EPF
Porady, testy, konserwacja naszych sprzętów
Awatar użytkownika
By Mutango
#1186870
MarioBernatti pisze:Czyli dobrze, że lubie duże powierzchniowo grzałki ? :)
i sobie jade 6V na 1.5 ohma, zamiast np. 0.5 ohma i 3.46V
mając elektronika moge wybrać oba rozwiązania do woli
Mój setup daje wtedy praktycznie 100% mocy w grzanie grzałki zamiast grzania śrubek ? :)

Tak. Na elektroniku korzystniejszy energetycznie jest setup na wyższe napięcie i wyższą oporność. Mniej energii idzie w kosmos i lepiej wykorzystujesz pojemność ogniwa. Aczkolwiek czasem potrzebujemy uniwersalności, czyli żeby móc przykręcić ten sam parownik do mechanika i elektronika, w zależności od okazji. I wówczas dobrze jest żeby elektronik mógł również obsłużyć niższe oporności.

MarioBernatti pisze:i jako bonus większą powierzchnie odparowania i teoretycznie mniejszą szanse na akroliny ?

Dużą powierzchnię grzewczą można uzyskać również na niskich opornościach. To tylko kwestia rodzaju drutu.
By pitek_b
#1187001
Witam
Tak sobie czytam co piszecie. Mutango ma rację. Im większy prąd tym większe straty mocy na łączach. Zwróćcie uwagę, że moc strat roście z kwadratem prądu! P=I*I*R. Zwiększysz prąd 2x - straty rosną 4x itd. Ta zasada dotyczy też elektroników. Należy pamiętać też, że każde ogniwo ma ograniczoną wydajność prądową i przy dużych prądach napięcie siądzie na samym akumulatorze. Grzałka 0,15 Ohm to prawie zwarcie - 4,2 V / 0,15 dałoby teoretycznie prąd 28A. Nie wiem ile akumulator wytrzyma takie obciążenie - ale raczej krótko. Zakładając pojemność akumulatora 3 Ah - taki prąd można pobrać przez 3/28 h czyli około 6 min - należy jednak pamiętać, że w miarę rozładowania akumulatora jego wydajność prądowa maleje. Kończąc ten długi wywód nie widzę sensu ekonomicznego stosowania takich grzałek - chyba, że masz fabrykę baterii.
Awatar użytkownika
By amisiek1969
#1187015
Licząć średni czas jednego zaciągjięcia 5 sek, to przy powyższych parametrach aku powiniem wystarczyć na około 70 zaciągnięć :D

--
Tapa tapa z jotki :D
Awatar użytkownika
By Haze
#1187070
Na początku zaznaczam, że ten temat prawdopodobnie nie powstałby bez Kolegi @Mutango, który w wątku o drippowaniu zadał sobie trud i porobił trochę szacunkowych obliczeń. Ich wyniki były takie, że paru osobom szczęki lekko opadły i to zainspirowało mnie żeby trochę zgłębić temat.

Chodzi mianowicie o to jak wygląda moc naszych grzałek uzyskiwana na modach mechanicznych. Czy nie wydawało Wam się czasami, że zmniejszając rezystancję np. dwukrotnie wcale nie uzyskujecie dwukrotnie większej mocy czyli czadu na parowniku?? Mimo że tak wychodziłoby z ogólnej teorii, że P=U^2/R... Ja byłem o tym przekonany, i nawet wiedziałem z grubsza co jest przyczyną, ale nigdy nie zadałem sobie trudu żeby jakoś to policzyć - dopiero @Mutango to zrobił i za to duży szacun dla niego.

