EPF
Zdrowotne aspekty e-palenia.
By lisek
#979636
Przeliczacie ilość nikotyny w wyparowanym liquidzie i wielu z was zakłada ,że uodporniło się na nikotynę bo wypala DAWKĘ ŚMIERTELNĄ. Otóż NIE, prawdopodobnie żaden z Was nie wchłonął dawki śmiertelnej.
Jak byście wypili buteleczkę liquidu o sporej zawartości nikotyny to prawdopodobnie wieluuuu z was by zmarło...
Dlaczego ? Dlatego bo paląc liquid wchłaniacie tylko część nikotyny w nim zawartej, a resztę wydmuchujecie z obłokiem pary.
By lisek
#979800
Jak wciągasz obłok pary jakiś % się skrapla w drogach oddechowych a resztę wydmuchujesz, to samo się tyczy nikotyny i reszty składników zawartych w liquidzie. Stopień w jakim wchłoniemy dany składnik jest zależny od osiadania czy lepkości, zawartości w liquidzie i od pozostałych właściwości składnika.
Nie jest to teoria tylko fakt wynikający ze zdrowej logiki... Bo jak wy sobie to wyobrażacie ? Wciągasz obłok z liquidu po czym wypuszczasz obłok czystej pary wodnej, a wszystkie składniki w nim zawarte zostają przefiltrowane i zostają w organizmie ?!
Awatar użytkownika
By StaryChemik
#979825
Widzisz... logika nie wystarczy. My sobie nie musimy wyobrażać, tylko mamy konkretne wyniki badań. I wynika z nich, że w organizmie pozostaje ponad 95% nikotyny z liquidu. I jest to zgodne też z logiką - wystarczy trochę poczytać o mechanizmie wchłaniania nikotyny przez błonę śluzową oraz drogi oddechowe.
I nikt rozsądny nie opowiada, że to, co jest wydmuchiwane, to czysta para wodna. Tam jest więcej składników, ale nikotyny jest w tym bardzo niewiele.
Przy okazji - nieco się zmieniły naukowe poglądy na wartość dawki śmiertelnej nikotyny. Też warto poczytać.
Awatar użytkownika
By sawas
#979839
Logika rozwiązałaby to zagadnienie, gdyby skonstruować odpowidni model, uwzględniający wszystkie zmienne. To oczywiście nieosiągalne. Stary Chemik jak zwykle ładnie to objaśnił. Ja tylko dodam, że do organizmu najłatwiej dostają się substancje dobrze rozpuszczalne w tłuszczach. A nikotyna do takich należy. Więc płuca właściwie służa za filtr, który bardzo sprawnie wychwytuje nikotynę z chmury.
By lisek
#979857
Wszystko ok ale to co napisałeś nie jest prawdą... to że organizm wchłania 95% nikotyny nie jest jednoznaczne ,z tym że 95% nikotyny z liquidu trafia do organizmu... Oprócz czytania trzeba jeszcze rozumieć owe wyniki badań i pamiętać że są wielokrotnie przetwarzane i tłumaczone przez różne jednostki, a zdarza się że błędne przetłumaczenie/przeinaczenie jednego słowa wpływa na znaczenia całego zdania. Ale mniejsza o to...
A więc przedstaw mi proszę jakiś artykuł ,który podważa zasadność mojej wypowiedzi opartej na logice.
Awatar użytkownika
By sawas
#979863
lisek pisze:organizm wchłania 95% nikotyny nie jest jednoznaczne ,z tym że 95% nikotyny z liquidu trafia do organizmu
Kompletnie nie rozumiem, co masz na myśli. Ale na początek przeczytaj
http://esmokinginstitute.com/files/prezentacja.pdf
Rodzime badania, więc bez błędów translatorskich. Życzę owocnej lektury.
Nie obiecuję, ale spróbuję znaleść jeszcze porównanie wchłanialności nikotny z analoga i z ep.


b.t.w.
http://starychemik.wordpress.com/tag/badania-naukowe/
ciekawa i pouczająca lektura, na pewno nie zaszkodzi.
Ostatnio zmieniony 01 lut 2014, 20:08 przez sawas, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By StaryChemik
#979875
lisek pisze:Wszystko ok ale to co napisałeś nie jest prawdą... to że organizm wchłania 95% nikotyny nie jest jednoznaczne ,z tym że 95% nikotyny z liquidu trafia do organizmu... Oprócz czytania trzeba jeszcze rozumieć owe wyniki badań i pamiętać że są wielokrotnie przetwarzane i tłumaczone przez różne jednostki, a zdarza się że błędne przetłumaczenie/przeinaczenie jednego słowa wpływa na znaczenia całego zdania. Ale mniejsza o to...
A więc przedstaw mi proszę jakiś artykuł ,który podważa zasadność mojej wypowiedzi opartej na logice.

