EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
By Irena
#321172
@Killmister13
Jeżeli połączysz dwa akumulatorki szeregowo, to napięcie na takim tworze będzie suma napięć obu akumulatorków, jeżeli połączysz równolegle to napięcie dla dwóch ogniw po 3,7V będzie dalej takie jak dla jednego 3,7V. Niestety ale na pytanie jak połączyć, aby działało "lepiej" już nie jestem w stanie odpowiedzieć :)
Ale zdecydowanie popieram zdanie kolegi noman1, lepiej się za to nie zabieraj skoro masz słabe pojęcie o prądzie. Ja w teorii potrafię coś o tym opowiedzieć i czegoś kogoś nauczyć, ale całkowity brak praktyki skutkuje tym, że wczoraj zostałem ukarany lekkim oparzeniem (a mogło być dużo gorzej) za swoją ignorancję i założenie, że przecież 4V krzywdy mi nie zrobią
Awatar użytkownika
By Killmister13
#321221
no i chodziło mi dokładnie o to, przynajmniej jakiś odzew :)
na każdym forum (jakie przeglądałem) piszą inaczej... raz że przy podłączeniu szeregowo napięcie się sumuje raz że przy równoległym... Po prostu zrobiłem już korpus, mieszczący 2x 16340 i zależy mi na dłuższej pracy tego ustrojstwa, napięcie niech zostanie takie samo. Nie było by problemu gdybym zmieścił jedną 18650...

noman1, jeśli dobrze wytłumaczysz, uwierz że wykonam z chirurgiczną precyzją ;) a jakoś się muszę nauczyć... poza tym dziękuję za ostrzeżenie :]

Irena, co Cie nie zabije to Cie wzmocni... staram się być ostrożny, 2 wypadki motocyklowe czegoś nauczyły :)
Awatar użytkownika
By noman1
#321236
Killmister13 pisze:na każdym forum (jakie przeglądałem) piszą inaczej...


może byc tylko tak,
- szeregowo - napięcia się sumują, czyli masz 6-8,4V, prąd jest jeden,
- równolegle - prądy sie sumuja ( każdy aku daje ile może) , pojemność to suma pojemności aku-po to jest łączenie równoległe, napięcie jedno 3-4,2 V
aku powinny być jak najbardziej identyczne, jeden producent, model i najlepiej z tej samej serii

generalna zasada, w modach bez elektroniki aku tylko z PCB,
nie ładujemy aku połączonych szeregowo,

napięcie 6-8V zawsze będzie za wysokie dla "standardowych" atomizerów (nie dotyczy dedykowanych dla HV),
można je łatwo obniżyć za pomocą rezystora otrzymując w miarę równe napięcie na wyjściu - najlepiej dla jednego rodzaju atomizera, np 3Ohm

do kubka dla 18650 możesz wsadzić 2x 16340, i masz 3-4,2V albo 6-8,4V
Awatar użytkownika
By Killmister13
#321237
oki, o to chodziło. nie zależy mi na paralizatorze i wystarczy 3-4,2 V, więc połączę to równolegle. Zanim skończę tego modo pewnie będzie już Sz3klomizer (trzymam kciuki).
Z połączeniem beż elektroniki (batka, włącznik, atomizer) niema problemu, ale chciałbym żeby to był porządny sprzęcior więc zastosował bym układ na Mosfecie.
Tu mam takie małe pytanie odnośnie tego schematu, jest on rozrysowany (jak na moje oko) na kabelki, do obudowy nie przewodzącej prądu jak na zdjęciach, moja obudowa - 100% heavy metal - i chciałby żeby to było jak na przkład w indu czy innych modach, odkręcam tyłek, wkładam batke, zakręcam i działa (minus idzie po obudowie). może po prostu nie za bardzo rozumiem ten schemat...
sory że wam podnoszę ciśnienie, niestety chce moda zrobić własnoręcznie (tzn, moimi rękami z Waszymi wskazówkami:)
By Irena
#321238
To może i ja dorzucę swoje trzy grosze, taka mała powtórka ze szkoły podstawowej lub gimnazjum (nie urażając nikogo)
U - napięcie mierzone w V
I - natężenie (A) - często nazywane "prądem"
R - opór elektryczny (Ohm)

