By Haze - 26 maja 2014, 10:23
Posty: 2106
Rejestracja: 03 lut 2013, 16:18
Posty: 2106
Rejestracja: 03 lut 2013, 16:18
- 26 maja 2014, 10:23
#1089375
Skoro jest Wola Ludu to zaczynamy testy obciążenia ciągłego batek. Na początek 18350-tki.
Baterie te zostały już sprawdzone jeśli chodzi o działanie na elektronikach, i użytkownicy mechaników mogli co nieco wywnioskować z tych testów, ale niestety nie dostali kluczowej dla nich informacji, czyli jak zachowują się te baterie przy dużym obciążeniu prądowym. Zresztą wydaje się (przynajmniej mi), że ta cecha jest najlepszym wyznacznikiem jakości i solidności wykonania baterii, więc korzyść z takich testów jest niejako podwójna.
ZAŁOŻENIA
Pierwsze pytanie jakie powstało to przy jakiej rezystancji robić te testy?? Pierwotnie pomyślałem o 1 ohmie, ale przy takiej rezystancji uzyskiwałem w obwodzie prąd około 3,5A (ze względu na wszystkie spadki po drodze), tak więc było to właściwie powtórzenie warunków jakie miały baterie podczas testów na elektroniku - żadne wyzwanie jeśli chodzi o wydajność prądową (dla większości batek).
No to co? No to 0,5 ohma I teraz w obwodzie płynie około 6,5A i to już jest jakieś tam wyzwanie. Tutaj również zaznaczam żeby się nie dziwić, że prąd nie wynosi ponad 8A - odpowiadają za to straty w obwodzie, zwłaszcza na dość długich kablach do amperomierza. Tak że przekładając to na rzeczywistość to model pomiarowy odpowiada mechanikowi, który ma straty na poziomie 0,2-0,3V z zamontowaną grzałka 0,6-0,7 ohma.
Oczywiście ktoś może powiedzieć, że taki prąd jest "niesprawiedliwy" dla batek 18350 ponieważ spora część z nich nie jest w ogóle dedykowana do takich zastosowań. W sumie to się zgadzam, ale nie ma sprawiedliwości na tym świecie .
METODYKA POMIARÓW
Układ pomiarowy pokazałem już w wątku ankietowym ale powtórzę:
a) bateria została osadzona w ładowarce, w której oczywiście zaizolowałem piny,
b) obciążeniem batki był rezystor mocy 0,5 ohma (50W) podłączony:
- z jednej strony poprzez łącznik,
- z drugiej przez multimetr robiący za amperomierz (lewy, większy miernik),
c) do zacisków baterii zostały też doprowadzone:
- woltomierz (mniejszy multimetr),
- termopara ze zwykłego termometru "samochodowego" (w okolice pina plusowego).
W efekcie możemy obserwować:
- prąd w obwodzie,
- napięcie baterii,
- temperaturę okolic pinu plusowego.
Pomiary były kończone w momencie kiedy napięcie baterii osiągało okolice 3V (czasami trochę mniej jeśli brakowało paru sekund do pełnej minuty). Przy takim napięciu na mechaniku praktycznie nie da się już wapować ...
OBIEKTY POMIARÓW
Niestety po pomiarach na elektronikach trochę za szybko sprzedałem część batek więc zostały mi tylko:
1. UF XSL - UltraFire XSL 1200 mAh.
2. TF IMR - TrustFire IMR 800 mAh.
3. AW1 - AW IMR oryginał 700 mAh (dzięki E-JACK).
4. DKL - D.K.L. battery 900 mAh.
5. Efest Purple - high drain 700 mAh.
Wszystkie ładowane pomiędzy 6-10 razy.
Na pewno dokupię jeszcze tradycyjnego Efesta v2 i klona AW bo te 2 firmy uzyskały bardzo ciekawe wyniki (o Efeście napiszę trochę później).
CZYTANIE WYNIKÓW POMIARÓW
Każdy kto kojarzy trochę Prawo Ohma nie powinien mieć żadnych problemów. Na wykresach będzie pokazane jak zmienia się napięcie, prąd i temperatura baterii w czasie testu. Pokażę też wykres mocy w obwodzie, która jest oczywiście pochodną prądu i napięcia (P=U*I). Zresztą przy stałej rezystancji również prąd zmienia się proporcjonalnie do napięcia (I=U/R), no ale zrobienie wykresu dla leniwych nie zaszkodzi.
A po czym poznać KIEPSKĄ baterię??
1. Przede wszystkim po dużym spadku napięcia baterii, który trwa od samego początku testu. Jak widać na wykresach w przypadku AW napięcie spada do ~4V, a dla Efesta do ~3,8V. I takie spadki można zaakceptować. Ale jeśli spadek jest sporo poniżej 3,5V (UltraFire) to znaczy, że bateria ZDECYDOWANIE nie nadaje się do takich obciążeń.
2. Oczywiście po krótszym czasie działania - jak widać na wykresach, do osiagnięcia 3V, AW pracuje przez 8 minut, a Ultra tylko 4.
3. Częściowo po szybkim nagrzewaniu się batki. Teoretycznie im większym wyzwaniem dla baterii będzie prąd w obwodzie tym szybciej będzie się ona nagrzewać. Tyle tylko, że może to trochę zależeć od chemii zastosowanej w baterii - mogą być baterie, które niejako "znamionowo" grzeją się bardziej - musieliby tutaj wypowiedzieć się mądrzejsi ode mnie w tym temacie.
WYNIKI - FILMY
Jak już wspominałem te filmiki to generalnie nuda - zdecydowanie lepiej wyglądają wyniki wyciągnięte z nich na wykresy. Dlatego zamieszczam tylko film dla aktualnie najlepszej batki w teście, a jeśli chodzi o pozostałe to wykorzystałem je do wyciągnięcia wyników (oczywiście gdyby ktoś bardzo chciał je zobaczyć to bez problemu mogę udostępnić).
AW IMR oryginał:
Sorry, że filmik jest taki ciemny - przeliczyłem się z oświetleniem.
WYNIKI ZBIORCZE
Najlepsze do ocen porównawczych.
WYNIKI CZĄSTKOWE
Dokładne wartości:
PODSUMOWANIE
AW IMR pokazało pazurki Efest wprawdzie dzielnie goni, ale jednak trochę odstaje. Reszta batek właściwie niespecjalnie nadaje się do takich obciążeń. Ale myślę, że 1-2 ampery mniej i dałyby radę (przynajmniej DKL i TF). UF-XSL odradzam, tak samo jak przy testach na elektroniku.
Ufff,
Baterie te zostały już sprawdzone jeśli chodzi o działanie na elektronikach, i użytkownicy mechaników mogli co nieco wywnioskować z tych testów, ale niestety nie dostali kluczowej dla nich informacji, czyli jak zachowują się te baterie przy dużym obciążeniu prądowym. Zresztą wydaje się (przynajmniej mi), że ta cecha jest najlepszym wyznacznikiem jakości i solidności wykonania baterii, więc korzyść z takich testów jest niejako podwójna.
ZAŁOŻENIA
Pierwsze pytanie jakie powstało to przy jakiej rezystancji robić te testy?? Pierwotnie pomyślałem o 1 ohmie, ale przy takiej rezystancji uzyskiwałem w obwodzie prąd około 3,5A (ze względu na wszystkie spadki po drodze), tak więc było to właściwie powtórzenie warunków jakie miały baterie podczas testów na elektroniku - żadne wyzwanie jeśli chodzi o wydajność prądową (dla większości batek).
No to co? No to 0,5 ohma I teraz w obwodzie płynie około 6,5A i to już jest jakieś tam wyzwanie. Tutaj również zaznaczam żeby się nie dziwić, że prąd nie wynosi ponad 8A - odpowiadają za to straty w obwodzie, zwłaszcza na dość długich kablach do amperomierza. Tak że przekładając to na rzeczywistość to model pomiarowy odpowiada mechanikowi, który ma straty na poziomie 0,2-0,3V z zamontowaną grzałka 0,6-0,7 ohma.
Oczywiście ktoś może powiedzieć, że taki prąd jest "niesprawiedliwy" dla batek 18350 ponieważ spora część z nich nie jest w ogóle dedykowana do takich zastosowań. W sumie to się zgadzam, ale nie ma sprawiedliwości na tym świecie .
METODYKA POMIARÓW
Układ pomiarowy pokazałem już w wątku ankietowym ale powtórzę:
a) bateria została osadzona w ładowarce, w której oczywiście zaizolowałem piny,
b) obciążeniem batki był rezystor mocy 0,5 ohma (50W) podłączony:
- z jednej strony poprzez łącznik,
- z drugiej przez multimetr robiący za amperomierz (lewy, większy miernik),
c) do zacisków baterii zostały też doprowadzone:
- woltomierz (mniejszy multimetr),
- termopara ze zwykłego termometru "samochodowego" (w okolice pina plusowego).
W efekcie możemy obserwować:
- prąd w obwodzie,
- napięcie baterii,
- temperaturę okolic pinu plusowego.
Pomiary były kończone w momencie kiedy napięcie baterii osiągało okolice 3V (czasami trochę mniej jeśli brakowało paru sekund do pełnej minuty). Przy takim napięciu na mechaniku praktycznie nie da się już wapować ...
OBIEKTY POMIARÓW
Niestety po pomiarach na elektronikach trochę za szybko sprzedałem część batek więc zostały mi tylko:
1. UF XSL - UltraFire XSL 1200 mAh.
2. TF IMR - TrustFire IMR 800 mAh.
3. AW1 - AW IMR oryginał 700 mAh (dzięki E-JACK).
4. DKL - D.K.L. battery 900 mAh.
5. Efest Purple - high drain 700 mAh.
Wszystkie ładowane pomiędzy 6-10 razy.
Na pewno dokupię jeszcze tradycyjnego Efesta v2 i klona AW bo te 2 firmy uzyskały bardzo ciekawe wyniki (o Efeście napiszę trochę później).
CZYTANIE WYNIKÓW POMIARÓW
Każdy kto kojarzy trochę Prawo Ohma nie powinien mieć żadnych problemów. Na wykresach będzie pokazane jak zmienia się napięcie, prąd i temperatura baterii w czasie testu. Pokażę też wykres mocy w obwodzie, która jest oczywiście pochodną prądu i napięcia (P=U*I). Zresztą przy stałej rezystancji również prąd zmienia się proporcjonalnie do napięcia (I=U/R), no ale zrobienie wykresu dla leniwych nie zaszkodzi.
A po czym poznać KIEPSKĄ baterię??
1. Przede wszystkim po dużym spadku napięcia baterii, który trwa od samego początku testu. Jak widać na wykresach w przypadku AW napięcie spada do ~4V, a dla Efesta do ~3,8V. I takie spadki można zaakceptować. Ale jeśli spadek jest sporo poniżej 3,5V (UltraFire) to znaczy, że bateria ZDECYDOWANIE nie nadaje się do takich obciążeń.
2. Oczywiście po krótszym czasie działania - jak widać na wykresach, do osiagnięcia 3V, AW pracuje przez 8 minut, a Ultra tylko 4.
3. Częściowo po szybkim nagrzewaniu się batki. Teoretycznie im większym wyzwaniem dla baterii będzie prąd w obwodzie tym szybciej będzie się ona nagrzewać. Tyle tylko, że może to trochę zależeć od chemii zastosowanej w baterii - mogą być baterie, które niejako "znamionowo" grzeją się bardziej - musieliby tutaj wypowiedzieć się mądrzejsi ode mnie w tym temacie.
WYNIKI - FILMY
Jak już wspominałem te filmiki to generalnie nuda - zdecydowanie lepiej wyglądają wyniki wyciągnięte z nich na wykresy. Dlatego zamieszczam tylko film dla aktualnie najlepszej batki w teście, a jeśli chodzi o pozostałe to wykorzystałem je do wyciągnięcia wyników (oczywiście gdyby ktoś bardzo chciał je zobaczyć to bez problemu mogę udostępnić).
AW IMR oryginał:
Sorry, że filmik jest taki ciemny - przeliczyłem się z oświetleniem.
WYNIKI ZBIORCZE
Najlepsze do ocen porównawczych.
WYNIKI CZĄSTKOWE
Dokładne wartości:
PODSUMOWANIE
AW IMR pokazało pazurki Efest wprawdzie dzielnie goni, ale jednak trochę odstaje. Reszta batek właściwie niespecjalnie nadaje się do takich obciążeń. Ale myślę, że 1-2 ampery mniej i dałyby radę (przynajmniej DKL i TF). UF-XSL odradzam, tak samo jak przy testach na elektroniku.
Ufff,