By LogerM - 09 maja 2017, 07:17
Posty: 3067
Rejestracja: 28 cze 2012, 00:39
Posty: 3067
Rejestracja: 28 cze 2012, 00:39
- 09 maja 2017, 07:17
#1780120
i odpowiedź:
Parafrazując klasyka: Toś się k... popisał królu złoty. Pominę już tajemniczy (taaa) podmiot który zadał sobie trud podpierdzielenia, ciekawe kto ma na to zasoby... Ale dlaczego w odpowiedzi pojawiły się dane statystyczne na temat EIN, ale pominięto odsetek młodych palaczy tradycyjnych, no cóż jak pamiętamy pracownicy MZ to nie są najzdolniejsze młode w miocie, a co za tym idzie z czytaniem wyników badań i opracowań pojawiają się liczne problemy.
Chciałbym jednakowoż dorwać w łapki tajemnicze pisma: ZPP.073.8.2017 i PK II Ko1751.2017.
Interpelacja nr 11056
do ministra zdrowia
w sprawie obchodzenia zakazu sprzedaży detalicznej e-papierosów w Internecie
Zgłaszający: Paweł Kobyliński, Jerzy Meysztowicz, Paweł Pudłowski
Data wpływu: 13-03-2017
Szanowny Panie Ministrze!
Nowelizacja ustawy dotyczacej e-papierosów miała kontrolować ich sprzedaż. Niestety sprzedawcy obchodzą przepisy na kilka sposobów:
1. na aukcjach nie używają słowa e-papieros,
2. deklarują, że oferta jest tylko dla firm, nie weryfikują jednak podawanych NIP-ów,
3. rejestrują działalność za granicą.
Czy rząd planuje nowelizację ustawy?
Jeśli nie, to jakie rząd podejmie działania, aby zwiększyć skuteczność obowiązujących przepisów?
Z wyrazami szacunku
i odpowiedź:
Odpowiedź na interpelację nr 11056
w sprawie obchodzenia zakazu sprzedaży detalicznej e-papierosów w Internecie
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Zbigniew Józef Król
Warszawa, 05-05-2017
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 11056 Pana Posła Pawła Kobylińskiego, Pana Posła Jerzego Meysztowicza i Pana Posła Pawła Pudłowskiego, w sprawie obchodzenia zakazu sprzedaży detalicznej e-papierosów w Internecie, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.
Na wstępie pragnę uprzejmie poinformować, że Ministerstwo Zdrowia każdorazowo z pełną determinacją podchodzi do realizacji przepisów chroniących obywateli, w tym przede wszystkim osób młodych, przed narażeniem na szkodliwy dym tytoniowy. Najlepszym tego przykładem jest opracowana w zeszłym roku ustawa o zmianie ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. poz. 1331), która przede wszystkim miała na celu implementację do prawa krajowego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.4.2014 str. 1).
Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż na przestrzeni ostatnich lat w Polsce pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, jakimi są tzw. elektroniczne papierosy. Są one szczególnie niebezpieczne dla osób młodych, gdyż w Polsce tego rodzaju wyroby stanowią realne zagrożenie powodujące uzależnienie od toksycznej substancji, jaką jest nikotyna, tysięcy młodych osób.
Dostępne wyniki badań naukowych jednoznacznie wskazują, że w Polsce odsetek osób w wieku 15-19 lat, które kiedykolwiek spróbowały elektronicznych papierosów wzrósł w sposób istotny z 16,8% w 2010 r. do 62,1% w 2014 r. Dodatkowo odsetek osób młodych obecnie używających e-papierosy wzrósł z 5,5% w 2010 r. do 29,9% w 2014 r. Ponadto dostępne są również wyniki badań wskazujące, że w Polsce wzrósł odsetek jednoczesnego palenia elektronicznych papierosów i zwykłych papierosów z 3,6% w 2010 r. do 21,8% w 2014 r.