Możesz rozjaśnić to pierwsze zdanie? Bo za diabła nie rozumiem na czym polega różnica.
Po drugie - chyba ciut się zagalopowałeś, kolego. Ja mówię wprost o wynikach badań publikowanych oficjalnie czytanych w oryginale bez żadnego przetwarzania. Uwierz, że umiem to przeczytać i zrozumieć. A artykułów sobie poszukaj - nie będę prowadził jak pierwszaka za łapkę.
Awatar użytkownika
By roscislaw
#979905
liskowi pewnie chodzi o to, że duża częścią nikotyny (~50%, o ile dobrze pamiętam), podczas wapowania gdzieś znika (może osadza się jako nagar?).
Tak wyczytałem z wyników z http://esmokinginstitute.com .
Chyba, że coś źle zrozumiałem :zakrecony

De facto wapujemy nie 18stkę, a 9 :(

Edit
Nie o to chodziło liskowi. Sory za bałagan :)
By lisek
#979954
sawas pisze:
lisek pisze:organizm wchłania 95% nikotyny nie jest jednoznaczne ,z tym że 95% nikotyny z liquidu trafia do organizmu
Kompletnie nie rozumiem, co masz na myśli. Ale na początek przeczytaj
http://esmokinginstitute.com/files/prezentacja.pdf
Rodzime badania, więc bez błędów translatorskich. Życzę owocnej lektury.
Nie obiecuję, ale spróbuję znaleść jeszcze porównanie wchłanialności nikotny z analoga i z ep.


b.t.w.
http://starychemik.wordpress.com/tag/badania-naukowe/
ciekawa i pouczająca lektura, na pewno nie zaszkodzi.


Dziękuję, lektura faktycznie była owocna ale nie znalazłem w niej odp. na nurtujące mnie pytanie. Z pierwszego linku zaciekawił mnie ten cytat - "Używanie e-papierosów w przeciwieństwie do papierosów
konwencjonalnych nie zmienia funkcji mięśnia serowego (badania
echokardiograficzne), ciśnienia krwi i tętna.

Farsalinos K, Congress European Society of Cardiology, Monachium 2012" - jakoś ciężko mi w to uwierzyć.

Faktycznie wypicie buteleczki liquidu raczej nie spowoduje zgonu ale to przypuszczenie wyniosłem z waszych wypowiedzi i informacji zawartych w tym wątku. Natomiast wskażcie mi miejsce ,w którym pisze że wypalenie 10ml liquidu powoduje wchłonięcie 95% nikotyny w nim zawartej... nie wskażecie bo to jest nonsens i w żadnym naukowym artykule się tego nie uświadczy.
Awatar użytkownika
By sawas
#979957
lisek pisze:wypalenie 10ml liquidu powoduje wchłonięcie 95% nikotyny w nim zawartej... nie wskażecie bo to jest nonsens i w żadnym naukowym artykule się tego nie uświadczy
To teraz na odwrót - dlaczegóżby nie?

A co do dawki śmiertelnej - oficjalnych badań ustalających LD50 dla ludzi nikt nie zrobi, przynajmniej oficjalnie. Powód chyba oczywisty. Posiłkujemy się jedynie danymi dotyczącymi zwierząt labolatoryjnych (min. szczurów - btw SZCZURO - wszystkiego najlepszego) i danymi statystycznymi. A właściwie nie tyle statystycznymi (bo jaka to statystyka z kilku przypadków) co opisami zdażeń polegających na zatruciach celowych, lub przypadkowych nikotyną.
Awatar użytkownika
By StaryChemik
#979969
lisek pisze: Farsalinos K, Congress European Society of Cardiology, Monachium 2012" - jakoś ciężko mi w to uwierzyć.

No cóż - to niestety już Twój problem, skoro nie wierzysz w wyniki badań prowadzonych przez lekarza - naukowca.
Ale to oznacza jedno - że nie uwierzysz w NIC, co nie zgadza się z Twoją "logiką". W takim przypadku dalsza dyskusja raczej nie ma sensu.
Natomiast wskażcie mi miejsce ,w którym pisze że wypalenie 10ml liquidu powoduje wchłonięcie 95% nikotyny w nim zawartej... nie wskażecie bo to jest nonsens i w żadnym naukowym artykule się tego nie uświadczy.

