EPF
Masz problem techniczny lub odkryłeś ciekawe rozwiązania? Podziel się z innymi!
By Math13
#1782005
bofh pisze:@Math13 Identyczna grzałka z A1 i SS to nie grzałka o tej samej oporności, ale o takich samych parametrach fizycznych, grzałka z SS-a będzie miała opór circa dwa razy mniejszy.


@bofh jak 2 razy mniejszy opór! Nie zrozumiałeś mnie.
Kręcę grzałkę na średnicy 2,5 mm z SS 316L, AWG 28 o ilości zwojów 12,61 (mieści się spokojnie do parownika). I ona ma opór 1,2 ohm.
Kręcę grzałkę też na średnicy 2,5 z Kanthal A1 AWG 28 o ilości zwojów 6,28 (trochę mała między słupki, ale co zrobić). I ona też ma opór 1,2 ohm.

I chociaż obie maja ten sam opór, to "steam-engine" każe dla SS 316L użyć 2 razy więcej mocy. :shock:
A co dopiero jakbym chciał z tego co mam, czyli SS 316L (bo clapton dopiero zamówiony) zrobić skrętkę - twister (dla lepszych doznań smakowych) to "steam-engine" sugeruje ustawić moc 57 W ! Mój biedy mod Pico ledwo wyrobi.
I jak tu marzyć o wapowaniu na niskich mocach (przez co najmniej dzień na jednej baterii) z grzałkami bardziej wymyślnymi. :cry:
Zostaje mi zaopatrzyć się w Kanthal?

P.S.
Zacząłem odpisywać @bofh a obaj koledzy w tym czasie również napisali pouczające dla mnie informacje.
Postaram się na przyszłość być szybszy. :Wink:

@Krasnal45 i szczególnie @Kormiro.
Przeczytam jeszcze ze 2 razy wasze posty aby wbić te informacje do mojej biednej głowy i zastosuje się do porad.
Obiecuję, że siądę jutro jeszcze raz do "steam-engina" i popracuję nad grzałkami zgodnie z poradami.
Zobaczę co mi się uda stworzyć i ewentualnie dopytam co dalej. Czyli w jaki powinienem w końcu drut (najlepiej clapton) się zaopatrzyć.
Naprawdę to zależy mi tylko na 2 efektach wapowania.
Niskiej mocy moda i dobrym smaku.
Liczę, że "steam-engine" wskaże mi właściwa drogę, gdy teraz wiem już na co zwracać uwagę.

Kto by co nie mówił. Poza "dziećmi", których tutaj ostatnio przybywa w zastraszającym tempie, są na tym forum jednak nadal świetni ludzie.
I zawsze można liczyć na porady i pomoc. :D
Ostatnio zmieniony 16 maja 2017, 22:02 przez Math13, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By anal_destroyer
#1782007
@Math13 2x więcej mocy bo robisz dwa razy cięższą/większą grzałkę. Chłopaki CI to wyjaśnili wcześniej. Nie zajmuj się opornością, ważna jest ilość zwojów. Prościej się już wyjaśnić nie da ;)

Jeśli z Kanthala robisz np. grzałkę o oporności 1,2 oma, to dla SS zrób plus/minus 0,6 oma, ale mocy zapodaj tyle samo.

A tak w ogóle to nie rób grzałek pod oporność.
Ostatnio zmieniony 16 maja 2017, 22:02 przez anal_destroyer, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By bofh
#1782010
@Math13 Czy go kijem czy pałą, na jedno wychodzi ;) Jakby nie patrzeć to nie są takie same grzałki, mają ten sam opór, co jest całkiem nieistotne, ale ta z SS-a ma dwa razy więcej, zwojów, a więc i 2 razy większą powierzchnię grzewczą, więc przy zadanej wydajności cieplnej w mW/mm2 trzeba jej trza dostarczyć dwa razy tyle pałera z zasilania. Trzyma się kupy? Trzyma :) Opór nie ma mieć dla ciebie znaczenia. Pozbądź się go z głowy, a życie stanie się prostsze :idea:

Zrób 7 zwojów tego SS-a na fi 2,5, może jeszcze z odstępami, a co ;) i będziesz zadowolony 8) Przyjmij na start 160 mW/mm2, zawsze możesz go zwiększyć mocą zasilania ;)

Jest dobrze, wszyscy doradcy myślą podobnie więc raczej poprawnie :lol:
Awatar użytkownika
By Timi
#1782012
A najprościej to ilość "żelastwa" do rozgrzania. Im go więcej, tym większa jest potrzebna moc, a co za tym idzie powierzchnia odparowywania, zużycie LQ, wielkość chmury, a czasem i smak. Choć to ostatnie niekoniecznie.
Ostatnio zmieniony 16 maja 2017, 22:06 przez Timi, łącznie zmieniany 1 raz.
By Math13
#1782013
@bofh @Timi i @wszyscy. Dzięki. Zrozumiałem teraz. Przynajmniej taką mam nadzieję.
Siądę jutro jeszcze raz do tego programu i pokombinuję. On mi pozwoli sprawdzić i na 100% potwierdzić Wasze wyjaśnienia.
Po prostu nie wiedziałam na co patrzeć.

