EPF
Masz problem techniczny lub odkryłeś ciekawe rozwiązania? Podziel się z innymi!
By nygusinsky
#1724932
Cześć

Chciałbym zbudować prosty układ. Nie jest to e-papieros, ale coś bardzo podobnego, dlatego pytam się Was i proszę o pomoc.

Układ wygląda tak:
2 lub 3 baterie AA lub 4 AAA >> okablowanie z wyłącznikiem >> grzałka.

Układ w budowie bardzo prosty. Ewentualnie mogę wymienić na jakieś ogniwo. Ale mam problemy z grzałką. Zakupiłem Kilka grubości drutu Kanthala D do prób. Złączyłem 3 baterie AA szeregowo, aby uzyskać wyższe napięcie.
Zrobiłem kilka grzałek dla prób:
1. Kanthal D 0,2 mm 10cm R= 4,3/ 10 cm Ohm
2. Kanthal D 0,4 mm 10cm R= 1,07/10cm Ohm
3. Kanthal D 0,4 mm 20cm R= 2,14/20cm Ohm
Jeszcze mam kilka innych z nawet 0,6 mm, ale nie pamiętam dokładnie jakie miały długości.

Czemu takie długie? Bo nie mają ogrzewać liquidu tylko mają ogrzać probówkę, aby osiągnęła temperaturę do 300 stopni Celcjusza.

Ogólnie rzecz biorąc wszystko gra, liczyłem, sprawdzałem, powinny osiągać takie temperatury jak u Was (gdzieś znalazłem tabelkę z mocą). W waszych grzałkach o podobnych grubościach drutu (widziałem gdzieś kolesia co robił z 0,6 mm) drut rozgrzewa się aż do żółtego koloru. U mnie tylko przez chwilę 0,2 rozgrzał się do pomarańczowego, a potem czerwony. 0,4 10cm rozgrzał się przez chwilę do czerwonego, a potem lipa. Już nie mówię o długości 20cm. Nie mam termometru na wysokie temperatury. Nawet nie mam miernika napięcia, prądu czy oporności. Ale z wyliczeń wszystko się zgadzało. Kable miedziane.

Przykład obliczenia:
Drut Kanthal D 0,4 mm 20cm
U = 4,5V
R = 2,14 Ohm
I = U/R = 2,10 A
P = 2,1 x 4,5 = 9,45 W

Z obliczeń wyszła duża moc, więc powinna być wysoka temperatura. A przy 20cm to nawet nie zmienił koloru.

Grzałka w wyższej temperaturze musi wytrzymać, aby probówka, a raczej powietrze w niej podgrzało się do 300 stopni. Więc i tak probówkę trzeba rozgrzać do takiej temperatury.

Powiecie mi, gdzie ja mam błąd? Co trzeba zmienić, ulepszyć? Co jest nie tak? Zależy mi na bateriach AA, bo są powszechnie dostępne, można je kupić w kiosku, ale ogniwo musi być wielkości e-papierosa (nie boxa), więc jak trzeba będzie kupić ogniwo to kupię.

Z góry dzięki
By nygusinsky
#1724954
Słuchajcie pisałem na elektrodzie, ale zamknęli mi temat, bo fakt, że nie znałem nawet dobrze podstaw, a chciałem zrobić rozbudowany układ. Ale na nim od jednego faceta dowiedziałem się, że z AA jesteśmy w stanie zwarcia nawet 10A wyciągnąć, ale aby jej nie przeciążąć to można wyciągnąć 2, 3A. No kurde tak mi napisał. Czyli kłamał?
No dobra chłopaki to w takim razie muszę kupić jakieś ogniwo dobre tak? Czy potrzebne jeszcze coś do podgrzania do takiej temperatury? Jakie ogniwo kupić w takim razie?

