EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
By Sagerrak
#813218
Witam,

w związku z pojawiającymi się pytaniami dot. tematu:
sagbox02-czyli-odpicuj-swojego-kis-a-t47668.html
postanowiłem po krótce objaśnić wykonanie przycisku dotykowego jakiego użyłem.


Na początek schemat:
Po lewej bez głównego włącznika a po prawej z głównym włącznikiem (polecam drugą wersję - by uniknąć przypadkowego załączania)
Obrazek


Co będzie nam potrzebne:
-tranzystor IRL3103 - występuje także w mniejszych obudowach
-opornik 10M Ohm
-opornik 1k Ohm (nie musi być taki duży, akurat miałem 1W)
Obrazek

Oznaczenie wyjść tranzystora:
Od lewej: Bramka (G-gate) Dren (D) Źródło (S)
Obrazek

Zatem lutujemy:
Opornik 10M pomiędzy G i S
Obrazek

Opornik 1k między G a pierwszym polem dotykowym:
Obrazek

-Drugie pole dotykowe do + ogniwa/pakietu oraz do wyjścia (+) <jako odbiornik przylutowany w tym miejscu jest wejście + woltomierza (czerwony przewód)
- Biegun (-) ogniwa do S tranzystora
- D tranzystora do wyjścia (-) <(czarny przewód woltomierza)
Obrazek

A tak działa:
Obrazek


Taki włącznik możemy zastosować bezpośrednio przed głowicą MODa (tworząc Niby-Mechanika) lub przed przetwornicami jak KIS.

Zalecam pola dotykowe odizolować odległością min 3mm - włącznik jest czuły, a wilgoć ze spoconego palca może go załączyć przy mniejszych odległościach. W boxie jako pól dotykowych użyłem pinów mosiężnych spolerowanych, jeszcze nigdy mnie nie zawiódł - działa za każdym dotknięciem, czy palec jest suchy czy wilgotny - nie ma znaczenia. Dotknięcie przez suchą tkaninę nie działa - zatem ryzyko załączenia w kieszeni pojawi się jedynie u osób obficie się pocących lub osób z problemem nietrzymania moczu :mrgreen:

UWAGA: Metalowa obudowa jest połączona z drenem (D) czyli wyjściem bieguna (-)


Jako, że elektronikiem nie jestem - proszę kogoś kompetentnego o sprawdzenie czy żadnego "babola" nie popełniłem :).


Edit: Zapomniałem dodać, że takie długie odcinki przewodów to jedynie w celu klarownej prezentacji - a wiadomo, że im mniej tym lepiej. Ogniwo przed kluczem miało dokładnie 3,76V ten 0,01 różnicy to w granicach błędu pomiarowego się mieści.
Ostatnio zmieniony 18 lip 2013, 20:32 przez Sagerrak, łącznie zmieniany 1 raz.
By Sagerrak
#813253
tajwoj pisze:Ja bym zmienił zabezpieczenie w ten sposób, że w stanie odbezpieczonym rezystor 1k jest przyłączony do pola stykowego, a w stanie zabezpieczonym do źródła MOSFET'a.


W ten sposób?:

Obrazek
Awatar użytkownika
By kurok
#813569
Mam malutkie pytanie czy takie coś może być dobre do mechanika używanego z meshem.
Regularnie co ok miesiąc wymieniam chiński przycisk mechaniczny 1A lub nieco rzadziej 2A.
Planowałem zrobić coś sam ze stycznika R15, ale gdyby takie coś miało rację bytu przy dużych prądach to nie ma sensu bawić się ze stycznikiem.
Awatar użytkownika
By Goldi
#813577
Rezystancja włączonego klucza RDS(on) = 12 mOm czyli 0,012 Om jest prawdopodobnie dużo mniejsza od jakiegokolwiek włącznika mechanicznego stosowanego w modach.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#813604
Ten tranzystor (IRL3103) ma Rdson (rezystancja w stanie pełnego włączenia) na poziomie 20mOm (0,02 Om).
Przy prądzie 6A strata na kluczu wyniesie 0,12V.
Zarówno dzisiaj jak i za rok.