Odpisałem też wcześniej, ale ja po prostu nie nadążam za wami :!: :D
Ostatnio zmieniony 16 maja 2017, 22:08 przez Math13, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By rafal180
#1782014
Math13 pisze:2) Drugi i ważniejszy dla mnie problem, to sugerowane ustawieni moda (na dole po prawej stronie) w zależności od ukręconej grzałki.
Nie bardzo to rozumiem, bo wydawało mi się, że moc sugerowana nie zależy od rodzaju drutu, ale od oporności grzałki (ewentualnie pośrednio od ilości zwojów i grubości drutu).
Aby było łatwiej wyjaśnić mój problem podam może przykład, na początek dla grzałki z pojedyńczego drutu.
Robię 2 identyczne grzałki o w miarę dużej oporności, aby móc je używać na niskich mocach (dla mnie niskie to max. 18W, a lepiej jeszcze niżej) i sprawdzić na której lepiej smakuje liquid.
Założenie moje jest takie, że obie maja mieć dokładnie po 1,2 ohm z drutu o identycznej średnicy (AWG 28) i nakręcone na tej samej średnicy wiertełka (2,5 mm). Z tym, że jedna z Kanthal A1, a druga z SS 361L. Dla obu grzałek program oczywiście wyliczy mi inną ilość zwojów, aby osiągnąć żądany opór 1,2 ohm. I to jest logiczne, bo oba druty mają inny opór własny.
I tutaj nie rozumiem i jestem zdziwiony. Bo dla grzałki z Kanthal A1 , dla osiągnięcia strumienia cieplnego 210 mW/mm2 (temperatury grzałki?) "steam-engine" sugeruje moc moda 12W. A dla identycznej grzałki i identycznego strumienia cieplnego 210 mW/mm2 (temperatury grzałki?), ale wykonanej z SS 316L "steam-engine" sugeruje moc moda ponad dwukrotnie większą, czyli 23W.


Tak, oporność grzałki nie ma znaczenia do tego na jakich mocach chcesz wapować tzn. wynika to z masy grzalki, która jest większa przy drutach o większej średnicy (grubszych), które mają niższą oporność, a tym samym przyjęło się skrót myślowy, że niska oporność to grubszy drut, a jak grubszy drut to większa moc aby go rozgrzać. Z drugiej strony wysoka oporność to cięnki drut, a jak cięnki drut to mała moc potrzebna do jego rozgrzania. I tak, jak na steam-engine wychodzi Ci z kanthala A1 oporność 1,2om przy powiedzmy 7 zwojach to z SS przy tej samej średnicy drutu co kanthal musisz zrobić grzalkę też z 7 zwojów, a nie z 14 by wyszło 1,2om. Przy 7 zwojach SS opór wyjdzie dwukrotnie mniejszy niż na kanthal A1 tj. w podanym przykładzie wyjdzie 0,6om. Przy podanym założeniu, że chcesz uzyskać 210mW/mm2 to na kanthalu przy oporze 1,2om potrzebujesz 12W i na SS przy oporze 0,6om też potrzebujesz 12W. Podany współczynnik 210mW/mm2 nie jest temperaturą grzałki tj. to nie znaczy, że grzałka ma 210C, ale przedział dla większości waperów jest między 150-250, przy czym 150 to chłodny dymek, a 250 gorący. Krótko mówiąc celem uzyskania podobnych doznań na dwóch różnych drutach o tej samej średnicy (np. Kanthal i SS) należy budować grzałki zawierające tą samą ilość zwojów, a nie ten sam opór.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
By bofh
#1782016
@Math13 Spoko, najprostsze to nie jest, ale na szczęście do bólu logiczne. Widzę, że będzie dobrze *GOOD* I pamiętaj, że paruje powierzchnia drutu, to jest klucz do efektywności grzałki 8)
By Math13
#1782019
@rafal180 jeszcze więcej mi wyjaśniłeś (rozjaśniłeś). :beer:
O tym właśnie myślałem (temperatura dymku, a nie grzałki), ale nie wiedziałem jak to ująć.
Napisałem 210, bo lubię lekko ciepły dym, nie gorący. I w innych postach koledzy z forum właśnie dla takiego dymu sugerowali poruszać się w okolicach 210. Tylko nie wiedziałem jak ten parametr powiązać z drutem i jego skręcaniem.
Teraz już chyba wiem.

