EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
Awatar użytkownika
By Nałóg Totalny
#1545488
Witam *SMOKEKING* ,
wczoraj dostaliśmy od Joyetech'a aktualizację softu ver.3.0 dla najpopularniejszego boxa, jakim bez wątpienia jest eVic VTC Mini. Wspomniana aktualizacja wnosi możliwość ręcznego ustawienia Temperaturowego Współczynnika Rezystancji (TWR lub z ang. TCR) dla różnych rodzajów używanych przez nas drutów ( SS, Ni, Ti, NiFe i inne). Współczynniki te różnią się w zależności od producenta drutu. Zakres TCR-ów dla przedmiotowego boxa zawiera się pomiędzy 1-1000.
Proponuję, abyśmy w tym temacie umieszczali znane nam, bo podane przez producenta lub sprawdzone podczas dłuższego wapowania, ustawienia wartości TCR.
W wypadku samodzielnego ustalania TCR danego drutu - logowanie grzałki starajmy się wykonać w okolicy 20*C.

Przykładowy wpis mógłby wyglądać np. tak :

1. Drut SS 304 ....... (link do źródła np.https://www.fasttech.com/products/0/100 ... resistance) . Link do źródła typu portal aukcyjny może być, ale wiadomo - na krótką metę, lepiej dodatkowo podać opisowo jaki to drut, opakowanie, dystrybutor, producent, fotka opakowania, itp. - czym kto dysponuje, po prostu)
2. TCR = ...........(wartość 1-1000) z opisem, czy podana została przez producenta, czy z naszych doświadczeń.
3. TSW=............Test Suchej Waty :lol: - IMO, to chyba jedyny miarodajny parametr na jakim się możemy oprzeć. Przykładowo : przy 250C watka się robi brązowa, to taką wartość wpiszmy w punkcie 3. Rodzaj parownika i liquidu nie ma w tym przypadku znaczenia, wystarczy zamocowana grzałka i przewleczona watka. Wartość ustawionej mocy również nie ma znaczenia. W ten sposób wyeliminujemy czyjeś "wydaje mi się, że jest pięknie", albo "ustawiłem 230C i 55W i jest sztos/bajka".
4. Krótki komentarz jeśli ktoś uzna za stosowne.

Czyli taki szablonik do skopiowania :

1. Drut -
2. TCR -
3. TSW -
4. Opis -


EDIT: Mile widziane byłoby zamieszczanie wyników w rozszerzonej formie, jaką poniżej zastosował kolega Luftmysza.

Jeśli ktoś zna TCR posiadanego przez siebie drutu, to również proszę umieścić wpis w tym wątku, np. taki :

1. Drut Ni200 - TCR=.........(link do źródła, karty produktu, opisu, fotka , itp.).
2. Opis/opinia - .........(opcjonalnie).
Uważam, że tyle wystarczy, żeby zorientować się o jakim drucie jest mowa.

Dla porządku wklejam jeszcze tabelkę Joyetech'a z wartościami TCR dla poszczególnych rodzajów drutu. To są wartości bardzo orientacyjne, bo jakość wapowania "na drucie" np. SS 304 przy ustawionym TCR=90 bedzie się znacząco różnić od jakości wapowania na SS 304 przy TCR=120.




Myślę, że ten wątek może się szybko wyczerpać ( z uwagi na ograniczoną jednak ofertę drutów ), ale podane przez nas ustawienia zostaną dla potomnych :D Chociaż z drugiej strony, nowych produktów wciąż przybywa, więc.....
*CZAJNICZEK*
Na tą chwilę nic więcej nie przychodzi mi do głowy, ale jakieś sugestie, konstruktywne wnioski, krytyka - mile widziane :wink:
Jednocześnie uprzejmie proszę o merytoryczne wypowiedzi (konkretne wpisy w/g powyższego lub zmodyfikowanego szablonu), a kolegów rozpoczynających dopiero przygodę z kontrolą temperatury o umieszczanie podstawowych pytań z tego zakresu w odpowiednich do tego wątkach.
Ostatnio zmieniony 23 gru 2015, 02:53 przez Nałóg Totalny, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
By STRUNA
#1545540
Brakuje mi TSM (test suchego mesha) tylko on się nie robi brązowy jak wata.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1545555
@Nałóg Totalny, to dałeś mi robotę na dzisiaj :D postaram się później przetestować różne ustawienia :).

Wysłane z mojego E2105 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
By STR
#1545617
To może ją trochę skomplikuje pomiary tym co mają dostęp do dobrych elektronicznych termometrów.
Jeśli temperatura grzałki pokrywa się w trzech punktach 150*C, 200*C, 250*C z tą ustawioną na naszym zasilaniu to TCR powinien być właściwy dla danego rodzaju drutu.

Jak ja nie lubię pisać na Tapatalkau
Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1545660
Okej, jestem po pierwszych próbach, zrobiłem pierwsze 5 TSW dla 315*C, dla trzech różnych wartości TCR, mianowicie:

1).
1. Drut - SS304 (od pszczelarza)
2. TCR - 85
3. TSW - 315*c
4. Opis - Wata praktycznie w ogóle nie przypalona, ale po zakropleniu nośnika - jak można było się spodziewać chmury brak.

2).