Sorry, ale nie wiem jak ze wzoru na ciepło obliczyć jaką moc potrzebuję do ogrzania do 300 stopni, bo nie mam wartości ciepła właściwego Kanthala. Szukałem i nie znalazłem. Czy inaczej to obliczacie? Będę wdzięczny o podpowiedzi

A dziękuję za przeniesienie. Nie wiedziałem, gdzie to napisać.
Ostatnio zmieniony 09 paź 2016, 22:23 przez nygusinsky, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By Goldi
#1724960
nygusinsky pisze:(...) od jednego faceta dowiedziałem się, że z AA jesteśmy w stanie zwarcia nawet 10A wyciągnąć, ale aby jej nie przeciążąć to można wyciągnąć 2, 3A. No kurde tak mi napisał. Czyli kłamał? Albo mnie ostro wkręcał, chociaż jakoś wcześniej mi pomógł....kurde a takie forum...

To jest akurat prawda, z dobrego akusa AA da się wyciągnąć nawet ponad 20A. Jednak tylko przez chwilę, na dłuższą metę nie da się wyciągnąć takiego prądu. Dlatego w naszych maszynkach używane są ogniwa Li-Ion i obecnie głównie w rozmiarze 18650.
By nygusinsky
#1724969
No właśnie też teraz znalazłem, że można bardzo duże natężenie wyciągnąć. Powiem tak - na długości użytkowania średnio mi zależy. Ważne, żeby kilka razy nagrzało tą probówkę do 300 stopni. Wiem, że nigdy nie uzyskam takiego długiego działania co w e-fajkach, bo wy włączacie na sekundy, a ja muszę nagrzać probówkę do danej temperatury. Ale w sumie zastanawiam się czy pociągną te bateryjki chociaż na 2 takie nagrzania.

Mówicie o tym ogniwie: http://www.hurt.com.pl/akumulator-18650-li-ion-3400-mah-panasonic-ncr-18650b,p11456.html?start=porownywarka;gmc;11456&gclid=CIvcwYjEzs8CFUTbcgodErcOJw ?

To w takim razie jak jestem w stanie obliczyć wymaganą moc do nagrzania takiej grzałki do 300 stopni? Bo ciepła właściwego drutu nie znam.
Awatar użytkownika
By pawel_aa
#1724979
Autor próbuje chyba zrobić TC na Kanthalu :-)

Bez doświadczeń się nie obejdzie.
Potrzebne będą:
- Zasilacz warsztatowy regulowany.
- Termometr który zmierzy 300* i więcej.
- Odcinek drutu oporowego o wiadomej masie i oporności.

Jaki ma być przebieg doświadczenia, to już pozostawiam autorowi tematu.
Awatar użytkownika
By Mutango
#1724985
W pierwszym poście Autor mówi o rozgrzaniu powietrza w probówce do temperatury 300°C. A nie jest to równoznaczne z rozgrzaniem grzałki do tejże temperatury. To tak jakbyśmy założyli że kaloryfer rozgrzany do 100°C spowoduje że w pomieszczeniu temperatura powietrza również osiągnie 100°C. A w życiu...
By nygusinsky
#1724989
Czy Kanthal jest zły do takiego zastosowania? Jakiś inny drut użyć?

No właśnie to też jest istotne co pisze Mutango. Wiadomo, że przy wyższej temperaturze szybciej probówka się nagrzeje niż przy 300 stopniach. Ale przecież im dłużej będzie podłączona grzałka tym większa temperatura powinna się wydzielić. Eksperymentować?

Ok to przedstawię obliczenia co mi wyszło dla 300 stopni:

Q = cw x m x dT
Q = 500 x 0,0001822 x 573 masa to 0,911 g/m
Q = 52,2 J

Q = P x t
P = Q/t
P = 52,2/4 (załóżmy 4 sek)
P = 13,05 W

więc P = U x I
I = P/U = 13,05/4,5 = 2,9 A

no to bateryjki powinny osiągnąć taką temperaturę. A jakoś tak pięknie nie wychodziło, bo prawie mogłem złapać i przytrzymać ten drut.
Czy coś źle obliczyłem? Coś trzeba zmienić? A nie trzymałem tego sekundę tylko z kilkanaście sekund jak nie więcej. Właśnie chyba zakupię multimetr ze termometrem. Od razu sprawdzę jaki prąd rzeczywiście idzie.

