EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1507516
Chciałbym pochwalić się moim, już nie nowym dziełem i tym samym zachęcić osoby średnio zamożne do zmajstrowania taniej i szybko ładującej (1A) ładowarki na module TP4056 :) Nie potrzeba do tego wybitnych zdolności manualnych, ani szerokiej wiedzy technicznej, choć warto wiedzieć, że dla prądu 1A wskazany jest kabelek o odpowiedniej średnicy. Muszę też przyznać, że przed przystąpieniem do pracy sporo czytałem. W tym miejscu pragnę podziękować kolegom @zepsulo , @Goldi , @taywoj i przede wszystkim kolesiom z forum o latarkach za inspiracje :)

Do mojego dzieła użyłem zakupionej wcześniej na Forum uszkodzonej (po wybuchu/wylaniu ogniwa) ładowarki Ultrafire WF-139. Pozostałości po zawartości ogniwa usunąłem wodą z mydłem i szczoteczką do zębów, tam gdzie mogłem, zaś gdzie nie mogłem wyskrobałem śrubokrętem. Posiłkowałem się też papierem ściernym, wazeliną kosmetyczną i innymi narzędziami. Kondensatorki wylutowałem.
Oto gotowe dzieło:








Jak widać, jest miejsce dla drugiego modułu, czyli w przyszłości można sobie zrobić ładowarkę dwukanałową :)

Oprócz Ultrafire WF-139 zakupionej za przysłowiowe piwo (i to tanie, najpodlejsze) + koszt przesyłki (dzięki @profesor ;)) do mojego dzieła użyłem:
- TP4056 - $0,82
https://www.fasttech.com/products/0/100 ... ing-module
- zasilacz/adapter USB (niby) 2A - $3.12
https://www.fasttech.com/products/1154/ ... el-charger
Tu mała uwaga. Zasilacz zakupiłem z myślą o ładowarce dwukanałowej, jednak później doczytałem, że te 2A, to chiński chwyt marketingowy :)
Jeżeli jesteś szczęśliwym posiadaczem ajfona, bądź urządzenia wymagającego prądu ładowania większego niż 1A, to ten zakup jest zbędny.
- kabel USB od modemu Sagem F@st.
Tu kolejna uwaga. Obawiałem się, że kabelki będą za cienkie, jednak dają radę 1A :)
- jakieś inne kabelki
- przycisk od telefonu "Patryk"

Jak już pisałem, na elektrotechnice znam się średnio. Do pracy przystąpiłem sporo wertując wcześniej internet. Ładowarka ładuje już jakiś czas i wszystko z nią jest w porządku.
Jednak gdybym miał jeszcze raz zabierać się za taką robotę, to skorzystałbym z innego rozwiązania, podobnego do tego:


Chodzi oczywiście o patent z magnesami neodymowi. Moduł umieściłbym w jakimś zgrabnym, małym pudełeczku, np. takim do przechowywania akusów, nie zapominając o wentylacji i zrezygnowałbym z woltomierza (ma być tanio!).
Koleś użył tu jakiegoś kleju przewodzącego prąd za $10 (stanowczo za drogo!). Ja skorzystałbym z magnesów z otworami i czegoś co w te otwory by wlazło i do czego można by było przylutować kabelki :)

Na zakończenie moja pierwsza ładowarka home made, zmajstrowana w jakieś 25minut, z ładowarki Ego:


w pełni sprawna, choć dość długo ładuje.
Awatar użytkownika
By Zepsulo
#1507599
No i bardzo ładnie :) Do pełnego odratowania starej ładowarki przydałby się ten drugi kanał. Wiem, gorzej o dobry zasilacz który da przynajmniej 2.5A (potrzebny jest zapas).
Dobrze zrobiłeś, że nie obciążasz chińskiego zasilacza na max, zazwyczaj rzeczywiste parametry mają się nijak do zapewnień producenta. Do tego potrzebny jest zapas prądu, część prądu zamieni się w ciepło w module ładowarki i nie da się tego uniknąć.
Myślę, że możesz spróbować podłączyć drugi moduł ładowania i mieć dwukanałową ładowarkę. Jednak trzeba będzie zaniżyć prąd ładowania i zmienić oporniki na modułach.
Tu testy i opis modułu ładowania - http://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20TP4056%20UK.html
Oznaczony jest ten opornik programujący jako "current resistor".
A tu dalszy opis, schemat i tabelka z wartościami opornika i prądami ładowania - http://www.electrodragon.com/w/TP4056_Lithium_Battery_Charging_Board_1A
Przy oporniku 2,2kΩ prąd ładowania będzie w okolicach 500mA na moduł.

