EPF


By waheen
#1823254
Witam,
Chodzi mi o dobór akumulatorów do elektronika. Wiem że temat był wałkowany setki razy ale nabrałem jakichś wątpliwości..
Ogólnie większość uważa że oporność grzałki nie ma znaczenia przy doborze bo teoria jest taka jak pewnie wiecie że bierzemy napięcie przy której mod odcina zasilanie zakładamy moc maksymalną jakiej używamy, wyliczamy natężenie , dobieramy jakiś tam zapas i mamy akumulator.
Tylko teraz jest małe ale... w sytuacji gdy chcemy 75W (to tylko przykładowe parametry bo pokazują fajną rzecz) otrzymujemy że przy napięciu przy którym odcina czyli ok 3,3V żeby osiągnąć wynik 75W natężenie wyniesie zaokrąglając ok 23A czyli trochę słabo z bateriami 20A jak dla mnie. Ciekawe jest w tej sytuacji to że np mod w tej sytuacji (dna 75c) pokazuje w diagnostyce przy rezystancji 0.69 ohma podbicie do 7.2V (co jest logiczne ) i natężenie prądu w układzie na granicy 10,5A czyli różnica znaczna - 23A kontra 10,5A to samo ma miejsce w przypadu dna 75 (oczywiście nie na 75W bo elektronika nie jest w stanie podbić napięcia powyżej 6V przy tej oporności) na ekranie głównym pokazuje wartość nateżenia prądu ewidentnie uzależnioną od rezystancji grzałki a nie od napięcia baterii w danym momencie. Co z tego dla mnie wynika...albo nateżenie wyświetlane w modzie można totalnie olać bo nie ma nic wspólnego z rzeczywistym obciążeniem akumulatorów bo to że wyświetli 10.5 A a bateria w rezultacie ledwo zipie bo dostaje 23A w skrajnej sytuacji powoduje że tak naprawdę jesteśmy na granicy katastrofy a myślimy że obciążamy akumulator w połowie ,albo jednak rezystancja ma znaczenie i jednak trzeba się sugerować grzałką.Ciekawi mnie też że spotkałem się z dużą ilością postów że na jednym aku 18650 maks 60W (zgodnie z pierwotną teorią) natomiast na dwóch 120W -czy aby w każdym przypadku? (bo mam dziwne wrażenie że to dotyczy tylko połączenia szeregowego baterii a równoległego już nie koniecznie- bo na dna 75 z 1x18650 pokazuje dokładnie to samo natężenie co na dna 75c z 2x18650 - patrząc też trochę na logikę 2x większe napięcie do tej samej mocy na wyjściu powinno skutkować 2x mniejszym prądem). Jak uważacie? bo tak jak pisałem 10.5A a 23A to już jest różnica.Wydaje mi się też że skoro układ generuje natężenie 10.5A to prąd wracający do baterii też powinien być 10.5A (ale elektronikiem nie jestem więc mogę się mylić więc może niech ktoś mądry się wypowie...
Awatar użytkownika
By Timi
#1823327
Najprościej, choć z pewnym uproszczeniem, wyliczać obciążenie akumulatora dzieląc moc wydzielaną na grzałce przez napięcie akumulatora równocześnie dodając straty na przetwornicy i rezystancjach. Można przyjąć, że to 10-20%.
Jak widzisz rezystancja grzałki nie ma żadnego znaczenia. Elektronika reguluje napięcie po stronie wtórnej tak aby na grzałce o dowolnej oporności wydzielona została zadana moc lub osiągnięta wybrana temperatura. Po stronie pierwotnej napięcie jest zawsze równe napięciu akumulatora, a regulacja skutkuje zmianą pobieranego prądu.
Wniosek - moc jest kluczem do wyliczeń. W układzie idealnym moc po jednej stronie byłaby równa mocy po drugiej stronie. W układzie rzeczywistym są jeszcze straty.
By waheen
#1823369
Wynika z tego że informacje odnośnie natężenia prądu na ekranie DNA mogą by delikatnie mówiąc mylące...bo tak jak pisałem przy wyczerpującym się akumulatorze prąd sięga watrości 20-23A bo małe napięcie musi wygenerować dużą moc a ekran pokazuje sobie 10A (jak czegoś tu nie mylę) czyli jak ktoś (a są tacy ludzie) patrzy tylko i wyłącznie na tą informacje może się zdziwić uważając że ma zapas 50% a tak naprawdę jest na granicy?
By waheen
#1823373
To samo w drugą stronę przy oporności grzałki 0.1 dna pokaże pewnie coś koło 27A a w teorii np przy akumulatorze naładowanym na poziomie 3.8V powinniśmy mieć tam niecałe 20A...bo nawet w specyfikacji DAN jest maksymalny prąd na wyjściu 30A..to samo z podbiciem ,bo elektronika podbija napięcie żeby na grzałce dowolnej oporności otrzymać zadaną moc ale robi to przy uwzględnieniu oporności mimo wszystko...ja tu ogólnie się nie wymądrzam czy coś w tym stylu ..próbuje to sobie jakoś logicznie poukładać w głowie ..a problem wygenerował się po zakupie dripera i chęcią pobawienia się okazjonalnie czymś nowym bo zawsze używałem tanków na 0.7 ohma i 36W więc nie było problemu a teraz zacząłem się zastanawiać czy konfiguracja grzałka 0.2 i 65W nie będzie stanowiła problemu dla LG HG2 i czy nie lepiej się zaopatrzyć np w HB4
Awatar użytkownika
By Timi
#1823376
Nie wiem po której stronie DNA pokazuje natężenie. Może po wtórnej? Raczej wszystko na to wskazuje.
Nigdy mnie to za bardzo nie interesowało, bo wapuję w okolicach 20W. Rzadkie i ekstremalne wypadki to 30.
Awatar użytkownika
By Krasnal45
#1823377
@waheen
W najprostszej prostości, zdaj sobie sprawę z tego, że w przypadku boxa z przetwornicą, masz niejako dwa niezależne obwody. Akumulator<>przetwornica i przetwornica<>grzałka. Przy wszelakich obliczeniach musisz to uwzględniać, bo prąd płynący w jednym obwodzie, przy tej samej mocy, będzie zupełnie inny od płynącego w drugim obwodzie.
By waheen
#1823382
I marudząc jeszcze dalej ja to sobie zawsze wyobrażałem w ten sposób ..wychodzi jakieś napięcie z akumulatora dajmy na to 3,9V elektronika mierzy rezystancje grzałki i żeby otrzymać daną moc postanawia podbić napięcie np do 6V i wtedy prąd(natężenie) w układzie i w momencie przechodzenia przez grzałkę jest taki jak dla sytuacji 6V, dana oporność i zadana moc (czyli odczyt jaki podaje dna) a następnie ten prąd o takim natężeniu wraca do akumulatora. Oczywiście po przejsciu przez grzałke podróżuje przez przewody doprowadzone do baterii gdzie sytuacja może się zmienić ale w jaki sposób tego już nie ogarniam.
By waheen
#1823393
i powiem jeszcze tak, mi w tych wszystkich wywodach chodzi o jedno ...dla mnie czasami nie jest ważne czy tak wapuje czy nie ..lubię testować sprzęty wyrabiać sobie swoje zdanie na temat innych atomizerów czy to rda czy tanki czy nawet mesh i np testując np jakiegoś goona na 1x18650 dla czystej zabawy dziwnym drucie z opornością 0.2 zastanawiam sie czy jeszcze jestem po bezpiecznej stronie bo wg ogólnie znanego sposobu wyjdzie 22A zawsze dla każdej grzałka bo nie ma ona znaczenia a dna pokaże 27 albo i 30 w ekstremalnych przypadkach i kto ma rację? lubię wiedzieć poprostu żeby zawsze być po bezpiecznej stronie i dla wiedzy i zabawy bo jak dna ma rację np a my coś kręcimy to nawet 25A bateria może tu nie starczyć
Awatar użytkownika
By refurbished
#1823394
To powyżej nawet nie jest jednym zdaniem. To przepalcowany na smartfonowy ekran zapis EEG autora. Tak samo zrozumiały. Z takimi rozważaniami szybko będziesz po ciemnej stronie Mocy, z pourywanymi palcami których brak będzie przesłonięty opatrunkiem na oczach.
Ogarnij podstawy fizyki zanim me słowa proroczymi będą.
By waheen
#1823415
nie rozumiem zupełnie waszego podejścia szczerze mówiąc..bawię się modami dość długo.. liczy się jedno w przypadku akumulatorów do boxa a elektronika wyświetla co innego .Najnormalniej w świecie mnie to zaciekawiło i zapytałem na forum (bo wydaje mi się że temu powinno służyć )a piszecie jakieś wrzuty po części ..mechaniki też mam także bez przesady znam prowo ohma i umiem się nim posługiwać ale po prostu coś mi tu nie do końca pasuje.Coś w tym strasznego?
Awatar użytkownika
By Krasnal45
#1823421
Nie. Nic w tym strasznego. Pisałem Ci już wyżej, że w elektronicznym boxie są dwa niezależne obwody. Wyświetlacz podaje parametry obwodu grzałkowego. Regulujemy mocą, bo tak prościej i wygodniej. Napięcie elektronika ustawia sama. Przy przekroczeniu pewnych parametrów elektrycznych, które mogą być dla niej niebezpieczne/nieosiągalne, po prostu odetnie zasilanie. To tyle w temacie. Jeżeli chcesz dogłębniej to poznać, gdzieś na forum są wywody praktyczne i teoretyczne które gdzieś przeprowadzał @Haze, @tajwoj i jeszcze ktoś tam. Poszukaj sobie. Poza tym, polecam jakieś opracowania na temat przetwornic napięcia, transformatorów itp. Wujek Google Ci pomoże. Tu naprawdę niewielu zajmuje się dogłębnie takimi tematami, bo niewielu tego potrzebuje.