Musze koniecznie opanować ten steam-engine. Chociaż zakładka "Wire Wizard" to dla mnnie coś nowego. Musze pomalutku ja rozgryźć.
@Kormiro wskazał mi jak zacząć więc będę walczył.
Po prostu do tej pory tylko patrzyłem na zakładkę wcześniej "coil wraping". A nią nie osiągnę tego co zamierzam. Dodatkowo więcej mi namieszała niż pomogła.

Ale @koledzy mnie naprostowali. Super :!:
Awatar użytkownika
By Kormiro
#1782036
Math13 pisze: Musze koniecznie opanować ten steam-engine. Chociaż zakładka "Wire Wizard" to dla mnnie coś nowego. Musze pomalutku ja rozgryźć.

Na początek zapoznaj się z terminami występującymi w symulatorze. Obserwuj jak zmieniają się pojemność cieplna, gęstość strumienia ciepła, powierzchnia, rozmiary i inne parametry różnych grzałek. Wyłapiesz zależności i jesteś w domu. To bardzo przydatny symulator. Jeśli będziesz używał atomizerów z różnym przepływem powietrza, to wyłapiesz też zależności między grzałką a przepływem powietrza.
Mnóstwo zabawy. ;)
By Math13
#1782182
@koledzy jednak będę musiał jeszcze was pomęczyć.
Z tym, że moje wywody będą raczej bardzo szczegółowe przez to i przydługie.
Podsumowaniem ich będą 2 ostanie akapity i wcale się nie pogniewam, gdy ktoś od razu tam się uda. :wink:

Siedzę na Steam Engine już kilka godzin i nie do końca daję rade coś sensownego skonstruować.
Zrozumiałem już zależności pomiędzy: rodzajem drutu, jego grubości, ilości zwojów, masy drutu w zbudowanej grzałce i jak to się przekłada na moc i ciepło dymu. Oporem się nie przejmowałem, bo tak jak tłumaczyliście mi, zrozumiałem, że on jest jedynie wartością drugożędną. Nie jest istotny.
Moim zadniem najlepiej, aby w Steam Engine zamiast konieczności podawania tej nieszczęsnej oporności (w Coil Wraping) można było podać moc na jakiej chce się wapować aby osiągnąć daną temperaturę i wszystko byłoby prostsze. Niestety tak prosto nie jest. :(
Jedyne co do mnie dotarło po tych godzinach nauki i próbowania różnych setupów to to, że mogę zapomnieć o używania niskich mocy dla bardziej skomplikowanych grzałek. Jakiś Twister jeszcze i to najwyżej na Kanthal'u np. 2 x 28 AWG na fi 2,4 może uda się wapować do max. 15 W. Ale wówczas zwojów można zrobić max. 4-5.
O Clapton, Fused Clapton itp. a do tego na SS lub Ti , aby uzyskać lepszy smak i wydobyć głębie aromatu z liquidu, można zapomnieć na niskich mocach. :(

Przechodząc teraz do zakładki Wire Wizard. Poległem! Nie ogarniam jak wcielić w życie Wasze rady.
Nawet gdy próbowałem zacząć od ciekawszej grzałki, ale w miare prostej, czyli Kanthal A1 i Clapton 28/32.
Nie widzę tam nigdzie mocy. Jak ją porównać - przeliczyć na zmieniającą się pojemność cieplną, gdy nigdzie parametru mocy nie pokazano?

Kormiro pisze:...
Grzałki bardziej skomplikowane możesz policzyć w steam-engine.org w zakładce wirewizard. Liczysz z perspektywy grzałki i odpowiednio dobierasz druty, żeby uzyskać to, co chcesz. Zwracaj uwagę na pojemność cieplną. Pokazuje ilość energii potrzebnej do rozgrzania drutu. Jeśli chcesz używać niskich mocy, to przyjmujesz jakąś wartość, na przykład 15W i przeliczasz jaką pojemność cieplną powinna mieć grzałka, żeby wystarczyło jej 15W. Potem dobierasz do atomizera wielkość grzałki i średnice drutów.... :/


"Liczysz z perspektywy grzałki", czyli prawy dolny róg - Clapton Wire? Tak też zaczynam. Wybieram drut i jego średnicę.
"Zwracaj uwagę na pojemność cieplną" - czyli lewa dolna tabelka wyników, parametr Heat capacity? OK, widzę, że on się zmienia.
"przyjmujesz jakąś wartość, na przykład 15W" - gdzie przyjmuję ta wartość? Utknąłem, bo nie widzę takiego parametru do wyboru.
"i przeliczasz jaką pojemność cieplną powinna mieć grzałka, żeby wystarczyło jej 15W" - tego to już zupełnie nie rozumiem i nie umiem przeliczyć.
"Potem dobierasz do atomizera wielkość grzałki i średnice drutów" - czyli tabelka na górze po lewej stronie - Coil setup? To widzę i rozumiem, że trzeba wpisać średnicę, ilość zwojów itd.
Tylko co z tą mocą ?!