1. Drut - -||-
2. TCR - 90
3. TSW -315*C
4. Opis -Wata delikatnie przybrązowiona, ale bardzo delikatnie, po nasączeniu nośnika coś zaczyna dziać się od 270*C w górę

3).
1. Drut - -||-
2. TCR - 95
3. TSW -315*c
4. Opis - Wata zauważalnie przybrązowiona, ale tutaj już przy 250*C zaczyna się pojawiać jakiś kłębek dymu. Przy przesuszonym nośniku zaczyna się podręcznikowa modulacja, która praktycznie w takim ustawieniu zapobiega przypaleniu waty (nie wiem ile by ktoś musiał się starać, żeby ją przypalić)

4).
1. Drut - -||-
2. TCR - 100
3. TSW -315*C
4. Opis -Tutaj Wata oczywiście brązowa - ALE - przy 250*C już wydaje się, że jest tak jak być powinno. Ładna atomizacja, drut jest rozgrzewany bez zauważalnej modulacji. Przy przesuszaniu knota - podobnie jak w próbie nr.3 , pojawia się spora modulacja, z dość dużymi odstępami czasu (tym większe im bardziej przesuszony knot). Także według mnie również ciężko byłoby w tym ustawieniu watę przypalić (chyba że ktoś by się uparł)

5).
1. Drut - -||-
2. TCR - 110
3. TSW -315*c
4. Opis -Tutaj jest według mnie najlepiej. Chmura zaczyna się pojawiać przy około 220*C - przy 250*C jest już tak, jak to zwykle ustawiałem i jak to działało na Ni200 w trybie Ni :) . Wata przy 315*C na sucho oczywiście wyraźnie przybrązowiona, ale nie przepalona. Przy przesuszaniu knota oczywiście modulacja, tutaj już łatwiej o przypalenie bawełny, ale zważając na to, że modulacja jest bardzo wyraźna i odczuwalna, użytkownik będzie w stanie na czas zareagować i nasączyć knot/napełnić zbiornik.


Takie to moje próby. Mam nadzieję, że komuś się przyda. Testowane oczywiście w temp ~20*C, za każdym razem nowe zwoje drutu, oraz nowa wata na grzałce.

Testy oczywiście nie są w praktycznie żaden sposób miarodajne - przy 315*C wszystkie zostały przypalone (oprócz jednej, która nie dała również żadnej chmurki), ale według mnie, przy stali SS304 najlepsze TCR powinno oscylować w granicach właśnie tych 110. Przy fabrycznie ustawionym współczynniku (120) było już według mnie trochę za ciepło, wata przy tej wartości została prawie przepalona.

Test dla 110 ciągle trwa - tak ustawionego Evica używam od rana i nie widzę z nim problemów (jak narazie) - odpuszczam (narazie :mrgreen: ) testy lodówkowe :).
Ostatnio zmieniony 23 gru 2015, 10:41 przez Luftmysza, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By Nałóg Totalny
#1546184
Luftmysza pisze:Okej, jestem po pierwszych próbach, zrobiłem pierwsze 5 TSW dla 315*C......
Takie to moje próby. Mam nadzieję, że komuś się przyda. Testowane oczywiście w temp ~20*C.
Testy oczywiście nie są w praktycznie żaden sposób miarodajne - przy 315*C wszystkie zostały przypalone (oprócz jednej, która nie dała również żadnej chmurki), ale według mnie, przy stali SS304 najlepsze TCR powinno oscylować w granicach właśnie tych 110. Przy fabrycznie ustawionym współczynniku (120) było już według mnie trochę za ciepło, wata przy tej wartości została prawie przepalona.

Test dla 110 ciągle trwa - tak ustawionego Evica używam od rana i nie widzę z nim problemów (jak narazie)...

Brawo Kolego, tak to sobie dokładnie wyobrażałem :)
Ty jednak poszedłeś dalej, włożyłeś więcej pracy i wstawiłeś próby z 5 pomiarów. Moim zamysłem było co prawda, żeby zainteresowany wkleił tylko jak gdyby efekt końcowy "badań" - czyli u Ciebie byłby to cały punkt 5. - ale Twoje bardziej szczegółowe przedstawienie etapów dochodzenia do "prawdy" wydaje się być lepszą metodą. Działa bardziej poznawczo i obrazowo, że tak powiem. Tego schematu można by się trzymać, jeśli komuś starczy chęci.
Założenie ~20*C - bardzo dobre, zaraz je ujmę w I-ym poście.
Czy testy nie są praktycznie miarodajne ? No właśnie myślę, że są i po to jest ten temat. One nie są miarodajne teoretycznie , ale takich badań przeciętny użytkownik forum nie przeprowadzi. Do naszych celów, nie potrzebujemy dokładnie wyznaczonej całej charakterystyki TCR dla danego drutu.
My potrzebujemy praktycznie wyznaczony TCR ( z braku podanego przez producenta), by poruszając się w gąszczu drutów z różnych źródeł, mieć chociaż przybliżone pojęcie o wstępnych nastawach TCR po nawinięciu grzałki z drutu, który właśnie zakupiliśmy. Dziś używam drutu A, jutro B, a pojutrze X - wszystkich TCR się nie spamięta. Uważam, że miło wtedy zajrzeć do odpowiedniego wątku i skorzystać z bazy. No ale wpierw ta baza musi powstać. Zobaczcie ile już jest pytań w stylu : "jaki TCR ustawić dla Niklu od UD ?" , "...od pszczelarza ?", "...od e-płyny"..itd. A odpowiedzi porozrzucane po wątkach wszelakich :?
Jeśli ktoś posiada TCR podany przez producenta na opakowaniu, karcie produktu, czy w inny sposób, to również proszony jest o podanie tej informacji.

EDIT: Luftmysza - dodaj proszę w swoim poście źródło pochodzenia drutu, który testowałeś , bo inaczej informacja jest niepełna. Ja się domyślam skąd ten drut, bo na bieżąco śledzę *BOR* inne wątki o tej tematyce, ale właśnie o to chodzi, żeby nie śledzić, a wiedzieć :lol:
Ostatnio zmieniony 23 gru 2015, 03:10 przez Nałóg Totalny, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By ronin1412
#1546249
Według DJLsb Vapes TCR dla SS 304: 105, a dla SS 316L: 92. Nie wiem na ile rzetelne są informacje, które on posiada, ale według pomiarów temperatury dla zadanych współczynników wychodzą mu prawie idealne wyniki:

Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1546597
Z TCR dla SS bym się mógł zgodzić ;). 105 by było optymalnym ustawieniem.