Zacznijmy od doświadczenia praktycznego:
* bateria Sony VTC4 naładowana do 4,2V,
* "spokojna" grzałka 1,1 ohma zakręcona na ProgSie (który ma dość solidny tor prądowy):

Obrazek

* no i pomiar napięcia na słupkach:

Obrazek

Hmm no nie jest za dobrze, zamiast spodziewanego 4,2 dostajemy 3,54V, ale podkreślam że celowo wziąłem do tego testu moda, który stał nieużywany ani nie czyszczony chyba z pół roku... W każdym razie zamiast spodziewanej mocy 16W (4,2*4,2/1,1) dostajemy 11,3W. I to jest pierwsza przestroga: nigdy nie wiesz ile w obwód "wniesie" mod/parownik.


A co będzie jeśli zapniemy grzałkę o mniej-więcej dwukrotnie niższej rezystancji?

Obrazek

Reszta się nie zmienia, więc czy dostaniemy 2 razy większą moc (~22,5W)?

Obrazek

Tym razem na słupkach mamy już tylko 3,28V, a więc moc na grzałce wynosi 18,7W czyli wcale nie wzrosła o 100%, tylko o jakieś 65%. A poza tym różni się diametralnie od mocy oczekiwanej ~31W.

DLACZEGO?

Ano ze względu na rezystancje pasożytnicze naszego obwodu. Gdyby go w lekkim uproszczeniu rozrysować to wyglądałby tak:

Obrazek

Mamy więc:
* batkę z rezystancją wewnętrzną 0,03 ohma (dość optymistycznie) i napięciem 4V (dla uproszczenia obliczeń),
* resztę obwodu "po drodze" do grzałki czyli gwinty, punkty styku przycisku, śruby na słupkach, itp. - tu również optymistycznie zakładamy, że to wszystko ma 0,05 ohma,
* no i naszą przykładową grzałkę 1,5 ohma na parowniku.

No i przez to wszystko płynie sobie PRĄD i gdzie tylko może wywołuje spadki napięcia :mrgreen: - tak więc:

Obrazek

Czyli nie jest źle - 10% różnicy w stosunku do teorii to super wynik - modzik musiał być ładnie "wyczyszczony" żeby uzyskać taki wynik.
A co jeśli na tym ładnym modziku nakręcimy grzałkę o 3 razy mniejszej rezystancji? Czy moc wzrośnie 3-krotnie?

Obrazek

No jak widać NIE. Można zauważyć dwie rzeczy:
* moc na grzałce wynosi tylko jakieś 70% tej teoretycznej, wyliczonej bez uwzględnienia "pasożytów",
* i wcale nie jest większa o 200%, tylko o jakieś 140%.

Po prostu blisko 30% wytworzonej mocy idzie na grzanie innych elementów niż grzałka!

A żeby było jeszcze ciekawiej to im dalej tym gorzej - wystarczy spojrzeć na wykres mocy (liczonej według powyższego schematu) dla zmniejszającej się rezystancji:

Obrazek

Widać, że przy grzałce 0,2 ohma POŁOWA mocy oddawanej przez baterię idzie w kosmos!!

Tak więc w przypadku mechaników nie ma co się podniecać grzałkami o ultraniskich rezystancjach, a w każdym razie swój zachwyt dzielić zawsze minimum przez dwa :mrgreen:


A jak będzie w modzie VV?

Test zrobiłem na boxie ze scalakiem Naos Raptor, z zadanym napięciem 4,23V (tak mi się ustawiło):

Obrazek

I co wyszło po obciążeniu:

Obrazek

Jak widać przy obciążeniu rezystancją 1,1 ohma różnica mocy oczekiwanej i rzeczywistej wynosi 15,9 - 15,2 = 0,7W czyli około 5%. A przy rezystancji 0,57 ohma 31,4 - 27,6 = 3,8W, czyli jakieś 12%. Nieźle :D Widać, że mod elektroniczny "załatwia" kwestię spadków na rezystancji batki oraz na przycisku moda.