Są dostępne tranzystory o jeszcze niższej (2-3 razy) Rdson:
IRL3803S
IRL1404
IRL3803
IRL3803S
IRL1004
IRL2203N
http://elecena.pl/search?q=irlr3114z&from=dropdown

Wtedy, dla takiegoż prądu, strata na kluczu wyniesie 0,04-0,06V albo jeszcze mniej.
Porównajcie to z badziewiem z modów mechanicznych.

Ceny i dostępność można sprawdzić korzystając z wyżej podanego serwisu elecena.pl.
Awatar użytkownika
By Goldi
#813761
kurok pisze:Goldi - sęk w tym, że to dobrze gra i czasem używam :lol:

Nikt nikomu nie każe rozbierać działające sprzętu. :wink: To tylko przykład, że można znaleźć gotowe pola stykowe które można wykorzystać w tytułowym projekcie.
Awatar użytkownika
By Mutango
#813846
kurok pisze:Mam malutkie pytanie czy takie coś może być dobre do mechanika używanego z meshem.

Oczywiście że się nadaje i nie ma żadnego logicznego powodu żeby odczuwać jakikolwiek dyskomfort w jego użytkowaniu.
Często padające na forum stwierdzenie, że tylko "pure" mechanik jest wieczny, niezniszczalny, bo nie ma elektroniki i nie ma co się zepsuć, należy do sentymentalnych bajek. Miłość do pure mechaników leży gdzieś bardziej w sferze psychologicznej, wynikającej z tęsknoty za rzeczami jak najprostszymi, które kowal mógł wykonać sto lat temu. W rzeczywistości każdy przycisk mechaniczny ulega stopniowej degradacji, psuje się, zanieczyszcza, niszczy, jest do wymiany lub do naprawy, lub przynajmniej do gruntownego oczyszczenia. W dodatku jest to często dość droga i niełatwa operacja.
Natomiast zaprezentowany "przycisk" elektroniczny, podziała Ci kilkadziesiąt lat bez najmniejszej zmiany parametrów. A nawet jeśli będziesz miał wyjątkowego pecha, to ewentualna wymiana tranzystora będzie kosztować grosze. W dodatku można tak zaprojektować konstrukcję, że wymiany będzie mógł dokonać każdy nastolatek z podstawową znajomością obsługi lutownicy.
By Tabsik
#813878
Zamiast pól dotykowych można podłączyć najzwyklejszy przycisk typu microswitch - prądy tam będą płynąć malutkie i tylko podczas włączania ;)
By Sagerrak
#813884
Zamierzeniem moim było właśnie usunięcie najbardziej wadliwej części opisanego przez kol. utak3r klucza tranzystorowego ... czyli microswitcha. Wgniatają się w tym blaszki i trzeba wymieniać, niby nie problem ale jednak trzeba. Z polem dotykowym co może się stać? Mosiądz o najwyżej się utleni - a tu wystarczy tylko przetrzeć palcem, bo nie wiem jak czarny musiałby być aby nie załapał :).
By Tabsik
#813942
Dobrze zabezpieczony przełącznik między D i S tranzystora.... :lol:
Awatar użytkownika
By xacax
#814094
eshaton pisze:Jeszcze jakby ktoś wymyślił do tego schematu aby była możliwość ładowania przez gwint jak w EGo.


O tym samym pomyślałem, tego właśnie mi brak.

Tabsik pisze:Dobrze zabezpieczony przełącznik między D i S tranzystora.... :lol:


Czyli... generalnie rzecz biorąc, w przypadku ładowarek typu "ego", rozumiem że połączenie masy z nóżką "S", przy zastosowaniu mechanicznego włącznika >500mA umożliwi już ładowanie?
Awatar użytkownika
By xacax
#814120
:palm Jasne że "D" nie "S", wybaczcie, po pracy od samego rana mózg ma już dość myślenia.
Nieważne. Co do układu bez włącznika... dioda prostownicza?
Awatar użytkownika
By Goldi
#814169
IRL3103 ma wbudowaną diodę i w przypadku jego użycia ładowanie pojedynczego ogniwa powinno być możliwe poprzez gwint. Przynajmniej teoretycznie, trzeba to sprawdzić. Tranzystor wyjściowy w elektronikach eGo też ma taką diodę.
By Tabsik
#814182
Jak już, to jakąś diodę Schottky, np. 1N5817 - body diode tranzystora ma za duży spadek napięcia, a i tak bateria naładuje się tylko do 3,9V. Elektronika eGo (najprawdopodobniej) włącza ten mosfet na stałe podczas ładowania.
By Tabsik
#814189
I kto tu plecie bzdury?

Można też zewrzeć styki dotykowe, efekt będzie identyczny...
By Sagerrak
#814240
tajwoj pisze:Możliwość ładowania z ładowarki eGo jest SuperHiperUltra zaletą i na tym należy się skupić.
Zwłaszcza jeśli stosujemy Panasonic 3100.



Niepotrzebnie kilka godzin wcześniej dałem Ci plusa... za ten post bardziej się należy :lol:
Awatar użytkownika
By xacax
#814260
tajwoj pisze:Możliwość ładowania z ładowarki eGo jest SuperHiperUltra zaletą i na tym należy się skupić.
Zwłaszcza jeśli stosujemy Panasonic 3100.


Nie rozumiem sceptycyzmu. Przedstawione zostało zapytanie które chcemy rozwiązać, negujesz jego sens, rozumiem. Istotnie w przypadku body na większe ogniwa ta opcja jest mało przydatna. Aczkolwiek osobiście posiadam całkiem niezłą batkę typu "ego" z niesprawną elektroniką i LCD. Mam więc miejsce na włożenie elementów potrzebnych do touch-switch'a i koncepcja tego mało awaryjnego rozwiązania włącznika mi się podoba, więc... Sądzę iż kwestia ładowania poprzez gwint ma sens, tak więc z całym szacunkiem, jeśli mamy taką możliwość to czemu mamy ją pomijać zamiast rozwiązać?
Awatar użytkownika
By eshaton
#814323
tajwoj pisze:Możliwość ładowania z ładowarki eGo jest SuperHiperUltra zaletą i na tym należy się skupić.
Zwłaszcza jeśli stosujemy Panasonic 3100.

Czyli o wiele lepiej ładować zwykłą 500ma jakich większość w sprzedaży niż SuperHiperUltra ale tylko 450ma. A problem pozostał.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#814325
-> xacax

Jeśli MOSFET jest wysterowany, przewodzi w obydwu kierunkach.

Schemat Goldiego:
Przy podłączeniu ładowarki, układ scalony U1, początkowo jest zasilany przez diodę pasożytniczą tranzystora Q1.
Najprawdopodobniej rozpoznaje to poprzez obecność napięcia, które pojawiło się na nóżce 4, przy stanie wysokim na nóżce 2 i załącza tranzystor.
Wtedy powstaje normalna droga dla ładowania ogniwa.
Dalej nadzór ma ładowarka.

Jeśli elektronika jest walnięta, wtedy może to nie działać i należy dorobić układ który to zastąpi, bądź kupić nową elektronikę i chwilę pokombinować, żeby mieć układ dotykowy z mocniejszym tranzystorem i możliwością ładowania przez gniazdo.

Dodane:
W rzeczywistości układ U1 jest cały czas pod napięciem z ogniwa.
W związku z tym podłączenie ładowarki jest rozpoznawane poprzez obecność napięcia na nóżce 4 przy nienaciśniętym przycisku.
Mogą być jeszcze jakieś dodatkowe warunki od stanu rejestrów kontrolera U1.

Gdybyśmy chcieli zbudować układ zastępczy, to musimy zapewnić zatkanie tranzystora po odłączeniu ładowarki.
Prawdopodobnie U1 co pewien czas zatyka Q1, żeby sprawdzić czy ładowarka jest jeszcze podłączona.


Należałoby wtedy zbudować odpowiedni układ i zaprogramować go.