Co do innych testów, mam jeszcze szpulkę drutu Ni200, raczej go nie używam, ale testy palności i atomizacji liquidu mogę zrobić jak najbardziej, z tym że to już może po świętach :). Jeszcze kawałek SS316L od UD został, więc około 5 prób na różnych nastawach dla dwóch drutów da 10 prób :mrgreen: trochę tego pójdzie :) .
Awatar użytkownika
By Mutango
#1546630
Według mnie to wszystko nie ma sensu.
Do realnych testów TCR, potrzebny jest wysokiej klasy termometr zewnętrzny, którym można zmierzyć rzeczywistą temperaturę grzałki.
Bo nie jest istotą TCR takie ustawienie, przy którym komuś tam epali się najlepiej. Jeśli komuś dobrze się wapuje przy współczynniku 100, to równie dobrze będzie mu się wapowało przy 110, jeżeli jednocześnie skoryguje temperaturę, odpowiednio w dół. Ale nie o to chodzi w ustawianiu TCR. Bo ustawianie TCR to jest kalibracja wskaźnika temperatury. Chodzi o to żeby była zgodność z rzeczywistością. Istotą testu jest takie ustawienie TCR przy którym temperatura zadana jest równa temperaturze rzeczywistej. A to można zweryfikować tylko za pomocą dobrego termometru wzorcowego, a nie za pomocą indywidualnego odczucia na języku. Jeśli odczyt temperatury na wyświetlaczu moda będzie identyczny z odczytem na wyświetlaczu termometru, to będzie oznaczać że został ustawiony właściwy TCR dla danego typu drutu. I tyle w temacie. Nie ma innej drogi.
Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1546682
@Mutango, 100% racji, ale tutaj chodzi głównie o to, żeby właśnie się najlepiej epaliło :) . Tzn, wiem o co Ci chodzi, sam napisałem, że test nie jest miarodajny - dałem tylko swoje propozycje na ustawianie współczynnika i jeśli znajdzie się ktoś, kto zrobi testy ze zmierzeniem temperatury grzałki - to świetnie, będziemy mieli tak jak ma być, ale póki co i takie testy i próby są coś warte, może to komuś oszczędzić zbędnych nerwów podczas zabaw z TCR :mrgreen: .
Awatar użytkownika
By Nałóg Totalny
#1546919
Dziękuję Kolegom za zabranie głosu :)
Sam w sumie miałem mieszane uczucia już w momencie pisania tego tematu.
W czasie czytania wielu wątków, zwłaszcza po aktualizacji eVica do ver.3.0 rzuciło mi się w oczy (spodziewałem się tego), jak wielu użytkowników jest totalnie zagubionych i dla nich wprowadzenie kolejnej nastawy w modzie, to już może być za wiele. Zresztą dotychczas niewielu interesowało się, jaki jest TCR np. dla Ni200, bo i po co, skoro wystarczyło ustawić odpowiedni "Tryb". Jednak za jakiś czas już sam "Tryb" przestał wystarczać, użytkownicy zrozumieli, że jeden ma "sztos/bajkę"" przy 210*C, a drugi dopiero przy 270*C, bo stosują niby ten sam Ni200, ale pochodzący z różnych źródeł.

Po aktualizacji v.3,0 lawinowo zaczęły się pojawiać pytania w stylu : "jaki wsp. temp. ustawić ?", zaśmiecając skutecznie wątek o eVicu Mini. Tego typu pytania powtarzają się również w innych wątkach. Oczywiście zaczęły się też pojawiać odpowiedzi. Doprowadza to powolutku do niepotrzebnego rozrostu topiców w stopniu podobnym jak pytania "jakie baterie do ....?" Pomyślałem, żeby stworzyć wątek poświęcony stricte wstępnym ustawieniom TCR dla drutów pochodzących od różnych producentów, bo jak wiadomo mogą się te współczynniki różnić w zależności od pochodzenia drutu. Trochę to nowe zagadnienie usystematyzować i pomóc "nowym" w znalezieniu punktu wyjścia do dalszych nastaw TCR dla posiadanego drutu, ale już pod swoje preferencje.

Moim zamysłem nie było stworzenie wątku zawierającego wyłącznie laboratoryjne dane TCR-ów. Choć gdyby się takie znalazły (o co również prosiłem w pierwszym poście), to byłoby super ! Liczyłem, że może ktoś wstawi tabele, karty charakterystyki od "takiego a takiego" producenta i wtedy nie byłoby gdybania, czy dla drutu od tegoż wytwórcy ustawiamy np. TCR-88 czy jednak 92, bo mamy bardzo dokładne dane. W/g moich obserwacji, na tą chwilę pytanie raczej brzmi : 80 czy 120 ? ; 600 czy 700 ?, itd. Widełki są spore, a zwłaszcza nowi forumowicze pytają, bo boją się uszkodzić siebie i sprzęt.
Zdawałem sobie jednocześnie sprawę, że o takie dane może być trudno i na początek przygody z TC wielu ludziom potrzebna jest po prostu "przybliżona" znajomość TCR "ich" drutu. Oni po prostu chcą wiedzieć, przy jakich nastawach wstępnych mają odpalić moda po raz pierwszy. Jeśli te wstępne okażą się ostateczne, to tylko dobrze, ale od czegoś muszą zacząć.
IMO, przy takim założeniu - wątek ma sens.
Gdybym ja np. podchodził do tematu po raz pierwszy, nie mając większego pojęcia "ocb" :lol:, to po obejrzeniu zalinkowanego przez ronin1412 filmiku, dowiedziałbym się, że dla drutu SS 304(no name) - ustawiam TCR-105, a dla SS 316L - TCR-92.
Po przeczytaniu postu kolegi Luftmysza wiedziałbym z kolei, że dla drutu SS304 od "pszczelarza" powinienem poruszać się w okolicy TCR-110 (tu brakuje mi tylko linku do strony producenta). Co z tym zrobi dalej użytkownik, to już od niego zależy. Na początek przynajmniej nie poparzy paszczy, a wątki przeznaczone poszczególnym boxom trochę "odpoczną".