UWAGI:
1. Proszę pamiętać, że pokazane tutaj obliczenia wykonane zostały przy założeniu hipotetycznych rezystancji baterii i elementów moda. Tak więc nie należy traktować wykresu jako jedynego słusznego - w rzeczywistych modach może być lepiej, ale też gorzej :wink:
Ostatnio zmieniony 07 paź 2014, 10:02 przez Haze, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By Haze
#1187072
Panowie, z wątku o tym jak zacząć drippowanie zrobił nam się wątek o prawie Ohma i grzałkach ultrasubomowych...
Natchniony przez @Mutango rozpisałem trochę teorię i założyłem wątek bardziej właściwy dla takich rozważań - jakby co to zapraszam. Jutro poproszę administrację żeby część dyskusji z niniejszego tematu scaliła z tym nowym wątkiem.
Awatar użytkownika
By kissu
#1187080
Kurde tak przyjemnie mi się wapowało na 0,2 ohma, ale połowa mocy mi idzie w atomizer więc chyba wybiorę opcje która mniej mi się podoba.
Awatar użytkownika
By slavo22
#1187082
Nie napisałeś o jednej ważnej rzeczy od której te spadki zależą, mianowicie materiałów z którego wykonany jest mod. Oprócz tych zasyfionych gwintów to też jest ważny element decydujący o stratach.
Awatar użytkownika
By kissu
#1187087
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystywno%C5%9B%C4%87
Obrazek

i takie tam:
Wikipedia pisze:Stal kwasoodporna (kwasówka) – stal odporna na działanie kwasów o mniejszej mocy od kwasu siarkowego. Kwasoodporność uzyskuje się dzięki stabilizacji austenitu w normalnych warunkach, co można uzyskać dzięki wysokim zawartościom chromu (17–20%) i niklu (8-14%), oraz innych dodatków stopowych, takich jak mangan, tytan, molibden i miedź.

Wikipedia pisze:Mosiądz – stop miedzi i cynku, zawierający do 40% cynku. Może zawierać dodatki innych metali, takich jak ołów, aluminium, cyna, mangan, żelazo, chrom oraz krzem. T

Wikipedia pisze:ok. 70% produkcji stali nierdzewnej stanowi stal austenityczna, głównie stal o oznaczeniu 1.4301 według normy EN 10088 (18% chromu, 10% niklu)
Awatar użytkownika
By kissu
#1187155
Mam dość dziadowskiego moda - prototyp większosć czesci zostanie wymienionych.
Mierzyłem napięcie baterii - 4V
Mierzylem napiecie po dziadowskim koszyku - 3,63
Mierzylem napiecie po slabym dosc przycisku 3,1V
Mierzylem napiecie na pinach atomizera - 2,85V

zmierzylem też prąd płynący - 11,47A

mam 4V, prąd 11,47 A wychodzi elegancko
4/11,47 = 0,348 ohma czyli mniej wiecej się zgadza z grzałką ( ok 0,2 - 0,3 ohma)

Poprzekształcałem równania itp.

Po koszyku = 0,27V spadku
0,27 = 11,47 * R
R = 0,27 / 11,47
R = 0,0235 ohm

Po przycisku = 0,53V spadku
0,53 = 11,47*R
R= 0,53 /11,47
R=0,046 ohm

Po grzałce = 0,25V spadku
0,25 = 11,47 * R
R = 0,25 /11,47
R = 0,021 ohm

Co robie źle i o czym zapominam

---EDIT---
Teraz troche inaczej pomyslalem
Grzalka:
2,85 = 11,47*R
R = 2,85/11,47
R = 0,248 ohm - zgadza się

Przycisk:
3,1 = 11,47*R
R= 3,1/11,47
R = 0,27
0,27-0,248 = 0,022 ohm

Koszyk:
3,63 = 11,47 * R
R = 3,63/11,47
R = 0,316
0,316 - 0,27 = 0,045 ohm

tylko po podsumowaniu wychodzi 0,315 ohma to gdzieś gubie 0,033 ohma, to rezystancja baterii?
Ostatnio zmieniony 07 paź 2014, 01:29 przez kissu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By kissu
#1187170
Tylko bardziej mi chodzi o spadki na poszczególnych elementach, a nie moc grzałki, jakby ktos nie widzial edita:
Teraz troche inaczej pomyslalem
Grzalka:
2,85 = 11,47*R
R = 2,85/11,47
R = 0,248 ohm - zgadza się