Ale poza tym sprawa wygląda tak, że ciepło 52,2 J osiąga w 4 sek. W 8 sekund już osiągnie 104,4J, więc temperatura powinna wzrastać tak?

To jak zrobić, aby drut osiągał temperaturę 600 stopni? Ale to już muszę chyba rzeczywiście kupić takie ogniwo.
Ostatnio zmieniony 09 paź 2016, 22:58 przez nygusinsky, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By sikor370
#1724994
Ale kolega swiadomy, ze z 18650 to nie taka zabawa jak z AAA? :P
Awatar użytkownika
By sikor370
#1725000
Np to, ze takie 18650 moze wydupcyć... :P
Albo to, ze go rozladowac za bardzo nie mozna..
Awatar użytkownika
By bartpach
#1725007
dla bezbieczeństwa można użyć 26650 xD wtedy żeby 60A wyciągnąc to trzeba się postarać ;) żeby się nie rozładował nadmiernie proponuję diode zenera odpowiednio dobrać ;) a co do temperatury :D nie zagłębiałem się jak to liczysz ale tam z jednego zdania wywnioskowałem że źle to ciepło liczysz xD tzn może i dobrze ale pamiętaj że im wyższa temperatura tym większa wymiana ciepła z otoczeniem tak więc wykres narasta inaczej niż liniowo ;) mniej więcej tak:Obrazek

EDIT:
ogólnie to nie jest takie proste jak się wydaje bo jak forumowicze dobrze wiedzą są mody gdzie kontrola temperatu nadal troszę kuleje i na pewno na oko tego nie zrobisz i na pewno musisz mieć sprzęt to pomierzenia tego wszystkiego tj mocy i temperatury. Ciężki orzech do zgryzienia ;)
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1725037
Podaj wymiary i masę probówki.
Będzie zamknięta czy otwarta?
Czy może być pokryta izolacją cieplną, czy chcesz widzieć co się dzieje w środku?
Czy na pewno będzie w niej tylko powietrze?
By nygusinsky
#1725183
Średnica zewnętrzna: 12 mm
Średnica wewnętrzna: 10 mm
Wysokość: 75 mm
Szkło BORO 3.3
Waga: 5 gram (ważyłem sam, bo nie mam informacji jaka waga)

Zastanawiam się też nad szkłem kwarcowym, bo zdecydowanie większe temperatury wytrzymuje.
Dokładnie to będzie tak, że w korku do tej probówki będzie rurka szklana, która będzie sięgała jakiś 0,7 mm nad końcem probówki. Chodzi właśnie o to, żeby powietrze na dole probówki ogrzało się do 300 stopni. Nie musi powietrze w całej probówce. Wiesz chciałbym, aby nie była oklejona, ale chcę, aby ta grzałka była zamieszczona w spodzie tuby z drewna do której będzie wkładało się tą probówkę. Może drewno wystarczy jako izolacja? Jeśli nie za bardzo to można okleić od środka tą tubę izolacją.
By orient
#1725259
Takie kombinacje to o kant d... można rozbić. Jak nawet coś takiego zmontujesz, to nie będziesz wiedział jaka jest tam tak naprawdę temperatura? Termometr ma zbyt dużą bezwładność cieplną, po za tym go nie masz. termometr IR? Nie wiem jak działa przez szkło. pewnie będzie ci pokazywał temp. szkła. Osobiście, gdybym to miał uzyskać ad hoc, to bym wziął łaźnię ze stopem Wooda na mieszadło z płytą grzejną, ustawiłbym na 300 stopni i w tą łaźnię zanurzyłbym rzeczoną probówkę. Jeżeli chcesz grzać wewnętrzną grzałką to po co wyważać otwarte drzwi skoro masz gotowe układy które zrobią to za ciebie. Kupujesz najtańsze zasilanie z kontrolą temperatury (które działa, bo to różnie z tą kontrolą bywa), albo tylko sam układ (można kupić nawet za 10 dolarów), wysokoprądowe ogniwo Li-Ion i odpowiedni drut. W uboższej wersji powinieneś się zmieścić poniżej 100 zł.
By nygusinsky
#1725309
Wielkie dzięki tajwoj! Będę Ci mega wdzięczny!