Zastanawiałem się, czy test suchej waty nie przeprowadzać w temp. 280*C, może to by było bardziej dla nas wartościowe ?
A może jakaś inna metodologia dochodzenia do TCR posiadanego drutu ?
Może ktoś z Kolegów jakąś zaproponuje ?
Może znacie Koledzy odpowiedź na pytanie : "jak w warunkach domowych sprawdzić orientacyjnie wsp. TCR ?" ??
A może to wszystko faktycznie nikomu niepotrzebne i podchodzi pod "bicie piany" ? No, jest taka opcja i temat po prostu umrze śmiercią naturalną. *SMOKEKING*
Świątecznie wszystkich pozdrawiam, :drinkb *CZAJNICZEK*
Awatar użytkownika
By Nałóg Totalny
#1549520
No to jeszcze tak na koniec TCR-y najczęściej używanych drutów bez podziału na źródło pochodzenia :

Ni200: 0.00620
Ti01: 0.00350
SS316L: 0.00092
SS316: 0.000915
SS317L: 0.00088
SS317: 0.000875
SS304: 0.00105
SS430: 0.00138
SS410: 0.00155
NiFe30: 0.00320
Awatar użytkownika
By rafal180
#1559728
To jeszcze takie coś z forum ecf

Nickel DH: [0.007036]
Ni200: [0.00600] (Wg. Steam-Engine.org)
Ni200: [0.00620] (Wg. @DJLsbVapes)

Nifethal 70 (Alloy120): [0.00525]

NiFe30 (StealthVape): [0.00500]

Tungsten: [0.00450]

Nifethal 52 (Alloy52): [0.004036]

NiFe (Reactor Wire): [0.00400]

Titanium Grade1: [0.00366] (Wg. Steam-Engine.org)
Titanium Grade1: [0.00350] (Wg. SX Mini Manual, @DJLsbVapes)
Titanium Grade2: [0.003525]

NiFe30 (Resistherm): [0.00320]

SS410: [0.00155]

SS430: [0.00138]

Invar 36 / Nilo 36 / Pernifer 36: [0.001116]

SS304: [0.001016] (Wg. Steam-Engine)
SS304: [0.00105] (Wg. @DJLsbVapes)

SS316L: [0.000879] (Wg. Steam-Engine)
SS316L: [0.00092] (Wg. @DJLsbVapes)

SS316: [0.00088] (Wg. Steam-Engine.org)
SS316: [0.000915] (Wg. @DJLsbVapes)

SS317L: [0.00094] (Wg. Steam-Engine.org)
SS317L: [0.00088] (Wg. @DJLsbVapes)

SS317: [0.000875] (Wg. @DJLsbVapes)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
By arkomaniac
#1561063
Jestem trochę zielony w temacie TCR na szczęście na forum jest już odpowiedź prawie na wszystkie nurtujące mnie pytania. Zastanawia mnie natomiast współczynnik dla zastosowanych dwóch grzałek w parowniku. Przy dwóch grzałkach zmianie ulega oporność i zastanawiam się czy mogą być jakieś różnice w spadku oporności przy podgrzaniu grzałek? Może przy dwóch grzałkach trzeba stosować inny współczynnik oporności?
Awatar użytkownika
By Luftmysza
#1561064
Nie, opornosc nie ma znaczenia, zawsze używamy do tego samego drutu tego danego współczynnika.

Wysłane z mojego E2105 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
By Riccardo
#1561065
arkomaniac pisze:Jestem trochę zielony w temacie TCR na szczęście na forum jest już odpowiedź prawie na wszystkie nurtujące mnie pytania. Zastanawia mnie natomiast współczynnik dla zastosowanych dwóch grzałek w parowniku. Przy dwóch grzałkach zmianie ulega oporność i zastanawiam się czy mogą być jakieś różnice w spadku oporności przy podgrzaniu grzałek? Może przy dwóch grzałkach trzeba stosować inny współczynnik oporności?

Jak dasz zwój więcej to też się zmienia oporność, prawda? Dla dwóch grzałek TCR się nie zmienia, bo drutowi jest wszystko jedno, jak jest skręcony.

edit: netoperek mnie ubiegł :)
Awatar użytkownika
By gentillo
#1566686
Dziwna sprawa. Testuje właśnie drut od pszczelarzy. Przy ustawieniu 0,00102 wywala mi dry coil. Przy zmianie ustawienia na Ti parownik daje bardzo ładnie. Choć smak jest trochę płaski. Testowane na subtank mini plus.

Wysłane z mojego X900+ przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
By pawel_aa
#1566757
gentillo pisze:Dziwna sprawa. Testuje właśnie drut od pszczelarzy. Przy ustawieniu 0,00102 wywala mi dry coil. Przy zmianie ustawienia na Ti parownik daje bardzo ładnie. Choć smak jest trochę płaski. Testowane na subtank mini plus.

