EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
By Irena
#321172
@Killmister13
Jeżeli połączysz dwa akumulatorki szeregowo, to napięcie na takim tworze będzie suma napięć obu akumulatorków, jeżeli połączysz równolegle to napięcie dla dwóch ogniw po 3,7V będzie dalej takie jak dla jednego 3,7V. Niestety ale na pytanie jak połączyć, aby działało "lepiej" już nie jestem w stanie odpowiedzieć :)
Ale zdecydowanie popieram zdanie kolegi noman1, lepiej się za to nie zabieraj skoro masz słabe pojęcie o prądzie. Ja w teorii potrafię coś o tym opowiedzieć i czegoś kogoś nauczyć, ale całkowity brak praktyki skutkuje tym, że wczoraj zostałem ukarany lekkim oparzeniem (a mogło być dużo gorzej) za swoją ignorancję i założenie, że przecież 4V krzywdy mi nie zrobią
Awatar użytkownika
By Killmister13
#321221
no i chodziło mi dokładnie o to, przynajmniej jakiś odzew :)
na każdym forum (jakie przeglądałem) piszą inaczej... raz że przy podłączeniu szeregowo napięcie się sumuje raz że przy równoległym... Po prostu zrobiłem już korpus, mieszczący 2x 16340 i zależy mi na dłuższej pracy tego ustrojstwa, napięcie niech zostanie takie samo. Nie było by problemu gdybym zmieścił jedną 18650...

noman1, jeśli dobrze wytłumaczysz, uwierz że wykonam z chirurgiczną precyzją ;) a jakoś się muszę nauczyć... poza tym dziękuję za ostrzeżenie :]

Irena, co Cie nie zabije to Cie wzmocni... staram się być ostrożny, 2 wypadki motocyklowe czegoś nauczyły :)
Awatar użytkownika
By noman1
#321236
Killmister13 pisze:na każdym forum (jakie przeglądałem) piszą inaczej...


może byc tylko tak,
- szeregowo - napięcia się sumują, czyli masz 6-8,4V, prąd jest jeden,
- równolegle - prądy sie sumuja ( każdy aku daje ile może) , pojemność to suma pojemności aku-po to jest łączenie równoległe, napięcie jedno 3-4,2 V
aku powinny być jak najbardziej identyczne, jeden producent, model i najlepiej z tej samej serii

generalna zasada, w modach bez elektroniki aku tylko z PCB,
nie ładujemy aku połączonych szeregowo,

napięcie 6-8V zawsze będzie za wysokie dla "standardowych" atomizerów (nie dotyczy dedykowanych dla HV),
można je łatwo obniżyć za pomocą rezystora otrzymując w miarę równe napięcie na wyjściu - najlepiej dla jednego rodzaju atomizera, np 3Ohm

do kubka dla 18650 możesz wsadzić 2x 16340, i masz 3-4,2V albo 6-8,4V
Awatar użytkownika
By Killmister13
#321237
oki, o to chodziło. nie zależy mi na paralizatorze i wystarczy 3-4,2 V, więc połączę to równolegle. Zanim skończę tego modo pewnie będzie już Sz3klomizer (trzymam kciuki).
Z połączeniem beż elektroniki (batka, włącznik, atomizer) niema problemu, ale chciałbym żeby to był porządny sprzęcior więc zastosował bym układ na Mosfecie.
Tu mam takie małe pytanie odnośnie tego schematu, jest on rozrysowany (jak na moje oko) na kabelki, do obudowy nie przewodzącej prądu jak na zdjęciach, moja obudowa - 100% heavy metal - i chciałby żeby to było jak na przkład w indu czy innych modach, odkręcam tyłek, wkładam batke, zakręcam i działa (minus idzie po obudowie). może po prostu nie za bardzo rozumiem ten schemat...
sory że wam podnoszę ciśnienie, niestety chce moda zrobić własnoręcznie (tzn, moimi rękami z Waszymi wskazówkami:)
By Irena
#321238
To może i ja dorzucę swoje trzy grosze, taka mała powtórka ze szkoły podstawowej lub gimnazjum (nie urażając nikogo)
U - napięcie mierzone w V
I - natężenie (A) - często nazywane "prądem"
R - opór elektryczny (Ohm)

W połączeniu szeregowym akumulatorów mamy następujące zależności:
U = U1 + U2
R = R1+ R2
I = I1 = I2

W połączeniu równoległym jest gorzej:
I = I1 + I2
U = U1 = U2
R = (R1+R2)/(R1*R2)

A dodatkowo R=U/I (prawo Ohma)

Mam nadzieję, że troszkę rozjaśniłem
By user
#321247
W większości modów nie ma znaczenia czy plus czy minus biegnie poprzez metalową obudowę, jeśli chcesz zastosować ten układ to plus na obudowę.
Jak nie interesuje Cię palenie na wyższym napięciu to po co te wszystkie kombinacje, jedna bateria a po rozładowaniu wymiana na inną i gotowy układ od Peleona ten bez stabilizacji (bez 5-klik) lub ze stabilizacją (5-klik).
Największą trudność przy Twoich rozważaniach sprawi ci połączenie równoległe dwóch baterii w jednej metalowej rurze, jest to możliwe ale trzeba dobrze izolować środek.
Awatar użytkownika
By utak3r
#321258
Byłem na urlopie, dlatego się nie odzywałem :)
Teraz dodam tylko, że temperatura układu zależy od rezystancji wewnętrznej złącza źródło-dren no i od obciążenia prądowego. Czasem i owszem, może się nagrzać, zwłaszcza, gdy tranzystor jest w obudowie DPAK lub mniejszej, natomiast TO220 nie powinna się grzać, jest wystarczająco duża.
Awatar użytkownika
By Killmister13
#321403
połączenie równoległe nie zrobi problemu, ale trzeba będzie kombinować z kablami, bo to kawałek rurki i bateria jedna za drugą. A kombinuje dlatego bo zmieszczą mi się tylko 2x 16340, a one mają tylko 880mAh... a jak je zepne równolegle to coś dłużej podziałają... teraz mam X6, no i brakuje mi tych kilku godzin zeby zamknąć dzień na jednej batce.
A z drugiej strony, sam niewiem czy rzeczywiście warto tak kombinować, chyba zrobię następny (wiekszy) korpus na 18650...
Awatar użytkownika
By maco
#395420
Witam,

pozwolę sobie odświeżyć trochę temat. Chciałbym zapytać bardziej doświadczonych kolegów, czy ten: IRL3713 mosfet nadaje się do powyższych zastosowań? Szukałem czegoś, co mogę kupić od ręki na Wolumenie u Piekarza.

Z tego co udało mi się wyczytać z noty katalogowej, to przenosi większe prądy w stosunku do zaproponowanego przez utak3ra IRLR8743PbF, co akurat nam nie przeszkadza, a również ma niewielką oporność źródło-dren i niewielkie napięcie progowe bramki (1-2.5V). Jedyna z wad, to to, że jest kilka złotych droższy, więc masowej produkcji nie uruchomię i moje plany na objęcie władzy nad światem w łeb strzelił :)
Awatar użytkownika
By maco
#395525
fredek pisze:Poza ceną ma jeszcze znacząco większe wymiary, no ale widać, że nie tylko liquid można nim odparowywać, przy wydajnym zasilaniu kabelki i kantal też odparujesz :)


Rozmiar w moim przypadku nie przeszkadza, bo chcę zrobić taki moduł bez pcb i microswitch przykleić do obudowy mosfeta - chodzi mi tylko o to, żeby w tubę od latarki weszło. Bardziej przeraza mnie odparowywanie kantala ;>
Awatar użytkownika
By Melker
#506675
Odświeżając temat mam pytanie: Jak obliczyć rezystancję opornika do konkretnego MOSFET'u ?
Wiele z nich ma odpowiednie parametry aby współpracować z epapierosem, ale skąd akurat taka oporność a nie inna ? :wink:
Awatar użytkownika
By fredek
#506760
Jeżeli pytasz o to co ja robiłem to nie bawiłem się w obliczenia: oporność ma być na tyle mała by szybko rozłączała mosfeta i na tyle duża by były małe straty... zwyczajnie wyjąłem z pudełka zawierającego kilkaset oporników kilka sztuk szukając czegoś z zakresie 4,7k - 100k, pierwszy sensowny, który się trafił to był 12k, sprawdziłem, że dobrze działa i nie zawracałem sobie głowy innymi wartościami ;)
Awatar użytkownika
By Melker
#506780
No i właśnie - opór ma być, jak sam powiedziałeś " na tyle mały by szybko rozłączał mosfeta i na tyle duży by były małe straty" - myślałem że jest do tego jakieś logiczne wytłumaczenie, ale skoro wybrałeś "na pałę" to chyba zrobię to samo :wink:

Jeszcze pytanie: czy przy napięciu progu bramki 2-4V będzie się otwierał w pełni przy zasilaniu 2x14500 ? Boję się tego strasznie, a w projekcie w fazie testowej utak3r użył takiego właśnie mosfeta. Chcę użyć IRF540N (Rds tylko 44mΩ, ale za to tak jak mówiłem Vgs(th)= min2/max4 V - nie za mało?
Tego którego polecał autor - IRLR8743PbF nigdzie znaleść nie mogę ... :? :


Zastanawiam się jeszcze nad IRF1404 - Rds (on)= 0.004Ω, Vgs(th)= min2/max4 V :>
Albo inna opcja: 2x14500 szeregowo na mosfet a równolegle na atomizer ?
Awatar użytkownika
By fredek
#506837
Melker pisze:No i właśnie - opór ma być, jak sam powiedziałeś " na tyle mały by szybko rozłączał mosfeta i na tyle duży by były małe straty" - myślałem że jest do tego jakieś logiczne wytłumaczenie, ale skoro wybrałeś "na pałę" to chyba zrobię to samo :wink:
...
Tego którego polecał autor - IRLR8743PbF nigdzie znaleść nie mogę ... :? :
...


Jak to robiłem to miałem naprawdę mało czasu, także się nie doktoryzowałem tylko szybko zrobiłem :lol:
Działa kilka miesięcy idealnie to, że tak powiem, przestało mnie to interesować.

Co do IRLR8743PbF to kiepsko szukasz http://pl.farnell.com/international-rec ... dp/1551908 ;)

Co do parametrów mosfetów to ważne jest by Voltage Vgs było mniejsze od minimalnego napięcia którego chcesz używać (czyli pewnie od 3V), rezystancja Rds ma być jak najmniejsza i oczywiście prądy mosfet musi wytrzymywać sensowne.

Zauważ też, że mosfet z kanałem N steruje minusem, natomiast z kanałem P nadaje się do sterowania plusem zasilania.
Awatar użytkownika
By Melker
#506900
Vgs u autora na tranzystorze jak to opisał "testowym" ma 2-4V i twierdzi, że na baterii 3.7V tranzystor nie otwiera się w pełni.
Ten, który wybrałem z ogólnie dostępnych (IRF1404) tak jak mówiłem stawia opór 44mΩ więc bardzo mało, próg otwarcia bramki jest taki jak w IRF520 czyli 2-4V - stąd pytanie, bo mam wątpliwości, czy przypadkiem ta wartość minimalna (Vgs) nie jest podana jako na prawdę minimalna, gdzie otwarcie występuje, jednak nie w 100%.

Ale podsumowując: Opór 44mΩ i napięcie otwarcia bramki 2-4V jest odpowiednie wdg Ciebie do użycia w e-p przy zasilaniu z pojedyńczego ogniwa 3.7V ?
Awatar użytkownika
By utak3r
#506906
Rezystor przy bramce może być 10k, może być 4k7.

Albo inna opcja: 2x14500 szeregowo na mosfet a równolegle na atomizer ?


Nie kombinuj ;) Spróbuj narysować schemat takiego czegoś, a od razu zobaczysz swój błąd ;)
Awatar użytkownika
By Melker
#506911
utak3r pisze:Rezystor przy bramce może być 10k, może być 4k7.

Albo inna opcja: 2x14500 szeregowo na mosfet a równolegle na atomizer ?


Nie kombinuj ;) Spróbuj narysować schemat takiego czegoś, a od razu zobaczysz swój błąd ;)



Akurat ta teoria podpięcia równocześnie równolegle do atomizera i szeregowo do tranzystora była nie przemyślana, nie bd rysował ale ok - to było bez sensu :P
Jako autor tematu fajnie jednak będzie, jeżeli powiesz mi (jako chyba bardziej wyuczony w tematach elektroniki, bo złapałem tylko podstawy i MOSFETami się nie bawiłem) czy IRF1404 będzie nadawał się do użycia w e-p zasilanych z 2 podpiętych równolegle ogniw 3.7V (14500) ? :wink:
Charakterystyka dostępna w guglach więc nie bd spamował linkami :D
Awatar użytkownika
By utak3r
#506924
Z powodzeniem używałem nawet IRF520, który charakteryzuje się identycznym progowym napięciem bramki (2-4V). Co najwyżej nieco wcześniej Ci odetnie. Bardzo fajnie w tym IRF1404 wygląda rezystancja złącza - będzie minimalny tylko spadek mocy, a co za tym idzie - będzie się mało grzał :)
Awatar użytkownika
By Melker
#506931
Rozładowane TrustFire (protected) 14500 mają wdg charakterystyki rozładowanie przy 2.75V i wtedy właśnie PCB odcina całkowicie zasilanie, ale trochę martwi mnie pierwszy post tematu gdzie utak3r napisał, że
napięcie rzędu 4V i niżej, otwiera ten tranzystor tylko w małej części, nie pozwalając mu przepuścić pełnego prądu - w efekcie dając bardzo mierne wyniki.
a mówił (chyba) o IRF520 który ma progowe napięcie bramki 2-4V. IRF1404 znalazłem i padł wybór właśnie na niego ze względu na to, że jest dostępny w moim przypadku na zawołanie, a opór złącza jest minimalny. Martwi mnie jednak że te 2V również były jako minimalne napięcie otwarcia w IRF520 a ponoć zasilanie z aku 3.7V nie wystarczało do pełnego jego otwarcia... :?
Awatar użytkownika
By Melker
#506950
Nie rozumiem jaki sens ma dodawanie linków do sklepów, gdzie w/w tranzystor przy połączeniu z wysyłką to kwota 30zł, a w 2gim prawie 20zł - kupił byś ?? Wątpię ...
Awatar użytkownika
By Melker
#506953
Jedziesz z szyderą a oczywiste jest że kompletnie sensu nie ma dodawanie takich linków. Każdy, kto wkleja takie odnośniki doskonale wie, że nikt tego nie kupi płacąc za wysyłkę np. 18zł, gdzie sam produkt kosztuje 10% całości wydanej w sklepie.... :?
Awatar użytkownika
By eshaton
#506982
Melker pisze:Jedziesz z szyderą a oczywiste jest że kompletnie sensu nie ma dodawanie takich linków. Każdy, kto wkleja takie odnośniki doskonale wie, że nikt tego nie kupi płacąc za wysyłkę np. 18zł, gdzie sam produkt kosztuje 10% całości wydanej w sklepie.... :?


Ty lepiej skup się na parametrach tych mosfet-ufff co Kolega podał i podziękuj :roll: .
Awatar użytkownika
By Melker
#506985
eshaton pisze:Ty lepiej skup się na parametrach tych mosfet-ufff co Kolega podał i podziękuj :roll: .



DZIĘKUJĘ, szkoda tylko że nie mam pojęcia gdzie dostać je za normalną cenę i jak wogóle je podłączyć. Chyba jednak zostanę przy IRF1404 :wink:
By Abeel
#802795
Odgrzeję trochę temat.
http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/ ... -SO8/27674
Nie znam się na elektronice, ale ten ma chyba zbliżone parametry do tego co szukałeś (jeśli nie, to mają też inne w ofercie). Masz jak coś na miejscu, bo sklep z Krakowa :)

A teraz kilka pytań laika:
1. Jakie to daje napięcie na wyjściu? Bez stabilizacji czyli takie jakie daje bateria?
2. Jest opcja wymiany samego tego mosfeta na oryginalnej elektronice ego-t upgrade pozostawiając całą resztę?
3. Czy w przypadku zastosowaniu elektroniki z twista/spinnera otrzymamy coś na wzór kicka?