Kormiro pisze:...
Na początek zapoznaj się z terminami występującymi w symulatorze. Obserwuj jak zmieniają się pojemność cieplna, gęstość strumienia ciepła, powierzchnia, rozmiary i inne parametry różnych grzałek. Wyłapiesz zależności i jesteś w domu. To bardzo przydatny symulator. Jeśli będziesz używał atomizerów z różnym przepływem powietrza, to wyłapiesz też zależności między grzałką a przepływem powietrza.
Mnóstwo zabawy. ;)


Z terminami się zapoznałem i zależności chyba też wyłapałem.
Próbowałem konstruować różne grzałki z różnych materiałów i o różnej budowie. I widzę jak dla nich zmieniają się parametry w oknie po lewej stronie.
Z nich wszystkich najważniejsza jest chyba pojemność cieplna - Head capacity.
Z tym, że nadal nie potrafię na tej podstawie nic powiedzieć o mocy jaka mnie interesuje.
Nawet tak jak poniżej próbowałem w Wire Wizard. Zaczynam naukę od pojedynczego drutu SS 316L, który mam w szufladzie.
W tabelce "Temperature Control" ustawiam np. 200 C, materiał SS 316L. Aby to miało sens na dole w "Wire builder" wybieram Single wire i oczywiście również SS 316L - Round.
Wówczas w tabelce "Temperature Control" wyświetla się informacja z wartością oporności na pomarańczo:
"The wire you have built has a resistance factor of 1.16800 at this temperature."
Istotna dla mnie jest ta wartość oporności: 1.16800
Przechodzę ponownie do "Wire builder" i wybieram średnicę swojego drutu, czyli AWG 28. (SS 316L już wcześniej był wybrany więc go nie ruszam).
Teraz przechodzę do pierwszego okna po lewej "Coil setup" i cały czas obserwując zmieniające się wyniki (na dole po lewej), buduje taką grzałkę, aby otrzymać wartość rezystancji jak najbardziej zbliżoną do tej którą wskazał wcześniej program (czyli: 1.16800).
Udaje mi się zbudować grzałkę na fi 3, zwojów 10,5 itd , która będzie miała oporność: "Results - Resistance 1.160".
Super. I z tego wszystkiego wyciągam wnioski, że dla tej rezystancji będzie mi się fajnie wapowało na 200 °C .
I tyle? Bo pozostałe parametry z tabelki "Results"raczej są tylko czysto informacyjne. Np. wyszło, że Pojemność cieplna - Heat capacity 40.53 mJ/K.
A gdzie moc? O nią przecież szczególnie mi chodziło.Chciałem dowiedzieć się czy będę mógł dla powyższej grzałki używać niskich mocy.
https://drive.google.com/file/d/18ieIzkUylssHEfBBMk79FGixXwCRzntdTA/view?usp=sharing
Obrazek

Poniżej kolejny zrzut ekranu.
Na nim starałem się pokazać, że podobną operację przeprowadziłem dla Clapton 28/32 z SS 316L 28/32, tak konstruując grzałkę, aby uzyskać zbliżoną (sugerowaną przez program dla temp. 200 °C oporność 1.16800). Udało mi się więc zbudować Claptona o oporności: "Results - Resistance 1.168".
Oczywiście dla tego Claptona w rezultatach pokazał się zupełnie inny wynik Pojemności cieplnej - Heat capacity 195.81mJ/K
Jest on ponad 4-krotnie większy niż wcześniejszy, czyli dla grzałki z pojedynczego drutu SS 316L. Tylko co z tego wynika?
Nadal nic mi to nie mówi. Gdzie jest wartość mocy?
https://drive.google.com/file/d/1RMG5qw6zKm_jhZB1OmX0NctAodXr9OX_jg/view?usp=sharing
Obrazek

Nie liczę za bardzo na to, że ktoś będzie miał cierpliwość czytać powyższe.
Chciałem po prostu podsumować jakoś to wszystko i pokazać, że naprawdę próbowałem. Ale to jest dla mnie jak *MUR*
W każdym razie za wszelką pomoc jeszcze raz @wszystkim dziękuję. Pewne wnioski i naukę z nich wyciągnąłem.