Profile dla poszczególnych drutów to tylko wygoda dla użytkownika.
To jak działa TC zależy głównie od drutu, ale także od samej grzałki i parownika - trzeba wziąć pod uwagę przeciąg i transport liquidu.
- przełącz na tryb SS (jeśli masz), ustaw temp. 230* i podnoś TCR do momentu w którym będzie ok. Na niektórych parownikach pszelarski zaczyna mi działać przy TCR>130.
- drutu SS można też używać na profilu dla tytanu. TCR=400 i temperatura od 105* w górę do osiągnięcia satysfakcjonującej chmury i smaku.
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1568273
Ja mam co prawda swoją teorie ale moim zdanie druty SS słabo się nadają do TC ze względu na mała zmianę rezystancji przy podnoszeniu temperatury. A to z niej mod wie jaka jest temperatura na grzałce.
Awatar użytkownika
By cyho
#1568279
Ja na ss316 ustawiam tcr na 92 temperaturę 240. W takich warunkach przy normalnym transporcie ładnie są trzymane parametry. Jeżeli transport zaczyna kuleć evic mocno dławi i zaczyna się "walka o ogień".
Przy okazji doszedłem do wniosku, że przy tak niskich współczynnikach grzałka powinna mieć jak najwyższy opór, tak żeby przy nastawionych 300*C była na pograniczu wypadnięcia z tc. Dla ss316 minimum wydaje się 1om w temperaturze pokojowej maksimum szacuje na 1,2.
W takich warunkach mamy najmniejszy względny błąd pomiaru a tym samym największą możliwą dokładność nastaw. No i mogę przełożyć zestaw do mechanika :)
Awatar użytkownika
By cyho
#1568294
Seavolv pisze:Skąd wiesz jak są trzymane parametry? I co znaczy zalogowanie w temperaturze pokojowej? To jak zaloguje na dworze to nie będzie działać?

Ze względu na cyfrowy charakter pomiar ma jakąś z góry ustaloną bezwzględna dokładność. Pomiar tego parametru ma bezpośrednie przełożenie na napięcie jakie jest podawane na grzałkę
Różnica oporu na 100*C przy tcr =92 to 0,092*opór przy niższej tenperaturze.
Z tego bezpośrednio wynika, że im bliżej granicznych górnych nastaw jesteśmy tym dokładniejszego działania niżemy się spodziewać.
Jak zalogujesz przy innej temperaturze niż założona w firmware to odpowiednio trzeba przestawić oczekiwaną temperaturę. Zalogowanie przy temperaturze drutu -20 da offset na poziomie 40*C.
Nie wykluczam sytuacji, w której temperatura zalogowania jest równa temperaturze chipa, lecz wydaje mi się, że instrukcja mówila by wtedy o nie używaniu boxa przez jakiś czas przed zalogowaniem.
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1568369
Nie mam Evica więc daje tutaj na przykładzie swojego moda (tylko dla zobrazowania działania TC), nie jestem też żadnym ekspertem w sprawie TC więc to co napisze to tylko moje odczucie i to co zdążyłem się zorientować w tej sprawie.

Oczywiście ważne jest kwestia logowania grzałki a bardziej blokowania jej rezystancji w modzie ponieważ z tej rezystancji odczytywana jest później temperatura grzałki, w moim przypadku nie ma chyba znaczenia w jakiej temperaturze otoczenia zablokuje rezystancje ponieważ mod odczytuje sobie sam jaka jest aktualnie temperatura otoczenia. Jeśli jest to temperatura 5C to mod wie że grzałka została zalogowana w temp. 5C jeśli jest 25C to również wie że dla tej rezystancji odpowiada temp. 25C i nie ma znaczenia tu jakaś temperatura pokojowa która dla jednego będzie miała 20C a dla drugiego 25C a dla innego 18C a w przpadku rezystancji to duża różnica. (przynajmniej tak mi się wydaje)
Trzeba jednak pamiętać aby nasza grzałka nie była cieplejsza niż otoczenie więc najlepiej odstawić boxa na jakieś 15min aby mod i grzałka zrównała się z temperaturą otoczenia jaką nie ma znaczenia. Nie wiem czy Evic posiada taki czujnik otoczenia ale na zdrowy rozum powinien coś takiego posiadać aby poprawnie logować grzałkę. (przynajmniej ja sobie tak tłumacze zasadę logowania grzałki)

No i teraz przejdźmy do samego działania TC dla jednego będzie to działać na zasadzie takiej że będzie sobie chmurzył a mod nie pozwoli na to by temperatura urosła powyżej tył np. 200C a czy stanie się to po 1 czy 4 sekundach dla jednego będzie miało znaczenie dla innego nie. Moim zdaniem odpowiednia temperatura powinna być osiągana w jak najkrótszym czasie a następnie utrzymywana żądana temperatura co powinno skutkować wywalaniem komunikatu "temp protection" od samego początku. Nie raz czytałem że ktoś pisał że wywala mu "temp protection" pod sam koniec sztacha więc wynikało by z tego że grzałka uzyskała swoją temperaturę pod sam koniec zaciągnięcia co chyba nie jest własciwe.

Co do samego drutu to u mnie w przypadku drutu SS był problem z poprawnym odczytem temperatury, oczywiście na boxie wyglądało i działało to w miarę poprawnie ale porównując do drutu Ti na wykresach już tak fajnie nie wygląda.

Tutaj mamy wykres z działaniem grzałki z drutu SS316L na DC jak widać jest problem z utrzymaniem odpowiedniej temperatury i dość powolnym nagrzewaniem się grzałki (może mój box nie lubi się z tym drutem ale z tego co widzę to drut ten ma słabo zmieniającą się rezystancje pod wpływem ciepła i pomiar temp. był taki jaki był) Oczywiście TC działa ale jak, widać na wykresie.




Tutaj mamy przykład idealnego działania TC (jak dla mnie) na drucie TiA1 grzałka uzyskuje błyskawicznie ustawioną temperaturę i utrzymuje ją idealnie przez cały czas i nie zależnie czy jest to pierwsze zaciągnięcie czy drugie. i Wyrzucając od samego początku komunikat "temp protection"




Porównując te dwa wykresy drut SS u mnie wypada słabo w przypadku TC i DC. Zaznaczam że te wykresy są dla praktycznie identycznych grzałek. tylko zrobionych z innego drutu.

