Strona 1 z 1

Wnioski strony społecznej do KZDR

Post:13 maja 2016, 12:28
autor: LogerM
Szanowni Państwo,

Ponieważ w toku konsultacji społecznych głos strony społecznej został całkowicie zignorowany prosimy o ponowne rozważenie poprawek zgłaszanych przez nas w trakcie komisji uzgodnieniowej:

1. Przyzwolenie na sprzedaż online elektronicznych inhalatorów nikotyny oraz płynów do ich uzupełniania przy zachowaniu odpowiednich środków kontroli oraz bardzo restrykcyjnych kar za łamanie zakazu sprzedaży osobom nieletnim.

2. Zezwolenie zarządzającemu obiektem nie wymienionym w art. 5 ust. 1 pkt. 1, 2, 9 i 10 na podjęcie decyzji czy zezwoli na użytkowanie elektronicznych inhalatorów nikotyny, czy też wyznaczy dla nich osobną, wolną od dymu tytoniowego "palarnię".

3. Wprowadzenie możliwości przedstawienia informacji handlowej dotyczącej elektronicznych inhalatorów nikotyny w punktach sprzedaży, a tym samym o wprowadzenie jej do definicji ustawowych. Wiemy że definicja taka dałaby producentom i dystrybutorom możliwość wszelakich "kombinacji" dlatego dodatkowo sugerujemy aby ramy dozwolonej informacji zostały w ustawie określone do: zdjęć na białym tle prezentującym wyłącznie sam produkt, oraz opisu wykonanego wyłącznie czarną czcionką o określonym kroju i rozmiarze. Dzięki temu producenci nie będą mogli korzystać z informacji do tworzenia kolejnych krzykliwych, kolorowych reklam. Ponadto informację można ograniczyć do sklepów specjalistycznych, tak aby nie mogła być ona wykorzystywana w marketach czy na stacjach benzynowych. Jako użytkownicy chcemy wiedzieć co kupujemy, chcemy rzetelnej informacji od sprzedawcy bez dopraszania się o nią.

4. Używanie w ustawie realnych definicji czyli:
- nie" elektroniczny papieros", a "elektroniczny inhalator nikotyny",
- nie "palenie elektronicznych papierosów", a "używanie elektronicznych inhalatorów nikotyny",
- nie "para", a "aerozol"

5. Ostatnią rzeczą o którą zabiegamy od samego początku jest uznanie uwagi Forum Hospicjów Polskich i zezwolenie zarządzającemu obiektem na wyznaczenie palarni jeśli ten uzna to za stosowne. Proponujemy dodanie do wyliczenia w artykule 5a ust. 3 punkt 7 o treści „w hospicjach”. Jak podkreślała podczas komisji uzgodnieniowej przedstawicielka Forum Hospicjów Polskich w przypadku terminalnie chorych, których średnia długość życia nie przekracza 29 dni, więc jakakolwiek profilaktyka nie ma najmniejszego sensu. Osoby takie nie mają też żadnej motywacji do rzucania palenia, a farmakoterapia, czy też odstawienie niepotrzebnie obciążą ich już i tak słaby organizm. Osobom tym powinniśmy ułatwiać, a nie utrudniać ostatnie dni życia zgodnie z zasadą primum non nocere. To jest prosta poprawka - jedno słowo, a Ministerstwo Zdrowia usilnie udawało, że jest to ogromny problem.

Jednocześnie pragniemy zgłosić naszą chęć do pomocy w tworzeniu zdroworozsądkowego prawa, które nie ograniczy palaczom tytoniu dostępu do mniej szkodliwej alternatywy, a jednocześnie uniemożliwi lub przynajmniej poważnie utrudni dostęp do używki ludziom młodym. Obecne przepisy działają w dokładnie odwrotnie co podkreślaliśmy wielokrotnie w Ministerstwie Zdrowia, niestety resort nie był chętny do przyjmowania jakichkolwiek uwag dotyczących tworzonego przez siebie projektu. Uczulamy również na fakt, że obecne przepisy wprowadzają niemal całkowity monopol koncernu British American Tobacco co potwierdza decyzja UOKiK DKK-211/2015.

W imieniu społeczności osób użytkujących elektroniczne inhalatory nikotyny (pot. e-palaczy / waperów).