Liczę jedynie, że może ktoś kiedyś stworzy przyjaźniejszy program, lub poprawi Steam Engine.
Tak aby przy budowie grzałki zamiast podawać nie przydatną do niczego jej oporność, można było podać wartość mocy na której zamierzamy wapować.
W dobie szybko rozwijających się modów elektronicznych, moim zdaniem moc jest o wiele bardziej przydatnym parametrem niż oporność.
Ostatnio zmieniony 18 maja 2017, 22:53 przez Math13, łącznie zmieniany 7 razy.
Awatar użytkownika
By rafal180
#1782196
Moim zdaniem zbyt to sobie komplikujesz. Póki co działaj tylko na zakładce Coil Wraping. Wybierasz drut i jego średnicę, oporność oraz średnicę grzałki i patrzysz ile wyszlo zwoi oraz czy head capacity jest na zielono lub lekko pomarańczowo, a następnie na dole w heat flux wpisujesz ulubioną wartość temperatury dymu np. 180mW/mm2 i program wskaże Ci ilość W potrzebną do uzyskania wskazanego heat flux. Jeśli ilość Watów Ci się nie podoba (za dużo lub zamalo) lub ilość zwojów to zwiekszasz lub zmniejszasz opornść grzałki, aż Ci się spodoba ilość zwojów i ilość Watów

Edit: steam-engine jest dobry do zwykłych grzałek, a do bardziej skomplikowanych grzałek lepiej ściągnij sobie na androida lub ios Polską aplikację Vape Tool (Android) Coil Builder (ios) gdzie bardzo łatwo i prosto jest budować różnego rodzaju claptony i alieny :)
By Math13
#1782224
@rafal180 tak dla prostych grzałek będę musiał posłować się na zakładką Coil Wraping.
Ale i tak widzę, że ciężko będzie uzyskać coś fajnie smaczącego z SS lub Ti na niskie moce.
Natomiast chciałem zacząć zabawę z Claptonami i pochodnymi stąd moje zainteresowanie tym tematem.
Myślałem o przejściu krok wyżej z amatora do średnio zaawansowanej grupy waperów. Po pierwszych tygodniach zabawy z modami, atomizerami chciałem zacząć na poważnie cieszyć się własnymi setupami i poznawać nowe doznania smakowe.
Miałem tylko jedno zastrzeżenia, aby pozostać na niskich mocach wapowania. Reszta mogłaby ewaluować i zmieniać się (rozwijać) z czasem.
Zostałem jednak chyba sprowadzony na ziemię. Bo albo ciekawe grzałki, albo niskie moce. Szkoda.

Mam oczywiście też "Vape Tool Pro", ale w nim nie do końca rozgryzłem jeszcze opcji "sweet spot" więc mało go używam.
Bo gdy próbuję w nim skonstruować jakąś złożoną grzałkę to sugeruje mi śmiesznie małą ilość zwojów. Np. 1 max 2 zwoje. Przecież do "długopisu" zmieszczę więcej. :lol:
Awatar użytkownika
By rafal180
#1782226
Jak chcesz małe moce na grzałkach typu claptony to muszą być bardzo cienkie druty. Drut claptony typu 26/32 jest za gruby, chyba że przy 2-3 zwojach lub średnicy grzałki <1,5mm, co ma mały sens. Do małych mocy potrzebujesz claptona np. 28-30/36-38 i wszystko będzie pasowało tj. zrobisz 6-8 zwojów na średnicy 2,5-3,0mm i uzyskasz spokojnie odpowiedni heat flux przy mocy do 15W.
Zabawę zaczyna się od normalnych prostych drutów, a następnie można próbować claptony i tak proponowałbym zacząć zabawę. Nie masz czego żałować budując grzałki na prostym drucie, bo jeśli chodzi Ci o smak to claptony nie dadzą Ci jakiś lepszych doznań niż normalna grzałka z drutu prostego. Szczerze mówiąc to nie wiem czy clapton da jakikolwiek lepszy smak niż drut prosty (to jest chyba bardziej efekt placebo) ale po zabawie z prostym drutem proponuje zabawę z claptonem i ocenienie samemu.

Sweet spot podaje wartość zalecanej mocy (watów) i tyle. W Vape Tool wybierasz jakiego chcesz claptona, aliena itd... wraz z doborem rdzenia, średnicy itd... i program podaje wartość mocy w jakiej dana grzałka powinna być wykorzystywana np. od 10W do 25W oraz zalecaną wartość mocy tzw. sweet spot np. 16W. I sam sobie sprawdzasz co Ci najlepiej odpowiada we wskazanym zakresie mocy mając na wzgledzie, że program zaleca 16W ale tobie może odpowiadać np. 13W lub 18W.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
By Kormiro
#1782339
Nie widać zrzutów, więc nie wiem do którego symulatora się odnosisz.
Wszystkie potrzebne informacje masz w steam engine.
Przykład moich obecnych grzałek w dripperze:
Obrazek