To takie moje spostrzeżenia, jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi.
Ostatnio zmieniony 23 sty 2016, 02:47 przez Seavolv, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
By pawel_aa
#1568427
@Seavolv mam identyczne spostrzeżenia jak ty.
Drut SS niby nadaje się do TC, ale jest trochę niewdzięczny, mały współczynnik TCR powoduje, że ciężko nad nim zapanować. Skoro drut SS ma niski TCR jest oczywistą oczywistością iż przy wyższej oporności będzie pracował stabilniej.
Z tego co czytam na jednych zasilaniach rusza od strzału, na innych są same problemy.

Tydzień temu założyłem grzałkę z drutu tytanowego i... zupełnie inna bajka!
Setup na standardowych ustawieniach pracuje stabilnie i przewidywalnie, przez tydzień tylko raz wymieniałem watę.
Na razie drut SS poszedł w odstawkę lub od biedy będę go używać w trybie VW.
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1568489
Podejrzewam, bo jeszcze nie robiłem że czy to drut TA1 czy NI200 będą zachowywać się podobnie czyli idealnie pod TC, drutowi SS bliżej do Kanthala i pracy pod VW, Chodz od biedy i dla nie wymagających SS będzie się jakoś tam sprawdzał.
Awatar użytkownika
By hankrum
#1573193
Moje doświadczenia z TCR (cuboid 150):
Drut SS 304, śr. drutu 0,4; śr. grzałki 3mm, R=0,45 Ω
Ustawienia dla TCR M1 = 110
Temp = 250*
W = 35w
Grzałka zablokowana w temp. pokojowej (20*) = 0,45Ω

Działanie: ogólnie wydaje się, że jest to optymalne ustawienie dla TCR drutu SS 304 (odpowiednia temp. chmury, gęstość i smak), aczkolwiek wskazania parametrów na wyświetlaczu specyficznie reagują przy włączeniu i zaciąganiu:

- Temperatura przy osiągnięciu 250* zostaje "zbita" i załącza się Protection - staje się to praktycznie po 1 s, (nadmienię, że przy włączaniu się "protection" wapowanie nadal jest możliwe i grzałka nadal pracuje, oczywiście na temp. docelowej lub niższej)
- Wskaźnik W skacze z 35w do np. 25w; 17w itp.
- oporność grzałki z 0,45Ω do 0,55Ω

I teraz zagwozdka czy te parametry powinny tak zmieniać swoje wartości czy to jednak wina i specyfikacja drutów SS.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573291
Niestety, nie jest to optymalne ustawienie, skoro masz takie objawy jak opisujesz: zbijanie temperatury, "protection", moc spada do 17 W. Trudno mówić o przyjemnym i komfortowym wapowaniu.
Optymalne są wtedy, kiedy temperatura ustala się na docelowej lub do 5* niższej, moc podawana jest taka jak ustawiona. Nie mam jak zamieścić filmu, ale mogę wysłać Ci na maila. Ustawione mam 230*, 32W, TCR 105 dla drutu SS304. Podczas działania bez zaciągania, czyli bez prawidłowego chłodzenia grzałki, temperatura stoi na 227* moc na 32W. Za względu na brak chłodzenia, załącza się na pól sekundy "protection", a nawet zdarza się na chwilę spaść na 225* i 31W . Podczas normalnego wapowania, nie ma takich objawów - temperatura i moc są stabilne. Czasem jak grzałka "strzeli", zdarza się jakieś delikatne wahnięcie wskazań.

Objawy jakie opisujesz mam wtedy, gdy oszukam eVica i zablokuję niższą rezystancję niż jest w rzeczywistości. Wystarczy różnica 0,01 ohma. Obecnie mam zablokowaną 0,36 ohma, ale mogę pokombinować i zablokować 0,35 ohma, wtedy jest to co opisujesz: protection, moc jest zbijana.
Piszesz, że przy protection możliwe jest wapowanie. Owszem, ale na znacznie niższej temperaturze i takie jak po przełączeniu na tryb VW z mocą jak Ci pokazuje wskaźnik - 17W jak piszesz. Nie jest to normalne wapowanie, spróbuj VW i 17W ;)

Cała sztuka jest w tym, żeby zablokować właściwą temperaturę i odpowiednio zestawić temperaturę i moc. Przy 32W wystarczy, że obniżę temperaturę o 5* i już pojawia się "protection" i jest "walka o ogień".

Dla uzupełnienia:
Billow v2
SS 304, (0,32 mm, 9 zw na 2 mm)x2

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573456
Coś mu chyba źle mówisz, zobacz mój wykres wyżej, dla drutu TA1 to jest wykres podczas wapowania, temperatura jest cały czas taka sama bo to jest własnie TC i nie ważne jaką moc ustawisz (oczywiście nie może być za mała bo nie zagrzeje grzałki), moc odpowiada tylko za czas nagrzania grzałki. W TC liczy się tylko utrzymanie temperatury na jednolitym poziomie poprzez kontrole mocy. Oczywiście wszytko sprowadza się do poprawnego setupu i logowania grzałki.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573500
Seavolv pisze:temperatura jest cały czas taka sama bo to jest własnie TC [...] W TC liczy się tylko utrzymanie temperatury

To by była prawda pod jednym warunkiem: w boxie jest czujnik temperatury. Niestety nie ma go tam. Problem jest w tym, że człowiek tak ma w bani, że jak coś zobaczy, to bierze to za pewnik. Zazwyczaj to się zgadza, ale nie w tym przypadku ;) To co widzimy na wyświetlaczu jako aktualna temperatura grzałki, to jedynie wynik obliczeń jakie wykonuje elektronika boxa. Jedyne co może zmierzyć (oprócz napięcia) box, to rezystancja grzałki. I na tej podstawie, korzystając ze współczynnika TCR, box oblicza temperaturę i ja nam wyświetla. Pół biedy, gdyby tylko wyświetlał. Ale on się na niej opiera kiedy ma zadecydować czy włączyć "protection", a może jeszcze dołożyć mocy ?