Przycisk:
3,1 = 11,47*R
R= 3,1/11,47
R = 0,27
0,27-0,248 = 0,022 ohm

Koszyk:
3,63 = 11,47 * R
R = 3,63/11,47
R = 0,316
0,316 - 0,27 = 0,045 ohm


Czyli na grzałce 0,248 ohma w idealnym układzie 4V powinienem mieć moc 64,5W a mam 45,97W (4^2V / (0,022+0,045+0,248+0,033)) na grzałce

[mózg]
4/11,47 = 0,348 ohma cały układ
2,85 /11,47 = 0,248 grzałka
czyli reszta musi mieć 0,1 ohma tak?
Czy dobrze obliczyłem przycisk 0,022 + 0,045 koszyk + 0,033 i to się równa 0,1 ohma
i wracam grzałka = 0,248
mod 0,1 ohm
4/11,47 = 0,248+0,1

Wychodzi że mój mod nie jest taki g**niany?
[/mozg]

przepraszam za spam prosilbym o usuniecie/zignorowanie zasmiecilem tylko temat

dodam że mosiężny stingray ma 0,075 ohma
Awatar użytkownika
By Haze
#1187233
@kissu <- za pierwszym razem dobrze policzyłeś:

Obrazek

Tylko oczywiście dysponując pomiarem za na koszyku nie sposób rozdzielić spadku na nim od spadku na rezystancji batki, więc wiadomo tylko że razem te rezystancje wynoszą 0,032. Co w sumie daje okrągłe 0,1 ohma. I wiedząc, że siedzi w tym jeszcze rezystancja batki to nie, Twój mod nie jest "taki goowniany" :D


slavo22 pisze:Nie napisałeś o jednej ważnej rzeczy od której te spadki zależą, mianowicie materiałów z którego wykonany jest mod. Oprócz tych zasyfionych gwintów to też jest ważny element decydujący o stratach.

DECYDUJĄCY wpływ mają niedoskonałości obwodu.


treblaa pisze:Haze jeśli można wiedzieć jakiego moda użyłeś do testów?

To był 69, ale tak jak pisałem straszliwie zasyfiony. Wyczyszczony to on ma jedne z najmniejszych strat.


MarioBernatti pisze:Pisane też o tym już było i troche wcześniej :)
konfiguracje-grzalek-wydajnosc-akumulatorow-i-takie-tam-t70552-33.html

Łeeee, zupełnie nie kojarzyłem tego wątku :oops:
Awatar użytkownika
By treblaa
#1188083
Skoro to poradnik to mam takie pytanie (może przyda się dla potomnych):
co jest nie tak z ułożeniem waty jeśli nie wysusza jej do końca? Widać, że jest jeszcze dość mokra ale zaczyna już lekko czuć bobra. Wata przełożona jak to się mówi "nie luźno nie ciasno", wystaje tylko po bokach grzałki (pod i za grzałką pusto). Setup: dual-coil 6 zwojów Kanthal D 0,5mm na wiertle 2.4mm w Tobh.
Awatar użytkownika
By MarioBernatti
#1188106
Ktoś tu fajnie zamieszał

Pierwszy post autora tematu którym był Haze, napisany jako poradnik w temacie, wyladował na dziewiatej stronie :)
a sam temat zaczyna sie ni z gruszki, ni z pietruszki

chwała inteligentnym inaczej modom :)
Awatar użytkownika
By treblaa
#1188108
@noman1 nagar odpada bo nowiuśka grzałeczka ;) z tą ilością waty to ciekawe, w sumie dałem tak samo "ciasno" jak w kayfunie... spróbuję dać mniej ;)
Awatar użytkownika
By Haze
#1188115
MarioBernatti pisze:Ktoś tu fajnie zamieszał