orient słuchaj na elektrodzie założyłem temat właśnie z takim pomysłem co piszesz. Chciałem mieć regulację temperatury z zakresu 50 - 300 stopni. Teraz wiem, że to tak pięknie nie zadziała, bo przecież probówka musi się nagrzać - to nie liquid i bawełna. Ale nie o to mi chodzi....na elektrodzie jak zaczęli pisać to nie wiedziałem o co chodzi....a teraz Ty mi piszesz, że są całe gotowe układy do regulacji temperatury. Nawet nie wiedziałem, że jest coś takiego w wersji mini. Jak to się nazywa? Ijaki drut się do tego używa? Też kanthal czy stal lub tytan? Bo tak to poszukam i się nad tym zastanowię. Bo fajnie by było móc ustawić daną temperaturę na grzałkę i żeby faktycznie taka była. Bo wtedy np. ustawię sobie 600 stopni i będzie i wiem, że zaraz się nagrzeje. Ale też fakt, że chodzi mi o cenę. Więc wersja najprostsza też bardzo mnie interesuje - taką jaką opisuje tutaj w temacie. A co do temperatury....nie musi być równo 300, bo praktycznie poprzez grzanie taką grzałką tego nie osiągnę. Trzeba by uwzględniać wszystko. Zadowoli mnie dokładność rzędu 20 stopni. Jeśli się da. Jak nie to trudno. I tak będę zadowolony. A co do pomiaru tej temperatury to są termometry na zasadzie metalowego pręta. Zrobię dziurę w korku, wcisnę termomete i włożę w probówkę. Taki termometr ma dokładność w dużych temperaturach rzędu 5 stopni, więc na luzie
By orient
#1725315
To nie jest takie proste. Pisałem o układach z e-papierosów, bo przecież napisałeś, że chcesz ogrzać "na chwilę". Skoro na chwilę, to mogą się nadać. Tyle, że mają swoje ograniczenia wynikające nie tyle z hardware co z software. Tzn. mają ogranicznik działania (najczęściej do 10 sekund jak chcesz dłużej, to musisz jeszcze raz włączyć układ)) i zakres temperatury od 100 do 300 st. Celsjusza (około). Ustawienie i pomiar temperatury tyczy się jedynie samego elementu grzejnego, ponieważ jest on jednocześnie elementem pomiarowym układu i odbywa się to na zasadzie ciągłego pomiaru rezystancji elementu grzejnego. Jako element grzejny wykorzystuje się najczęściej nikiel, tytan lub stal nierdzewną a w najnowszych układach w zasadzie dowolny przewodnik o dostatecznej zmianie rezystancji wraz z temperaturą, którego znasz współczynnik zmiany rezystancji (TCR). Oczywiście, jest to pewnego rodzaju partyzantka obarczona wieloma błędami, ale zawsze o wiele lepsza niż ogrzewanie bez żadnej kontroli. Jak dłużej pogrzejesz, to po pewnym czasie probówka rzeczywiście dojdzie do temperatury zbliżonej do tej który ma element grzejny.
Jeżeli masz możliwość wyskalowania temperaturowego całego układu, to możesz to zrobić inaczej. Wziąć np. jakąś przetwornicę step down np kosztującego parę złotych KIS (którego schemat i opis działania znajdziesz(?) w dziale Home Made i wtedy ustawiając napięcie na wyjściu będziesz mógł kontrolować temperaturę twojej próbówki. jest to układ przystosowany do działania ciągłego, więc uzyskasz coś w rodzaju prymitywnego termostatu