Do czego zmierzam. Załóżmy, że mamy grzałkę 0,40 ohm. I taką właśnie zablokowaliśmy w temperaturze pokojowej. Zapodajemy napięcie na grzałkę. Grzałka rozgrzewa się, rośnie jej rezystancja. Box korzystając z ustawionego współczynnika TCR, przelicza rezystancję na temperaturę i porównuje z ustawioną przez użytkownika. Jeżeli rezystancja wzrośnie to wartości takiej, że obliczona temperatura przekracza ustawioną - obcina napięcie, aby zmniejszyć temperaturę grzałki. Wszystko jest pięknie kiedy mamy spełnione dwa warunki:
1. zablokowaliśmy prawdziwą wartość rezystancji
2. ustawiliśmy właściwy dla danego drutu współczynnik TCR

Ad 1
Co się dzieje kiedy zablokujemy złą wartość rezystancji? Załóżmy, że prawdziwa wartość rezystancji jest 0,40 ohma. Po ogrzaniu grzałki do temperatury 240* rezystancja wzrasta do 0,45 ohma (oczywiście wartości przykładowe) Jeżeli zablokujemy niższą wartość niż prawdziwa, np. 0,39 ohma i podgrzejemy grzałkę tak, że jej rezystancja wzrośnie o 0,5 ohma (jak w przykładzie), box uzna, korzystając ze współczynnika TCR, że grzałka osiągnęła temperaturę 240* i obetnie moc. Ale prawdziwa temperatura będzie niższa. Czyli nie dość, że nie osiągniemy zadanej temperatury, to jeszcze box włączy nam "protection" i jeszcze bardziej schłodzi grzałkę.
Co będzie kiedy zablokujemy wyższą rezystancję grzałki? To samo, ale w drugą stronę: box uzna, że temperatura jest za niska i będzie pchał moc, mimo, że tak naprawdę przekroczył ustawioną temperaturę.

Ad 2
Kiedy ustawimy złą wartość współczynnika TCR, to mimo prawidłowo zablokowanej rezystancji, box będzie przeliczał zmierzona wartość rezystancji na temperaturę, korzystając z niewłaściwego mnożnika. Skutkiem tego, będzie albo wyliczał ją za wysoko i włączał protection, zanim grzałka osiągnie rzeczywistą ustawioną temperaturę, albo za nisko przegrzewając grzałkę.

Zgoda co do jednego: W TC chodzi o utrzymanie temperatury. Tylko żeby coś utrzymać trzeba wiedzieć co się utrzymuje ;) Jeżeli box przez podanie mu złych wartości rezystancji i TCR, źle obliczy sobie temperaturę, to będzie utrzymywał "złą" temperaturę.

Dlatego tak trudne jest osiągnięcie prawdziwego sukcesu. Prawdziwego, nie "na mój gust jest OK" ;) Jeżeli coś jest nie tak: włącza się protection, temperatura na wskaźniku jest niższa znacznie od założonej itp, niestety trzeba zgadnąć czy jest to przyczyną złego TCR czy złej zablokowanej rezystancji. Albo i jednego i drugiego. Więc niestety, trzeba eksperymentować.

Pozdrawiam

EDIT:
Zapomniałem odnieść się do ustawiania mocy :)
Zgadza się, od tej ustawionej mocy zależy czas w jakim grzałka nagrzeje się do zadanej temperatury. Ale co się dzieje kiedy ustawimy moc wysoko? Np.: 230* i 50W. Grzałka szybko nagrzeje się do 230*, box to wykryje, włączy "protection", zmniejszy moc np. do 30W. Tylko zobacz co się dzieje podczas "protection". Moc jest zdjęta, grzałka stygnie, zanim box wykryje, że grzałka wystygła do zadanej temperatury, ona ma już ją niższą. Box podwyższa moc, grzałka się rozgrzewa. Zanim box wykryje, że "już", ona przekroczyła zadaną temperaturę... itd. Efekt jest taki, że temperatura faluje (co widać nawet na Twoich wykresach). Więc ja robię inaczej: daję te 230* ale moc od razu 30W, żeby box nie musiał mi nic zmniejszać/zwiększać, tylko "jechać" 30 watami cały czas i stabilną temperaturą (nawet jeśli będzie o 2-3* niższa od zadanej), bez falowania, które da się wyczuć paszczowo. Mógłbym dać 30,5W i wtedy temperatura będzie jeszcze bliższa zadanej, albo 30,7W żeby była prawie idealnie jak zadana, ale wtedy istnieje ryzyko przegięcia i włączy się "protection" i falowanie. Wolę 2-3* mniej a stabilnie.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573602
lelek6 pisze:EDIT:
Zapomniałem odnieść się do ustawiania mocy :)
Zgadza się, od tej ustawionej mocy zależy czas w jakim grzałka nagrzeje się do zadanej temperatury. Ale co się dzieje kiedy ustawimy moc wysoko? Np.: 230* i 50W. Grzałka szybko nagrzeje się do 230*, box to wykryje, włączy "protection", zmniejszy moc np. do 30W. Tylko zobacz co się dzieje podczas "protection". Moc jest zdjęta, grzałka stygnie, zanim box wykryje, że grzałka wystygła do zadanej temperatury, ona ma już ją niższą. Box podwyższa moc, grzałka się rozgrzewa. Zanim box wykryje, że "już", ona przekroczyła zadaną temperaturę... itd. Efekt jest taki, że temperatura faluje (co widać nawet na Twoich wykresach). Więc ja robię inaczej: daję te 230* ale moc od razu 30W, żeby box nie musiał mi nic zmniejszać/zwiększać, tylko "jechać" 30 watami cały czas i stabilną temperaturą (nawet jeśli będzie o 2-3* niższa od zadanej), bez falowania, które da się wyczuć paszczowo. Mógłbym dać 30,5W i wtedy temperatura będzie jeszcze bliższa zadanej, albo 30,7W żeby była prawie idealnie jak zadana, ale wtedy istnieje ryzyko przegięcia i włączy się "protection" i falowanie. Wolę 2-3* mniej a stabilnie.