Odwrotne włożenie akumulatora zabija układ TP4056 więc trzeba na to uważać :) Ja już ubiłem :D
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1508130
Panowie, ja to wszystko znam :) Jak już wcześniej pisałem, przed przystąpieniem do pracy wertowałem internet i to dość długo :)

Wiem, że moje dzieło nie jest niczym odkrywczym, ale jest moje. Jestem w szoku, że że aż tak szybko się uwinąłem i że podczas prac nie napotkałem na żadne problemy.
Dlatego zachęcam amatorów takich jak ja do podobnych prób. Nie dość, że ładowarka za grosze, to jeszcze olbrzymia satysfakcja z czegoś, co się samodzielnie zmajstrowało i co jeszcze w dodatku nawet działa :)

-----------------------------
Dodam jeszcze, bo na zdjęciach tego nie widać, że wszystko, w tym i sam moduł jest porządnie osadzone. Nic się nie rusza i nie lata. Mogę rzucać, ciągnąć silnie za kabel a i tak nic się nie rozleci.

Co do drugiego kanału, ładowarka jest na tyle szybka, że drugi kanał jest mi póki co zbędny. Wymiana opornika też odpada, bo za mało miejsca jak na amatora łapy, brak specjalistycznej lutownicy (mam transformatorową, taką starą) no i też potrzeby specjalnie nie widzę. Ładowarka ładuje szybko, nic się nie grzeje, więc po co kombinować :)

Kiedyś, jak wygram w totolotka, to kupię sobie taki zasilacz/adapter: http://allegro.pl/zasilacz-stabilizowan ... 92050.html
Wygląda solidnie i zdaje się, że wtyczka idealnie pasuje do gniazda, w jakie wyposażona jest ładowarka Ultrafire WF-139.
Awatar użytkownika
By pol
#1508227
roscislaw pisze:Panowie, ja to wszystko znam :) Jak już wcześniej pisałem, przed przystąpieniem do pracy wertowałem internet i to dość długo :)

....


To opis, który podałeś jest jedynym słusznym rozwiązaniem, a wszystkie inne pomysły nie zasługują na wzmiankę?

Tytuł zadałeś
Tania ładowarka do 18650 - zrób to sam! :)

Można było się spodziewać, że będzie to wątek o tym jak można samemu coś zrobić.
A tu zonk.... tylko jeden projekt dopuszczalny jako jedyne słuszne rozwiązanie.
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1508935
Masz rację @pol. Nie wiem dlaczego uznałem, że post był adresowany tylko i wyłącznie do mnie *TORBA*
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1865289
Ładowarka nadal działa, to znaczy raz mi się udało usmażyć moduł, bo podłączyłem akusa odwrotnie i to po czeźwemu, a tak poza tym ok. W listopadzie będę chciał najprawdopodobniej dodać drugi moduł, by ładowarka była dwukanałowa, bo rozważam zakup boxa dla mamy.

Co ryzykuję podłączając zasilacz, który obecnie posiadam, ten niby dwuamperowy do dwóch modułów? Ma on oznaczenie (nie wiem, czy komuś to coś mówi) ETA-U90EBE JKB. Jeżeli coś by się miało stać, to awarii uległby tylko zasilacz?
Ewentualnie za jakim tanim zasilaczem się rozejrzeć, najlepiej na allegro.pl, żeby obsłużył dwie sztuki TP4056 ?

W nagrodę za odpowiedzi będzie fotorelacja :-D
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1865327
Cztery lata temu zrobiłem na szybko podwójną bo miałem za mało kanałów do ładowania.
Zasilana jest z zasilacza 12V/2A, chyba z Banggood. Ale może też być zasilacz laptopowy lub zasilacz kieszeni dla dysków 3,5", albo jeszcze jakiś inny o napięciu wyjściowym 9-20V.
Napięcie jest obniżane do 4,8V przez znany forumowiczom moduł KIS.
Ponieważ prowizorki są bardzo trwałe, mam ją do dziś i czasami używam w pracy. Teraz ma nawet woltomierz.
Obrazek
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1877501
Szarpnąłem się i zakupiłem moduły TP4056 X4, jakoś 1,9zł za sztukę oraz ZASILACZ SIECIOWY D-LINK 5V 3A ROUTER SWITCH HUB za 13zł. Na razie jednak stoję z robotą, bo cyny brakło. Rozważam zamontowanie woltomierzy, ale o tym piszę już w innym wątku.

Oczywiście nie zostałem bez ładowarki, oto moje najnowsze dzieło sklecone naprędce:
https://imgur.com/a/vaHJJOB
https://imgur.com/a/NyDcrRb
https://imgur.com/a/yriU4ub

Te metalowe kółka, to magnesy neodymowe. Zastanawiam się jak długo pocieszę się moim nowym ustrojstwem. Nie boję się, że coś tam się urwie, bo - choć na fotkach tego nie widać - wszystko jest sztywne i żaden kabelek nie lata. Spodziewam się raczej, że z czasem druciki miedziane zaczną pokrywać się patyną. Może pokombinuję coś jeszcze ze jakimiś śrubkami w tandemie z magnesami, zobaczymy *SMOKEKING*

