EPF
O e-paleniu w Polsce i za granicą
Awatar użytkownika
By Riccardo
#1730460
Gdzieś to było na forum, ale znaleźć nie mogę. Chodzi mi o to, czysto teoretycznie, w jakim zakresie mod będzie działał najefektywniej? Jak mamy powiedzmy DNA40, to największą sprawność gdzie będzie miał? Na 50% mocy (20W), czy 75% (30W), czy blisko maksymalnej? Nie wiem, czy dobrze się wyraziłem, ale mam nadzieję, że mnie rozumiecie :)
Awatar użytkownika
By Thaniell
#1730461
Rozumiemy :mrgreen: z moich obserwacji wynika, że w okolicach 30W pracuje najefektywniej :) czego nie mogę napisać o DNA 75, bo ten układ żre jak mały Kazio :roll: dlatego przymierzam się do DNA 60.
Awatar użytkownika
By Thaniell
#1730465
Ja nie napisałem, że jest coś nie tak, tylko po prostu w moim odczuciu jest bardziej prądożerny na tych samych nastawach względem DNA 40. Dlatego chciałem sprawdzić DNA 60 jak się ma do 40 i 75 :)
Awatar użytkownika
By Riccardo
#1730466
Serio? Bo ja mam wrażenie, że DNA40 żre batki o wiele bardziej niż Yihi. To 75 pewnie rozładowuje też te leżące obok :D
Awatar użytkownika
By Tymon78
#1730467
Aha, :wink: *BLUSH* ja tam myślę że DNA ogólnie to oszczędne nie jest. Ale komfort jest.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1730563
Jeśli dobrze zrozumiałem chodzi tu o sprawność energetyczną elektroniki moda.
Zależy, między innymi, od konfiguracji przetwornicy i jakości użytych podzespołów ale nie jest wartością stałą.
Ponadto zależy jeszcze co najmniej od napięcia zasilania i prądu wyjściowego.
Sprawność podawana czasami przez producentów elektroniki, np.
"Efficiency 92%" dla http://www.yihiecigar.com/products_info ... 53584.html
dotyczy najwyższej (najlepszej marketingowo) wartości dla danego produktu, a jej zmienność z grubsza wygląda jak na wykresie
Obrazek
Jak widać wartość maksymalna jest osiągnięta tylko w jednym punkcie, poza nim jest zawsze mniejsza.
Czyli np. przetwornica 100W o podanej sprawności 95% może być mniej sprawna od przetwornicy 30W o deklarowanej sprawności 92% jeśli z każdej z nich odbieramy moc 25W.

Na podstawie informacji producentów o sprawności trudno jest, a chyba nawet niemożliwe, wydedukować która z przetwornic będzie bardziej sprawna w określonych warunkach, tym bardziej że nie podają szczegółów konstrukcyjnych.
A nawet gdyby takowe były podane, moja wiedza (i chyba większości użytkowników modów z TC) nie wystarcza żeby wyciągnąć z tego rozsądne wnioski i pozostają tylko metody praktyczne, czyli pomiary lub bezpośrednie porównanie.
Awatar użytkownika
By refurbished
#1730910
Pomiar wydajności widzę tak, że mierzę moc na wejściu i wyjściu dla danej grzałki i różnej przykładanej mocy. Technicznie możliwe, acz trudne. Pomiar prądu i napięcia aż tak trudny nie będzie, ale jak wziąć pod uwagę straty na parowniku (części nie będącej grzałką) oraz strat na oporze wewnętrznym ogniwa, a także możliwe różnice dla różnych zakresów oporności grzałki (subomowe, poniżej 0,1 oma, zwykłe powiedzmy 1-2 omów) to zaczynają się schody.

Porównanie organoleptyczne? Nic bardziej subiektywnego.

Pewnie da się wskazać zakresy oporności i mocy w których układ elektroniczny generuje najmniej strat. Tylko czy będą one akceptowalne do wapowania?
Czy jazda samochodem w sposób optymalny ekonomicznie daje największą frajdę? Poza krótką chwilą na stacji benzynowej, gdy przyjdzie zapłacić za tankowanie?
Awatar użytkownika
By Riccardo
#1730944
refurbished pisze:Pomiar wydajności widzę tak, że mierzę moc na wejściu i wyjściu dla danej grzałki i różnej przykładanej mocy. Technicznie możliwe, acz trudne. Pomiar prądu i napięcia aż tak trudny nie będzie, ale jak wziąć pod uwagę straty na parowniku (części nie będącej grzałką) oraz strat na oporze wewnętrznym ogniwa, a także możliwe różnice dla różnych zakresów oporności grzałki (subomowe, poniżej 0,1 oma, zwykłe powiedzmy 1-2 omów) to zaczynają się schody.

To nie o to chodzi.

refurbished pisze:Pewnie da się wskazać zakresy oporności i mocy w których układ elektroniczny generuje najmniej strat. Tylko czy będą one akceptowalne do wapowania?
Czy jazda samochodem w sposób optymalny ekonomicznie daje największą frajdę? Poza krótką chwilą na stacji benzynowej, gdy przyjdzie zapłacić za tankowanie?

Wiedza o wykresach mocy i zużycia paliwa jeszcze nie obliguje do optymalnie ekonomicznej jazdy. Ale chyba nie zaprzeczysz, że lepiej taką mieć, niż nie.
Awatar użytkownika
By refurbished
#1731017
Wiedza o sprawności się przyda, tak w aucie jak i podczas ustalania parametrów wapowania.

Ale jak inaczej obliczyć straty mocy na układzie, niż przez porównanie mocy pobieranej z akumulatora z podawaną na grzałkę?

A sam pomysł określenia najlepszych zakresów pracy modów uważam za bardzo potrzebny.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1731132
Jeżeli chcemy badać sprawność energetyczną moda w postaci boksa czy innego zasilania, to nie musimy zastanawiać się nad niuansami dystrybucji rezystancji w parowniku.
Moim zdaniem można to zrobić w podręcznikowy sposób, to znaczy pomiar mocy pobieranej przez moda i mocy oddawanej przezeń do parownika.

I teraz zaczynają się schodki.
Jak podłączyć bocznik do pomiaru prądu wejściowego, żeby zbytnio nie wpłynąć na pracę przetwornicy?
Jak podłączyć sondy do pomiaru napięcia, żeby nie pogorszyć styku ogniw?

Dosyć łatwo jest podłączyć się w Evic'u TC Mini.
W innych modach pewnie będzie dużo trudniej.
Smoant Levin PK-mały,wielki pod

https://i.ibb.co/k3tQNQN/vape-poland[…]

Zastanawiałeś się kiedyś, ile może kosztować najd[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.