Mario, to na moją prośbę :mrgreen: Bo jak tworzyłem wątek o subohmah to nie miałem świadomości, że była już o tym dyskusja. No i mój opis wylądował na 9 stronie bo tamten wątek był wcześniejszy ...
Awatar użytkownika
By MarioBernatti
#1188128
Jak dla mnie pierwszy post powinien pozostować autora tematu

stworzył temat, jakos go nazwał, napisał do tego pierwszego posta z jakimś zapytaniem/ informacją
potem dalej leci jakas dyskusja
Awatar użytkownika
By mordek
#1204860
MsTrolic pisze:panowie czy ta bateria https://www.e-dym.pl/MODY/Akumulatory_i ... n_top.html pociągnie na oporności 0.30,0.40 czy 0.50 ohm

Tak, jest na tyle wydajna prądowo, aby wytrzymać takie oporności... bo wiesz co można pociągnąć, nie? :mrgreen:

-- EDIT:
Tu masz drugą: https://www.e-dym.pl/MODY/Akumulatory_i ... p_35A.html
jest dostępna w przeciwieństwie do tej 30A.
By MsTrolic
#1204861
jakieś pojęcie mam tzn. wiem ze nie mozna przesadzać z opornością (sub ohm) powiedzmy ze chce zacząć i czytam ile wlezie zeby sobie krzywdy nie zrobić, a pytam sie dlatego zeby być pewnym w 100% oczywiście nie zamierzam z miejsca przesadzać
Awatar użytkownika
By Adamski
#1462267
Pozwólcie że troszkę odgrzebie temat, od roku używam moda mechanicznego - teraz przerzuciłem się na boxa (cherry bomber) 2x18650. Używam baterii samsunga (icr18650-26f) max prąd rozładowywania 5.2A. Jako że trochę się zakręciłem podczas czytania tematu niech mnie ktoś upewni czy aby na pewno się nie zabije :oops: używam grzałek 0.4-0.5 ohm (2 grzałki 0.8-1.0 ohm) na atomku orchid v4.

Z tego co sobie wyliczyłem maksymalny pobierany prąd nie powinien być wiekszy niż 10A co daje mi margines 0.4A na dwóch bateriach.
Batki nie grzeją się podczas wapowania (w modzie na jedną batke niestety grzały się całkiem całkiem ale chyba jakimś cudem nie eksplodowało mi to w łapach *BOJE SIE* ).
Moc wychodzi około 40W (po odjęciu strat wychodzi coś około 29W) Bardzo byłbym wdzięczny gdyby ktoś na tą chwile bardziej zorientowany potwierdził że się nie mylę :) Do następnej grzałki na pewno opanuje obliczenia ;)
By Krasnal45
#1462350
Tak sobie jedziesz "na granicy prawa" :mrgreen: Osobiście raczej bym nie ryzykował. Jest jeszcze inny minus tej sprawy. Katujesz te akusy niemiłośiernie. Długo Ci nie pociągną.
Awatar użytkownika
By Zepsulo
#1462529
Te samsungi mają prąd rozładowana 5.2A ale NOWE! Maksymalny prąd rozładowania i pojemność spadają wraz z zużyciem ogniwa. Może więc bardzo ryzykujesz :|
To zwykłe akusy li-ion (ICR), konieczne musisz kupić li-mn (INR, IMR). Są bezpieczniejsze i mają dużo większe dopuszczalne prądy rozładowania.
Smoant Levin PK-mały,wielki pod

https://i.ibb.co/k3tQNQN/vape-poland[…]

Zastanawiałeś się kiedyś, ile może kosztować najd[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.