Co ciekawe, dopiero na tej ładowarce poznałem potencjał drzemiący w TP4056 :zakrecony Albo jakiś zimny lut albo ograniczenie prądowe sprężynki od minusa, sprawiało, że akusy ładowały się dłużej i mniej "pełnie" na starym sprzęcie. Jako woltomierza używam starego Lambo i tak jak wcześniej pokazywał napięcie po naładowaniu 4,0V, tak teraz pokazuje 4,1V :zakrecony
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1877513
:bry
Jestem w trakcie ulepszania mojej ładowarki opartej na modułach TP TP4056 i rozważam możliwość zamontowania woltomierzy mniej więcej jak ten na obrazku



Czy dobrze rozumiem, że kabelek (+) powinienem przylutować na wyjściu (+) ładowarki, a (-) na wyjściu (-), i że w trakcie ładowania jest podawane napięcie wyjściowe ładowarki, a gdy proces ładowania się zakończy, to będzie wyświetlane napięcie akusa?
Mam też pytanie do osób, które sobie pomontowały takie woltomierze: jak Wam się to sprawdza? Wygodne, czy średnio przydatny gadżet?

Ciut za duże te woltomierze, mogłyby być nieco mniejsze, btw. A może zna ktoś sklep z mniejszymi, ale przy tym koniecznie tanimi?
By Dzwonu
#1877525
Pytanie nie na temat ale muszę je zadać . Zawsze zastanawiałem się po co tak sobie kąplikować czynność jaką jest ładowanie akumulatorów, dodając voltomierz czy inne dodatki. Jak za 200zł można kupić ładowarkę ze wszystkimi potrzebnymi zabezpieczeniami i bajerami ?.
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1877532
Dzwonu pisze:Pytanie nie na temat ale muszę je zadać . Zawsze zastanawiałem się po co tak sobie kąplikować czynność jaką jest ładowanie akumulatorów, dodając voltomierz czy inne dodatki. Jak za 200zł można kupić ładowarkę ze wszystkimi potrzebnymi zabezpieczeniami i bajerami ?.

200zł? O Panie! Ta z fotki https://i.imgur.com/CmSfnmF.jpg
kosztowała mnie 1,90zł :zakrecony
Kosztów wysyłki, dwóch magnesów neodymowych, kabelków, robocizny i zasilacza wartego 2,5$ nie uwzględniam :lol:
Przede wszystkim jednak, zmajstrowanie czegoś samemu daje dużo frajdy.
Awatar użytkownika
By Nałóg Totalny
#1877569
@roscislaw - dobrze kombinujesz, woltomierz dajesz na +/- wyjścia ładowarki i będzie pokazywał tak jak piszesz.
A jak chcesz mniejsze woltomierze i tanio, to Aliexpress., ale to zapewne wiesz. TME jeszcze sprawdź.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1877684
Ponieważ dolne napięcie zasilania takiego woltomierz z reguły jest nie mniejsze niż 3V, lepszy będzie woltomierz z trzema przewodami: +, - , Vin.
Wtedy + i - dołączasz do wejścia TP4056 (czyli zasilanie woltomierza jest napięciem około 5V), a Vin możesz dołączać do wyjścia jednego czy drugiego TP jeśli będziesz chciał zobaczyć jakie jest aktualne napięcie na danym ogniwie.
Ja mam zrobione tak, że przycisk przy danym ogniwie dołacza + woltomierza do Vin+ danego modułu TP4056 i drugi styk tego przycisku dołącza Vin woltomierza do Vout+ tegoż modułu.
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1878079
Niestety, na allegro te z trzema przewodami, to same wielkie kobyły.

Chyba jednak kupię ten z mojego obrazka, konkretniej ten https://allegro.pl/oferta/woltomierz-le ... 7479331743 ,
ale bez lutowania, tylko będzie on robił swoją robotę doraźnie, w ramach potrzeby będę po prostu przytykał do akusa.
Dzięki *CZAJNICZEK*
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1878105
OK. To Twoje pieniądze.
Upewnij się czy wybrany przez Ciebie potrafi pokazywać z dwoma miejscami po przecinku - np. 3.68, czy tylko z jednym - np. 3.7.
A trójprzewodowy jest w tej chwili do kupienia tu: https://allegro.pl/kategoria/elektronik ... e-1-1-1130
Awatar użytkownika
By roscislaw
#1878379
Bardzo Ci dziękuję za dotychczasowe porady. Wielka szkoda, że nie ma już możliwości dawania plusków, pozostaje wirtualny :beer:
Mam jeszcze do Ciebie prośbę, abyś dał linka do allegro do przycisku jaki Ty sam masz zastosowany. Dzięki.
Aegis legend low protection

Witam gdy próbuje załączyć aegisa legend caly cz[…]

Wątek wyodrębniony z tematu http://www.e-papierosy[…]

Witam, mam problem. Otóż dzisiaj kupiłem sobie pie[…]

Box kit do 200 zł

Dzień dobry. Tak jak w temacie, szukam jakiegoś ki[…]