Pozdrawiam

Coś ci się pomieszało, pisałem ci żebyś zobaczył ten wykres,

Zielone - MOC
Czerwone - Temperatura
Fioletowe - Rezystancja




Widzisz gdzieś żeby coś falowało tam masz pokazane trzy sztachy jeden po drugim mimo że moc jest ustawiona na 40W to i tak temperatura jest utrzymywana na 180C A widać jak moc jest dostosowywana do temperatury grzałki (zielona linia) Jak ci temperatura faluje to albo setup z d.... albo twój mod tak własnie super działa na TC.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573617
No własnie widziałem wykres i do niego się odniosłem. Mówiąc "falowanie" nie mam na myśli skoków +- 50*, tylko własnie takie jakie pokazuje wykres. To są delikatne wahnięcia wykresu powyżej i poniżej osi (u Ciebie 180*). Na wykresie widać to jakby komuś ręka drżała kiedy rysował czerwoną linię. Poza tym, osie nie są wyskalowane (w zasadzie wcale ich nie ma) i nie wiadomo ile stopni oznacza podniesienie/opuszczenie się krzywej o te 0,5 mm. Ten pik na końcu wykresu pierwszego bucha, to jaką ma wartość, możesz to wyczytać i podać?
I tu wracamy do początku. To co pokazuje wykres, to nie jest rzeczywista temperatura grzałki, tylko to co wylicza elektronika boxa. A to sobie wyliczy zależy od tego co mu wstępnie ustawimy (rezystancja i TCR). A prawdziwy miernik temperatury mamy w paszczy ;)
Awatar użytkownika
By Seavolv
#1573660
To są wahania między powiedzmy 180.00 a 180.40 stopnia. czyli dziesiętne po przecinku.
Falowanie to jest dla drutu SS na moim wcześniejszym wykresie i dlatego nie stosuje SS do TC. Ale pisząc że zmniejszasz moc żeby nie wyskakiwało "protection" świadczy o tym że po prostu nie dogrzewasz grzałki i nie pozwalasz na działanie TC.
Ale każdy ustawia jak tam jemu wygodnie i jak mu pasuje i smakuje najlepiej, ja tylko wyjaśniam jak powinno prawidłowo działać TC.
Awatar użytkownika
By lelek6
#1573688
Ale ja nie twierdzę, że źle wyjaśniasz. Chodzi mi o to, że TC to nie jest coś, co działa perfekcyjnie, nawet na najlepszym boxie i ekstra setupie. Zbyt wiele jest zmiennych, żeby to był "automat". Tym bardziej, że najważniejsza z tych zmiennych nie jest mierzona a obliczana, a druga (TCR) ustawiana według widzimisię użytkownika. Dlatego twierdzę, że należy dobrać metodę dojścia do celu (za cel rozumiem stabilną pracę grzałki podczas zaciągu, odpowiadający paszczy smak i wrażenia cieplne ;) do posiadanych warunków: boxa, drutu, nawet parownika.
eVic całkiem nieźle wypadł w teście kolegi @Haze, więc sądzę, że on ponosi najmniejszą winę za brak perfekcji. Bardziej bym obwiniał drut, co zresztą widać na pierwszym Twoim wykresie. A przy okazji: nie wiem dlaczego w poprzednim poście wskazałeś na drugi wykres dotyczący drutu Ti, gdzie nie ma skoków temperatury, skoro wyraźnie zaznaczyłem, że mówię o SS 304 ;) no ale nie czepiam się ;)
Opisałem swoją metodę radzenia sobie z TC na drucie SS, a to dlatego, że była to odpowiedź na post kolegi @hankrum, dotyczący dokładnie tego drutu.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By bofh
#1573711
A wg mnie z tym "falowaniem" @lelek6 ma rację. Mam setup w Lemo2 skręcony z SS316L bardzo dobrze działający przy 16-18W w trybie "power". Przy ustawieniu trybu TC na 220-230st. i mocy 20-23W stabilizacja temperatury działa rewelacyjnie. Jeżeli ustawię natomiast moc na 30W zaczyna się właśnie wyraźne falowanie mocy. Nie wiem na czym to polega, ale zgodzę się z odczuciami, że jeśli ustawi się moc wstępną zbyt wysoko do możliwości setupu to opisany efekt występuje.
Awatar użytkownika
By mordek
#1573712
bofh pisze:A wg mnie z tym "falowaniem" @lelek6 ma rację. Mam setup w Lemo2 skręcony z SS316L bardzo dobrze działający przy 16-18W w trybie "power". Przy ustawieniu trybu TC na 220-230st. i mocy 20-23W stabilizacja temperatury działa rewelacyjnie. Jeżeli ustawię natomiast moc na 30W zaczyna się właśnie wyraźne falowanie mocy. Nie wiem na czym to polega, ale zgodzę się z odczuciami, że jeśli ustawi się moc wstępną zbyt wysoko do możliwości setupu to opisany efekt występuje.

Polega to właśnie na tym, że zmiana rezystancji na drutach SS jest mala, co przy niskim oporze grzałki stwarza problemy i układ się gubi.
Przy tych 20-23W nie dogrzewasz grzałki przez co układ nie kontroluje "temperatury".

Jak myć ręce? Instrukcja mycia rąk [obraz_800[…]

Premixy o mocno wyczuwalnej kooladzie

Witam jak w temacie . Szukam jakiś gotowych sprawd[…]

Witam, do tej pory zaopatrywałem się w edymie, jed[…]

Cześć Szukam tytoniu delikatnego w zapachu ale w[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.