Ja nie zamierzam nawet wskazywać, bo przecież Ty jesteś typowa "wiedźma" - po prostu wiesz i tyle.
Z ciekawości - zdradzisz jakie jest Twoje przygotowanie naukowe do tej dyskusji?
Awatar użytkownika
By roscislaw
#979972
Dałbym sobie małego palca u lewej stopy uciąć, że jest tak jak pisze lisek. Jutro poszukam dowodu. Ten dowód znajduje się niby na http://esmokinginstitute.com .
A chodzi o to, że tylko część nikotyny, która jest wapowana (nie wypita), trafia do organizmu.
Awatar użytkownika
By sawas
#979977
roscislaw pisze:tylko część nikotyny, która jest wapowana (nie wypita), trafia do organizmu.

Tego nikt nie neguje. Pytanie, czy ta część jest bliska 100% czy jest mniejszą wartością. A jeśli chodzi o wypijanie czegokolwiek - to jest to dużo mniej wydajna droga intoksykacji, niż wziewnie - poprzez inhalację.
By lisek
#980002
sawas pisze:
roscislaw pisze:tylko część nikotyny, która jest wapowana (nie wypita), trafia do organizmu.

Tego nikt nie neguje. Pytanie, czy ta część jest bliska 100% czy jest mniejszą wartością. A jeśli chodzi o wypijanie czegokolwiek - to jest to dużo mniej wydajna droga intoksykacji, niż wziewnie - poprzez inhalację.


właśnie to (świadomie lub nie) zanegowaliście... teraz rozumiem że moja teza o dawce śmiertelnej nie była zasadna bo nikotyna nie jest tak trująca jak było wypisane w tym wątku. Jednak moja wypowiedz skupiała się na tym że jeśli wypalimy 10 ml olejku z zawartością nikotyny to tylko część (jak na moje oko >20%) wchłonie się do organizmu. A przypominam że ludzie na tym forum zakładali że absorbują dawkę śmiertelną wyliczając według 100% spożycia.
Awatar użytkownika
By StaryChemik
#980016
No właśnie - "na moje oko" - jeśli to uznajesz za argument naukowy, to ja nie mam więcej pytań. A właściwie mam - dlaczego akurat 20 a nie np. 16? Albo 23?
Przy okazji - uważaj, bo nikotyna w oku wchłania się doskonale. ;)
Awatar użytkownika
By roscislaw
#980019
Wysiliłem się i znalazłem:
Różnice zawartości nikotyny w aerozolu/dymie pochodzącym z e-papierosów i papierosów referencyjnych przedstawiono na wykresie 3. Ilośc nikotyny dostającej się do płuc użytkownika papierosów elektroniczych jest około pięciokrotnie mniejsza niż w przypadku papierosa referencyjnego.


Zawartość nikotyny w aerozolu e-papierosa i dymie papierosa tradycyjnego.
Wykres 3.
http://esmokinginstitute.com/pl/node/31
lisek ma rację, ale tak nie do końca (czary mary, abrakadabra!)
swoją drogą, już było gadane na ten temat na forum.
Awatar użytkownika
By sawas
#980026
roscislaw pisze:Zawartość nikotyny w aerozolu e-papierosa i dymie papierosa tradycyjnego.
Wykres 3.
http://esmokinginstitute.com/pl/node/31

Czy to na pewno dobry link? Tam nie ma wykresu opisującego wchłanianie nikotyny :roll:

A przepraszam:
Ilość nikotyny dostającej się do płuc użytkownika papierosów elektroniczych jest około pięciokrotnie mniejsza niż w przypadku papierosa referencyjnego.

Tyle, że ilość nic nam w tej sytuacji nie mówi. Nie jest nawet podane z jakiej objętośći płynu uzyskano chmurę wyjściową, więc nie wiadomo, jak sobie przeliczyć nikotynę zaabsorbowaną na %wchłonięcia.

Ale tego wykresu, nadal znaleść nie mogę. Bałagan tam jest, inny podpis pod wykresem, inny na wykresie.
Ostatnio zmieniony 01 lut 2014, 22:16 przez sawas, łącznie zmieniany 2 razy.
Merlin RTA

Coś dla zwolenników "single coil" http[…]

Witam. Chcę wymienić moją efajkę Volish V4 na mod[…]

Ocena set-up'u i prośba o pomoc

Cześć, Jestem "świerzakiem" na forum al[…]

300zl, ergonomia

Witam. Wczoraj byłem w 100% nastawiony na mechanik[…]