W połączeniu szeregowym akumulatorów mamy następujące zależności:
U = U1 + U2
R = R1+ R2
I = I1 = I2

W połączeniu równoległym jest gorzej:
I = I1 + I2
U = U1 = U2
R = (R1+R2)/(R1*R2)

A dodatkowo R=U/I (prawo Ohma)

Mam nadzieję, że troszkę rozjaśniłem
By user
#321247
W większości modów nie ma znaczenia czy plus czy minus biegnie poprzez metalową obudowę, jeśli chcesz zastosować ten układ to plus na obudowę.
Jak nie interesuje Cię palenie na wyższym napięciu to po co te wszystkie kombinacje, jedna bateria a po rozładowaniu wymiana na inną i gotowy układ od Peleona ten bez stabilizacji (bez 5-klik) lub ze stabilizacją (5-klik).
Największą trudność przy Twoich rozważaniach sprawi ci połączenie równoległe dwóch baterii w jednej metalowej rurze, jest to możliwe ale trzeba dobrze izolować środek.
Awatar użytkownika
By utak3r
#321258
Byłem na urlopie, dlatego się nie odzywałem :)
Teraz dodam tylko, że temperatura układu zależy od rezystancji wewnętrznej złącza źródło-dren no i od obciążenia prądowego. Czasem i owszem, może się nagrzać, zwłaszcza, gdy tranzystor jest w obudowie DPAK lub mniejszej, natomiast TO220 nie powinna się grzać, jest wystarczająco duża.
Awatar użytkownika
By Killmister13
#321403
połączenie równoległe nie zrobi problemu, ale trzeba będzie kombinować z kablami, bo to kawałek rurki i bateria jedna za drugą. A kombinuje dlatego bo zmieszczą mi się tylko 2x 16340, a one mają tylko 880mAh... a jak je zepne równolegle to coś dłużej podziałają... teraz mam X6, no i brakuje mi tych kilku godzin zeby zamknąć dzień na jednej batce.
A z drugiej strony, sam niewiem czy rzeczywiście warto tak kombinować, chyba zrobię następny (wiekszy) korpus na 18650...
Awatar użytkownika
By maco
#395420
Witam,

pozwolę sobie odświeżyć trochę temat. Chciałbym zapytać bardziej doświadczonych kolegów, czy ten: IRL3713 mosfet nadaje się do powyższych zastosowań? Szukałem czegoś, co mogę kupić od ręki na Wolumenie u Piekarza.

Z tego co udało mi się wyczytać z noty katalogowej, to przenosi większe prądy w stosunku do zaproponowanego przez utak3ra IRLR8743PbF, co akurat nam nie przeszkadza, a również ma niewielką oporność źródło-dren i niewielkie napięcie progowe bramki (1-2.5V). Jedyna z wad, to to, że jest kilka złotych droższy, więc masowej produkcji nie uruchomię i moje plany na objęcie władzy nad światem w łeb strzelił :)
Awatar użytkownika
By maco
#395525
fredek pisze:Poza ceną ma jeszcze znacząco większe wymiary, no ale widać, że nie tylko liquid można nim odparowywać, przy wydajnym zasilaniu kabelki i kantal też odparujesz :)


Rozmiar w moim przypadku nie przeszkadza, bo chcę zrobić taki moduł bez pcb i microswitch przykleić do obudowy mosfeta - chodzi mi tylko o to, żeby w tubę od latarki weszło. Bardziej przeraza mnie odparowywanie kantala ;>
Awatar użytkownika
By Melker
#506675
Odświeżając temat mam pytanie: Jak obliczyć rezystancję opornika do konkretnego MOSFET'u ?
Wiele z nich ma odpowiednie parametry aby współpracować z epapierosem, ale skąd akurat taka oporność a nie inna ? :wink:
Awatar użytkownika
By fredek
#506760
Jeżeli pytasz o to co ja robiłem to nie bawiłem się w obliczenia: oporność ma być na tyle mała by szybko rozłączała mosfeta i na tyle duża by były małe straty... zwyczajnie wyjąłem z pudełka zawierającego kilkaset oporników kilka sztuk szukając czegoś z zakresie 4,7k - 100k, pierwszy sensowny, który się trafił to był 12k, sprawdziłem, że dobrze działa i nie zawracałem sobie głowy innymi wartościami ;)
Awatar użytkownika
By Melker
#506780
No i właśnie - opór ma być, jak sam powiedziałeś " na tyle mały by szybko rozłączał mosfeta i na tyle duży by były małe straty" - myślałem że jest do tego jakieś logiczne wytłumaczenie, ale skoro wybrałeś "na pałę" to chyba zrobię to samo :wink:

Jeszcze pytanie: czy przy napięciu progu bramki 2-4V będzie się otwierał w pełni przy zasilaniu 2x14500 ? Boję się tego strasznie, a w projekcie w fazie testowej utak3r użył takiego właśnie mosfeta. Chcę użyć IRF540N (Rds tylko 44mΩ, ale za to tak jak mówiłem Vgs(th)= min2/max4 V - nie za mało?
Tego którego polecał autor - IRLR8743PbF nigdzie znaleść nie mogę ... :? :


Zastanawiam się jeszcze nad IRF1404 - Rds (on)= 0.004Ω, Vgs(th)= min2/max4 V :>
Albo inna opcja: 2x14500 szeregowo na mosfet a równolegle na atomizer ?
Awatar użytkownika
By fredek
#506837
Melker pisze:No i właśnie - opór ma być, jak sam powiedziałeś " na tyle mały by szybko rozłączał mosfeta i na tyle duży by były małe straty" - myślałem że jest do tego jakieś logiczne wytłumaczenie, ale skoro wybrałeś "na pałę" to chyba zrobię to samo :wink:
...
Tego którego polecał autor - IRLR8743PbF nigdzie znaleść nie mogę ... :? :
...


Jak to robiłem to miałem naprawdę mało czasu, także się nie doktoryzowałem tylko szybko zrobiłem :lol:
Działa kilka miesięcy idealnie to, że tak powiem, przestało mnie to interesować.

Co do IRLR8743PbF to kiepsko szukasz http://pl.farnell.com/international-rec ... dp/1551908 ;)

Co do parametrów mosfetów to ważne jest by Voltage Vgs było mniejsze od minimalnego napięcia którego chcesz używać (czyli pewnie od 3V), rezystancja Rds ma być jak najmniejsza i oczywiście prądy mosfet musi wytrzymywać sensowne.

Zauważ też, że mosfet z kanałem N steruje minusem, natomiast z kanałem P nadaje się do sterowania plusem zasilania.
Awatar użytkownika
By Melker
#506900
Vgs u autora na tranzystorze jak to opisał "testowym" ma 2-4V i twierdzi, że na baterii 3.7V tranzystor nie otwiera się w pełni.
Ten, który wybrałem z ogólnie dostępnych (IRF1404) tak jak mówiłem stawia opór 44mΩ więc bardzo mało, próg otwarcia bramki jest taki jak w IRF520 czyli 2-4V - stąd pytanie, bo mam wątpliwości, czy przypadkiem ta wartość minimalna (Vgs) nie jest podana jako na prawdę minimalna, gdzie otwarcie występuje, jednak nie w 100%.

Ale podsumowując: Opór 44mΩ i napięcie otwarcia bramki 2-4V jest odpowiednie wdg Ciebie do użycia w e-p przy zasilaniu z pojedyńczego ogniwa 3.7V ?
Awatar użytkownika
By utak3r
#506906
Rezystor przy bramce może być 10k, może być 4k7.

Albo inna opcja: 2x14500 szeregowo na mosfet a równolegle na atomizer ?


Nie kombinuj ;) Spróbuj narysować schemat takiego czegoś, a od razu zobaczysz swój błąd ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Witam, Aktualnie używam digiflavor helix box mod z[…]

Grzałka do volish alpha

Witam jaka grzałkę wybrać do volisha alphy 0.3om 0[…]

Witam wszystkich, Używam TFV8 Big Baby od jakichś […]

SX mini X Class

Witam wszystkich. I może coś i ja napiszę [emoji28[…]