P.S. @Goldi ego pominąłem, zaraz zjebkę dostanę bo podgląda :mrgreen:
Awatar użytkownika
By bulit73
#1823427
Krasnal45 pisze:Jeżeli chcesz dogłębniej to poznać, gdzieś na forum są wywody praktyczne i teoretyczne które gdzieś przeprowadzał @Haze, @tajwoj i jeszcze ktoś tam.


haze-indeks-testow-t68270.html
Awatar użytkownika
By KapitanBomba
#1826957
Macie jakieś sprawdzone źródełko LG HG2? Niestety, ale na samsungach z fastechu się zawiodłem, moim zdaniem sprzedają, albo podróby, albo samsung zaczyna schodzić na psy, a co do Soniaków chodzą słuchy że przestali produkować według starej dobrej "receptury". Już wolę przepłacić trochę, ale żeby były oryginale LG.

A tak na marginesie - co myślicie o alternatywnym źródle zasilania w postaci pakietów LiPo (Litowo Polimerowe - masowo stosowane w modelarstwie i ostatnio coraz bardziej popularnych "dronach"), mają co prawda mniejsze pojemności przy tej samej wadze, ale znacznie większe wydajności prądowe. Druga sprawa to kwestia bezpieczeństwa, Liiony są przeważnie upakowane w metalowe puszki i jak bateria jest słabej jakości (bez zaworów bezpieczeństwa), albo pech chciał że jakiś błąd przy produkcji wystąpi to przy zwarciu może rozerwać jak granat. LiPo też nie jest bezpieczne, ale z setek filmów, domowych eksperymentatorów, wynika że najpierw zaczynają dymić, a dopiero po chwili zioną ogniem jak z palnika - zawsze jest chwila żeby w takiej kryzysowej sytuacji wyrzucić z ręki ep i co ważne nie ma wybuchu z metalowymi odłamkami. Tylko jak na razie problem jest taki że jedyne LiPo 1S w "formie" 18650 jakie znalazłem są też w metalowej puszcze, zastanawiam się nad zrobieniem jakiegoś zasilania home made bo mam LiPole w miękkich "obudowach".
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
SoB Premix

Podzielę się opinią. Kupiłem SoB - Cocon 40 ml P[…]

JAKI ATOMIZER BARDZIEJ POLECACIE?

w vapowanie bawię się już od ponad roku i dopiero […]

Drapanie w gardle

Witam mam pytanie odnośnie drapania w gardle ponie[…]

Evic PrimoMini - Atomizer Short

Cześć, Dzisiaj podczas normalnego użytkowania otrz[…]