Dlatego myślę, że jeśli komuś zależy na takiej funkcjonalności, to najlepiej kupić elektronikę eGo (w okolicach 8zł), do tego lepszy tranzystor np. :
http://elecena.pl/search?q=irf7425
http://elecena.pl/search?q=irf7410

Chyba, że jest to tranzystor PSMN011, to wtedy trudno o lepszy jeśli idzie o prąd drenu.
Chociaż ma stosunkowo duże napięcie VGS(th).

Schemat Goldiego:
Zamieniamy Q1 jednym z wymienionych bądź lepszym i zmieniamy rezystor R4 na 1-1,2 MegaOm.
Zgodnie ze schematem podanym przez Sagerrak do bramki Q1 dołączamy rezystor 1 kOm i do niego elektrodę czujnika, drugą elektrodę do minusa zasilania, jako że tym razem używamy MOSFET'a z kanałem typu P.


Jeśli w tym upale komuś się chce, to niech sprawdzi, czy nie napisałem głupot.


Dodane 21-07 13:58

Najwyraźniej nikomu się nie chciało.
Nie kasuję napisanego powyżej, żeby nie robić zamieszania.
To co ma mało sensu, zmieniłem na bledszy odcień.


Prawdopodobnie rozwiązanie jest niezwykle proste.
Łączę układ próbny.

---------

Naładowane.
Rozwiązanie w następnym poście.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2013, 16:01 przez tajwoj, łącznie zmieniany 3 razy.
By Tabsik
#815399
tajwoj pisze:Prawdopodobnie U1 co pewien czas zatyka Q1, żeby sprawdzić czy ładowarka jest jeszcze podłączona.


I stąd bierze się mruganie zielonej diody na ładowarce podczas ładowania ;)

tajwoj pisze:Schemat Goldiego:
Zamieniamy Q1 jednym z wymienionych bądź lepszym i zmieniamy rezystor R4 na 1-1,2 MegaOm.
Zgodnie ze schematem podanym przez Sagerrak do bramki Q1 dołączamy rezystor 1 kOm i do niego elektrodę czujnika, drugą elektrodę do minusa zasilania, jako że tym razem używamy MOSFET'a z kanałem typu P.


Wtedy wystarczy jedno pole dotykowe - drugim jest kubek zasilania.
tajwoj pisze:Dodane 21-07 13:58
Najwyraźniej nikomu się nie chciało.
Nie kasuję napisanego powyżej, żeby nie robić zamieszania.


Nie było żadnych bzdur, więc nie komentowałem... :lol:
By Sagerrak
#815410
Tabsik pisze:
tajwoj pisze:Schemat Goldiego:
Zamieniamy Q1 jednym z wymienionych bądź lepszym i zmieniamy rezystor R4 na 1-1,2 MegaOm.
Zgodnie ze schematem podanym przez Sagerrak do bramki Q1 dołączamy rezystor 1 kOm i do niego elektrodę czujnika, drugą elektrodę do minusa zasilania, jako że tym razem używamy MOSFET'a z kanałem typu P.


Wtedy wystarczy jedno pole dotykowe - drugim jest kubek zasilania.


Zaraz zaraz, bo czegoś nie rozumiem. Jeśli postąpimy w ten sposób - i minus będzie na obudowie to właściwie mamy cały czas podawane napięcie na parownik - bo przecież na drenie jest zamknięty obieg póki nie zewrzemy pól dotykowych - a w obudowie eGo masa nie jest izolowana od kubka/głowicy, tylko (+)...
By Tabsik
#815438
S do plusa baterii, D na pin + parownika, G przez rezystor 1 kOhm do pola dotykowego, odizolowanego od obudowy. w stylu np. łepek od pinezki - izolacja - kubek. No i 1MOhm między G a S. Tranzystor P-MOSFET.

"Zwierając" pole stykowe do kubka odpalamy chmurę ;)
Awatar użytkownika
By tajwoj
#815481
Ładowanie ogniwa przez gwint 510 działa bez problemów mimo, że do próby użyłem IRF640 nie za bardzo nadającego się do tego zastosowania.
Już naładowało się dwa 18650 (nie były w pełni rozładowane).