Mając powyższe na uwadze dodatkową kwestią, która została uregulowana w Polsce, przy okazji implementacji wspominanej dyrektywy, są przepisy zakazujące sprzedaży na odległość, w tym transgranicznej sprzedaży elektronicznych papierosów i pojemników z płynem zwierającym nikotynę do ponownego ich napełniania. W ocenie resortu zdrowia przyjęty kierunek jest zgodny z zasadą dotyczącą ostrożności przy stosowaniu toksycznej, trującej substancji jaką jest nikotyna. Ponadto takie rozwiązanie wprowadziło istotne ograniczenia w dostępności do elektronicznych papierosów oraz płynów do ich napełniania osobom nieletnim. Różnego rodzaju propozycje, które pojawiły się podczas prac legislacyjnych nad wspominaną ustawą, polegające na rejestrowaniu podmiotów podejmujących sprzedaż wysyłkową oraz wprowadzaniu urządzeń weryfikujących wiek klienta nie zasługiwały na akceptację ze względu na iluzoryczność kontroli i nieskuteczność ograniczenia możliwości zakupu przez osoby nieuprawnione.
Poprzez wdrożenie wspominanych przepisów, dotyczących zakazu sprzedaży na odległość, Polska znalazła się również w grupie państw członkowskich Unii Europejskiej, które zdecydowały się wprowadzić tego rodzaju rozwiązania. Niewątpliwie jest to przykładem właściwego kierunku uściślenia współpracy państw członkowskich w obszarze ochrony zdrowia młodych Europejczyków.
Jednocześnie, w związku z przepisem art. 12c pkt 5 wspominanej znowelizowanej ustawy stanowiącym, że niezastosowanie się do zakazów sprzedaży na odległość tego rodzaju produktów, w tym do zakazu sprzedaży za pomocą Internetu, podlega grzywnie do 200 000 zł albo karze ograniczenia wolności, albo obu tym karom łącznie, w dniu 7 lutego 2017 r., pismem znak ZPP.073.8.2017, Ministerstwo Zdrowia zwróciło się z uprzejmą prośbą do Pana Zbigniewa Ziobry, Prokuratora Generalnego, aby organy bezpośrednio przez niego nadzorowane, podczas wykonywania swoich codziennych obowiązków, zwróciły szczególną uwagę na próby łamania przez przedsiębiorców ww. przepisów. Jednocześnie przekazując otrzymaną od jednego z przedstawicieli przedmiotowej branży listę zidentyfikowanych aktywnych sprzedawców mogących prowadzić nielegalną sprzedaż papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych na odległość.
Resort zdrowia, w dniu 14 marca 2017 r., w piśmie znak: PK II Ko1751.2017, Pana Krzysztofa Sieraka, Zastępcy Prokuratora Generalnego, został poinformowany o przekazaniu ww. listy, w celu dalszego stosownego procedowania, do Prokuratury Regionalnej w Warszawie.
Mając powyższe na uwadze uprzejmie informuję, że obecnie Ministerstwo Zdrowie nie prowadzi prac mających na celu nowelizację ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 298 z późn. zm.) w przedmiotowym zakresie. Jednocześnie zwracam się z uprzejmą prośbą o przekazywanie wszystkich stwierdzonych prób obchodzenia przepisów omawianej ustawy do wspominanej Prokuratury Regionalnej w Warszawie. Jestem przekonany, że będzie ona każdorazowo podejmować skuteczne działania mające na celu ograniczenie tego rodzaju nielegalnej działalności.
Łączę wyrazy szacunku,
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Zbigniew J. Król
Parafrazując klasyka: Toś się k... popisał królu złoty. Pominę już tajemniczy (taaa) podmiot który zadał sobie trud podpierdzielenia, ciekawe kto ma na to zasoby... Ale dlaczego w odpowiedzi pojawiły się dane statystyczne na temat EIN, ale pominięto odsetek młodych palaczy tradycyjnych, no cóż jak pamiętamy pracownicy MZ to nie są najzdolniejsze młode w miocie, a co za tym idzie z czytaniem wyników badań i opracowań pojawiają się liczne problemy.
Chciałbym jednakowoż dorwać w łapki tajemnicze pisma: ZPP.073.8.2017 i PK II Ko1751.2017.
Na czas działań związanych z akcyzą ignoruje wszystkie zapytania o bazar.