    Biorę pojemność cieplną (heat flux) - 144,42 (mJ/K)
    i mam wzór do wyznaczenia temperatury - mJ/K
    potrzebuję 144,42 mJ, żeby temperatura grzałki wzrosła o 1 °K
    w naszym przypadku mogę przyjąć, że 1 °K = 1 °C (nie będę wyjaśniał dlaczego)
    1J = 1W*1sek
    Muszę dostarczyć 144,42 mW przez 1 sekundę, żeby temperatura drutu wzrosła o 1°C
    Przyjmuję jakąś moc, której chcę używać. Z głowy. Na przykład 30W, bo to pojemność cieplna jednej grzałki a chcę używać dwóch grzałek na 60W, która to moc jest adekwatna do przepływu powietrza w moim dripperze (swobodny przepływ). Na podstawie informacji, że grzałka chłodzona jest powietrzem wnioskuję, że im mniej powietrza przelatuje wokół grzałki, tym gorzej jest chłodzona.
    Dzielę te 30W przez pojemność cieplną 144,42 i mnożę przez 1000 (bo miliwaty są 1000 razy mniejsze od watów)
    wzrost temperatury drutu wynosi 207,72 °C w ciągu jednej sekundy. w ciągu dwóch sekund 207,72 °C *2 itd. (bez chłodzenia)
    Jak chcesz uzyskać moc z pojemności to mnożysz pojemność cieplną przez temperaturę (którą chcesz uzyskać) i dzielisz przez 1000.
Gdy dobieram moc "na czuja", to z obliczeń wychodzi mi wynik w okolicach 200 °C/sek. W atomizerach ze swobodnym przepływem powietrza (dripper) i bez wcześniejszego liczenia. Tanki dostają mniej mocy przy takim samym przepływie powietrza, bo jest gorszy transport płynu, który też odbiera ciepło z grzałki. Zazwyczaj (w moim przypadku) liczony wzrost temperatury wynosi 170-210 °C na sekundę.
Jak chcesz porównywać zmiany w grzałkach, to wprowadzasz dane do steam engine, kopiujesz dane grzałki do arkusza kalkulacyjnego, zmieniasz jeden parametr (na przykład grubość owijki), kopiujesz, zmieniasz, kopiujesz, zmieniasz, kopiujesz i masz dane do analizy, wykresów i dalszej zabawy.
Awatar użytkownika
By rafal180
#1782358
Zastanawia mnie tylko po co dokonywać tyle obliczeń, co dzięki temu zyska waper, który pierwszy raz w życiu będzie zakładał claptona ? Nie prościej wprowadzić jakieś dane drutu (rodzaj, średnica, ilość zwojów itd...) i zobaczyć ile potrzeba W by osiągną heat flux w okolicach 200 i tyle. Jak się nie podoba ilość W to zmienić parametry drutu aż się spodoba.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
By berto
#1782361
Ja pierdziu wy to macie problemy. :lol: Biorę drut, robię grzałę, zakładam nośnik, zalewam. Ustawiam moc na czuja i wapczę. Nie korzystam z żadnych kalkulatorów bo i po co?
By Syrus
#1782373
bofh pisze:Opór nie ma mieć dla ciebie znaczenia. Pozbądź się go z głowy, a życie stanie się prostsze :idea:


Nie pozostaje mi nic innego, tylko przybić brawo. Akurat zupełnie przypadkiem dorwałem się do claptona 0,3/0,2, 7 zwojów w ukochanym Kajtku, opór w okolicach 1,6, czyli niby duży, ale chmurzy elegancko, a smakuje jeszcze lepiej. I to wszystko na 17W. Opór to tylko cyferka, która napędza grzałki fabryczne i gimnazja, ostatnio się o tym coraz mocniej przekonuję :D

Berto - kalkulatory dla początkujących są pomocne, bo nieznajomość tematu może zaszkodzić. Wiadomo - im więcej wprawy, tym mniej pomocy dydaktycznych potrzeba, ale korzystanie z nich to nie siara tylko zdrowy rozsądek, żeby nie wypaliło mózgu (razem z połową twarzy).
Awatar użytkownika
By Kormiro
#1782377
rafal180 pisze:Zastanawia mnie tylko po co dokonywać tyle obliczeń, co dzięki temu zyska waper, który pierwszy raz w życiu będzie zakładał claptona ? Nie prościej wprowadzić jakieś dane drutu (rodzaj, średnica, ilość zwojów itd...) i zobaczyć ile potrzeba W by osiągną heat flux w okolicach 200 i tyle. Jak się nie podoba ilość W to zmienić parametry drutu aż się spodoba.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Powód jest zawsze ten sam. Zrozumieć, co się dzieje z grzałką.
Nie ma oczywiście żadnego powodu by ktokolwiek robił jakiekolwiek obliczenia. Nie ma również żadnego powodu, aby ktokolwiek musiał szukać jakichkolwiek informacji na jakimkolwiek forum. Nie ma obowiązku wiedzieć, co się robi.
Awatar użytkownika
By bofh
#1782384
@Kormiro O, to, to! *GOOD*

Do trawnikowych złotych myśli poproszę tego posta 8)
By Math13
#1782457
Kormiro pisze:Nie widać zrzutów, więc nie wiem do którego symulatora się odnosisz.
...