OK, Wpadłem też na inny pomysł. Oprócz najbardziej rozpowszechnionych e-papierosów na liquid są też takie które są przystosowane do "wapowania" suchej zawartości, żeli itp. Tam jest mierzona temperatura kubeczka w którym umieszcza się jakieś ziele. Co ciekawe tam temperatura jest mierzona zewnętrznym czujnikiem przyczepionym do tegoż kubeczka. Takie coś możesz kupić za już za 17 dolców (całość, łącznie z wbudowanym akumulatorem) i albo wykorzystać bezpośrednio albo rozebrać i przystosować do twojego układu. Niestety nie ma róży bez kolców. Zakres regulacji to 100-220 st. C. Nie miałem tego w ręku ale zapewne ograniczenie czasu grzania też jest. Ponieważ nowy regulamin zabrania linkowania (o ile mi się coś nie pomerdało): wpisz w wyszukiwarkę Hebe Titan-2.
By nygusinsky
#1725443
Tylko z przetwornicą jest jeden problem - jest duża. A ja chcę, aby to było zdalne, przenośne, wielkości boxa lub troszeczke większe od niego (z włożoną już probówką). Ale nad tym pierwszym bym się zastanawiał. Może ktoś by mi wyłączył ogranicznik działania.

Co do drugiej opcji z Hebe. Piszesz o waporyzatorze. Wiem co to jest, myślałem nad tym, aby tego użyć. Problem polega na tym, że z tego co ja wiem to np. w takim Hebe grzałka się nagrzewa, a następnie zaciągane powietrze przechodzi przez tą grzałkę ogrzewając się i trafia do tego kubeczka podgrzewając susz. A jestem prawie pewien, że tak jest, bo zastanawiałem się nad użyciem tego do mojego pomysłu i przeczytałem, że przy pierwszych zaciągnięciach z tego wynalazku czuć przetopiony plastik. Potem przechodzi. Ale teraz tak myślę, że możemy oboje mieć racje. Może być tak, że grzałka nagrzewa kubeczek, a następnie powietrze zaciągane też jest ogrzewane przez grzałkę. W taki sposób byłyby najmniejsze straty temperatury.
By orient
#1725514
Tylko z przetwornicą jest jeden problem - jest duża. A ja chcę, aby to było zdalne, przenośne, wielkości boxa lub troszeczke większe od niego (z włożoną już probówką). Ale nad tym pierwszym bym się zastanawiał. Może ktoś by mi wyłączył ogranicznik działania.


Nie wiem co uważasz za duże. KIS-3R33S to pudełko o wymiarach 2.2x2.2x0.9 cm. Jak wyciągniesz układ z tego pudełeczka, to będzie jeszcze mniejszy. Do tego dojdzie włącznik, i dowolny potencjometr którym ustawiasz napięcie na wyjściu. Jak chcesz, to możesz dołożyć do układu mały woltomierz LED-owy i ustawiać kierując się napięciem na wyjściu a nie samym położeniem potencjometru. Nawet w tej wypasionej wersji z woltomierzem zmieścisz się ze wszystkim na obszarze 2x6 cm, przy czym połowę będzie zajmował opcjonalny woltomierz. KIS daje ci ciągły prąd do 4A a jak ci to mało to możesz KIS-y połączyć równolegle. Wszystko to (2x KIS, woltomierz, potencjometr wielobrotowy i przełącznik), włącznie z akumulatorami 18650 (bo potrzeba minimum 2 szeregowo) zmieściłem w obudowie powerbanku o wymiarach 11.0x4.3x2.5 cm (zewnętrzne wymiary) które kupiłem w pewnym chińskim sklepie za 2 czy 3 dolary.

Problem polega na tym, że z tego co ja wiem to np. w takim Hebe grzałka się nagrzewa, a następnie zaciągane powietrze przechodzi przez tą grzałkę ogrzewając się i trafia do tego kubeczka podgrzewając susz.


