By pathhell - 01 wrz 2017, 19:31
Posty: 167
Rejestracja: 01 mar 2016, 22:02
Posty: 167
Rejestracja: 01 mar 2016, 22:02
- 01 wrz 2017, 19:31
#1802956
Czyli Panowie i Panie...
link do orginału:https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12299602/12440488/12440491/dokument306401.pdf
tekst:
link do orginału:https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12299602/12440488/12440491/dokument306401.pdf
tekst:
W nawiązaniu do pisma nr DIN-VII.0221.8.2017.KK dotyczącego uwag do projektu ustawy o
zmianie ustawy o podatku akcyzowym, wprowadzającego opodatkowanie płynu do papierosów
elektronicznych i wyrobów nowatorskich uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
W odniesieniu do uwagi dotyczącej ujednolicenia definicji płynu do papierosów elektronicznych
z definicją zawartą w ustawie z dnia 16 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed
następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, należy wyjaśnić, iż różnica w
zastosowanych w ustawie o zmianie ustawy o podatku akcyzowym definicji i terminów
dotyczących papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich wynika z podatkowego
celu regulacji.
Przede wszystkim nie jest intencją ustawodawcy opodatkowanie urządzeń wykorzystywanych
do spożycia pary, na które wskazuje definicja papierosa elektronicznego w ustawie o ochronie
zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Brak jest również w ww.
ustawie definicji, która wskazuje wprost na płyn do papierosa elektronicznego. Należy również
podkreślić, iż w chwili obecnej powyższa ustawa inaczej definiuje wyroby tytoniowe niż ustawa
o podatku akcyzowym.
Podatkowa specyfika wprowadzanych przepisów musi uwzględniać m.in. aspekt budżetowy oraz
kwestie kontroli i poboru podatku akcyzowego. W tym miejscu należy wskazać, iż
opodatkowanie akcyzą wyłącznie płynu zawierającego nikotynę nastręczyłoby problemów z
kontrolą i weryfikacją wyrobów podlegających opodatkowaniu. Konieczne byłoby każdorazowe
badanie składu chemicznego płynu, co wiązałoby się z wysokimi kosztami i czasochłonnością
czynności kontrolnych. Dodatkowo w celu uniknięcia opodatkowania podatkiem akcyzowym
mogłoby następować manipulowanie zawartością nikotyny w płynie lub dodawanie jej po
sprzedaży płynu konsumentowi, a tuż przed konsumpcją.
Dodatkowo chciałbym zwrócić uwagę, że wprowadzenie opodatkowania płynu do papierosów
elektronicznych (zarówno tych z nikotyną jak i bez nikotyny) i wyrobów nowatorskich ma na
celu zapewnienie analogicznego traktowania podatkowego wyrobów substytucyjnych względem
tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Wyroby, na które wprowadza się akcyzę podobnie jak
tradycyjne wyroby tytoniowe czy napoje alkoholowe, które w chwili obecnej są opodatkowane
akcyzą, ewidentnie należą do kategorii używek.
Odnośnie uwagi dotyczącej zbyt wysokiej stawki podatku akcyzowego na płyn do papierosów
elektronicznych należy wskazać, iż każda wprowadzana danina zmniejsza siłę nabywczą
konsumentów, gdyż zazwyczaj na konsumentów przerzucany jest jej ekonomiczny ciężar.
Podatek akcyzowy wpływa na cenę każdego wyrobu akcyzowego, którego dotyczy. Dla
porównania udział akcyzy w cenie paczki papierosów o wartości równej średniej ważonej
detalicznej ceny sprzedaży papierosów w 2016 r. (13,60 zł/20 sztuk) wynosi aż 62%. W
przypadku płynu do papierosów elektronicznych udział akcyzy w cenie 10 ml płynu wynoszącej
po uwzględnieniu akcyzy 18,61 zł, będzie wynosił około 38 %.
