EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
Awatar użytkownika
By Mutango
#853553
tajwoj pisze:Myślę, że będą ulepszone parowniki..

To tylko taka dygresja na boku. Słyszałem o koncepcji mikroczujnika podczerwieni. Parownik monitoruje temperaturę grzałki/liquidu. Przy przekroczeniu wartości granicznej (ok 280st), kiedy zaczyna się produkcja substancji wyjątkowo szkodliwych, następuje odcięcie lub ostrzeżenie (np czerwonym światłem diody) właściciela...
Oczywiście przy odwróceniu polaryzacji na gnieździe 510, taki parownik by nie zadziałał ;)
Awatar użytkownika
By tajwoj
#853564
To jest pomysł tylko wyglądający na dobry.
Każdy czujnik uśrednia pomiar z pewnego obszaru.
Temperatura średnia na np. 1 mm kwadratowym może być 250*C, co nie oznacza, że nie ma ma tym obszarze miejsc gdzie przekracza 300 i produkcja np. akroleiny idzie pełną parą.

Mówiąc o ulepszeniu parowników miałem na myśli ulepszenie tego co używamy, a nie pirolizator ziółek różnego rodzaju.
Awatar użytkownika
By Mutango
#853972
Możliwe że masz rację. Czas pokaże... Ale swoją drogą, nie pogardziłbym parownikiem, który pokazuje średnią temperaturę grzałki. Z pewnością pewniej bym się czuł mając średnią temperaturę 200 st, niż mając temperaturę 250 st...
No ale czas zakończyć OT, bo odbiegamy od włącznika dotykowego.
Zapewne dałoby się zrobić również włącznik załączający plus baterii, ale chyba trzeba by było użyć jakiegoś innego mosfeta, z kanałem typu P (niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę).
Awatar użytkownika
By tajwoj
#854184
1. To co mówisz jest możliwe i miałem to wypróbowane.
Ale wykonanie spełniające wymogi bezpieczeństwa jest trudne do realizacji jeśli dysponuje się Dremelkiem, lutownicą, palnikiem kupionym na forumowym bazarku i dostępem do materiałów tylko w detalu.
Ale w dalszym ciągu możliwe.

2. Jak najbardziej MOSFET z kanałem P to załatwi.
Po urlopie mam zamiar dać, na mojej stronie, opis wykonania takiego latarkowca.
Należy pamiętać, że z przyczyn ograniczeń technologicznych, na razie MOSFET'y z kanałem P mają gorsze parametry niż z kanałem typu N.
Awatar użytkownika
By Melker
#898668
Melker troche chce podgrzać kotleta :wink:
Czym różni się IRL1404 od IRF1404 ? Mam ten drugi i po połączeniu działa, ale dotyk jakoś nie za bardzo...
Czy to może wina tego, że zamiast 10M Ohm dałem 1M5 Ohm ? Taki akurat znalazłem największy i taki dałem... :D
Awatar użytkownika
By szperaczz
#971811
:mrgreen:
Świetne rozwiązanie, całkiem inna jakość palenia niż na mechaniku :beer:
Mam natomiast mały problem :?
Kupiłem tranzystor IRL2203N 116A/30V, rezystor 0,25W 1k, rezystor 0,25W 1M. Poskładałem tak jak w 1 poście. Niby wszystko działa, smaży pięknie na genku z dualem 0.6 ohm ale.. No właśnie, na układzie bez parownika napięcie jest nie 4.2V tylko 4V. Czym to może być zpowodowane? Słabej jakości przewody ( jakieś głośnikowe, na razie na próbę) ?
Spadek napięcia pod obciążeniem to 0.2V więc jest super. Na tym samym aku, mechanik daje gorsze odczucia z wapowania, więc potencjał w takim układzie jest :mrgreen:
By Sagerrak
#971987
szperaczz pisze::mrgreen:
Świetne rozwiązanie, całkiem inna jakość palenia niż na mechaniku :beer:

Obrazek
szperaczz pisze:Mam natomiast mały problem :?
Kupiłem tranzystor IRL2203N 116A/30V, rezystor 0,25W 1k, rezystor 0,25W 1M. Poskładałem tak jak w 1 poście. Niby wszystko działa, smaży pięknie na genku z dualem 0.6 ohm ale.. No właśnie, na układzie bez parownika napięcie jest nie 4.2V tylko 4V. Czym to może być zpowodowane? Słabej jakości przewody ( jakieś głośnikowe, na razie na próbę) ?
Spadek napięcia pod obciążeniem to 0.2V więc jest super. Na tym samym aku, mechanik daje gorsze odczucia z wapowania, więc potencjał w takim układzie jest :mrgreen:


Przy tym tranzystorze i takim obciążeniu mógłbyś mieć stratę na kluczu max 0.05V.
A, że bez obciążenia od razu o 0,2V to nie mam pojęcia czemu. Przecież przy obciążeniu samym woltomierzem to i na najcieńszych przewodach nie powinno być straty.
Czy oby na pewno samo ogniwo miało 4,2V?

Na Twoim miejscu rozlutowałbym wszystko i zlutował dokładnie od nowa. Jakby się problem powtórzył - dopiero bym sprawdzał czy i gdzie leży problem.
Może 1M Ohm między bramką a źródłem to za mały opór?
Awatar użytkownika
By szperaczz
#972314
Sagerrak pisze:Przy tym tranzystorze i takim obciążeniu mógłbyś mieć stratę na kluczu max 0.05V.

Co to oznacza, że spadek napięcia przy grzałce 0.6 ohm powinien taki być, czy to że układ dodatkowo tyle generuje strat pod obciążeniem?