Poprawiłem. Zrzuty powinny teraz być widoczne.

Przeczytałem Twoje uwagi i zalecenia wnikliwie.
Wskazany przez Ciebie sposób obliczeń jest dla mnie zrozumiały i będę się do niego stosował.
Jutro na spokojnie w arkuszu kalkulacyjnym stworze sobie schemat do obliczeń i dam znać jakie efekty.
Ale już widzę, że będzie dobrze, bo świetnie i zrozumiale to wyłożyłeś. :beer:
By Math13
#1782459
Math13 pisze:
Kormiro pisze:Nie widać zrzutów, więc nie wiem do którego symulatora się odnosisz.
...

Poprawiłem. Zrzuty powinny teraz być widoczne.

Przeczytałem Twoje uwagi i zalecenia wnikliwie.
Wskazany przez Ciebie sposób obliczeń jest dla mnie zrozumiały i będę się do niego stosował.
Jutro na spokojnie w arkuszu kalkulacyjnym stworze sobie schemat do obliczeń i dam znać jakie efekty.
Ale już widzę, że będzie dobrze, bo świetnie i zrozumiale to wyłożyłeś. :beer:



rafal180 pisze:Zastanawia mnie tylko po co dokonywać tyle obliczeń, co dzięki temu zyska waper, który pierwszy raz w życiu będzie zakładał claptona ? Nie prościej wprowadzić jakieś dane drutu (rodzaj, średnica, ilość zwojów itd...) i zobaczyć ile potrzeba W by osiągną heat flux w okolicach 200 i tyle. Jak się nie podoba ilość W to zmienić parametry drutu aż się spodoba.
...

Masz rację oczywiście, tyle, że wśród tych parametrów do zmiany jest jeszcze ta nieszczęsna oporność, którą również należy wpisywać.
A ja bym wolał się nią nie przejmować i bazując na drutach jakie posiadam stworzyć sobie fajna grzałkę na niskie moce, pomijając jej oporność, która do niczego mi nie jest potrzebna.
Niech sobie będzie jaka bądź i ja nie chce jej narzucać w "Coil wrapping".

Sposób @Kormiro choć wydaje się bardziej skomplikowany, tak faktycznie pozwala mi osiągnąć to co zamierzam. I po stworzeniu sobie schematu w np. Excelu będzie to śmiesznie proste.
W "Wire wizard" ustawiam własnie drut (jego parametry), rodzaj grzałki i nie obchodzi mnie żaden opór. Niech sobie będzie mały, duży - nie istotne. Tam go nie muszę podawać.
Chcę pewną moc na danej temperaturze i ją sobie wyliczę tak jak opisał @Kormiro
Awatar użytkownika
By Kormiro
#1782460
Math13 pisze:"The wire you have built has a resistance factor of 1.16800 at this temperature."


Ten tekst oznacza, że wartość temperaturowego współczynnika rezystancji (TCR) drutu SS 316L w temperaturze 200 °C wynosi 1,168.
To nie ma związku z doborem mocy w trybie regulowanej mocy. Używając kontroli temperatury bierzesz pojedynczy drut, nawijasz grzałkę z odstępami i ustawiasz zasilanie w tryb TC z zadaną temperaturą a elektronika na podstawie oporności drutu stalowego wylicza jego temperaturę i odcina zasilanie, gdy uzna za stosowne. Możesz sobie ustawić moc według własnego widzimisię, bo elektronika powinna dbać o utrzymanie zadanej temperatury. Wyliczanie potrzebnej mocy z pojemności cieplnej jest przydatne wtedy, gdy nie używasz kontroli temperatury.

PS jakie masz druty?
Awatar użytkownika
By bofh
#1782463
Szacuneczek @Kormiro - dobry człowiek z Ciebie 8) Temat kopalnią wiedzy jest *GOOD* Pozdrawiam serdecznie *PIWKO*
Awatar użytkownika
By miblah
#1782471
Niniejszym się dopisuję do słów @bofh'a. Chciałem to już napisać kilka postów temu. @Kormiro
By Krasnal45
#1782491
Kormiro pisze:Możesz sobie ustawić moc według własnego widzimisię, bo elektronika powinna dbać o utrzymanie zadanej temperatury.

Taka tylko drobna uwaga *BLUSH* Teoretycznie masz rację, ale ustawiając np 10W, trudno będzie osiągnąć zadaną temperaturę, 20W będzie ok, ale np. po 3s, a 30W i temperatura osiągnięta w 0.5s
By Math13
#1782507
Kormiro pisze:...
PS jakie masz druty?


Obecnie mam: SS 316L AWG 28 , SS 316L AWG 26 , Titanium Ti AWG 28
Czekam na dostawę: Clapton Kanthal A1 AWG 28/32. Najcieńsze jakie namierzyłem.
Ale już widzę, że ten zakup będzie nietrafiony. Dzięki Twoim podpowiedzią wiem teraz, że jednak ten Clapton będzie nadal za gruby na niskie moce.
Najchętniej kupiłbym jakiś Clapton cieńszy np. 30/36-38. Wertuję internet od dłuższego czasu i niestety nigdzie takiego nie mogę namierzyć.
Ostatecznie nawet zainwestowałbym w gotowe cieniutkie grzałki Claptonowskie, które przy temp. 200 C, pozwalałyby wapować na max. 10-15 W.
Jednak takich również nigdzie nie znalazłem.
Przeważnie wapuję liquidy mentholowe lub owocowe ale z dodatkiem Koolady, więc max. temperatura dymu jaka jest tutaj dla mnie akceptowalna to właśnie 200 C.
Kręcę więc na razie z SS 316 AWG 28 i Ti AWG 28 pojedyncze grzałki na średnicy 2,3 - 2,4 mm z max. 4 - 5 zwojami. Ale wiem, że smak, który na nich otrzymuje nie jest na pewno rewelacyjny.
Próbowałem parę Twisted'ów na tych drutach i zauważyłem wyraźnie lepszy efekt smakowy, ale wówczas musiałem niestety podnieść moc na min. 30 W i bateria LGHG2 w Pico starczała na niecałe pół dnia.

P.S.
W sklepie "studioprotoplast" (Studio Resistance) też takich grzałek nie widzę.
Tzn. niby można wybrać: Fused Clapton (AWG 38 clapton wrap), średnica rdzeni Kanthal D 0,25 , na fi 2,5 mm. Ale one chyba są na 2 drutach wewnątrz ?
Więc dla minimalnej ilości 5 zwojów z która tą 2-rzyłową grzałkę chciałbym zamówić, musiałbym dla osiągnięcia 200 C i tak używać przynajmniej 25 W mocy.
Awatar użytkownika
By Kormiro
#1782517
Math13 pisze:Fused Clapton (AWG 38 clapton wrap), średnica rdzeni Kanthal D 0,25 , na fi 2,5 mm. Ale one chyba są na 2 drutach wewnątrz ?
Więc dla minimalnej ilości 5 zwojów z która tą 2-rzyłową grzałkę chciałbym zamówić, musiałbym dla osiągnięcia 200 C i tak używać przynajmniej 25 W mocy.

Pojemność cieplna opisanej grzałki wynosi około 46 mJ/K. Gdybyś jej dał 25W, to wzrost temperatury w pierwszej sekundzie wyniesie jakieś... 540 °C a w dualu około 270 °C.
Math13 pisze:Obecnie mam: SS 316L AWG 28 , SS 316L AWG 26

Z tymi drutami, używając zasilania regulowanego, swobodnie można osiągnąć oczekiwany przez Ciebie wynik. Do Taifun GT3 grzałka o średnicy kanału powietrznego, z odstępami, lub bez (koniecznie trzeba usunąć przebicia). Długość grzałki o długości łącznika między korytkami.
Obrazek
Swobodnie powinieneś się zmieścić w 15W z drutem SS 316L AWG 26. Drut tytanowy tylko do TC i grzałki tylko z odstępami. Bez grzania na sucho.
Krasnal45 pisze:Teoretycznie masz rację, ale ustawiając np 10W, trudno będzie osiągnąć zadaną temperaturę, 20W będzie ok, ale np. po 3s, a 30W i temperatura osiągnięta w 0.5s

Oczywiście, że oczywiście. Użyłem skrótu myślowego, który może być źle zrozumiany. Elektronika nie podniesie mocy, żeby uzyskać zadaną temperaturę. Może tylko ograniczyć, gdy uzna, że zadana temperatura została osiągnięta.
Awatar użytkownika
By Kormiro
#1782582
Stoję na stanowisku, że każdy powinien kupować gdzie mu pasuje i że w 99 przypadkach na 100 nie należy pytać sprzedawcy o porady, dotyczące zakupów.
Nie mogę udzielać porad na temat własnych produktów poza wyznaczonym działem.
Wypowiadam się na tematy związane z grzałkami typu DIY, znaczy zakładam, że celem jest DIY.

Dyskusja przeniesiona do wątku STUDIO RESISTANCE.
M.
Smoant Levin PK-mały,wielki pod

https://i.ibb.co/k3tQNQN/vape-poland[…]

Zastanawiałeś się kiedyś, ile może kosztować najd[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.