Dla zainteresowanych informacja gdzie kupić tranzystor IRLR8743, trudny do pobicia jeśli idzie o parametry.
Zaproponował go utak3r w wątku: uklad-wlacznika-na-tranzystorze-mosfet-t14203.html

Rdson ~0,004 Om
Napięcie przełączenia - 1.9V typowe, 2.35V maksymalne.
Dopuszczalny prąd 160A.

Tutaj możemy sprawdzić dostępność i ceny:
http://elecena.pl/search?q=irlr8743pbf&from=dropdown
By Tabsik
#827383
leech pisze:Czy zamiast IRL3103 mogę dać taki?
http://www.julik.pl/pl/p/Tranzystor-IRF ... TO220/1890


Jak koniecznie z tego sklepu to http://www.julik.pl/pl/p/Tranzystor-IRL ... 2-SMD/4133 ale trzeba się dolutować do krótkich nóżek.
Awatar użytkownika
By leech
#827412
Czy dobrze rozumuję, że w doborze mosfeta w tym przypadku głównie chodzi o wartość "Gate Threshold Voltage"?
W IRFZ44N jest min. 2 max. 4, do dwóch baterii szeregowo to nie wystarczy?
By Sagerrak
#827430
leech poza wymienionym argumentem rds weź pod uwagę, że obudowa to220 ma spore rozmiary. Ja miałem na to miejsce i irl3103 pod ręką, ale czy nie warto pomyśleć o mniejszym?
By Tabsik
#828153
leech pisze:Czy dobrze rozumuję, że w doborze mosfeta w tym przypadku głównie chodzi o wartość "Gate Threshold Voltage"?
W IRFZ44N jest min. 2 max. 4, do dwóch baterii szeregowo to nie wystarczy?



Tak, kolego - jeśli ma to być wyłącznik dla jednego ogniwa.
Jak chcesz do dwóch w szereg, to zupełnie zmienia to postać rzeczy i wtedy priorytetem jest mała oporność kanału w stanie włączenia (Rds-on).
Awatar użytkownika
By eshaton
#832376
Obrazek
http://fotoo.pl/show.php?img=591334_ima ... 4.jpg.html


Zrobiłem układ taki jak na foto na płytce dwustronnej. Całość wyszła ok 15x15mm.
Parownik jest sterowany plusem, natomiast sensor dotykowy minusem.

Po zaprogramowaniu był problem dotyku, okazuje się że jestem potencjometrem i wieczorami moja rezystancja wzrasta i sensor się nie załączał :shock:
Po poprawkach w programie (pomiar napięcia na sensorze) przycisk działa prawidłowo.

Posiłkowałem się postem tajwoja (za co dziękuję) http://www.e-papierosy-forum.pl/post814325.html#p814325

Po podłączeniu ładowarki Ego program sprawdza napięcie na nodze7 poprzez R5 jeżeli jest bez naciśniętego przycisku wtedy program załącza mosfeta i zaczyna ładować.
Co 5sek na chwilę prog odłącza mosfeta i sprawdza czy ładowarka jest nadal podłączona.

No i pięknie działa do czasu naładowania aku do 4,05, następnie rozłączenia mosfeta powodują że ładowarka traktuje (tak mi się wydaje) jakbyśmy wsadzili nie wpełni naładowane ogniwo i ładowarka świeci na zielono.
Zmieniałem czas rozłączania mosfeta nawet do 1ms i też nie pomaga.

Cały szkopuł polega na tym że batka ego ładuje tą samą ładowarką do 4,2v.
Co by tu zmienić?
Hellvape MD MTL RTA

Hellvape MD 24mm MTL RTA […]

Latające złącze 510 w Tesli punk 220

Witam, wczoraj zauważyłem że atomizer mi sie jakoś[…]

wymiana ogniwa w ego

Mam pytanko. W takiej baterii jak np. KGO Mega je[…]

Sourin Vagon

Witam. Z jakiego powodu w sourin vagon poprzez ust[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.