Sagerrak pisze:Czy oby na pewno samo ogniwo miało 4,2V?

Tak tyle miało ;)

Sagerrak pisze:Na Twoim miejscu rozlutowałbym wszystko i zlutował dokładnie od nowa. Jakby się problem powtórzył - dopiero bym sprawdzał czy i gdzie leży problem.
Może 1M Ohm między bramką a źródłem to za mały opór?

Nie wiem czy za mały ten 1M, na elektronice się nie znam :? Polutować muszę i tak od nowa, bo możliwe że w lutach przewodów tkwi problem. Jakoś nie chciała się ich cyna łapać :?
By Sagerrak
#972331
szperaczz pisze:
Sagerrak pisze:Przy tym tranzystorze i takim obciążeniu mógłbyś mieć stratę na kluczu max 0.05V.

Co to oznacza, że spadek napięcia przy grzałce 0.6 ohm powinien taki być, czy to że układ dodatkowo tyle generuje strat pod obciążeniem?


To jest strata przy natężeniu 7A na samym kluczu tranzystorowym (a nawet mniejsza jest), a ile stracisz na kiepskich lutach i przewodach... to już inna historyja której jesteś świadom. Jak ponowne lutowanie nic nie da a nie masz rezystora z większym oporem to sprawdź ze 3 x 1M szeregowo


Edit: tak mi się przypomniało, ze każdy drucik w splocie głośnikowych przewodów jest czymś pokrywany... Musisz poskrobac nożykiem ta miedź nim zaczniesz lutować
Ostatnio zmieniony 25 sty 2014, 14:47 przez Sagerrak, łącznie zmieniany 1 raz.
By user
#972337
Szperaczzzzzz, używaj pasty lutowniczej z kwasem.
Lekko oskrob częsci pod lutowanie.
Używaj też "grubych" przewodów. Jeżeli nie jest to konieczne, to nie stosuj linki, a raczej drut.
Awatar użytkownika
By LogerM
#972342
Szpercio składałem ten układ na IRL2203 oraz IRLR8726PBF, działają wszystkie trzy włączniki bez zarzutów z minimalnymi stratami. Skoro 'cyna nie chciała ich łapać' domyślam się że luty są marnej jakości. Polutuj raz jeszcze używając dobrego topnika, przed lutowiem odpowiednio przygotuj miejsca połączeń i będzie śmigać.
Awatar użytkownika
By smoker.mm
#990931
Melker pisze:Melker troche chce podgrzać kotleta :wink:
Czym różni się IRL1404 od IRF1404 ? Mam ten drugi i po połączeniu działa, ale dotyk jakoś nie za bardzo...


Możesz mieć słabo przewodzącą skórę. Ja muszę trafiać przewodzącymi kawałkami palców. Albo ie ślinić. Np. środek kciuka przewodzi ale boki nie. Inne palce słabo w ogóle.
Sprawdź zwierając czymś metalowym. Jak zadziała dobrze - jesteś izolatorem :)

Muszę znaleźć mały, zgrabny przycisk i założyć w miejsce styków.

A jeśli założyłeś to do metalowej obudowy to zamień plus z minusem na gnieździe. Inaczej nie działa prawidłowo.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#991174
-> ltomzik, Melker

Do tego układu potrzebny jest MOSFET z niskim napięciem progowym.
Jest o tym mowa wcześniej, w wątku.
Tranzystory powinny być typu "logic level".
Wtedy, w przypadku produktów firmy International Rectifier, w oznaczeniu jest litera L, np IRLR8743.
Zobaczcie przykładowo: http://mselektronik.pl/tranzystory/mosf ... r_typ=1310

Ponadto tranzystor powinien mieć jak najniższą Rdson.
Niektóre z nadających się podałem w tym wątku: post813604.html#p813604
Awatar użytkownika
By Romsononek
#1328761
Witam. Od kilku tygodni staram się zrobić włącznik dotykowy na mosfecie IRLR8743PBF. Układ polutowalem wg schematu który zamieszczony jest na pierwszej stronie tego tematu. Gdy próbuję załączyć bez parownika najwyższe napięcie jakie osiągnąłem to 0.36v gdzie na jałowym było 0.06v. Pod obciążeniem z parowniekiem 0.2v. Mam problem z doborem rezystorow. Bo w sumie to biorę jako główny powód nieotwarcia się bramki. Próbowałem wszystkich które znalazłem w domu zaczynając od 560 Ohm i kończąc ma 10 MOhm chyba było ich z dwadzieścia. I nic. Nawet próbowałem bez rezystora między polem dotykowym a bramką. I palec nie działał. W kilku tylko znaczenie pól stylowych czymś metalowym skutkowało wzrostem napięcia na wyjściu.

Ten sam mosfet tylko że z przyciskiem działa jak marzenie.
Ja już się poddaje
Awatar użytkownika
By Zepsulo
#1328792
Dajesz prawdopodobnie opornik o zbyt niskiej oporności między bramką i źródłem, ma mieć tak dużą oporność jak na schemacie (10M).
Ten drugi o mniejszej oporności na bramkę może być prawie dowolny, można iść w górę z opornością, aż do momentu gdy przestanie załączać tranzystor.
A może masz tam coś ubrudzone pastą lutowniczą/kalafonią/czymkolwiek? Przy dużych opornościach zabrudzenia lubią dodać swoje oporności :) Umyj "układ" bardzo dokładnie w izopropanolu lub jakimś rozpuszczalniku i dokładnie osusz.
Smoant Levin PK-mały,wielki pod

https://i.ibb.co/k3tQNQN/vape-poland[…]

Zastanawiałeś się kiedyś, ile może kosztować najd[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.