Problem, że najprawdopodobniej nie wiesz jak to działa ale na pewno nie tak jak mówisz, bo to byłoby skrajnie niewydajne i bez sensu. Osobiście widziałem (i to jedynie na filmie) podgrzewacz tytoniu. Tam użycie wyglądało w ten sposób, że po włączeniu i ustawieniu temperatury, system grzał komorę i kiedy osiągnęła wymaganą temperaturę dawał ci o tym znać zmianą koloru diody LED. Wtedy mogłeś zacząć zaciągać opary z nagrzanego w komorze tytoniu zasysając ustami powietrze przez ustnik. Hebe działa najprawdopodobniej w podobny sposób.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1725527
Sprawdziłem na szybko.
Nie mogłem znaleźć probówki, więc użyłem rurki szklanej.
Średnica zewnętrzna 6mm, wewnętrzna ~4,5mm.
Na to nawinięta grzałka o rezystancji 0,82 Om, z drutu 316 średnicy 0,5mm.
Rurka odkryta z obu stron, ułożona poziomo, żeby zmniejszyć przepływ konwekcyjny..
W środku, w strefie grzania, umieszczona termopara w koszulce z plecionki szklanej.
Żródło zasilania - Evic VTC Mini nastawiony na moc 5,5W.
Rurka nagrzała sie do 300*C w czasie ~85s.
Temperatura przestała rosnąć po 130s i wtedy temperatura wyniosła ~336*C.
Awatar użytkownika
By sikor370
#1725532
Chopy, Wy waporyzator robita? :P
By nygusinsky
#1726432
Chłopaki sorry, że dopiero teraz, ale byłem trochę zajęty.

@orient
Nie wiem co uważasz za duże. KIS-3R33S to pudełko o wymiarach 2.2x2.2x0.9 cm. Jak wyciągniesz układ z tego pudełeczka, to będzie jeszcze mniejszy. Do tego dojdzie włącznik, i dowolny potencjometr którym ustawiasz napięcie na wyjściu. Jak chcesz, to możesz dołożyć do układu mały woltomierz LED-owy i ustawiać kierując się napięciem na wyjściu a nie samym położeniem potencjometru. Nawet w tej wypasionej wersji z woltomierzem zmieścisz się ze wszystkim na obszarze 2x6 cm, przy czym połowę będzie zajmował opcjonalny woltomierz. KIS daje ci ciągły prąd do 4A a jak ci to mało to możesz KIS-y połączyć równolegle. Wszystko to (2x KIS, woltomierz, potencjometr wielobrotowy i przełącznik), włącznie z akumulatorami 18650 (bo potrzeba minimum 2 szeregowo) zmieściłem w obudowie powerbanku o wymiarach 11.0x4.3x2.5 cm (zewnętrzne wymiary) które kupiłem w pewnym chińskim sklepie za 2 czy 3 dolary.


kurde jak patrzyłem gdzieś na KIS to wyglądał na 2 paczki fajek. Kurde dzięki wielkie! Chyba mi wszystko rozwiązałeś :D Na prawdę wielkie wielkie dzięki! Jedynie też pytanie co do potencjometru. Na elektrodzie na początku mi napisali, że na samym potencjometrze stracę bardzo dużo energi i cały taki układ jest najgorszym z możliwych. To przypadkiem nie zniszczy całego fajnego planu? Bo na początku chciałem zrobić pt. akumulatory > potencjometr > grzałka, ale napisali mi, że to nierealne, bo za dużo stracę na potencjometrze. Radzili mi zrobić sterowanie PWM w formie pająka na NE555 (chociaż nie mam bladego pojęcia co to jest PWM, a NE wygooglowałem sobie). Mówisz o tym sklepie internetowym co się kojarzy z ali baba?

Problem, że najprawdopodobniej nie wiesz jak to działa ale na pewno nie tak jak mówisz, bo to byłoby skrajnie niewydajne i bez sensu. Osobiście widziałem (i to jedynie na filmie) podgrzewacz tytoniu. Tam użycie wyglądało w ten sposób, że po włączeniu i ustawieniu temperatury, system grzał komorę i kiedy osiągnęła wymaganą temperaturę dawał ci o tym znać zmianą koloru diody LED. Wtedy mogłeś zacząć zaciągać opary z nagrzanego w komorze tytoniu zasysając ustami powietrze przez ustnik. Hebe działa najprawdopodobniej w podobny sposób.