Ponadto analizując opodatkowanie płynu do papierosów elektronicznych w innych krajach Unii
Europejskiej należy zauważyć, iż wyższą stawkę na te wyroby wprowadziła Słowenia, Węgry,
Finlandia, Portugalia i Włochy (w przedziale od 0,18 EUR/1ml w Słowenii do 0,385 EUR/1ml
we Włoszech), niższą zaś Rumunia, Grecja, Łotwa i Chorwacja, co plasuje Polskę w
zrównoważonym środku przedziału opodatkowania unijnego.
W nawiązaniu do ryzyka niezrealizowania zakładanych wpływów z tytułu akcyzy, VAT i CIT
należy zauważyć, iż w przypadku rezygnacji konsumentów z konsumpcji nowo opodatkowanych
wyrobów na rzecz np. tradycyjnych wyrobów tytoniowych prawdopodobnie nastąpi zwiększenie
wpływów ww. podatków od tych drugich. Ponadto mając na uwadze coraz bardziej skuteczne
działania służb Krajowej Administracji Skarbowej w ograniczaniu szarej strefy w zakresie
wyrobów tytoniowych z poziomu 18,2 % ogólnego spożycia papierosów z nielegalnych źródeł w
IV kwartale 2015 r. do poziomu około 14,6% w ostatnim kwartale 2016 r., należy zakładać
równie skuteczne przeciwdziałanie szarej strefie w obszarze nowo opodatkowanych wyrobów.
Odnośnie uwagi dotyczącej wydłużenia czasu niezbędnego na dostosowanie się do wymogów
projektu ustawy dla podmiotów po konsultacjach publicznych, wprowadzono do projektu
procedowanej ustawy szereg ułatwień dla przedsiębiorców. W celu umożliwienia podmiotom, po
wejściu w życie projektowanej ustawy z dniem 1 stycznia 2018 r., prowadzenia działalności z
wykorzystaniem płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich do czasu aż
uzyskają stosowne zezwolenie, w projekcie przewidziano okres przejściowy, zgodnie z którym
do czasu uzyskania lub zmiany zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub zezwolenia
na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający, nie dłużej jednak niż przez
3 miesiące od wejścia w życie projektowanej ustawy, podmioty nie będą miały obowiązku
produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz
przemieszczania ich z zastosowaniem tej procedury w Systemie EMCS, jak również stosowania
przepisów dotyczących przedpłaty akcyzy.
Powyższy przepis przejściowy będzie skutkował tym, że do czasu uzyskania lub zmiany jednego
z ww. zezwoleń będą miały zastosowanie przepisy ogólne ustawy o podatku akcyzowym,
dotyczące terminów płatności akcyzy i składania deklaracji podatkowych. Podmioty, które np.
produkują płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie, będą zatem w okresie
przejściowym dokonywać tych czynności poza składem podatkowym i procedurą zawieszenia
poboru akcyzy.
Dodatkowo zostanie wprowadzone czasowe zwolnienie płynu do papierosów elektronicznych i
wyrobów nowatorskich z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, tj.:
do dnia 31 października 2018 r. dla płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów
nowatorskich wprowadzonych do sprzedaży, do dnia 31 grudnia 2018 r. dla ww. wyrobów, które zostały wprowadzone do sprzedaży przed
dniem 1 listopada 2018 r.
Regulacje dotyczące powyższego zwolnienia zostaną zamieszczone w rozporządzeniu Ministra
Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania
znakami akcyzy.
Przedmiotowe zwolnienie pozwoli producentom, importerom i nabywającym
wewnątrzwspólnotowo na zdobycie niezbędnych pozwoleń i zaświadczeń oraz na rozłożenie w
czasie niezbędnych inwestycji oraz przystosowanie parku maszynowego do banderolowania
wyrobów.
Mając powyższe na uwadze zwracam się z uprzejmą prośbą do Pani Minister o akceptację
niniejszych wyjaśnień oraz uznanie treści projektu za uzgodniony.
Brak uwag w terminie do dnia 8 sierpnia 2017 r. pozwolę sobie uznać za akceptację i
uzgodnienie projektu ustawy.
Z poważaniem,
Piotr Walczak
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej