By krawatos
#1373672
To prawda, że drewno stabilizowane to nie plexi, ale niektórzy się tego spodziewają. Oczekują powierzchni boxa podobnej do szkła ;) Ja szlif kończę na 2000, a później jeszcze Filc z odpowiednimi środkami polerskimi i efekt jest na prawdę śliczny, ale zdarzyło mi się usłyszeć, że ktoś po otrzymaniu boxa zapragnął go jeszcze dopolerować :) No cóż, nie zabronię tego, bo box nie jest już wtedy moją własnością, ale zawsze ostrzegam, że zbyt wysoka temperatura polerowania sprawia, że cieńsze fragmenty boxa stają się plastyczne i mogą stracić kształt, wypaczyć się, a na dodatek użyte kleje epoxydowe również stają się plastyczne od temperatury, a praktycznie wszystko w środku jest nimi klejone i konstrukcja może przestać być spójna i stabilna.
Drewno stabilizowane nadal pozostaje drewnem i dobrze byłoby o tym pamiętać. Takie boxy również wymagają konserwacji woskami lub olejem.
Awatar użytkownika
By Kaszuba
#1374468
Gdzieś chyba rozmijamy się w rozumieniu. Przyjmijmy roboczo, że drewno stabilizowane wymaga jakiejś tam konserwacji. Tu z uporem maniaka będę powtarzał, choć to w sumie nie mój interes:
- konserwacja, rozumiana jako pierwsza warstwa to olej;
- pielęgnacja, rozumiana jako dopieszczanie i utrzymanie w należytym blasku - tu może być wosk.

Wynika to z ogólnej* właściwości obu tych specyfików: olej po wchłonięciu podbija kontrasty, dodaje głębi poszczególnym frakcjom, wosk zaś wytłumia, spłaszcza.

*Od każdej reguły mogą istnieć wyjątki - możliwe, że są woski pięknie podbijające 3D drewna. Ja nie znam, nie widziałem, nie słyszałem i już szukania się nie podejmę (straty surowca).
Awatar użytkownika
By krawatos
#1374485
Są takie woski. Gwido67 podał linka i szukać już nie trzeba, a to tylko jeden z wielu. Sam olej podbija tylko na chwilę i efekt jest piękny lecz krótkotrwały. Znając życie, stanowczo temu zaprzeczysz, ale nie chcesz się chyba spierać z większością moderów na świecie :)
Ty znasz się dobrze na stabilizacji, my zaś na obróbce. Dzielimy się wiedzą z innymi moderami, nożownikami, a nawet z twórcami długopisów i piór, z całego świata.
By Bambo2000
#1908890
Dzień dobry, czy taki produkt do konserwacji i do rozswietlenia drewna stabilizowanego będzie odpowiedni? :
1.pronto "odnawia" emulsja do mebli z pszczelim woskiem.
2.meblit z sylikonem
ZAKUP E PAPIEROSA

Mam zamiar kupic Drag Mini oraz Zeus Sub-Ohm wypow[…]

Witam,od pewnego czasu mam problem z zespołem grze[…]

SMOK RPM 40, spalenizna

Cześć, Mam problem z moim RPM40, mianowicie po za[…]

Grzałka prebuilt do TFV8 Big Baby

Cześć, Zamierzam powoli kierować się w stronę skr[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.