Nie chcę się kłócić, bardzo możliwe, że masz rację, ale poszukaj sobie o waporyzatorze firefly. To jest waporyzator z wyższej półki. Sam szukałem jak to działa i znalazłem właśnie filmik z tym waporyzatorem jak koleś go rozmontował. I tam nie ma opcji nagrzewania pojemniczka tylko powietrze przelatuje przez rozgrzaną grzałkę. I nie chce mi się wierzyć, że w takim tanim i typowo chińskim HEBE jest lepiej.

@tajwoj
Sprawdziłem na szybko.
Nie mogłem znaleźć probówki, więc użyłem rurki szklanej.
Średnica zewnętrzna 6mm, wewnętrzna ~4,5mm.
Na to nawinięta grzałka o rezystancji 0,82 Om, z drutu 316 średnicy 0,5mm.
Rurka odkryta z obu stron, ułożona poziomo, żeby zmniejszyć przepływ konwekcyjny..
W środku, w strefie grzania, umieszczona termopara w koszulce z plecionki szklanej.
Żródło zasilania - Evic VTC Mini nastawiony na moc 5,5W.
Rurka nagrzała sie do 300*C w czasie ~85s.
Temperatura przestała rosnąć po 130s i wtedy temperatura wyniosła ~336*C.


wielkie, wielkie dzięki! Wychodzi na to, że styknie, bo poczekać do 2 minut to dla mnie nie problem. Pytanko czy nie zmienić z Kanthala na inny drut? Bo coś słyszałem, że jednak są z nim problemy.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1726497
W układzie jak podałem wczesniej zrobiłem rejestrację temperatury drutu, przy użyciu Evic'a w trybie regulacji temperatury.
Obrazek
Jak widać sama grzałka, bez rurki szklanej nagrzewa sie szybciej ale róznica nie jest wielka.
W takim układzie temperatura termopary umieszczonej wewnątrz rurki osiągnęła około 260*C po 60 sekundach grzania.
Myślę, że przy pomocy prostego układu na KIS'ie lub innym regulatorze napięcia, nie uda Ci się uzyskać w miare stałej temperatury około 300*C wewnątrz rurki.
By orient
#1726511
kurde jak patrzyłem gdzieś na KIS to wyglądał na 2 paczki fajek. Kurde dzięki wielkie! Chyba mi wszystko rozwiązałeś :D Na prawdę wielkie wielkie dzięki! Jedynie też pytanie co do potencjometru. Na elektrodzie na początku mi napisali, że na samym potencjometrze stracę bardzo dużo energi i cały taki układ jest najgorszym z możliwych. To przypadkiem nie zniszczy całego fajnego planu? Bo na początku chciałem zrobić pt. akumulatory > potencjometr > grzałka, ale napisali mi, że to nierealne, bo za dużo stracę na potencjometrze. Radzili mi zrobić sterowanie PWM w formie pająka na NE555 (chociaż nie mam bladego pojęcia co to jest PWM, a NE wygooglowałem sobie). Mówisz o tym sklepie internetowym co się kojarzy z ali baba?


Nie stracisz. No chyba, że dasz potencjometr o jakimś bardzo małej rezystancji. Ale przecież możesz dać 10 kiloomów czy 50 kiloomów. PWM polega na tym, że nie regulujesz napięcia tylko podajesz je do odbiornika takie jak na wejściu ale nie przez cały czas tylko z określoną częstotliwością. Wada PWM jest taka, że zwykłe woltomierze "głupieją" przy podłączeniu do takiego prądu a dodatkowo takie układy są nieco hałaśliwe. Schemat takiego układu też znajdziesz w dziale Home Made. koszt części to jakieś 10 zł

Myślę, że przy pomocy prostego układu na KIS'ie lub innym regulatorze napięcia, nie uda Ci się uzyskać w miare stałej temperatury około 300*C wewnątrz rurki.