Napiszę może po co mi to wiedzieć, to może ukierunkowuje trochę odpowiedzi. Chciałbym przerobić elektronikę w ego-t upgrade pod baterie 18650 (Joyetech v1), bo z tą oryginalną mam problem, który mnie irytuje, a jeśli dobrze zrozumiałem to przy tej modyfikacji będzie ona bardziej odporna na spadki napięcia plus można zastosować grzałki o niskiej oporności (mesh). Cel to uzyskanie głowicy jaka była do tej pory pod zwykłego szurkowca plus możliwość układania grzałki i palenia na meshu (na meshu nie koniecznie, ale miło by było).
Jeśli chodzi o 3 pytanie, to mam w planach wykonanie własnego moda na 1x18650, gdzie miałbym trochę miejsca na wciśnięcie tego potencjometra i efekt chciałbym uzyskać taki w tutku, ale dodatkowo mieć możliwość wybrania napięcia jak w kicku.
By Tabsik
#802803
Abeel pisze:Odgrzeję trochę temat.
http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/ ... -SO8/27674
Nie znam się na elektronice, ale ten ma chyba zbliżone parametry do tego co szukałeś (jeśli nie, to mają też inne w ofercie). Masz jak coś na miejscu, bo sklep z Krakowa :)

A teraz kilka pytań laika:
1. Jakie to daje napięcie na wyjściu? Bez stabilizacji czyli takie jakie daje bateria?
2. Jest opcja wymiany samego tego mosfeta na oryginalnej elektronice ego-t upgrade pozostawiając całą resztę?
3. Czy w przypadku zastosowaniu elektroniki z twista/spinnera otrzymamy coś na wzór kicka?

Napiszę może po co mi to wiedzieć, to może ukierunkowuje trochę odpowiedzi. Chciałbym przerobić elektronikę w ego-t upgrade pod baterie 18650 (Joyetech v1), bo z tą oryginalną mam problem, który mnie irytuje, a jeśli dobrze zrozumiałem to przy tej modyfikacji będzie ona bardziej odporna na spadki napięcia plus można zastosować grzałki o niskiej oporności (mesh). Cel to uzyskanie głowicy jaka była do tej pory pod zwykłego szurkowca plus możliwość układania grzałki i palenia na meshu (na meshu nie koniecznie, ale miło by było).
Jeśli chodzi o 3 pytanie, to mam w planach wykonanie własnego moda na 1x18650, gdzie miałbym trochę miejsca na wciśnięcie tego potencjometra i efekt chciałbym uzyskać taki w tutku, ale dodatkowo mieć możliwość wybrania napięcia jak w kicku.


1. Tak
2. W Joye V1 minus baterii jest połączony galwanicznie z obudową - aby podawać napięcie na pin plusowy, należałoby zastosować MOS FET logic-level z kanałem p, w którym bramkę przyłączamy przez przycisk do masy, źródło do plusa baterii, dren - do pinu na parownik.
Na przykład ten: http://www.tme.eu/pl/details/ap20p02gj-hf-3tb/tranzystory-z-kanalem-p-tht/apec/# - "2.5V Gate Drive Capability"
3. Nie do końca. W Kicku reguluje się moc, w Spinnerze - napięcie.

Chcesz zamontować fabryczną elektronikę od Spinnera, czy ją zmodyfikować? Jeśli to drugie - nie będzie tak prosto, bo jest tam przetwornica obniżająco - podwyższająca (buck-boost) i ma co najmniej 2 tranzystory. Przykład dla elektronicznych nerdów ;) EDIT2 - czasami wystarczy jeden ;)
EDIT: Kupiłem body Joy'a na wyprzedaży w Peleonie, jak mi zacznie świrować to przetestuję to rozwiązanie.
By domel_gl
#802974
witam
Dostałem upalonego moda IHM DarekZ i chciałbym go przerobić na sterowanie mosfetem (do wykorzystania mam na już BUZ11). Niestety aku 18650 bez PCB i mam obawy o ich żywotność po przeoczeniu, że już pora na ładowanie.
Czy istnieje możliwość dopasowania do układu np diody zenera by przy spadku napięcia na aku do powiedzmy 3,2V mosfet nie miał możliwości przewodzenia? (lub dużego spadku)
By Abeel
#807383
Z tym kickiem to wyskoczyłem i nie doczytałem VV=/=VW i to proste jak drut.