Czemu? Gdzieś musi być punkt równowagi termicznej w której ciepło tracone będzie takie samo jak dostarczane.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1726526
Bo wtedy wszystko zależy od warunków otoczenia.
Jeśli już, to użyłbym Evic'a z dopasowanym TCR, tak żeby nagrzał drut do około 350*C, a przez to rurkę do około 300*C.
Zresztą mowa jest o ogrzewaniu powietrza w rurce do 300*C.
Nie chce mi się wierzyć, że jest to ostateczny cel autora żeby podgrzać 2-3ml powietrza do tej temperatury.
By nygusinsky
#1727012
@tajwoj w sumie to na prawdę głównie to powietrze ma być nagrzane do takiej temperatury. Rurka musi nagrzać się do minimum 300*C, aby powietrze nagrzało się do 300. Jeśli rzeczywiście z KISem i potencjometrem to dobry pomysł to tak zacznę kombinować i spróbuję to zrobić. Do tego zastanowię się albo nad woltomierzem, albo sobie kreski narysuję w stosunku do położenia potencjometru.

Ogólnie rzecz biorąc zastanawiałem się nad jakimś całym układem do kupienia, aby właśnie regulować temperaturę, bo to w tej probówce po nagrzaniu będzie cyrkulacja powietrza z zewnątrz, ale to dosłownie przez chwilę. Probówka odda pewnie sporo ciepła i się będzie nagrzewało to powietrze podczas cyrkulacji, ale pewnie będzie miało o wiele niższą temperaturę. Ale tutaj już by było za dużo kombinowania i koszty byłyby stosunkowo duże do pierwszego pomysłu, który jest w takich pieniądzach jakbym chciał.

W takim wypadku zastanawiałem się jeszcze czy kupować ogniwo 18650 czy jakieś większe? Tam kwestia częstego ładowania mnie nie przeraża. Ma nagrzać tak powietrze tylko kilka razy.

Jeszcze co do ogniwa to ładowanie - znalazłem układy ładujące nawet z zabezpieczeniem przed nadmiernym rozładowaniem - pytanie czy można jakoś zrobić prosto to samemu? Bo te co znalazłem nie pasuje mi, że są takie szerokie (prawie 3 cm) - wolałbym węższe.
Awatar użytkownika
By tajwoj
#1727121
Ponieważ nie wiadomo co chcesz osiągnąć, więc trudno doradzić.
Przypuszczam, że chcesz przeprowadzić jakąś reakcję chemiczną.

Jeżli chcesz użyć przetwornicy KIS to potrzebujesz dwóch ogniw, ponieważ Kis nie bedzie pracował przy napieciu zasilania poniżej ~4,9V.
Musisz się zaopatrzyć w miernik temperatury z termoparą, żeby wyskalować układ.
Co do ładowarki, to na allegro można znaleźć moduły mniejsze niż napisałeś.
http://allegro.pl/listing/listing.php?a ... e-1-3-1018
By orient
#1727129
Przypuszczam, że chcesz przeprowadzić jakąś reakcję chemiczną.


Musisz się zaopatrzyć w miernik temperatury z termoparą, żeby wyskalować układ.

Mógłby się obyć nawet bez termopary jeżeli włożyłby do probówki zatopioną kapilarę ze związkiem o znanej temperaturze topnienia. Np łatwy do zdobycia racemat alaniny topi się w temp. 295 stopni Celsjusza.
By nygusinsky
#1728228
Sorry chłopaki, że tak późno odpisuję, ale sporo mam ostatnio na głowie.

Hmm kurcze trochę to komplikuje z tymi dwoma ogniwami, bo chcę , żeby to było na tyle poręczne, że można to zmieścić w kieszeni - tak jak boxa. Tak teraz się zastanowiłem to zamiast 18650 użyję płaskich typu: 663450. Do tego KIS, potencjometr i woltomierz ledowy no i drut jako Grzałka.

Uniwersalny miernik z pomiarem temperatury wystarczy? Czy jednak trzeba będzie kupić profesjonalny sprzęt?
Poszukiwany wyjątkowy parowniczek.

Hejo kochani, Przez lata korzystania z EIN przez […]

Smoant Levin PK-mały,wielki pod

https://i.ibb.co/k3tQNQN/vape-poland[…]

Zastanawiałeś się kiedyś, ile może kosztować najd[…]

UWAGA! Na blogu Starego Chemika BARDZO WAŻNE informacje! Dotyczą zdrowia i życia.