Elektroniki spinnera nie będę przerabiał, jak będą miał działającą to jednak wrzucę taką jaka jest, natomiast pytanie mam takie czy do tego układu mosfet+włącznik można dorzucić potencjometr czy jednak to wymaga już innych podzespołów? Chodzi mi o zrobienie elektroniki VV do moda zasilanego 1aku 18650. Już miałem kupować kissa od Goldiego, ale ten moduł wymaga zasilania szeregowego, a 1 moda chciałbym zrobić nie za dużego, a baterii 18340/18350 nie mam i chcę wykorzystać 1x18650.
Awatar użytkownika
By Muchomor
#807580
Abeel pisze:...... natomiast pytanie mam takie czy do tego układu mosfet+włącznik można dorzucić potencjometr czy jednak to wymaga już innych podzespołów? .....

Zobacz sobie zdjęcia elektroniki Vamo VV http://www.peleon.pl/product.php?id_product=2019
W Twoim przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie kupienie jakiejś gotowej elektroniki, lub całego moda.
By Abeel
#815013
Faktycznie moduły z step upem są strasznie duże (dziwne, że ta elektronika z twista/spinnera jest taka mała).
Mam jeszcze jedno i ostatnie pytanie co do tego układu na Mosfecie, odcina to zasilanie jak bateria ma niski poziom napięcia, czy konieczne jest stosowanie baterii z PCB?
Awatar użytkownika
By Goldi
#815014
Abeel pisze:Faktycznie moduły z step upem są strasznie duże (dziwne, że ta elektronika z twista/spinnera jest taka mała).

No i to właśnie źle świadczy o elektronice Twista lub Spinnera.

Abeel pisze:Mam jeszcze jedno i ostatnie pytanie co do tego układu na Mosfecie, odcina to zasilanie jak bateria ma niski poziom napięcia, czy konieczne jest stosowanie baterii z PCB?

Ten klucz jest tylko (albo aż) kluczem i niczym więcej. Czyli nie kontroluje napięcia ogniwa.
By danielq
#1181506
Przepraszam za dokonanie tematu. Ale właśnie zrobiłem sobie mechanika i nie mam pojęcia jak podłączyć do niego ten tranzystor i włącznik. Gubię się w tych wszystkich opisach :/ mógłby mi to ktoś wytłumaczyć dokładniej? Z góry dziękuję. Jakims prostym rysunkiem też nie pogardze :D

Tapatalk - SII
Edit. Naprzyklad na tym zdjęciu rezystor podłączony jest pomiędzy źródło a dren. A na schemacie pod bramkę.. Nie rozumiem
Awatar użytkownika
By Goldi
#1182768
danielq pisze:Edit. Naprzyklad na tym zdjęciu rezystor podłączony jest pomiędzy źródło a dren. A na schemacie pod bramkę.. Nie rozumiem

Na schemacie i zdjęciu rezystor podłączony jest tak samo. Środkowa nóżka tranzystora to dren a nie bramka.
Awatar użytkownika
By kissu
#1182824
Ja mam pytanie, gdzie jest haczyk w takim mosfecie?
Mogę używać moda z tym mofsetem i dowolnym przyciskiem tak samo jak moda mechanicznego? Czy są jakieś straty bądź ograniczenia?

Jak mam sprzedawcy wyjaśnić do czego potrzebuję ten tranzystor? Podać napięcie jakie dają nasze akusy i prąd jaki biorą nasze setupy czy jak?
Awatar użytkownika
By mordek
#1182831
@kissu: z tego co pamiętam, to przy zakupach, szukasz takiego z niskim napięciem progowym (przełączania) i wysokim, dopuszczalnym prądem drenu (czyli maksymalny prąd przy jakim układ będzie przewodził prąd do atomizera).

Dlatego, szukaj czegoś co wytrzyma Twoje setup`y.
Awatar użytkownika
By kissu
#1183056
Właśnie telefon mi chodzi jak gowno.... A pilnie potrzebuje. Przepraszam

-- [scalono] 02 paź 2014, 12:43 --

Przeczytałem tematy, ale dalej nie wiem czy lepiej użyć 10k czy 40k... jaka jest różnica, bo w obydwu tematach 90% to kłótnie albo ładowarki do ego...
Smoant Levin PK-mały,wielki pod

https://i.ibb.co/k3tQNQN/vape-poland[…]

Zastanawiałeś się kiedyś, ile może kosztować najd[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.